Fiat Ducato: korte of lange 5e versnelling?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato: korte of lange 5e versnelling?



Bericht door Kroppie »

het willen, dan doen en goed kijken en nadenken, dan komt er ervaring en gaan dingen steeds beter en veel kijken, vroeger toen ik +- 10 jaar was en met mijn ouders op een camping stond, en dan was ik wel eens zoek, oh zei mijn vader dan daar staat een auto met de motorkap open daar zal ie wel zijn. :thumbup:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato: korte of lange 5e versnelling?



Bericht door dieseltje+ »

Tabbert classic 570 schreef:
vr 27 jan 2023, 13:56
Phoe, ik lees hier veel automonteurs of niet. Ik ben zelf wel aardig technisch maar met auto's 0 ervaring.
Ik lees alles zeer aandachtig en dit boeit mij best wel. Maar ik snap er de ballen van hehe.
Ik zelf heb in de zomer een fiat ducato 2,5 td tabbert gekocht uit 1992. Mijn achteruit zit onder de 5.

Nu lees ik dingen over korte en lange 5. Geen idee waar ik dan aan moet denken.
Ik lees dat je blijkbaar ook andere tandwiellen erop kan zetten zonder dat je de motor/versnellingsbak aanpast. Ook al past het lijkt mij dat je grotere slijtage krijgt ( miniiscule staalgruis van je tandwiellen ) en dat komt weer in je olie/motor. Al zal dat pas op lange duur zijn. Of ik denkbte moeilijk.
Mijn versnelling werkt zelf als volgende.
Doorschakkelen naar 2 als ik30 rij.
Naar zn3 als ik 40 rij
Naar 4 als ik 60 rij en ik rij in zn 5 als ik boven de 80 rijdt. Wil zeker niet boven de 95 rijden want dat ding zuipt 1op 1 als ik 120/130 rij haha.
Als ik op een rotonde kom en ik rij rond de 30 kan ik niet terugschakelen naar zn 1, als ik in zn 2 zit en ik geef gas val ik bijna stil. Dan alsnog naar zijn 1.
Is dit een bekend eufel of doe ik iets fout.

Alex
Nee dat van op de rotonde herken ik niet. (motortje was ook niet helemaal standaard meer) Maar ook daarvoor viel ie niet stil.


Als je goed gelezen had :wink:


Even uit mijn hoofd....er is een 45x33 set standaard in de 2.5TD, en een 43x33 set standaard in de 2.5D

Als je nu de standaard TD 5de versnelling hebt en wilt een kortere kan je dus de 43x33 plaatsen. Had ik ook gedaan bij mijn vorige camper, de ducato type 280, de voorloper van jouw type 290.
Het gaat nu over de 5de van type 230. Daar geld ook de opmerking voor:
O.a te herkennen aan waar de achteruit zit, tegenover de 5 of naast de 1


Hoe komen jullie aan al die technische kennis. Ik wil graag ook meer aan mijn eigen wagen sleutelen. Zijn jullie monteurs of een cursus gedaan.
Uit interesse, en vooral niet te bang zijn om iets uit elkaar te halen. Monteur in een garage doet namelijk niet anders :wink:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Edensan
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 25 jul 2022, 22:34

Re: Fiat Ducato: korte of lange 5e versnelling?



Bericht door Edensan »

https://www.ebay.co.uk/itm/183283096522

Deze zou dus moeten passen?
Motorcode DJ5TED 230 boxer 2.5 tdi 107 pk

En is het te doen om deze zelf te vervangen?
Heb al aardig wat youtube ervaringen bekeken.
Lijkt me te doen.

Groet
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Fiat Ducato: korte of lange 5e versnelling?



Bericht door Japie »

Bas vd laar schreef:
zo 22 jan 2023, 23:48
Bestaan er voor de Ducato 280 2.5 TD ook langere versnellingen?
Of is er maar 1 standaard set voor?
Bas,

mijn bak is in 2020 gereviseerd. IN Almelo. Ik heb even geïnformeerd en zijn hebben wat tandwielen vervangen. Ze hebben ook mijn 5 gelijk vervangen en daar hebben ze de midden in gezet. Ze vertelden mij dat ze dat hadden gedaan omdat het gat tussen 4 en 5 kleiner zou worden.
Ze zeiden ook dat ze dat bij de meeste 290 TD bakken deden, lange alleen op verzoek. Ze hebben afgelopen 3 jaar bij 4 bakken lange geplaatst en de rest midden. Korte bijna niemand. De trekkracht in de 5 werd een stuk beter was hun motivatie en het scheelde in de top een paar km.
Zoals ik de mijne heb afgesteld (laten doen, pomp) trekt die als een beer in de 5 maar kom niet meer boven 125 GPS km,s, ook niet echt geprobeerd trouwens.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato: korte of lange 5e versnelling?



Bericht door Bas vd laar »

Ik zat juist te denken aan een nog langere 5 ( zit al de langste in ) dan is ie wat rustiger als je 120 rijdt, vanwege het motorvermogen moet dat kunnen.
Aan de andere kant wordt het gat dan wel groter tussen 4 en 5
Op de vlakke baan kun je dan misschien redelijk comfortabel 130 rijden, maar als het heuvelachtig wordt ben ik bang dat hij het niet gaat redden in zijn 5, wat hij nu wel kan.
Sinds de motorupgrade heb ik bijna alle heuvels in de 5 kunnen nemen, een wereld van verschil met het jaar ervoor toen we dezelfde route reden, toen moest ik vaak naar 4 terug.
Beter laat ik het maar zo, nu heeft hij in alle versnellingen genoeg kracht.

Maar goed, wel apart dat ze de verhoudingen veranderen, standaard zit er gewoon lang in.
Ik zou niet blij zijn als ze dit zonder overleg bij mij gedaan hadden.
Of vragen ze het je eerst?
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Fiat Ducato: korte of lange 5e versnelling?



Bericht door Bob Diesel »

Ik heb in de zelfde wagen eerst de lange overbrenging gehad
Na defect vervangen door de korte versie deze ervaring

Als je veel binnendoor rijd
Neem een korte , dan kan je in de 5 in het gunstige bereik met 85/90 kmh cruisen
Je kan dan reeds bij 70 kmh overschakelen nar de 5e gang

Wil je met 100+ kmh over de peage , niet doen , veel herry en brandstof gebruik
neem dan de lange 5 gang
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato: korte of lange 5e versnelling?



Bericht door dieseltje+ »

Japie schreef:
vr 27 jan 2023, 21:49
Bas vd laar schreef:
zo 22 jan 2023, 23:48
Bestaan er voor de Ducato 280 2.5 TD ook langere versnellingen?
Of is er maar 1 standaard set voor?
Bas,

mijn bak is in 2020 gereviseerd. IN Almelo. Ik heb even geïnformeerd en zijn hebben wat tandwielen vervangen. Ze hebben ook mijn 5 gelijk vervangen en daar hebben ze de midden in gezet. Ze vertelden mij dat ze dat hadden gedaan omdat het gat tussen 4 en 5 kleiner zou worden.
Ze zeiden ook dat ze dat bij de meeste 290 TD bakken deden, lange alleen op verzoek. Ze hebben afgelopen 3 jaar bij 4 bakken lange geplaatst en de rest midden. Korte bijna niemand. De trekkracht in de 5 werd een stuk beter was hun motivatie en het scheelde in de top een paar km.
Zoals ik de mijne heb afgesteld (laten doen, pomp) trekt die als een beer in de 5 maar kom niet meer boven 125 GPS km,s, ook niet echt geprobeerd trouwens.
Dit gaat over een type 290. Er is blijkbaar dus meer mogelijk.
Welke 3 combinaties zijn er dan beschikbaar? Dat toevallig ook gevraagt?
Heb je een naam van het bedrijf?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Edensan
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 25 jul 2022, 22:34

Re: Fiat Ducato: korte of lange 5e versnelling?



Bericht door Edensan »

Hallo,

Is er iemand die kan bevestigen dat deze midden 35 / 58 tandwielenset :
https://www.ebay.co.uk/itm/183283096522
In mijn
Motorcode DJ5TED 230 boxer 2.5 tdi 107 pk
Past? Ik heb een garage bedrijf gevonden die deze voor mij kan en wil vervangen (inclusief bak spoelen)
Dus ik zou echt fijn vinden als iemand dit kan bevestigen.

Alvast bedankt
Groet Edwin
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato: korte of lange 5e versnelling?



Bericht door dieseltje+ »

Heb weinig ervaring met de boxer. Weet niet of jou Peugeot Boxer gebruik maakt van de Fiat versnellingsbak. Voorheen wel.
Zo ja dan is de 58/35 uit je linkje de lange 5. Die heb ik eventueel nog liggen. 160.000km gebruikt. Nieuw weet ik wel een adres in Nederland. Prijs vergelijkbaar met Ebay.
53/34 is de midden. Dat verschil is nihil is mijn ervaring. Reken maar uit. :wink:
Vraag is...Fiat bak? Ja? Dan welke, de UM of de KM bak. Tandwielen in je linkje zijn voor de KM bak.
Achteruit tegen over de 5.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Fiat Ducato: korte of lange 5e versnelling?



Bericht door Japie »

dieseltje+ schreef:
za 28 jan 2023, 8:50
Japie schreef:
vr 27 jan 2023, 21:49
Bas vd laar schreef:
zo 22 jan 2023, 23:48
Bestaan er voor de Ducato 280 2.5 TD ook langere versnellingen?
Of is er maar 1 standaard set voor?
Bas,

mijn bak is in 2020 gereviseerd. IN Almelo. Ik heb even geïnformeerd en zijn hebben wat tandwielen vervangen. Ze hebben ook mijn 5 gelijk vervangen en daar hebben ze de midden in gezet. Ze vertelden mij dat ze dat hadden gedaan omdat het gat tussen 4 en 5 kleiner zou worden.
Ze zeiden ook dat ze dat bij de meeste 290 TD bakken deden, lange alleen op verzoek. Ze hebben afgelopen 3 jaar bij 4 bakken lange geplaatst en de rest midden. Korte bijna niemand. De trekkracht in de 5 werd een stuk beter was hun motivatie en het scheelde in de top een paar km.
Zoals ik de mijne heb afgesteld (laten doen, pomp) trekt die als een beer in de 5 maar kom niet meer boven 125 GPS km,s, ook niet echt geprobeerd trouwens.
Dit gaat over een type 290. Er is blijkbaar dus meer mogelijk.
Welke 3 combinaties zijn er dan beschikbaar? Dat toevallig ook gevraagt?
Heb je een naam van het bedrijf?

Volgens mij was het Ganzeboom, monteur die ik sprak werkt nu bij garage waar mijn auto's in onderhoud zijn. Hij is daar weg, ik weet niet hoelang al.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato: korte of lange 5e versnelling?



Bericht door dieseltje+ »

Edensan schreef:
vr 27 jan 2023, 21:27
https://www.ebay.co.uk/itm/183283096522

Deze zou dus moeten passen?
Motorcode DJ5TED 230 boxer 2.5 tdi 107 pk

En is het te doen om deze zelf te vervangen?
Heb al aardig wat youtube ervaringen bekeken.
Lijkt me te doen.

Groet
Edensan schreef:
vr 27 jan 2023, 11:19
Mannen..
Ik lees hier van alles over de 5e.
Nu is het zo dat mijn 5e er ook uitligt en deze dus vervangen moet worden.
Mijn motorcode Dj5TED (THX)
Ik zou heel graag nieuwe tandwielen plaatsen maar dan wel de middenset? Of adviseren jullie anders?
Dan volgende vraag waar kan ik deze kopen?
Ik heb alles afgezocht en inmiddels zelfs een andere bak al op de plank liggen maar zou zo graag alleen de 5e vervangen..
Zijn er ook instructies hoe een 5e te vervangen?

Veel vragen hoop dat jullie kunnen helpen
Groet uit Hardenberg
Deze 2 berichten samen genomen....
Je hebt een andere bak op de plank liggen, je kan alvast een keer oefenen om het zelf te doen.
Aangezien je een 2.5 TDI hebt is met redelijk zekerheid te zeggen dat het om een KM bak gaat.
Twijfel een beetje aan de set in je linkje. Synchromesh is normaal om te draaien bij dit type. Ben niet overtuigt aan de hand van de foto in het linkje.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Fiat Ducato: korte of lange 5e versnelling?



Bericht door Japie »

Waarom haal de tandwielen niet uit de andere bak?
Kun je die overzetten kun je alsnog besluiten om andere tandwielen voor die andere bak te halen.

Je kunt het bij Ganzeboom proberen, complete revisie koste mij in 2020 of was het 2019 900 euro en daar zat waarschijnlijk ook nog provisie tussen voor de garage. Mijn 2 en 5 lagen er uit.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Fiat Ducato: korte of lange 5e versnelling?



Bericht door Japie »

Japie schreef:
ma 30 jan 2023, 9:53
Waarom haal de tandwielen niet uit de andere bak?
Kun je die overzetten kun je alsnog besluiten om andere tandwielen voor die andere bak te halen.

Je kunt het bij Ganzeboom proberen, complete revisie koste mij in 2020 of was het 2019 900 euro en daar zat waarschijnlijk ook nog provisie tussen voor de garage. Mijn 2 en 5 lagen er uit. In die prijs zat het uithalen en weer inzetten bij in van de garage. Plus brengen naar Almelo zal ook niet voor niets zijn geweest.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Plaats reactie