Ik zit met dezelfde vraag, booster Victron 12/12-30 er gewoon tussen zetten via startaccu naar HH accu.
Volgens Engels YouTube filmpje eerder in dit artikel schijnt het te werken. En laadt hij nu dubbel op, eerst via gewone EBL en daarna komt Victron erbij. Volgens mij klopt er dan toch ergens iets niet. Heb nu zoveel filmpjes gezien waar ze minimaal een dag aan het sleutelen waren om van lood naar lithium te gaan. Vorige week nog bij workshop geweest waar verteld werd dat zelfs booster niet nodig was. Daar werd verteld dat BMS van de accu alles zou regelen. Ik heb ducato uit 2020 euro 6 motor. Zoveel verschillende meningen. Denk dat ik voorlopig nog ff pas. Gr. Peter
Bulltronic LiFePO4
Re: Bulltronic LiFePO4
Probeer 💰💰💰💰om rond je 50e miljonair te zijn, mocht dat dan nog niet gelukt zijn ga dan genieten van het leven😎helaas is het bij mij niet gelukt😊vandaar de 🚐ben ik toch een rijk mens😂😂
Re: Bulltronic LiFePO4
Het is laden via de EBL, of via de DC-DC
Als die 2 parallel hangen dan heb je een 'loop' en heeft die hele DC-DC geen nut. Daarnaast zal je lithiumaccu bij een slimme dynamo zelfs ONTladen tijdens het rijden
Als de startaccu op 12.x zit (dynamo uit) en je lithiumaccu is 13.3V, dan zal de lithiumaccu de boordelectra voeden ipv opladen
DC-DC is altijd nodig, bij een slimme dynamo zelfs essentieel
Als men vertelt dat dit niet nodig is, dan is dat simpelweg fout. Zonder DC-DC heb je geen goed laadpatroon, en geen grip op de stromen. Dat kan goed gaan, maar hoeft niet, en komt de levensduur niet ten goede.
De BMS regelt niets, die grijpt alleen in bij extremen. Het is geen lader of begrenzer.
De meer gespecialiseerde verkopers installeeren ook altijd een DC-DC.
https://www.bbatechniek.nl/sites/defaul ... %20EBL.pdf
Dagje sleutelen is niet gek. Booster aansluiten en accu erin kan in 2 uurtjes, maar afwerken, juiste zekeringhouders, netjes monteren, soms icm andere omvormers en upgrade van zonnepaneelregelaars.. dat neemt allemaal ook wat tijd in. Ik reken voor installatie van een booster en accu 4 uur gemiddeld.
Als die 2 parallel hangen dan heb je een 'loop' en heeft die hele DC-DC geen nut. Daarnaast zal je lithiumaccu bij een slimme dynamo zelfs ONTladen tijdens het rijden
Als de startaccu op 12.x zit (dynamo uit) en je lithiumaccu is 13.3V, dan zal de lithiumaccu de boordelectra voeden ipv opladen
DC-DC is altijd nodig, bij een slimme dynamo zelfs essentieel
Als men vertelt dat dit niet nodig is, dan is dat simpelweg fout. Zonder DC-DC heb je geen goed laadpatroon, en geen grip op de stromen. Dat kan goed gaan, maar hoeft niet, en komt de levensduur niet ten goede.
De BMS regelt niets, die grijpt alleen in bij extremen. Het is geen lader of begrenzer.
De meer gespecialiseerde verkopers installeeren ook altijd een DC-DC.
https://www.bbatechniek.nl/sites/defaul ... %20EBL.pdf
Dagje sleutelen is niet gek. Booster aansluiten en accu erin kan in 2 uurtjes, maar afwerken, juiste zekeringhouders, netjes monteren, soms icm andere omvormers en upgrade van zonnepaneelregelaars.. dat neemt allemaal ook wat tijd in. Ik reken voor installatie van een booster en accu 4 uur gemiddeld.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- Bounce Team
- Berichten: 51
- Lid geworden op: za 03 okt 2009, 15:52
- Locatie: Hoogeveen
Re: Bulltronic LiFePO4
Hallo,
Ik heb onlangs, na veel onderzoek op deze site en andere sites, ook de stap gemaakt naar L-ion.
Aces 150aH
Lader/booster tussen dynamo en accu (Euro 6 moter Ducato)
Lader/Booster voor opkrikken walspanning.
Ik had al zonnepanelen met een Victron Energy MPPT 100/30.
Arbeid was ongeveer: 4 uur
Op de achtergrond heeft de garage uitvoerig vontact gehad met BBA (de EBL 271 is daar ook heengestuurd voor aanpassingen)
Werkt allemaal goed, alles is te monitoren dus je ziet direct dat als je gaat rijden de dynamo veel meer levert dan bij de loodaccu en idem voor de zonnepanelen.
groet Jan
Ik heb onlangs, na veel onderzoek op deze site en andere sites, ook de stap gemaakt naar L-ion.
Aces 150aH
Lader/booster tussen dynamo en accu (Euro 6 moter Ducato)
Lader/Booster voor opkrikken walspanning.
Ik had al zonnepanelen met een Victron Energy MPPT 100/30.
Arbeid was ongeveer: 4 uur
Op de achtergrond heeft de garage uitvoerig vontact gehad met BBA (de EBL 271 is daar ook heengestuurd voor aanpassingen)
Werkt allemaal goed, alles is te monitoren dus je ziet direct dat als je gaat rijden de dynamo veel meer levert dan bij de loodaccu en idem voor de zonnepanelen.
groet Jan
Met vriendelijke groet,
Jan Lankhorst aka Bounce Team
Jan Lankhorst aka Bounce Team