Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan

Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door NAWM »

Wij, met een Nederlandse auto, staan op een prima plek in Norrköping. Betaald parkeren, 4euro voor 24 uur. Op het hek staat "parkeren van 00 - 24"
Alleen, met een tweede bordje verderop het parkeerterrein: 0800 - 2200. En dat geeft verwarring bij ons.

In mijn zoektocht naar een deskundige vroeg ik een Zweed naar "het parkeerbonnenbureau".

Hij gaf mij het advies: parkeerbon weggooien!
Dat bonnetje kan ook wegwaaien vanonder je ruitenwisser. Ze sturen als tweede waarschuwing een brief naar je huisadres.
Wacht die brief af! Hoor je niks: :cheers:

Heeft hier iemand ervaring met Zweedse niet meteen betaalde bekeuringen?
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Parkeer bekeuring Zweden, en het betalen daarvan.



Bericht door FrankJC »

Heb je foto's van die bordjes? Als er bordjes zijn die elkaar tegenspreken maak ik daar foto's van voor eventueel een verweer.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Parkeer bekeuring Zweden, en het betalen daarvan.



Bericht door Wim Corduwener »

NAWM schreef:
ma 19 jul 2021, 11:42
Heeft hier iemand ervaring met Zweedse niet meteen betaalde bekeuringen?
Ik denk dat een bekeuring in Zweden hetzelfde werkt als een bekeuring in bijvoorbeeld Duitsland of België en moet je die gewoon betalen. De Zweedse autoriteiten kunnen jouw adres in Nederland achterhalen. Zij hebben namelijk met Nederland een kentekenuitwisselingsverdrag gesloten, waardoor de RDW desgewenst kentekeninformatie verschaft.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: Parkeer bekeuring Zweden, en het betalen daarvan.



Bericht door NAWM »

Ik heb foto's gemaakt van de bordjes, bij eerdere bekeuringen had ik dat ook. Bij mijn verweer kreeg ik verschillende keren géén antwoord :-(
En, inderdaad, het kentekenuitwisselingsverdrag. En die hele route is geautomatiseerd denk ik, dus met sturen van post hebben zij geen probleem.

Maar is er een ervaringsdeskundige?
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Parkeer bekeuring Zweden, en het betalen daarvan.



Bericht door iSonic »

NAWM schreef:
ma 19 jul 2021, 11:42

Wacht die brief af! Hoor je niks: :cheers:
En net als ik altijd dacht: hey ik heb niks meer gehoord van die boete, dan ligt die binnen een week gegarandeerd bij je op de mat! Dat moet je nooit denken/zeggen/typen....
Gebruikersavatar
Rens en Riet
Berichten: 954
Lid geworden op: ma 29 jan 2007, 19:28
Locatie: Roosendaal

Re: Parkeer bekeuring Zweden, en het betalen daarvan.



Bericht door Rens en Riet »

Ja ik heb nog 2 onbetaalde parkeer bekeuringen uitstaan ,ik denk van wel 10 jaar geleden .deze waren uitgeschreven door securitas ,één keer stond niet in het gemarkeerde parkeervak en de andere keer stond op een invalide plaats en had de kaart op de zijruit gedaan en niet op de voorruit ,heb daar over gebeld met de ambtenaar en deze stond op zijn strepen. Dus ik dacht krijg jij lekker de rambam.
We komen ieder jaar in Zweden en heb er nooit meer iets van gehoord.
Conclusie : het ligt er dus aan welke instantie de parkeer rechten heeft.

Mvg, Rens
Doe wat je niet kunt laten
en laat doen wat je niet kunt.
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door NAWM »

Rens, bedankt voor je verhaal.
Wij gaan proberen zonder bekeuringen te blijven.
Maar soms snap ik ze hier niet.
Wat we wel geleerd hebben is: op een parkeerplaats met "bord P", als we daar langer staan, elke dag een stukkie verplaatsen: ze kontroleren ook op de stand van de ventielen :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door RobMG »

Heel bijzonder om te lezen hoeveel moeite sommigen zich getroosten om onder de betaling van parkeergeld uit te komen, terwijl het betalen daarvan toch echt de meest voor de hand liggende methode is om bekeuringen te voorkomen. Groet Rob.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door Wim Corduwener »

Ja Rob, ik denk dat het een typisch Nederlands eigenschap is om liever niks -en nóg liever nooit- te betalen. “Gratis WiFi” is ook zoiets; hoezo gratis en wie betaalt dat dan? Betaalt de kampbeheerder dat uit eigen zak? Nee, die betaal je gewoon zelf, net als de tweede of derde gratis bril bij de brillenwinkel.
In København hebben we een bekeuring gehad omdat ik blijkbaar verkeerd geparkeerd stond. Bekeuringen zijn lullig, maar in vrijwel alle gevallen terecht en deze bekeuring kreeg ik gewoon op de deurmat… en natuurlijk gewoon betaald.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door NAWM »

Wim Corduwener: de vraag ging over parkeerboetes in Zweden, niet København.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door Wim Corduwener »

Ja sorry, mijn bericht was een reactie op het bericht van Rob en die toevoeging over Denemarken had er eigenlijk helemaal niet bij gemogen. Denemarken en Zweden zijn twee totaal andere landen.
Ik ben blij dat je me erop hebt gewezen en je hebt helemaal gelijk.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door NAWM »

Beste Wim,
Tof dat je er op terug komt. Wat een aardig antwoord.
Het leuke van dit forum is dat op vragen, serieuze, bruikbare antwoorden komen, en ook, net als bij de koffieautomaat er off toppic opmerkingen langs komen.
Jammer voor mij :lol: kreeg jij je bekeuring met de bijbehorende betalings brief opgestuurd uit Denemarkenen en niet in Zweden.
Ik wacht verder af, en hoop op een bekeuringloos verblijf hier.
Gebruikersavatar
Rens en Riet
Berichten: 954
Lid geworden op: ma 29 jan 2007, 19:28
Locatie: Roosendaal

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door Rens en Riet »

Rob en Wim , ik zal even iets duidelijker zijn over mijn niet betaalde boete.
Wij stonden met onze invalide parkeerschijf op een daar voor bestemde p-plaats pal voor onze neus de paal met invalide schilt direct daar achter stond een oude caravan dus als ik mijn invalide kaart aan de voorzijde van het raam had geplaats kon de ambtenaar dat niet zien. Dus ik plaatste de kaart op het zijraam . En daar ging de discussie met de ambtenaar over en dat vond erg kortzichtig .
Verder wens ik jullie een goede reis en prettige vakantie.

Mvg, Rens
Doe wat je niet kunt laten
en laat doen wat je niet kunt.
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door NAWM »

Verder is burgerlijke ongehoorzaamheid een mooi ding als de boven ons geplaatsten hun werk niet goed doen.
Plaats reactie