Welk type gasfles aanschaffen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door GeMa »

Het blijven oeverloze en hopeloze discussies hier. Niet alleen over LPG, maar ook over het zelf aanleggen van elektriciteit, LifePO4 accu's etc. etc.

Net zoals in de echte maatschappij houdt een flink deel van de camperaars zich netjes aan de regels die wij met z'n allen hebben afgesproken om veilig, netjes en rustig met elkaar te kunnen samenleven.

Echter, een kleiner deel denk dat je je aan de regels alleen moet houden als je "gepakt" kan worden!

Wat die laatste groep kennelijk vergeet, is dat de meeste regels er zijn om de veiligheid en de onderlinge verhouding te waarborgen, niet om je te pesten!

Zolang we in Nederland geen periodieke verplichte gas (hele installatie) keuring voor campers en caravans hebben zoals in Duitsland (G607), is het gewoon niet veilig om zelf je gasfles te vullen (LPG of anders). Neem maar even de moeite op internet te zoeken, jaarlijks gebeuren er een aantal ernstige ongelukken vanwege gekloot met gas in campers, caravans, maar ook b.v. boten en recreatiewoningen.

Pas nog las ik op dit forum een bericht van een gas-wappie die het had over het afblazen (op een parkeerterrein) van een net gevulde LPG fles in de zon en hoe veilig dat wel niet was en zijn stelling bewees dat LPG prima kan in de camper. Je zal d'r maar net langslopen met een sigaret in je mond! Dan piep je wel anders! Of als het in een afgesloten ruimte (stalling) gebeurt, een paar procent gas in de lucht is al voldoende voor een explosief mengsel!

Kortom, hoe dom en kortzichtig kun je zijn.

En begrijp me niet verkeerd, ook ik zie de voordelen van een goede en veilige LPG installatie in de camper, maar alleen als dit ook daadwerkelijk gekeurd en gehandhaafd wordt, want ik heb geen zin om op de CP of camping naast een tijdbom te staan.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door Camper-T »

Laten we dan duidelijk zijn over een gecertificeerde en jaarlijks gekeurde vaste LPG installatie in de camper, voor gebruik van verwarming en koelkast. Wat in mijn geval niet meer dan wenselijk lijkt als je zuinig op je dure camper bent en ook geen risico voor je omgeving wilt zijn.

Deze conforme voorziening lijkt dus gedoogd omdat je het wel mag- of kunt gebruiken en weinig tot geen tankstations het zelf vullen verbieden.
Dit wordt ruimschoots bewezen door het groot aantal campereigenaars met een vaste LPG installatie en het wegblijven van duidelijke waarschuwingen c.q. verboden van verzekeraars, CP-, of kamping-eigenaars, Rijksdienst voor wegverkeer (RDW), etc.
Daar bovenop het antwoord van een lokaal LPG inbouwstation op mijn verkennende vragen, dat zij aan de lopende band in campers inbouwen.

Als leek zie ik ergens wel duidelijke regels maar ook een flink gedoogbeleid. Plus de NKC welke zich volgens eigen zeggen hard maakt voor het toestaan van vaste LPG tanks in campers. Voor zover hierin de NKC serieuze stappen zet en/of serieus genomen wordt door de beleidsmakers.

Resumerend is het mij dus eigenlijk niet duidelijk waar de grenzen liggen tussen toegestaan, risico en absoluut verboden.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door Burnerchief »

Ik kan melden dat een door mij ingebouwde lpg installatie (zelf automonteur met lpg inbouw ervaring)met twee lpg dampgasflessen vandaag in Albufeira (Portugal)gpl heb getankt bij een gpl station (was alleen 1 lpg pomp (bediend)verder een paar wasplaatsen)de camper voor mij had een losse groene propaanfles die keurig door de stationhouder werd gevuld met een verloopnippel 🤣/ mijn flessen via buitenvuller werden ook vakkundig gevuld door hem.
Kosten 85 ct per liter.
In nederland nog niet geweigerd dit jaar.
Ik ben overgestapt op lpg om geen geneuzel met buitenlandse flessen te hebben en voldoet prima dat ik het zelf kan helpt ook natuurlijk
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
7rider
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 20:57

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door 7rider »

Zit halverwege een reis van twee maanden, door Portugal en Spanje nu in Spanje in de buurt van Vera.
Heb twee losse LPG tanks van 28 liter bruto, 22 liter netto. Daar draait de koelkast en de kachel op en wordt gebruikt voor koken. Volgens mij heb ik bij hetzelfde tankstation in Albufeira getankt als vorige schrijver.
Ik snap t gevaar niet. Als ik bij een vulstation in de buurt propaan tank, wordt de fles gevuld in de buitenlucht! Net als iedere LPG rijder die bij een tankstation zelf tankt. Leg mij nu eens uit welk gevaar ik loop als ik mijn lpg tanks vul bij een pompstation, waarbij ik de te vullen tank altijd dichtdraai , welk gevaar een LPG rijder niet loopt
Uiteraard brand de koelkast op dat moment niet op gas.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door Atoz »

Het gevaar, schrijven ze, bestaat dat er wat fout loopt.
En dat kan....

Velen onder ons sterven in hun slaap.
Ga ik dan straks slapen?
Mijn vader deed dat, dus ik ben genetisch belast.

Verder is er onder veel nieuwe camper-bezitters een zoektocht naar allerlei regeltjes waaraan ze denken te moeten voldoen.
Men voelt zich niet veilig bij dat camper gebruik en er ontstaat een dwangmatig denkbeeld.

Vele spookbeelden zijn ook thuis van toepassing.
Wat als je buurman...?? Gas... Elektra... Brand... Een idioot is als ik die allerlei technische experimenten bedenkt....
Verder nooit iets doen waar je je zelf niet veilig bij voelt. Voor je eigen zielerust.

Maar ik denk dat ik straks ga slapen :shock:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
7rider
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 20:57

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door 7rider »

😊
Voor nu: slaap lekker. En morgen gezond weer op

☀️☀️☀️
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door bennieh »

Toevallig kom ik dit filmpje tegen, niet helemaal on topic, maar goed, toch leuk te zien hoe lpg flessen, in dit geval in Turkije, gemaakt worden:
https://www.youtube.com/watch?v=LJa6EdOIjK8
Peugeot Expert L2H2 2009
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door Burnerchief »

Dit zijn standaard gasflessen niet de speciale lpgfles die overdrukventiel, 80% vulbeveiliging,meteradapter en afnamekraan heeft
Dat is enn heel andere fles
Laatst gewijzigd door Aloys op zo 07 nov 2021, 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door Camper-T »

Burnerchief schreef:
vr 05 nov 2021, 21:16
Ik kan melden dat een door mij ingebouwde lpg installatie (zelf automonteur met lpg inbouw ervaring)met twee lpg dampgasflessen vandaag in Albufeira (Portugal)gpl heb getankt bij een gpl station (was alleen 1 lpg pomp (bediend)verder een paar wasplaatsen)de camper voor mij had een losse groene propaanfles die keurig door de stationhouder werd gevuld met een verloopnippel 🤣/ mijn flessen via buitenvuller werden ook vakkundig gevuld door hem.
Kosten 85 ct per liter.
In nederland nog niet geweigerd dit jaar.
Ik ben overgestapt op lpg om geen geneuzel met buitenlandse flessen te hebben en voldoet prima dat ik het zelf kan helpt ook natuurlijk
Dat is dus ook mijn uitgangspunt: geen geneuzel meer met verschillende statiegeldflessen, zeker niet als je meerdere landen aandoet tijdens de reis. En als ik het goed begrijp mag je de LPG tanks ook bij een vulstation laten vullen met puur propaangas, mocht je richting de strenge vorstkoude gaan.

Helaas is er op mijn initiele vraag geen duidelijk LPG in de camper 'Mag wel' of "Mag niet' antwoord gekomen. Veelal alleen de ervaringen met tanken bij het pompstation, dat het al jaren goed gaat, tot gezond verstand en veilig gebruik.

Ik ben zelf voornemens om een vaste LPG installatie in te laten bouwen, inclusief een G607 keuringsrapport. Dat hierna tanken aan de pomp een risico 'kan' worden snap ik, desnoods kies ik voor de vele onbemande pompstations. Maar hoe zit het dus volgens de camperverzekeringen en wat vind RDW hier van? Omdat menig camperaar op LPG kookt lijkt er niet veel aan de hand maar heel strikt volgens de regels denk ik te begrijpen dat het in Nederland niet is toegestaan. Wat moet ik hier resumerend uit begrijpen?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door appellover »

Gebruik nu ruim 5 jaar lpg fles en ben er blij mee vooral als je langere tijd in EU onderweg bent.
Eigenlijk is het overal verboden in EU ,niet alleen in Nederland hoor.
Soms is het ff zoeken naar lpg pomp ,maar de app mylpg.eu is geduldig.Onbemande met lpg zijn er minder.
In Frankrijk regelmatig meegemaakt dat de lpg niet werkt als de dame van het loket afwezig is (b.v. bij Carrefour)
Ook langs de peage “ verboden flessen te vullen” en met camper gaat dan de pomp op slot.
En bij de volgende helpen ze je met tanken en juiste nippel.
Soms vragen ze wel eens waar je gas voor gebruikt ,voor mijn agregaat ,o dan is het goed ,dus niet voor koken.
Tegenovergestelde is het beroemde adres in de Algarve langs de 125 in Boliqueime waar ze in rij staan om gewone gasflessen te vullen met lpg.
Toen ik nog overwinterde in Armacao gingen we regelmatig met tiental flessen daar naar toe om ze te laten vullen,alle verloopnippels van flessen uit heel EU zijn daar aanwezig .Doen ze al 20 jaar daar,zal wel geen probleem zijn.

Afbeelding
Gasflessen vullen in Boliqueime.

Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door hermanusb »

Dat flesvulling in NL verboden is kan ik wel begrijpen.
Maar een lpg fles met 80% vulling tja.

Die is beveiligt.
Of een professionele onderbouw installatie idemdito.

M.i. Is veiligheid 1 ding van het geheel.
Mensen die hun huis/stacaravan verwarmen met lpg en daardoor minder accijns betalen en ook nog vanuit verkeerde flessen?

Ik heb gezien de accijns/belastingdruk van ons aller Nederland vooral dat laatste voor de overheid heel belangrijk is.

Zelf ben ik geen liefhebber van gas/Lpg.
Dat is persoonlijk en ook de reden dat ik geen lpg in de camper wil gaan bouwen,
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door BP 2 »

In theorie mag men, in bijna in alle landen, LPG niet gebruiken voor huishoudelijk gebruik en daarom dat ze bij bepaalde stations moeilijk doen. De oplossing is een buitenvulling waardoor men de indruk geeft dat het voor de aandrijving is.
Het is wel een verplichting dat er in het tankstation een verantwoordelijke aanwezig en zelfs bij het tanken bij de pomp zou moeten zijn maar dat zien we maar zelden.
Het vullen van gewone flessen mag eigenlijk ook niet maar kan dus wel op een weegschaal en een speciale nippel.

BP 2
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door appellover »

Hier zullen de Spanjaarden dat nooit doen ,vullen met lpg.
Een 11 kg fles propaan kost 12,95€ ,lpg is duurder.
En propaan is op bijna iedere hoek verkrijgbaar.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door EasyBee »

BP 2 schreef:
do 11 nov 2021, 10:39
Het vullen van gewone flessen mag eigenlijk ook niet maar kan dus wel op een weegschaal en een speciale nippel
Het vullen van gewone flessen aan de LPG pomp is gewoon verboden. Er zit geen 80% vulbegrenzing op. 1 van de redenen om LPG voor recreatief gebruik te verbieden, is dit soort gek :silent: t.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie