Welk type gasfles aanschaffen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door willemzon »

De hele buitenvulling is toch ook een lachertje, een kind weet toch ook dat 99,9 % van de campers geen aandrijving heeft op lpg.

Ik heb geen buitenvulling, wel de gaskast aan de buitenzijde. Ik tank overal, niemand die er iets van zegt. Uiteraard heb ik een aantoonbare gecertificeerde lpgfles en neem voorzorgsmaatregelen door de koelkast uit te zetten en de flessen dicht te draaien.
Misschien als ik de gaskast in de camper zou hebben, wel een buitenvulling zou monteren.

Ik heb geen buitenvulling omdat ik de gasflessen er uit moet halen in de stalling en het lijkt mij niet goed om steeds de aansluiting van de buitenvulling af en aan te koppelen.

Persoonlijk lijkt mij het ook beter ook om rechtstreeks de flessen te vullen als dat er weer een extra koppeling tussen zit, ivm lekkage.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
gebruikersnaam
Berichten: 80
Lid geworden op: za 02 okt 2021, 13:18
Locatie: Twente

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door gebruikersnaam »

GeMa schreef:
ma 12 jul 2021, 9:29
Ik heb 2 kunststof (Benegas) 7 kg flessen en kom daar 's-zomers een heel eind mee. 's-Winters is dat veel lastiger, temeer Benegas een wisselsysteem heeft (je kunt de fles niet laten navullen) dat alleen in de Benelux aanwezig is. Ga binnenkort overstappen op 2x 11 kg stalen fles, die wel in Europa gevuld kunnen worden (neem wel een nippelset mee voor de diverse landen). In sommige landen (Spanje) kun je voor een prikje een lokale stalen fles kopen/huren, die je dan weer achterlaat daar. Zorg ook dan voor een verloopset, omdat aansluitingen kunnen variëren.
De vraag was welke gasflessen je kunt gebruiken en het draadje gaat grotendeels over het al dan niet illegaal vullen met LPG.

Ik ben liever voorzichtig dan dat ik risico's wil lopen door te modderen met spullen waar ik geen verstand van heb en hou het daarom liever op de gasfles die geruild moet worden.

In onze camper zaten bij aanschaf van die 11 liter flessen die je alleen in de Benelux kunt omruilen en dat dat een probleem was bleek toen we afgelopen zomer een lege fles probeerden om te ruilen in Frankrijk.
Ik heb gezocht en heb nog niet kunnen vinden welke flessen overal geruild kunnen worden in Europa.
Ik heb wel sites kunnen vinden wat wat niet kan en sites die vertellen dat een bepaald merk alleen in de Benelux of alleen in Frankrijk gevoerd wordt, maar ben er nog niet achter hoe het zit.

Vraag:
Welke gasflessen kan je overal in Europa probleemloos omruilen?
Vrijheid is niet wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door AadenAnke »

Kort antwoord geen enkele vandaar ook dat gedoe

Gr Aad
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door Stieneke en Donald »

gebruikersnaam schreef:
do 11 nov 2021, 12:29
Vraag:
Welke gasflessen kan je overal in Europa probleemloos omruilen?
Geen enkele.

Ad was me net voor. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Stieneke en Donald op do 11 nov 2021, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door appellover »

Natuurlijk een lachertje Willem,ook niet veiliger die halve meter extra slang.
Maar het ziet ff anders uit ,gaskistdeurtje open je ziet 2 flessen of de pistool op de camperwand.
Heb toch het idee dat die meiden aan de kassa in buitenland weten dat een camper niet op gas rijdt.
Hoewel in Frankrijk twee keer meegemaakt,camper bij de lpg :AFSLUITEN !Was toch heel drukke pomp langs de peage.
Toch blijft er maar 1 universele mogelijkheid over : LPG 80% fles of onderbouw.Je gaat toch niet elke keer een fles van het land aanschaffen.Natuurlijk zou een EU fles ideaal zijn maar welke dan .In Frankrijk ,Spanje ,Portugal wordt heel veel thuis gekookt en verwarmd op flessengas dus miljoenen flessen die dan naar de schroot kunnen.
Eigenlijk moeten we blij zijn dat onze mobieltjes overal te gebruiken zijn en niet ieder land een ander systeem.
Had ook ideaal geweest ,1 EU provider en iedereen betaalt via de belasting 250€ per jaar en overal onbeperkt 4/5 G en hoop blije mensen ,geen bundels.Maar helaas.
Hoewel in Valencia zijn ze al heel eind ,voor 1,50€ pm onbeperkt wifi overal op straat.
Afbeelding

Gr.Ron.
Laatst gewijzigd door appellover op do 11 nov 2021, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door GeMa »

gebruikersnaam schreef:
do 11 nov 2021, 12:29
GeMa schreef:
ma 12 jul 2021, 9:29
Ik heb 2 kunststof (Benegas) 7 kg flessen en kom daar 's-zomers een heel eind mee. 's-Winters is dat veel lastiger, temeer Benegas een wisselsysteem heeft (je kunt de fles niet laten navullen) dat alleen in de Benelux aanwezig is. Ga binnenkort overstappen op 2x 11 kg stalen fles, die wel in Europa gevuld kunnen worden (neem wel een nippelset mee voor de diverse landen). In sommige landen (Spanje) kun je voor een prikje een lokale stalen fles kopen/huren, die je dan weer achterlaat daar. Zorg ook dan voor een verloopset, omdat aansluitingen kunnen variëren.
De vraag was welke gasflessen je kunt gebruiken en het draadje gaat grotendeels over het al dan niet illegaal vullen met LPG.

Ik ben liever voorzichtig dan dat ik risico's wil lopen door te modderen met spullen waar ik geen verstand van heb en hou het daarom liever op de gasfles die geruild moet worden.

In onze camper zaten bij aanschaf van die 11 liter flessen die je alleen in de Benelux kunt omruilen en dat dat een probleem was bleek toen we afgelopen zomer een lege fles probeerden om te ruilen in Frankrijk.
Ik heb gezocht en heb nog niet kunnen vinden welke flessen overal geruild kunnen worden in Europa.
Ik heb wel sites kunnen vinden wat wat niet kan en sites die vertellen dat een bepaald merk alleen in de Benelux of alleen in Frankrijk gevoerd wordt, maar ben er nog niet achter hoe het zit.

Vraag:
Welke gasflessen kan je overal in Europa probleemloos omruilen?
Inderdaad, geen enkele die je in heel Europa kunt omruilen (behalve dan de Campinggas butaan flessen, maar daar heb je in de camper niet zoveel aan, tenzij je die als pure reserve wilt gebruiken), maar.... de 10,5 kg DIN fles en de 11 kg Rijngas Alugas fles kun je in NL omruilen en in de rest van Europa laten vullen bij een gasvulstation. Wel even een verloopset met 4/5 nippels meenemen, want niet in elk EU land kun je met de DIN aansluiting terecht.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door appellover »

Heb dat ook eens geprobeerd ,heel eind rijden en kwam als partikulier niet eens binnen,heel grote beweging.
Zulke adressen als in Boliqueime zijn er helaas niet veel.
Heb in Nederland ook geprobeerd om Spaanse fles te vullen,bij 4 gasvuladressen geweest allemaal niet mogelijk en geen zin om te komen kijken.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door gjvonk »

Ik was gewend om de 10kg kunststof Benegas propaan gasflessen te gebruiken maar zie dat 10 kg propaan vulling ruim € 44 kost. Ik ben wel nieuwsgierig naar de Alugasfles van 11 kg die Rijngas heeft, maar als ik op de site van Rijngas kijk, zie ik nu alleen een 14 kg aluminium gasfles die alleen bij hen gevuld mag worden. Kijk ik verkeerd?

Lpg is geen optie: mijn stalling schrijft voor dat de gasflessen verwijderd moeten zijn en...waar laat ik een halfvolle lpg fles? Liever niet in de garage van onze drive-in woning.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door myway »

Hou je dan maar vast wat de 10 kg Benegas gaat kosten over een paar dagen
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door gjvonk »

Spoiler alert? Weet je al een richtprijs? Dan kun je die net zo goed delen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door myway »

10 kg 60€
5 kg 50€
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door gjvonk »

Pfff, als we de nieuwe camper hebben, ga ik wel even vragen bij onze lokale gashandel wat hij me adviseert.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door doov »

GeMa schreef:
do 11 nov 2021, 13:23

behalve dan de Campinggas butaan flessen, maar daar heb je in de camper niet zoveel aan,
Tenzij je op diesel verwarmt en een compressor koelkast op 12V hebt.
Dan is een flesje van 3kg Campingaz voldoende om een tijd op te koken en die wissel je door een groot deel van Europa.
Scandinavie niet overigens.

Duur is het wel…………..
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6776
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ooit eens een vergelijking van de diverse gasflessen en -vullingen gezien. Of dit nog actueel is, weet ik zo niet. Maar het geeft wel een redelijk goed beeld van de verschillen.
http://vdmerwe.nl/overzicht-soorten-en- ... lessengas/
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie