Welk type gasfles aanschaffen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Welk type gasfles aanschaffen?



Bericht door Peter+Annie »

Wij hebben een Adria Coral 670 SLT gekocht ( mezelf zojuist voorgeteld in het voorsteltopic)
In deze camper zitten geen gas flessen,die moet ik dus zelf aan schaffen, de ruimte laat 2 x 10 liter flessen (of is dat 11 ltr?)
Nu kwam ik op het W.W.W op een site over alu dampgasflessen (LPG).
Wat is wijsheid ? zo een fles aanschaffen, met een externe vulnippel( aan de buitenzijde van de caravan) op toch een gewone propaanfles erin?
Ik zie nogal wat voordelen van zo een dampgas fles,je kunt ze overal in Europa vullen bij de pomp.
Wat zegt de wet? ik las dat het eigenlijk alleen toegestaan is voor de aandrijving van de motor (voor mij niet relevant want de Adria heeft een Fiat multijet diesel) en voor de verwarming (er zit wel een Alde vloeistof verwarming op)
Wat zijn hier de ervaringen met dit soort gasflessen ?
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Gasfles



Bericht door rhomodel »

Welkom! Schijnt tegenwoordig heel moeilijk te zijn om een voorstel post te doen, dat je het doet is :-B
Ik denk dat je jezelf een aantal vragen moet stellen: hoeveel gas gebruik ik? Bv ga je alleen in de zomer op stap, of ook als het flink koud is en je in een week een gasfles leegmaakt?
2 flessen is nl veel voorraad, en je kan dus makkelijk met 1 lege fles rondrijden en tzt een nieuwe doen.
Wil je financieel voordeel halen? LPG vergt een redelijke investering. Vergeet ook niet da t je niet overal zomaar LPG kan tanken.
Mocht je voor traditionele flessen gaan, zou ik of een alu fles kopen of een glasvezel fles. Deze zijn significant lichter dan de normale stalen fles.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Gasfles



Bericht door TestCase »

Er is al héél veel over geschreven hier op het forum, heb je dat doorgenomen?
LPG tanken mag niet in NL en IT bijv. Zelf heb ik 1 LPG fles en vul wanneer bijna leeg, gaat pas 5 jaar prima. In SE, F, DK en N is het bijv. lastig tanken.
Kijk eens op 'myLPG.eu'


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Gasfles



Bericht door Peter+Annie »

Het schijnt wél te mogen,maar alleen voor aandrijving en verwarming,of dit voor koken ook opgaat ben ik nog niet achter
de fles,of flessen moeten dan wel langs de buitenzijde gevuld kunnen worden.
Hoe t in DK,SE.FIN en N gaat weet ik niet(staat wel op onze wenslijst :-B ) elders in EU schijnen NL flessen moeilijk te vullen en zeker niet te ruilen zijn
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Gasfles



Bericht door Camperic »

TestCase schreef:
zo 11 jul 2021, 17:37
Er is al héél veel over geschreven hier op het forum, heb je dat doorgenomen?
Inderdaad :thumbup:
Kort gezegd: LPG tanken mag in NL ook niet voor koken, ook niet met buitenvulaansluiting, en LPG is slecht verkrijgbaar in Scandinavische landen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 490
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Gasfles



Bericht door HJM »

Ja, sommige dingen mogen niet, ik rijd nooit te hard en dus permiteer ik me enorm gemak, 1 vaste fles, 4 nippels en in heel europa nooit stress.
LPG rules :thumbup:
Overigens kook ik er niet mee, ik verwarm mijn pannen ermee, koken doe ik met water :cheers:
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Gasfles



Bericht door Peter+Annie »

TestCase schreef:
zo 11 jul 2021, 17:37
Er is al héél veel over geschreven hier op het forum, heb je dat doorgenomen?
Heb dat gelezen ja ,maar omdat me niet helemaal duidelijk is stel ik hier liever een gerichte vraag.
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Gasfles



Bericht door Peter+Annie »

HJM schreef:
zo 11 jul 2021, 18:25
Ja, sommige dingen mogen niet, ik rijd nooit te hard en dus permiteer ik me enorm gemak, 1 vaste fles, 4 nippels en in heel europa nooit stress.
LPG rules :thumbup:
Overigens kook ik er niet mee, ik verwarm mijn pannen ermee, koken doe ik met water :cheers:
Groeten,
HJM
Je zit ook nooit te vissen neem ik aan ;je leert je worm zwemmen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31965
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Gasfles



Bericht door Bob Diesel »

Als je weet wat je weet :idea:
En wil wat je weet :?:
Dan doe het :!:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Gasfles



Bericht door Wim Corduwener »

HJM schreef:
zo 11 jul 2021, 18:25
Ja, sommige dingen mogen niet, ik rijd nooit te hard en dus permiteer ik me enorm gemak, 1 vaste fles, 4 nippels en in heel europa nooit stress.
Ik denk dat een aantal mensen hier proberen om goede adviezen te geven en er zullen altijd mensen zijn die daar anders over denken. Prima!
Het zelf vullen van gasflessen is een milieudelict en die worden over het algemeen zwaarder bestraft. Als een busje van Inspectie Leefomgeving en Transport je heeft gespot dan ben je aan de beurt.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Gasfles



Bericht door Peter+Annie »

Let wel.ik probeer niet om een LPG installatie te promoten hoor,ik vraag slechts advies.
Een LPG fles zelf vullen mag niet,maar zodra de fles in de camper geplaatst is en aangesloten op een buitenvul installatie,zoals ook bijeen auto het geval is,schijnt wel te mogen.
Dat van de ILenT is n goeie :thumbup: ;ik ga die aanschrijven en leg ook daar de vraag neer.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Gasfles



Bericht door TestCase »

@Peter+Annie Dus als je het wilt prima maar ben je bewust van de regels en verkrijgbaarheid in de verschillende landen. Ik heb slechts 1 fles dan kan er in de verschillende landen evt. een fles bij die ik daar ook weer inlever want ieder land heeft eigen fles. Mogelijkheid nog niet nodig gehad.

En nee, nee, nee ook met buitenvuller mag het ook niet!

//Kees
Laatst gewijzigd door TestCase op zo 11 jul 2021, 19:32, 2 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80398
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Gasfles



Bericht door Dafluc »

Nee, het mag niet. De eigenaar van het tankstation kan daar een flinke boete voor krijgen. Dat er mensen zijn die het doen en nog nooit een probleem hebben ondervonden maakt nog niet dat het wel mag. Laten vullen mag wel bij gasvulstations. Adressen daarvan kun je op googelen.
Afbeelding
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Gasfles



Bericht door Meine »

Je hoeft maar 1 meter over de oost grens te komen om probleemloos lpg te tanken, ook in losse flessen. En in vele Europese landen is dat zo. Laat je niet ontmoedigen.
Plaats reactie