Update boordnet met LiFePo4-accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Atoz »

Misschien kan het nog goedkoper.
Als je tijdens het rijden een omvormer 12 naar 230 gebruikt om je lader te voeden, dan heb je voor minimale kosten dezelfde functie.
Niets bijkopen alles is aanwezig.

En ja er is dan een omzettingsverlies, maar ik weet dat sommige ''grote'' jongens het zo in hun camper oplossen.
Bijkomende voordeel is dat je de omvormer aan de autoaccu plaatst
De lader aan de huishoudaccu en je hebt slechts een dunne ''230v'' draad nodig.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

Moest het effe tot me door laten dringen.
In mijn geval kan ik inderdaad een schakeling zo maken dat ik onderweg 230V genereer. Echter ik heb een multiplus. Dat is een lader en omvormer in 1. Dus, in mijn geval zal ik OF een lader moeten kopen OF een tweede omvormer die tenminste 500W continue kan leveren.

Dat laatste had ik al een keer bedacht. Dus had ik een tweede omvormer gekocht. Maar toen ik zag dat de zonnepanelen het wel bij konden houden, heb ik die weer verkocht. Dat bleek achteraf een domme en te snelle zet. Want de weg van meerdere panelen bij plaatsen was de weg, die ik ook nog niet afgehandeld heb.
Van de goedkopere omvormer versies met een gemodificeerde sinus weet ik niet of de multiplus dat 'lust'. Zucht... altijd wel wat

Ach weet je, ik bedenk wel wat en slaap er wat nachtjes over. Bedenk nu wel dat er zoveel opties/wegen te gaan zijn, dat ik dat toch eens uit ga schrijven. En berekenen wat de goedkoopste weg voor mij is.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

Ben er nog steeds niet uit welke en hoeveel panelen erbij moeten komen. En waar ik het eerst mee begin. De extra panelen zijn alleen nuttig in het voor- en najaar. Flinke uitbreiding brengt wat op alleen in de winter maanden. Dit voor de hh accu op peil te houden.

Het 230V deel gaat ook op de schop. Het verbruikersdeel blijft zoals het is. Misschien nog een stopcontact erbij. Van een scheidingstransformator zie ik nog af. Vind het ding toch wel een flink gewicht. Het is immers een homp ijzer. Met de nog aan te schaffen 2e omvormer maak ik een stevige DC-DC lader. In geld gezien ong. 100 euro voor de omvormer, misschien een tweedehands. Ja, ik weet dat het rendement niet je dat is. Het opladen is zowiezo al een energetische ramp. Met de schakelaar kan ik vanuit de bestuurdersstoel het gebeuren aan/uit zetten. Daarvoor dient EN de motor te draaien voor de D+ EN ik moet de schakelaar om hebben gezet.

Wat ik nog uit moet zoeken is dat met de multi control in kan stellen hoeveel stroom een generator kan leveren. Dus dan hoef ik dat niet meer in te stellen of er op letten. Dit schijnt een andere stroomsterkte te kunnen zijn als wat je zelf instelt i.g.v. walstroom

Arie
Bijlagen
SchemaB550-230V.jpg
SchemaB550-230V.jpg (96.74 KiB) 3562 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Update boordnet



Bericht door CaradoT135 »

DJSmiley schreef:
za 03 jul 2021, 21:56
Zelf heb ik dat niet gedaan. Ik ben niet van plan dagelijks aan de installatie te gaan rotzooien, en de enkele keer dat dat wel nodig is trek ik de zekering naar de MPPT (dus tussen de HH accu en de MPPT) los of de invoerkabel vanaf de panelen.
Arie55 schreef:
ma 05 jul 2021, 22:56
Dat laatste moet je juist niet doen. De laadregelaar 'sabbelt' even aan de accu op welke spanning die werken moet. Als je zoals je voorstelt zou handelen, kan het zijn dat je laadregelaar een verkeerde spanning kiest en/of stuk gaat.
Ik ben het topic aan het teruglezen, maar als ik het zo teruglees ben je wat laders betreft voor het blauwe merk gegaan. Als een SmartSolar op 12 V staat zal die dat niet zomaar uit zich zelf gaan wijzigen als je de verkeerde volgorde van aansluiten zou hanteren.
3.1. Automatische accuvoltagedetectie
De zonnelader detecteert automatisch een 12, 24 of 48 V systeemvoltage (accuvoltage) bij de eerste keer opstarten. Wanneer
op een later moment een ander systeemvoltage nodig is, of wanneer de zonnelader is aangesloten op een 36 V systeem, kan dit
handmatig worden geconfigureerd in de zonneladerinstellingen.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

Krijg nou wat! Lees ik wat berichten terug, zie ik dat Atoz met het idee kwam die ik gisteren geplaatst heb. :thumbup: Kan je nagaan, heb het idee van hem zo 'opgenomen' alsof het mijn idee was. Hier hou ik nou van :bow: :-B
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Atoz »

Geen enkel probleem, ik schreef dat op: 24 nov 2021, 18:10
Jij hebt dat toen gelezen en ergens is het in je hersenen opgeslagen ;-)

Maar het lijkt me in elk geval zoveel maanden later nog altijd een goed idee.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

In het bovenstaande blokschema staat een omschakel geval. Vandaag kwamen de printje binnen en zo ziet de omschakellaar eruit. Vermoed dat die wel een bestaand electrodoosje past. De electronica onderdelen onderin het schema denk ik niet nodig te hebben. Die zijn ervoor om automaat van te maken die hier vaker wordt aangehaalt. Echter beduidend duurder dan dit exemplaar.
Bijlagen
SWT230V.jpg
SWT230V.jpg (66.48 KiB) 3363 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

In dezelfde bestelling kwam ook dit printje, waarmee een Victron.direct kabel gemaakt kan worden. Ik vond hun kabels nogal aan de dure kant. Enige wat extra nodig is, is een netwerkkabel. De print is zo gemaakt dat de print connector (dat witte blokje) op de print past. Deze heeft n.l. een bijzondere pen afstand van 2mm. De gekleurde draad met connector past in een Victron.direct apparaat. De draad met connector en de print connector heb ik in Nederland besteld. Zoek op Jst 2.0 Ph 4 Pin connector
Als je de print conector op de print soldeert, let dan op dat de connector aan de ene kant aan de bovenkant zit en aan de andere kan aan de onderkant; anders komt de signalen niet goed

Arie
Bijlagen
VictronVerlengKabel.jpg
VictronVerlengKabel.jpg (130.32 KiB) 3359 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4-accu



Bericht door Arie55 »

Wat huiswerk gedaan. Ben weer een stukje verder gekomen om de max. "generator" stroom in te kunnen stellen. In mijn geval de stroom die uit de tweede omvormer komt. Het blokschema ziet er met de multi control zo uit.

Verder:
*lees het hoofdstuk 2.2.3 uit de multicontrol handleiding
*als de terminal is short circuited ([achterop de multi control] vandaar die schakeling in het schema) dan zal op het schermpje "GEN" te zien zijn. Zie ook hoofdstuk 4 voor de aansluiting
*hoofdstuk 6 voor het instellen van de generator stroom sterkte
Bijlagen
SchemaB550-230V.jpg
SchemaB550-230V.jpg (99.57 KiB) 3255 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4-accu



Bericht door Arie55 »

Er liggen nu 2 extra panelen van 100Wp op het dak. Mijn uiterst conservatieve berekeningen lieten zien, dat er nog 1 paneel van 200Wp bij zou moeten en een extra omvormer zoals boven beschreven.
De draden van de extra panelen had ik al eerder naar binnen geleid, maar nog niet aangesloten. Een dag eerder had ik al een dikke massa kabel van 16mm2 en een neopreen kabel met 4 x 4mm2 gelegd. De neopreen gaan de 'plussen' over. Had gemeten dat de massa in de laadregelaar van de panelen en uitgang dezelfde waren. Vandaar de 4x4=16mm2. De rode kabel is ook 4mm2, alleen de isolatielaag is dikker (origineel wat op het paneel zit)

Was al aan het opruimen toen ik hele mooie kabelogen vond. Precies die ik eigenlijk nodig had. Intussen had ik 10 stuks 4-6mm2 oogjes besteld. Met een hydraulische kabeltang werd de verbinding toch wel netjes. Onhebbelijke van de tang is dat het overschot geplet wordt van de kabeloog. Dat betekend dat de oogjes te groot waren. Hoe dan ook, zit goed vast. Onder elk M5 moertje zit een veerring.

Bovenste foto de aansluitingen. De strip bovenaan is van een verbindingsstuk tussen lithium cellen. Toen ik er extra gaten in boorde bleek het van echt koper.
Achteraf bezien, had het kastje ook wel wat groter mogen zijn. Overgehouden van de sloop van een voeding. Was nu een gepriegel. Middelste foto zijn goede de dikke massa en neopreen kabel te zien. Ook goed te zien is de zelf gemaakte dak doorvoer

De laadregelaars moeten nog aangesloten worden.

Compilatie.jpg
Compilatie.jpg (67.92 KiB) 604 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4-accu



Bericht door Arie55 »

ik volg het "Voorbeeld 2 uit de handleiding: Vier non VE.Bus Multi’s 30A/120V + 13kVA generator (1500 RPM) + externe omschakelautomaat." die in de handleiding van de multi control staat en pas die aan. De hier onderstaande configuratie knop, wordt bedoelt het knopje wat achterop de printplaat zit van de multi control

Heb 1 multi+ (aantal apparaten), schaalwaarde (1 x 2) -1 = 1. {kan me vergissen in het type apparaat}

De generator, in mijn geval omvormer van 500W, kan max. 400W continue leveren (specificatie van de omvormer). Dit houdt in bij een instelling van 220V (instelbaar op 230 of 220V), 400/220 = 1,8A. Volgens de handleiding schijnt het met stappen van 1A te gaan (beetje jammer)

Ik volg nu de handleiding:

1) Houdt de configuratie knop ingedrukt totdat de onderste LED van de linker kolom begint te knipperen. U zit nu in de configuratiemodus. Nu kunt u de schaalwaarde veranderen.
2) Draai de knop totdat het display ‘1’ weergeeft. (aantal apparaten/schaalwaarde)
3) Druk op de knop om door te gaan naar de volgende instelling. De onderste LED in de linker kolom zal gaan branden. Dit betekent dat u de generatorstroom in kunt stellen.
4) Draai de knop totdat het display ‘2’ weergeeft. (die 2 is hier de max. stroom die de omvormer mag leveren)
5) Druk op de knop om door te gaan naar de “Upper Shore limit for AC input 1” instelling. (de instelling "1" heb ik niet voorbij zien komen)
6) Waarschijnlijk wilt u dat de maximale walstroom die ingesteld kan worden door de gebruiker lager is dan 254 ampère. Draai daarom de knop totdat het display de gewenste waarde hiervoor weergeeft. Omdat de zekering automaat van de camper 10A is, verander ik deze waarde ook. Later bleek ook dat er niet hoger dan die 10A ingesteld kan worden (in bedrijf)
7) Aangezien het niet nodig is om de volgende 3 parameters (Upper Shore limit for AC input 2, 3 and 4) in te stellen, kunt u 4 keer op de knop drukken en zodoende de configuratiemodus af te sluiten.

Als er de verbinding (groene lijnen in het blok schema) wordt gelegd, dan staat op het paneel "GEN"

De kosten die ik gemaakt heb zijn voor de omvormer, printplaat met de 2 Finder relais en 3D printopdracht voor de beschermkapjes. De rest zat er al voor de installatie van AGM accu’s, die nu vervangen zijn door LFP. Deze kosten staan in geen verhouding tot de aanschaf van een DC-DC unit. De grootte van de extra omvormer wordt bepaald door wat wenselijk is, wat de multi+ aankan en wat de dynamo aankan. Of de omvormer een zuivere sinus dient te hebben, is discutabel. Immers de multi+ kan de golfvorm zuiveren en kan vervormde golfvormen aan. Hoe dat in de praktijk gaat, is mij niet bekend.

Het instellen ging makkelijker dan ik op voorhand dacht. Nu de omvormer nog plaatsen en aansluiten (als ik weer zin heb :wave: )

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie