Bohuslan aan de Zweedse westkust

Plaats reactie
DirkDM
Berichten: 18
Lid geworden op: do 07 jan 2021, 14:17

Bohuslan aan de Zweedse westkust



Bericht door DirkDM »

Vanaf 20 augustus plannen wij een roadtrip naar Zweden (eerste campervakantie met een campervan). We zijn de route aan het uitstippelen en zouden een aantal dagen in Bohuslän willen verblijven. Kan je daar wild kamperen of zijn er tips voor eenvoudige campings. Wat we vinden op het internet zijn eerder overvolle campings.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bohuslan aan de Zweedse westkust



Bericht door Aloys »

Mijn ervaring is dat het er in de zomer erg druk kan zijn, in het zuidwesten van Zweden.
Maar eind volgende week zijn de meeste Scandinavische vakantiegangers weer terug naar het werk, dan wordt het ook daar vast een stuk rustiger...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Bohuslan aan de Zweedse westkust



Bericht door TestCase »

In Zweden geldt volgens mij nog steeds het allemansrätten. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Allemansrecht. In principe mag je dus overal staan, mits... er geen verbod is, toestemming van eigenaar wanneer op privégrond,.... Beetje commonsense dus.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Bohuslan aan de Zweedse westkust



Bericht door Pienmajer »

Afgelopen weken aan de westkust en de grote meren, nu aan de oostkust.
Er zijn veel Zweden met campers onderweg. Als je zoekt (bv p4night) vind je wel n plekje om vrij te staan. Wij vonden althans enkele mooie aan het water. Wel altijd proberen niet te laat aan te komen. Op Öland, met name rond Borgholm, is het erg druk.
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Bohuslan aan de Zweedse westkust



Bericht door Suntracker »

Hej Dirk,
Als je nog nooit in Zweden geweest bent moet je even goed uitkijken met o.a. parkeren. Op sommige plaatsen (vooral langs de westkust en in het zuiden) worden ijverig bonnetjes uitgeschreven. Sommige gemeentes zijn vrij duur met hun bonnen ( ik vind 1300 kronen veel geld voor een parkeerbon). Er wordt bovenstaand geschreven over o.a. "allemansrätt" maar dat geldt niet voor voertuigen! Let dus even op!
Kijk eens op de volgende website met verkeersborden == https://tryggpark.se/Skyltar.html == Het is weliswaar in het Zweeds, maar het lijkt mij toch begrijpelijk. Het zijn er aardig wat.... een stukje naar beneden staan borden met soorten auto's.
Men spreekt in Zweden over "personbilar klass 1" wat een gewone personenauto is, en "personbilar klass 2" wat een personenauto - kampeerauto is. Als je een camper hebt op grijs kenteken is het een vrachtwagen. Als er alleen een personenauto op het bord staat, dan geldt het zowel voor klass 1 EN klass 2 auto's
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. We wonen al jaren in Zweden en het meeste kan ik wel voor je uitzoeken.
Fijne vakantie!!
André
DirkDM
Berichten: 18
Lid geworden op: do 07 jan 2021, 14:17

Re: Bohuslan aan de Zweedse westkust



Bericht door DirkDM »

Hallo André en anderen,

Alvast bedankt voor de reactie. Dat van overal te mogen vrij kamperen is niet geldig voor campers maar dus enkel met een tent. Ook bedankt voor de verkeersborden, lijkt me sowieso zeer handig.

Op 17 augustus eindigt de zomervakantie in Zweden. Is het dan een pak minder druk in bijvoorbeeld Bohuslan? Ons eerste ruwe plan is om een stukje westkust te doen, dan Dalsland om dan van daaruit richting Mora te rijden (via welke weg weten we nog niet (E45, 62 of 26...tips?). Vanuit Mora willen we de 70 nemen. Of we tot aan Roros rijden weten we nog niet. En vervolgens via Sveg en Falun terug naar het zuiden. Of alles haalbaar is zullen we moeten ervaren op onze eerste campervakantie in Zweden.
Plaats reactie