Update boordnet met LiFePo4-accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

Heb nu een set optzet met als belasting een kleine airco (ong.750W bij 228V en cos phi 0.99). Met de grote gaat de omvormer door zijn knieën. Wat niet zo raar is met die opstart stromen.

Voordat ik uiteenzet wat ik allemaal aan het doen ben en in gedachte wat ik hier gelezen had; de instellingen in de multi+ komen mij met ongeloof over. Als de multi+ aan het net sabbelt, vindt die al gauw dat de spanning goed met 180V tot 270V. Terwijl ik toch dacht dat plus en min 10% rond de 230V toch een betere waarde zou zijn.
En dan de waarden die erin staan voor Lithium accu's, zal je toch ook moeten veranderen als je geen Victron exemplaar hebt.

=bovenaan de foto, de multi+ die nu flink wat kabaal staat te maken
=Rechter busbar die naar de zekering automaat gaat, voelt iets warmer aan. De busbar tussen de zekering automaten idem. Alle andere busbar is niets te voelen. Na de test is het pan om alle busbars schoon te schuren en te ontvetten met remmenreiniger
=Twee telefoon's zodat ik beide bms'en in de gaten kan houden
=rechtsonder de verlengkabel die naar de stekker van de airco gaat (even gecontroleerd) Een rivier van condens water dat nu over het balkon klotst
=begin van de test is spanning 13,32V, er is nu (tussentijds >1,6kW 'verstookt') spanning is nu 13,03V (gemeten met multimeter)
=heb nog geen idee, hooguit vaag vermoeden hoe de instellingen moeten staan in de multi+

Arie
Bijlagen
TestOpstelling.jpg
TestOpstelling.jpg (111.49 KiB) 1974 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door DJSmiley »

Spanningsval over die automatische zekeringen al eens gemeten?

Ik zie geen merk. Tot nu toe is mijn ervaring dat 95% van die dingen rommel is. Hoge overgangsweerstand en worden vrij warm, zelfs al bij de halve belasting.

Als jij nu met goed 750W (=35A per accuset/bms) die dingen al warm voelt worden ligt dat wel in lijn met mijn verwachting.

Meet eens de spanning voor en na dat ding. Ik gok dat je daar zelfs bij maar 30A al een meetbaar verschil in ziet.
Met maar 1.6kWh verstookt uit een 560Ah pak en bij zo'n lage load al op 13.03V zitten vind ik ook dubieus, ook hierbij zet ik in op die schakelaars.


Ik zou ze eruit halen. Wil je perse die dingen (ik zou niet weten waarom maar goed), dan een echte BlueSea ofzo, maar niet die imitatiezooi.


De settings voor LFP in een Multiplus zijn prima. Ik zou niet weten waarom je die moet aanpassen. Ja, je kan de 14.2V (uit mn hoofd) nog iets lager zetten, maar dat voegt naar mijn mening weinig toe.

Levensduur wordt dan misschien 200 cycles langer, maar goed, of je set nu 15 jaar of 17 jaar meegaat... dat is eigenlijk totaal onbelangrijk.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

Spanningsval over de linker zekering 18mV en over de rechter 108mV. Beiden voelen geen temperatuur verhoging. De rechter busbar voelt warmer aan. Intussen is er 3.1 kWh langs gekabbelt en zijn de accu spanningen 12,96 en 13,04V

ja, buitengewoon goed plan: deze cellen wegkieperen en andere kopen

Instellingen in een multi+ zijn voor Victron spul geschikt, dit zijn meen ik andere. Als jij een "DC input low shut-down" van 9,zoveel volt goed vindt, ga je gang. De fabrikant en ik denken er anders over.

[3 kwartier later]
heel fijn, de omvormer gaat in storing. :thumbdown: Als ik aan de transformator voel, is die goed warm. Dat wordt morgen verder kijken

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

Had er zo de pest over in dat ik door bleef etteren: omvormer werkt weer. Vraag niet wat het was: weet het niet

De laad instellingen heb zijn nu zo ingesteld, waar de absorbtion time niet kleiner/lager ingesteld kunnen worden dan zo. Input aanbevelingen gewenst

Arie
Bijlagen
M+Charger.jpg
M+Charger.jpg (61.49 KiB) 1916 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door DJSmiley »

DC input shutdown van 9V is te laag voor lithium, maar het voegt niets toe om die aan te passen.

De cellen zijn bulk cellen. Dus onderaan zul je gegarandeerd een runner hebben en zal de BMS dus afschakelen. Het kan dus best zijn dat 3 cellen op 3.1V zitten en 1 cel al naar de 2.5V duikt. Totale pakketspanning is dan 11.8V, maar toch zal de BMS (terecht) zn werk doen. Dus tja, waar ga je de Victron op zetten? Die heeft geen zicht op celspanningen.

Als de cellen volledig matched zijn, dan zou het nuttig zijn, want dan is het verloop van de cellen ook onderaan nagenoeg gelijk, maar dat geld dus niet bij de gangbare bulk cellen. Dus die 9V aanpassen is een leuke theorie, in de praktijk voegt het gewoon niets toe.

Heb je al eens een .2C test gedaan op je volledige pakket en de celspanningen bekenen wat jouw set doet als ie nagenoeg leeg is?

Ik ga ervanuit dat de set topbalanced is. Dan is het hebben van een runner onderin een normaal verschijnsel.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

ja, de cellen zijn topbalanced. Dat heeft even geduurd (understatement). De 0.2C is er een van 0.24C geworden en na vele uren vond de omvormer het welletjes en stopte ermee. En dat na er 4,6kWh voorbij is gekomen en de cel spanningen nog meer dan 3V waren.

Wat ik me wel onlangs realiseerde, is dat de netto bruikbare energie t.o.v. de thee yellowtops met ruim een factor 5 is toegenomen. Vroeg me ook af of dat niet een beetje over the top was.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door stobbie »

Je hebt de cellen zo tegen elkaar aan staan hè? Ik zou daar nog tussen elke cel een isolator aanbrengen.
De meeste cellen van aluminium hebben de behuizing aan de plus of de min liggen. Als het blauwe plastic folie beschadigt door trillingen, of door uitzetten en krimpen van de cellen kan dit op een gegeven moment een vreselijke kortsluiting geven..
Een kortsluiting bij dit soort cellen resulteert meestal in het einde van de camper..
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door DJSmiley »

De cellen die ik ken hebben de buitenkant niet direct aan de + liggen. Wel is er een lekstroom, onbelast meet ik namelijk wel de celspanning tussen de - pool en de behuizing.

De stroom die er loopt is minimaal, iig <50mA, maar ik heb niet de juiste meter zo nu bij de hand. Gemeten op zowel REPT als EVE cellen.

Maar goed, ik ben ook van mening dat het geen kwaad kan om isolatie toe te voegen. Ook zo'n lekstroom is onwenselijk, en mocht er somehow toch wat gebeuren en de case WEL aan een pool komen te hangen kan dat een mooie kettingreactie geven.

Zelf heb ik Ikea snijplanken op maat gesneden. Dat is mooi stevig 1mm dik plastic en goedkoop:

https://www.ikea.com/nl/nl/p/finfordela ... -30335898/
Arie55 schreef:
wo 25 aug 2021, 19:00
Spanningsval over de linker zekering 18mV en over de rechter 108mV. Beiden voelen geen temperatuur verhoging. De rechter busbar voelt warmer aan.
Dat is een stevige spannigsval, zeker bij zo'n lage load. 100mV vs 18mV verklaart ook prima dat die rechter busbar warmer wordt.

Dat bevestigd wel mijn voorkeur/conclusie: die automatische dingen er heel rap tussenuit halen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

DJSmiley schreef:
do 26 aug 2021, 21:02
...
Dat is een stevige spannigsval, zeker bij zo'n lage load. 100mV vs 18mV verklaart ook prima dat die rechter busbar warmer wordt.

Dat bevestigd wel mijn voorkeur/conclusie: die automatische dingen er heel rap tussenuit halen.
Nee dat verklaart het niet, want wat je voorheen niet wist en straks wel, is dat de stroom die door dat deel ging en gaat, lager is. Zelf heb ik meer het vermoeden dat die ene zekering niet helemaal lekker is. Als ik de weerstand meet over de spanningsloos gemaakte contacten, meten ze allebei prima. Deze zekering uitwisselen voor mega zekering (hoe die dingen ook moge heten) is een mogelijkheid, maar daarover zal er ook een spanningsval te meten zijn. Dat doen alle zekeringen.
Voorlopig laat ik ze erin zitten en ga ik door met plaatsing van het geheel. Kan altijd nog kiezen voor andere automaten, mega zekeringen en/of twee accu's sets via 1 zekering. Dat laatste zie ik niet zo zitten. Het geeft me tijd tot nadenken, tot inzichten komen en te fine tunen. En ik ga binnenkort nog een paar keer op pad. Dan is het wel handig als er iets werkt. De oude accu's zijn niet echt 'lekker' meer. Merkte al dat het thuis een paar goede setjes stonden en ik met oude zut op pad ging ik me daar niet lekker bij voelde. Zoiets als (echt gebeurt) rijbewijs gehaald, geld voor een auto hebben maar nog niet voor de deur en je tot je ondergoed zeiknat regent op je brommer

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Kroppie »

v.w.b. die automatische zekeringen, als ze niet goed werken kun je een grote spanningsval en dus warmte hebben, MAAR het kan ook zo zijn dat ze niet werken als het nodig is, en dan heb je ook [een heleboel] warmte, :bang:

een goede zekering zorgt voor een bepaalde zekerheid, neem dan geen ding wat wat die zekerheid betreft onzeker is.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 28 aug 2021, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door jaap van duijn »

@Jos,

En daar komt mijn vorige vraag vandaan die ik stelde en U antwoord gaf.
Ga niet zeggen dat die klem / schuifjes zekeringen niet helemaal fout zijn, zie ze zelfs van 25 ampere.
Maar om de fiets accu's vanuit de HH batterij te laden met de 12>36Volt unit en start (heel effe piek) 9 Amp die bij laden maar 3,5 Amp is vond ik beter.
Maar zoals gezegd wat niet kan is jammer.

groet Jaap
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Kroppie »

een goede steekzekering in een goede houder is niets mis mee, elke moderne auto zit er vol mee.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

alleen in auto's lopen niet van die krankzinnig hoge stromen, die wij wel kennen.

Toch heb ik gekeken of het niet al te veel werk zou zijn als ik met DJSmiley zijn idee verder zou gaan. Zo'n mega zekering heeft bijna dezelfde lengte als de busbars. Heb ook de leverancier gemaild. Het hebben van die automaten vind ik toch wel prettig omdat ze een schakelfunctie hebben

Arie
Bijlagen
VglMega.JPG
VglMega.JPG (67.15 KiB) 1720 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Update boordnet met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

DJSmiley schreef:
do 26 aug 2021, 9:48
DC input shutdown van 9V is te laag voor lithium, maar het voegt niets toe om die aan te passen.
...
Was eerst niet met je eens. Later kwam ik erachter dat dit tabblad voor het opladen is, niet voor de omvormer. Je had dus gelijk. Als dat bij de omvormer zou staan, zou dat ongekend zijn. Daar was overigs de waarde 10V meen ik. Dat heb ik verhoogd tot 10,5. Misschien nog wel te laag.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie