?????
Met de kranen dicht?, zeker met de warmwaterkraan dicht zal de boiler niet volledig leeg lopen omdat er geen lucht in kan komen.
Dat de waterpomp uit moet staan is vanzelfsprekend.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPERJoskes Undercover Motorhome voorPrettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Zeker, ook de pomp uit.
Hij hoort natuurlijk leeg te lopen als de kranen dicht staan. Waar is anders een vorstbeveiliging voor? Klopt wat net is opgemerkt. Op de bovenste aansluiting zit een beluchter met een slangetje naar onder de bodem.
Als je wilt weten hoeveel water er via de vorstbeveiliging uit de boiler kan lopen, moet volgens mij eerst de watertank leeg zijn: anders loopt de watertank via de boiler ook leeg. Ooit een keer ervaren n.l.
Vaak gedaan ,de boiler zat nl aan de achterzijde een dikke meter achter de as
is +- een normale emmer net niet vol dus 10 a 11 ltr +
En leeg laten lopen , pomp uit, Of een kraantje in de toevoer leiding
Bij mij een dompelpomp, elke keer als ik de vorstbeveiliging open zet loopt de hele tank leeg.
Hevelwerking.
Ik vind het wel handig, de stop in de tank zit op een zeer lastig te bereiken plaats.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Bij onze camperbus hetzelfde, ook een dompelpomp. De eerste keer dat we met onze camper met kerst en oud&nieuw naar Spanje zouden gaan voor wat 'winterzon' had ik de avond ervoor de watertank en de boiler gevuld. Verwarming op stand 1; kon niks gebeuren! Volgende ochtend: boiler leeg en watertank leeg, vorstbeveiliging was open geschoten...gaskraan vergeten open te draaien . De dompelpomp draait niet als de boiler leegloopt, die gaat pas draaien als hij via een microswitch van een kraan stroom krijgt.
Als ik na een stallingperiode mijn watertank vul, dan zet ik na een minuut of 10 (zodat ik een bodempje water in de verswatertank heb) een 'warme' kraan aan. Die laat ik net zolang aan staan tot er een aaneengesloten straal water uit komt. Dan is de boiler vol. Zo heb ik dat bij huurcampers geleerd. Daarna is het standaard zo, dat ik na de 1e keer opwarmen van de boiler nog luchtbellen krijg bij het tappen van het water. Overigens staat de boiler mij altijd op 60°C.
Even resumeren normaal gesproken als je de warmwaterkraan aanzet vult de boiler zich zodra hij gevuld is gaat het water via de boiler naar de uitloop van de kraan het water is koud want nog niet opgewarmd.
De kraan zet je dicht de pomp stopt en de boiler blijft gevuld met water in de leiding zit een terugslagklep die voorkomt dat de boiler kan leeglopen richting watertank en het water wordt opgewarmd (uiteraard als de boiler aan staat)
Aangezien jij nauwelijks water opvangt uit je boiler denk ik toch dat er structureel iets niet goed zit of je leidingwerk is niet goed aangesloten of de terugslagklep werkt niet goed/zit niet goed.
Ik zou beginnen het leidingwerk te inspecteren het zou zo maar kunnen dat bij de fabrikant een foutje is gemaakt of een vorig eigenaar heeft zitten knoeien.
Ik repareer alles met en zonder stekker
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Zodra ik de kraan uit zet, stopt de dompelpomp en deze slaat niet meer aan om de boiler te vullen.
Er lijkt iets mis waardoor de boiler zelf niet de dompelpomp activeert om zich met 10 liter water te vullen.
De boiler vult zich dus alleen als de pomp wordt geactiveerd via een kraan..
Dit lijkt mij de normale situatie, ik moet ook mijn boiler bewust vullen en ontluchten (doortappen tot er een constante stroom uit de warme kraan komt) om 'm gebruiksklaar te maken als de leidingen leeg zijn geweest. Mijn waterpomp reageert op microschakelaars in de kranen, niet op drukverschillen oid.
Vraagje. Hoe lang duurt het voordat de waterstraal uit de warmwaterkraan komt nadat de boiler is geleegd en de vorstbeveiliging weer is dichtgezet.
Zou zo’n minuutje moeten duren voordat de boiler gevuld is (afhankelijk van capaciteit pomp).
Nee, dat duurt iets langer, hangt af van de capaciteit van de pomp, waarbij theorie en praktijk van elkaar kunnen verschillen: in onze vorige buscamper zat een Teich twin met een theoretische opbrengst van 19 liter/minuut. Toch duurde het ook in die camper minstens een minuut of 4 voor er water via de boiler uitstroomde.