Variabele turbo Fiat Ducato 250
Variabele turbo Fiat Ducato 250
Mijn Ducato 250, 2.3 JTD met 150PK heeft een variabele turbo, bouwjaar 2013. Sinds begin deze week geeft de auto een motorstoringslampje en foutcode P0238.
Een Fiat garage heeft deze uitgelezen en concludeert dat de variabele functie van de turbo niet meer functioneert. Het variabele deel is wel gangbaar (gecontroleerd) maar wordt niet aangestuurd. Er was momenteel geen tijd bij de garage om er verder naar te kijken dus ik moet een afspraak maken om later terug te komen.
Is er iemand die mij kan vertellen hoe dit precies werkt bij deze motoren en de aansturing van de variabele turbo? Wordt die elektronisch aangestuurd? Is er misschien iets dat ik zelf kan vervangen qua aansturings modules?
Voorbaat dank voor hulp en uitleg .
Rens
Een Fiat garage heeft deze uitgelezen en concludeert dat de variabele functie van de turbo niet meer functioneert. Het variabele deel is wel gangbaar (gecontroleerd) maar wordt niet aangestuurd. Er was momenteel geen tijd bij de garage om er verder naar te kijken dus ik moet een afspraak maken om later terug te komen.
Is er iemand die mij kan vertellen hoe dit precies werkt bij deze motoren en de aansturing van de variabele turbo? Wordt die elektronisch aangestuurd? Is er misschien iets dat ik zelf kan vervangen qua aansturings modules?
Voorbaat dank voor hulp en uitleg .
Rens
Laatst gewijzigd door Kiterzone op ma 26 jul 2021, 16:21, 2 keer totaal gewijzigd.
- Bas vd laar
- Berichten: 6339
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Variabele turbo Fiat Ducato 250
de 150 pk versie heeft inderdaad elektronisch aangestuurde turbodrukregeling.
Als deze niet aangestuurd wordt kan het iets simpel als een contact of stekker zijn.
Als deze niet aangestuurd wordt kan het iets simpel als een contact of stekker zijn.
- seth_space
- Berichten: 8704
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Variabele turbo Fiat Ducato 250
Controleer de vacuumslangen eerst..
en anders misschien dat deze helpt:
en anders misschien dat deze helpt:
Re: P0238 Error after driving lower speed X250 150 -12
Finally after many many months i found the erratic problem myself!
Used OBD Reader and program to log diffrent parameters. With no logic i got problem mostly after driving for more than half an hour..
I tested everything until I lifted the fusebox in motorcompartment. Under the plate with fuses and relays were connectors. Even multiconnector on a cable. Opened it and looken fine, put IT together again and now its ok. No problem for many weeks after this! Hope IT Will stay that way!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Variabele turbo Fiat Ducato 250
https://sklep.noweturbo.pl/en/sklep-int ... -0001-3-5/
Eerst maar eens onderzoeken of het vacuumslangetje wel vaucuum heeft....
Eerst maar eens onderzoeken of het vacuumslangetje wel vaucuum heeft....
Paul.
- DiffRental
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Variabele turbo Fiat Ducato 250
Als het gaat om een vacuüm gestuurde variabele turbo dan zijn er verschillende oorzaken mogelijk.
Als het soms optreed en vooral bij het vragen van veel vermogen dan is er veel kans dat de turbo inwendig is vervuild.
Daardoor kan de versteller zwaarder draaien en niet snel of genoeg regelen.
Is prima (zelf) schoon te maken maar dan moet de turbo er wel af.
Bij hoge km standen kan er ook speling komen op het asje van de versteller.
Eerst natuurlijk het vacuüm gedeelte goed controleren op haarscheurtjes en vacuüm verlies.
De elektrisch aangestuurde vacuüm klep zou eventueel ook soms kunnen plakken.
Als het soms optreed en vooral bij het vragen van veel vermogen dan is er veel kans dat de turbo inwendig is vervuild.
Daardoor kan de versteller zwaarder draaien en niet snel of genoeg regelen.
Is prima (zelf) schoon te maken maar dan moet de turbo er wel af.
Bij hoge km standen kan er ook speling komen op het asje van de versteller.
Eerst natuurlijk het vacuüm gedeelte goed controleren op haarscheurtjes en vacuüm verlies.
De elektrisch aangestuurde vacuüm klep zou eventueel ook soms kunnen plakken.
Groeten Peter
Re: Variabele turbo Fiat Ducato 250
Ik heb nog even gebeld met de garage en de monteur gesproken. Die gaf aan dat de turbo in een stand staat voor hoge toeren en dus lage boost. Hij heeft geprobeerd het asje van de actuator te bewegen en zag de boost dan veranderen en concludeerde daardoor dat de variabele delen niet vast zitten.
Hij zei dat hij dacht dat er geen vacuüm aansluiting op de turbo zat. Dat verbaasde me een beetje en moet ik dus nog nakijken.
Kilometerstand van m’n auto is 70.000km.
De map sensor is nog niet bekeken en de stekkers zijn ook nog niet nagelopen. Volgens de monteur gaf de sensor wel normale waardes bij het uitlezen.
Wat betreft vacuüm slangen is er een slangetje vervangen dat volgens mij op een schakelkast zit midden boven de motor, net onder de paravan.
Weet iemand wat dat kastje precies doet? En is die ook verbonden met de turbo wellicht. Gezien de staat van het slangetje moeten die allemaal vervangen worden. En wellicht dat de slechte afwatering bij deze Ducato me parten speelt op elektra. Afgelopen winter speelde het me parte met m’n distributie
Bijgevoegd foto van wat de garage uitgelezen heeft en een slecht vacuüm slangetje.
Hij zei dat hij dacht dat er geen vacuüm aansluiting op de turbo zat. Dat verbaasde me een beetje en moet ik dus nog nakijken.
Kilometerstand van m’n auto is 70.000km.
De map sensor is nog niet bekeken en de stekkers zijn ook nog niet nagelopen. Volgens de monteur gaf de sensor wel normale waardes bij het uitlezen.
Wat betreft vacuüm slangen is er een slangetje vervangen dat volgens mij op een schakelkast zit midden boven de motor, net onder de paravan.
Weet iemand wat dat kastje precies doet? En is die ook verbonden met de turbo wellicht. Gezien de staat van het slangetje moeten die allemaal vervangen worden. En wellicht dat de slechte afwatering bij deze Ducato me parten speelt op elektra. Afgelopen winter speelde het me parte met m’n distributie
Bijgevoegd foto van wat de garage uitgelezen heeft en een slecht vacuüm slangetje.
- Bijlagen
-
- 248B79EF-88D2-4574-8840-F1D197309807.jpeg (151.86 KiB) 3116 keer bekeken
-
- 1CD32EF3-56E7-48BC-8817-E6B359802452.jpeg (171.33 KiB) 3116 keer bekeken
-
- E0018C61-B448-49DD-86A6-FF623CE0621C.jpeg (195.12 KiB) 3116 keer bekeken
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Variabele turbo Fiat Ducato 250
In ieder geval is in de link die ik boven meegestuurd toch onmiskenbaar de vacuum bediening zichtbaar.
Met meet aansluitingen.
Maar ik ben niet zeker of dit correspondeert met de doelwaarde standverschillen uit je rapportage....
Is er voor de softwareversie uit 2012 nooit een nieuwe versie verschenen?
Met meet aansluitingen.
Maar ik ben niet zeker of dit correspondeert met de doelwaarde standverschillen uit je rapportage....
Is er voor de softwareversie uit 2012 nooit een nieuwe versie verschenen?
Paul.
- DiffRental
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Variabele turbo Fiat Ducato 250
Maar trekt de wagen wel normaal?
Ik dacht dat er soms tijdens het rijden een noodloop actief werd en dat de fout met de turbo verband hield.
Nu lijkt het dat de turbo verstelling helemaal niet werkt, dus ook geen of onvoldoende turbo druk kan leveren.
Ken niet precies de turbo die er gemonteerd zit, vaak is het elektrische deel (de magneetklep) los van de turbo.
Die kan dus overal zitten, bij mijn Jtd personenwagen zat ie in de buurt van de radiateur. Hij kan natuurlijk ook onder de paravan zitten bij een ducato. Kwestie van vacuüm slangetjes volgen.
<edit> Heb even de foutcode opgezocht, het is dus de turbodruk sensor die een fout geeft en de turbo regeling uitschakeld.
Aldus deze website: https://nl.vermin-club.org/p0238-obd-ii ... -high-4368
Ik dacht dat er soms tijdens het rijden een noodloop actief werd en dat de fout met de turbo verband hield.
Nu lijkt het dat de turbo verstelling helemaal niet werkt, dus ook geen of onvoldoende turbo druk kan leveren.
Ken niet precies de turbo die er gemonteerd zit, vaak is het elektrische deel (de magneetklep) los van de turbo.
Die kan dus overal zitten, bij mijn Jtd personenwagen zat ie in de buurt van de radiateur. Hij kan natuurlijk ook onder de paravan zitten bij een ducato. Kwestie van vacuüm slangetjes volgen.
<edit> Heb even de foutcode opgezocht, het is dus de turbodruk sensor die een fout geeft en de turbo regeling uitschakeld.
Aldus deze website: https://nl.vermin-club.org/p0238-obd-ii ... -high-4368
Groeten Peter
Re: Variabele turbo Fiat Ducato 250
Is een service nieuws van
Geef maar bij fiat dealer dit nummer aan
Sn10.16.14
Geef maar bij fiat dealer dit nummer aan
Sn10.16.14
Re: Variabele turbo Fiat Ducato 250
Ik heb de camper komend weekend weer thuis en kan er dan pas goed naar kijken. De versie van de software zou toch los moeten staan van deze plotselinge storing? Ben wel benieuwd wat het is maar ik zal eerst een aantal dingen nalopen en het hier laten weten
Re: Variabele turbo Fiat Ducato 250
Heb de camper nu thuis. Vacuümrelais werkt goed. De map sensor heb ik net uitgebouwd en vervang ik. Denk dat die er altijd zo uitzien maar vies is hij in ieder geval.
Weet iemand hoe ik de actuator van de turbo zou kunnen testen? Bij de turbo kan ik erg slecht bij, zit goed ingebouwd.
Het gasklephuis is ook wel beetje vies maar niet super schokkend volgens mij. De EGR heb ik nog niet bekeken.
To be continued
Gr Rens
Weet iemand hoe ik de actuator van de turbo zou kunnen testen? Bij de turbo kan ik erg slecht bij, zit goed ingebouwd.
Het gasklephuis is ook wel beetje vies maar niet super schokkend volgens mij. De EGR heb ik nog niet bekeken.
To be continued
Gr Rens
- Bijlagen
-
- 195BE0D2-15E9-4AF6-B0C6-E844BA50E2DA.jpeg (173.4 KiB) 2710 keer bekeken
-
- 4EB80CFD-B222-4A1E-B723-CEE8A536768A.jpeg (130.52 KiB) 2710 keer bekeken
-
- 45B8E78F-3F7C-4720-93C3-8EDE067DB885.jpeg (116.29 KiB) 2710 keer bekeken
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Variabele turbo Fiat Ducato 250
Persoonlijk zou ik geen andere dingen overhoop halen zonder zeker te zijn van een oorzakelijk verband (fout codes!).
Immers is er een kans dat er iets defect gaat wat dat nu niet is.
Als je een los maar goed passend siliconenslangetje aan één zijde,
aansluit op het drukdoosje van de turbo,
de motor stationair laat draaien en
aan de ander zijde van het slangetje een vacuüm creëert (zuig er aan met je mond),
zal de motor reageren.....
Hetgeen overigens nog niet helemaal uitsluit, dat alles werkt zoals het hoort.
Kun je er niet goed en vooral veilig bij, laat het dan voor wat het is, klusje voor "de garage op de hoek".
Immers is er een kans dat er iets defect gaat wat dat nu niet is.
Als je een los maar goed passend siliconenslangetje aan één zijde,
aansluit op het drukdoosje van de turbo,
de motor stationair laat draaien en
aan de ander zijde van het slangetje een vacuüm creëert (zuig er aan met je mond),
zal de motor reageren.....
Hetgeen overigens nog niet helemaal uitsluit, dat alles werkt zoals het hoort.
Kun je er niet goed en vooral veilig bij, laat het dan voor wat het is, klusje voor "de garage op de hoek".
Paul.
Re: Variabele turbo Fiat Ducato 250
Helemaal met je eens Maarja de dealers zijn zo duur hè en ze zijn allemaal oplichters die verrekte dealers