Welk type gasfles aanschaffen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5994
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door TestCase »

En zo doe ik het in NL en IT ook. Mag het niet? Prima, zijn jouw regels ik ga naar de volgende.
Reuze makkelijk, vullen wanneer (bijna) leeg en weer verder. In Scandinavië vullen waar het kan, ook wanneer fles pas ½ leeg is.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door DiffRental »

Met grijs gebied bedoel ik dat een pomphouder geen fles mag vullen die anders wordt gebruikt dan voor de aandrijving maar hij kan niet altijd juist beoordelen als er een buitenvuller is.
Tuurlijk is de pomphouder niet achterlijk en weet hij dat echt wel. Maar voor de wet kan hij het niet goed beoordelen.
Dus de ene pomphouder zal weigeren, de andere doet of zijn neus bloed.

In die zin is het gebied voor mij grijs.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door Camperic »

:thumbup: :cheers:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Gasfles



Bericht door Peter+Annie »

Peter+Annie schreef:
zo 11 jul 2021, 19:28

Dat van de ILenT is n goeie :thumbup: ;ik ga die aanschrijven en leg ook daar de vraag neer.
Gelijk de onvolprezen ILenT een vraag gesteld ( die mensen kunje gewoon benaderen op hun site enantwoorden meestal binnen de 5 werkdagen)

DE vraag :

H.H.
IK ben voor mijn recent aangeschafte camper op zoek naar een gasfles.
Nu viel mijn oog op een aluminium dampgasfles (LPG)
NU is mijn vraag: mag zo een fles gebruikt worden in een camper ,en zo ja, moet deze dan een voorziening hebben zodat hij aan de buitenkant te vullen is? zonder de gaskast te moeten openen of de fles uit de camper te nemen



En het antwoord :

Geachte heer.........,

Dergelijk particulier vervoer van gevaarlijke stoffen is vrijgesteld van de vervoerswetgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Derhalve heeft u van de ILT geen last. Als u een vaste opstelling maakt waarbij de gasfles in het voertuig blijft en u deze aan de pomp gaat vullen moet dat goedgekeurd worden door de RDW.

Wilt u dat niet doen dan zult u de fles (zoals eigenlijk iedereen het doet) moeten wisselen voor een volle. Niet zelf bij een tankstation vullen want dat is verboden.

Met vriendelijke groet,

Andre Schenkel, senior inspecteur gevaarlijke stoffen wegvervoer.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22713
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door PaulBng »

Ik vraag me dan wel af of die mijnheer de kreet dampgasfles wel heeft gelezen.

Zo ja, lost dit een aardig probleem op?


Paul
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door Peter+Annie »

IK ga er van uit van wel,bij de ILenT werken professionals hoor. :mrgreen:

In art 1.1.3.1.van het ADR verdrag staat te lezen dat het vervoer van gevaarlijke goederen door particulieren volledig vrijgesteld is van alle voorschriften omtrent het vervoer .
Mits verpakt in voor de detailhandel bestemde verpakkingen,en bestemd zijn voor thuisgebruik of voor hun vrije tijd of sportactiviteiten.
DE totale inhoud van de gevaarlijke stoffen mag echter niet meer zijn dan 60 liter per verpakking en niet meer dan 240 liter per transporteenheid.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22713
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door PaulBng »

"het vervoer".

Dat is wat anders dan vullen?


Paul
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door EasyBee »

Vervoeren mag, dat is het probleem niet. Wat is er nou onduidelijk aan:
"Wilt u dat niet doen dan zult u de fles (zoals eigenlijk iedereen het doet) moeten wisselen voor een volle. Niet zelf bij een tankstation vullen want dat is verboden."
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22713
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door PaulBng »

Als u een vaste opstelling maakt waarbij de gasfles in het voertuig blijft en u deze aan de pomp gaat vullen moet dat goedgekeurd worden door de RDW.

Ik las deze zin verkeerd. Als in "dan kan de RDW niet anders dan goedkeuren".

Je moet er dus mee naar de RDW. En ik gok dat die dat niet gaat goedkeuren...


Paul
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door HJM »

Hoi,
Wij importeerden onze Pössl in 2019, voorzien van een LPG installatie met net verse Duitse keur en sticker op de buitenkant als bewijs.
Geen woord over de gasinstallatie gehoord van de RWD.
Dus denk ik dat ook zij er niets over moeten vinden.
Ook een technisch dingetje, propaan en butaan mag en als je het lpg noemt niet meer...?
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door Camperic »

HJM schreef:
wo 14 jul 2021, 7:38
Ook een technisch dingetje, propaan en butaan mag en als je het lpg noemt niet meer...?
Nee, ook propaan en butaan mag je niet zelf vullen en ook lpg mag je laten vullen :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door EasyBee »

Bij een vulstation mag je hem laten vullen, bij een tankstation mag je hem niet zelf vullen.
Het eerste gebeurt door een professional op een plek die daarvoor is ingericht. Het tweede niet.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door Camper-T »

Ik wil graag met een adviesvraag inhaken op deze lang lopende discussie via verschillende topics:

De regels en weetjes, zo ver ik ze denk te bedrijpen:

Vaste LPG tanks vast een een camper laten inbouwen kan en mag, mits gecertificeerd.
Vaste LPG tanks in een camper vervolgens vullen mag, mits dit alleen bij een gasvulstation gebeurd.
Vaste LPG tanks in een camper zelf aan de pomp tanken mag in Nederland niet maar gebeurd volop.

Vaste LPG tanks in een camper <3500kg anders gebruiken dan voor de motorvoorstuwing mag niet.
Vaste LPG tanks in een camper >3500kg naast motorvoorstuwing voor verwarming gebruiken mag.

LPG bevat smeermiddel dus bij gebruik richting de camperapparatuur een LPG filter toepassen.
De NKC probeert zich hard te maken om vaste LPG tanks in een camper alsnog toe te laten staan.


Wij overwegen ook vaste LPG gastanks in de camper maar dit werd vanwege de wetgeving en het smeermiddel door de dealer afgeraden.
Verzekeringen kunnen moeilijk doen bij brand, tankstations verbieden bijtaken en gassproeiers van nieuwere koelkasten slippen dicht.

Al lezende op de juiste internerpagina's werd mij duidelijk dat het hele 'LPG tank in de camper' een gedoogbeleid kent. Geen handhaving.
Hierdoor lijkt het er op dat als je er aan begint, je bepaalde risico's neemt maar dat dit in de praktijk eigenlijk weinig tot niets voorstelt.
Zelf zie ik menig wet- en regelgeving beluste pensionado ook vrolijk LPG tanken voor zijn camper, dus als zij het al doen dan kan het zeker.
Maar is dit inderdaad wel zo en moet je deze investering wel willen maken? Ongeacht je verbruik en het gemak t.o.v. de statiegeldtanks?
En wat is de houding van de camperverzekeringen ten aanzien van vaste LPG tanks? Zijn hier clausules voor, of is een certificaat voldoende?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door appellover »

“Wet-en regelgeving beluste pensionado” heeft niks met leeftijd te maken hoor,ik ben gelukkig zo opgevoed.
Als ik die voetbalhooligans zie,denk ik “wie heeft jullie opgevoed ?”

Maar terug naar de topic.
Het is van belang hoe camper gebruikt.
Als je maximaal 4 weken aaneengesloten op reis bent kun je met 2x 21 liter makkelijk overleven.
Maar als je paar maanden op reis gaat ( die pensionada) is andere koek.Of iedere keer een plaatselijke ruilfles aanschaffen of lpg.
Of investering in veel zonnepanelen en dure accu’s.
Voor het geld hoef je het niet te doen,hier in Spanje kost propaanvulling 14€, LPG is duurder.Ben heel blij dat het bestaat zo’n LPG fles.
Gebruik nu 5 jaar LPG zonder filter en jaarlijks draait de koelkast 8 maanden ( heerlijk hoor,al 20 jaar pensionado) op gas zonder problemen,is nog nooit schoongemaakt o.i.d.
Maar zal het afkloppen.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie