Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan

Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Parkeer bekeuring Zweden, en het betalen daarvan.



Bericht door FrS »

Rens en Riet schreef:
ma 19 jul 2021, 23:34
Ja ik heb nog 2 onbetaalde parkeer bekeuringen uitstaan ,ik denk van wel 10 jaar geleden .deze waren uitgeschreven door securitas ,één keer stond niet in het gemarkeerde parkeervak en de andere keer stond op een invalide plaats en had de kaart op de zijruit gedaan en niet op de voorruit ,heb daar over gebeld met de ambtenaar en deze stond op zijn strepen. Dus ik dacht krijg jij lekker de rambam.
We komen ieder jaar in Zweden en heb er nooit meer iets van gehoord.
Conclusie : het ligt er dus aan welke instantie de parkeer rechten heeft.

Mvg, Rens
ligt inderdaad aan de instantie, in duitsland bijv. polizei ben je aan de beurt, komt netjes een brief thuis en eventueel inning door het cbij/politie/ gemeenten die p bonnen uitschrijven hoor je nooit iets van en dat zal in Zweden ook wel zo zijn, die instanties hebben/krijgen geen inzage in een buitenlands kenteken register.
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door NAWM »

We zijn nu ruim eenaand hier in Zweden. En nog geen parkeer bekeuring gekregen. We hopen dat we het zo houden.
Mooi land, aardige mensen, reuze prettig verkeergedrag van de Zweden.
Gebruikersavatar
JaapB
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:02
Locatie: 8x

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door JaapB »

Inderdaad,
Wij reizen ook al een paar weken door zweden, maar inderdaad wat een fijn verkeergedrag.
Het valt gewoon op. Geen bumperkleven, je van de weg duwen, woest op het nippertje inhalen, enz.
Ietsiepietsie anders dan de heetgebakerde uit de warme zuidelijke landen.
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door NAWM »

We zien bijna geen Nederlanders, misschien maar vier.
Gebruikersavatar
Max Power
Berichten: 59
Lid geworden op: za 23 jul 2022, 10:07
Locatie: Het groene Woud

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door Max Power »

Even benieuwd, Heeft de TS nog ooit iets gehoord van de instantie's?
Heb je uiteindelijk betaald?

Helaas hebben we ook een parkeer boete opgelopen omdat we levensgevaarlijk parkeerde volgens de parkeerwacht.
In een 2 richting-straat met parkeervakken aan 2 kanten stonden we volgens haar met de neus verkeerd om.
We hadden maar rijles in zweden moeten volgen dan hadden we dit geweten.
Dat er talloze onderzoeken zijn die juist het tegenovergestelde statisties uitwijzen heb ik maar voor me gehouden.

Kunnen zo-ie-zo van dat geel bonnetje geen touw aan vastknopen wat er nu opstaat. Dus al zou ik willen, geen idee hoe.
In haar belabberde Engels vertelde ze wel dat buitenlanders niet hoefde te betalen want er was geen verdrag met EU over gegevens uitwisseling?
Werden we in het ootje genomen?
Wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door NAWM »

We willen nog vaak naar Zweden: dus hebben we betaald.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door seth_space »

Anwb:
Wanneer in Zweden een verkeersovertreding wordt begaan, wordt dit op basis van het Zweedse recht afgehandeld. U kunt de bekeuring thuis gestuurd krijgen. U kunt dan de boete betalen, maar u kunt er ook voor kiezen om in beroep te gaan bij de Zweedse Justitie. Meestal is dat schriftelijk. Wanneer het beroep wordt afgewezen, moet u de boete betalen. Betaalt u de boete niet, dan kunt u te maken krijgen met justitie in Nederland, het Centraal Jusitieel Incassobureau (CJIB). Het CJIB is bevoegd om onherroepelijke boetes uit een EU-land te innen.
Parkeerboetes kan afhankelijk zijn van verbaliserende instantie. Dan zijn niet altijd overheidsambtenaren.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Hoekje
Berichten: 81
Lid geworden op: di 11 okt 2022, 21:16

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door Hoekje »

Wat een boete ellende allemaal….
Ik herken dit absoluutniet. Hebben heel veel door en in Zweden gereden, in steden, op het platteland, met sneeuw en regen, hitte en regen. Meer dan 20 jaar!
Nooit, maar dan ook nog nooit, parkeerboete, snelheidsovertreding of alkoholcontrole positief gehad. We reden/rijden beiden soms in huurauto, meestal eigen auto, met of zonder caravan, of aanhangwagen met hout of andere bouwmaterialen, ook met de camper.
Hebben wij dan werkelijk altijd zoveel geluk gehad….??? Of kan je boetes voorkomen? :eh: :( :D
Sterkte allemaal met het betalen en het voorkomen van boetes. ::S
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door rijschoollucassen »

Wij hebben twee jaar geleden in Odense Denemarken een parkeerbon opgelopen. Camper stak deels over het vak er achter. Enige manier om te betalen was via een app waarvoor je een Deense bankrekening moest hebben. Nooit meer iets van gehoord...

Weet niet hoe het in de diverse landen zit, maar in Nederland zit er verschil tussen een boete voor fout parkeren, bijvoorbeeld bij een parkeerverbod oid, en anderzijds een 'naheffing parkeerbelasting ' voor het niet betaald hebben in bv parkeergarages. De boete is een politie aangelegenheid, de naheffing is parkeerbeheer. In Denemarken stonden we op een terrein van EasyPark. Kan zijn dat die geen inzage in het (buitenlandse) kentekenregister hebben.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door Mickel Moen »

NAWM schreef:
do 22 jul 2021, 14:12
Verder is burgerlijke ongehoorzaamheid een mooi ding als de boven ons geplaatsten hun werk niet goed doen.
Je hebt helemaal gelijk. Ik rijd ook altijd door rood licht als ze er niet bij staan te controleren.

Nu ken ik Zweden als een land waar de verkeersdeelnemers zich vele malen beter gedragen dan Nederlanders. Een land waar men nog snapt , waarom er regels zijn en dat het een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid is, in ieders belang. Waar men zich niet meteen opstelt als het slachtoffer van een overheid.

On topic maar weer.

Als je een boete krijgt, gewoon afwachten of je deze ook thuis gestuurd krijgt en dan netjes betalen. Ben je het er niet mee eens: Succes.

Verder, ook in Zweden kun je nu veelal mobiel parkeren. Dat is wel zo handig. Ik gebruik daarvoor de app Easypark. Een paar weken geleden kon ik daar zelfs een camperplaats mee betalen.

Zo ook deze zomer weer eens in Göteborg geweest. Die stad heeft een eigen parkeerapp. Het kost je even wat tijd, om de app te downloaden, creditkaart gegevens in te vullen en te activeren, maar daarna werkt het zoals gewend. Parkeertijd starten en eindigen als je weg gaat. Het bedrag wordt keurig afgeschreven. Wel zo makkelijk.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door gjvonk »


Max Power schreef:Even benieuwd, Heeft de TS nog ooit iets gehoord van de instantie's?
Heb je uiteindelijk betaald?

Helaas hebben we ook een parkeer boete opgelopen omdat we levensgevaarlijk parkeerde volgens de parkeerwacht.
In een 2 richting-straat met parkeervakken aan 2 kanten stonden we volgens haar met de neus verkeerd om.
We hadden maar rijles in zweden moeten volgen dan hadden we dit geweten.
Dat er talloze onderzoeken zijn die juist het tegenovergestelde statisties uitwijzen heb ik maar voor me gehouden.

Kunnen zo-ie-zo van dat geel bonnetje geen touw aan vastknopen wat er nu opstaat. Dus al zou ik willen, geen idee hoe.
In haar belabberde Engels vertelde ze wel dat buitenlanders niet hoefde te betalen want er was geen verdrag met EU over gegevens uitwisseling?
Werden we in het ootje genomen?
Wat is wijsheid?
In NL bestaat deze regel bij mijn weten niet zo expliciet, maar om nu te zeggen dat je daarom in "het ootje genomen bent" is m.i. ook niet waar. In NL kan parkeren "tegen de rijrichting in" je wel degelijk een boete opleveren: in een straat met 1 richtingsverkeer en wanneer je een doorgetrokken streep hebt overschreden. De boete is dan het gevolg van het overtreden van andere regels.

En je zult je toch moeten conformeren aan de landelijke verkeerswetgeving.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door rijschoollucassen »

Aanvulling op mijn berichtje over Odense: parkeren hebben we gewoon betaald via onze EasyPark app. Het betalen van de boete moest ook via een app, maar die accepteerde geen buitenlandse bankrekening..
.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door FrankdB »

gjvonk schreef:
zo 16 jul 2023, 0:32
In NL bestaat deze regel bij mijn weten niet zo expliciet,
Bij mijn rijlessen decennia geleden is mij geleerd te parkeren aan de rechterkant van de weg, met de neus in de rijrichting. Alleen bij éénrichtingstraten mocht je aan beide kanten parkeren, wederom met de neus in de rijrichting.

Ik heb even in de RVV gezocht maar ik kan daar nu niks over terugvinden.

Of het is in de tussentijd veranderd of het betrof toentertijd slechts een goedbedoeld advies.

Frank
Beroepsreiziger

Re: Parkeerboete Zweden en het betalen daarvan



Bericht door Beroepsreiziger »

Max Power schreef:
za 15 jul 2023, 16:32
Even benieuwd, Heeft de TS nog ooit iets gehoord van de instantie's?
Heb je uiteindelijk betaald?

Helaas hebben we ook een parkeer boete opgelopen omdat we levensgevaarlijk parkeerde volgens de parkeerwacht.
In een 2 richting-straat met parkeervakken aan 2 kanten stonden we volgens haar met de neus verkeerd om.
We hadden maar rijles in zweden moeten volgen dan hadden we dit geweten.
Dat er talloze onderzoeken zijn die juist het tegenovergestelde statisties uitwijzen heb ik maar voor me gehouden.

Kunnen zo-ie-zo van dat geel bonnetje geen touw aan vastknopen wat er nu opstaat. Dus al zou ik willen, geen idee hoe.
In haar belabberde Engels vertelde ze wel dat buitenlanders niet hoefde te betalen want er was geen verdrag met EU over gegevens uitwisseling?
Werden we in het ootje genomen?
Wat is wijsheid?
In een tweerichingsstraat Links parkeren mag in NL ook niet!
Daarvoor hoef je geen Zweedse rijles tenemen.

Ja je zal helaas moeten betalen.
Zweden heeft een overeenkomst met NL tegenwoordig.
Wat was die?1200SEK?

Op die Gele bon staat een IBAN nummer, en een bank in Stockholm.
En een heel lang nummer van die Gele bon.

Je kan ook wachten, en dan krijg je hem via het CIJB. Kan 2-3 maanden duren.
Plaats reactie