Aankoop eerste camper: om in te wonen!

Algemene campervragen en -opmerkingen.
hvwalwyk
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 15:53
Locatie: Beverwijk

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door hvwalwyk »

Wij wilde met ons pensioen langer met de camper op pad en zijn gaan zoeken naar een ruimere Camper.
Heb 4 jaar geleden mijn C1 gehaald want je zit zo aan de 3,5 ton en wilde geen gezeur onderweg hebben.
Tevens wilde we een garage hebben om de fietsen in mee te nemen en niet altijd in weer en wind zouden hangen.
We zijn wezen zoeken buiten NL en vonden in België onze Frankia i740BD uit 2007 voor een heel aantrekkelijke prijs en 74000 km.
Met de verkoper overeen gekomen dat ik hem op Belgisch kenteken naar huis mocht rijden en de platen aangetekend terug zou sturen.
Invoeren heeft totaal geen problemen opgeleverd, totale kosten invoeren en BPM minder dan 1000 euro.
Tevens zit er bij een camper uit België een lijst met km gegevens wat in Duitsland niet is.

Voordeel van Frankia:
Staat op Alko heavy chassis max 5 ton en verzinkt, auto gedeelte Fiat Ducato 3.0 liter
Gehele camper is van kunststof en geen hout in de wanden gebruikt, ook de dubbele bodem gelijk aan de wanden.
Alles is iets degelijker uitgevoerd en dus wat zwaarder.

Wel iets duurder maar fantastische bouw
Frankia kopie 2.jpg
Frankia kopie 2.jpg (44.61 KiB) 792 keer bekeken
Laatst gewijzigd door hvwalwyk op wo 21 jul 2021, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door lassche »

Gefeliciteerd! Onze ervaringen met Frankia zijn heel positief. Wij zijn in 2014 begonnen met een I650SD van bouwjaar 2001 en in 2019 overgestapt naar een I680BD van 2007.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door de Jonckheer »

Ja, vooral doorgaan met dat Ford bashen! Dat er minder dan 1% van de Fords een probleem had moet natuurlijk eeuwig in stand blijven zonder nuances. Net alsof Fiats geen problemen kennen en Fiat direct klaar staat om problemen gratis op te lossen bij auto's van een jaar of 10 oud.
Je kunt ervan uitgaan dat na zoveel jaren alle problemen met die motoren wel een keer zijn opgelost. De problemen waren er met de 2.2 vanaf 130 pk, dus niet met de versies onder 130 pk en niet met de 2.4. Is het een 2.4 heeft ie ook achterwielaandrijving en dat is een plus.
Laat je goed voorlichten, laat zo'n camper keuren inclusief dieseltest en ga niet in op hier aanwezige onderbuik gevoelens.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door B1gcheese »

hvwalwyk schreef:
wo 21 jul 2021, 21:43
(...)
Voordeel van Frankia:
Staat op Alko heavy chassis max 5 ton en verzinkt, auto gedeelte Fiat Ducato 3.0 liter
Gehele camper is van kunststof en geen hout in de wanden gebruikt, ook de dubbele bodem gelijk aan de wanden.
Alles is iets degelijker uitgevoerd en dus wat zwaarder.

Wel iets duurder maar fantastische bouw
Frankia kopie 2.jpg
Prachtcamper! Frankia stond bij ons ook op de shortlist, tot we tegen de huidige Knaus aan liepen. Ook met een 3 liter blok en heavy chassis, dat is een hele fijne combinatie. Gaan jullie nog veel plezier van hebben :thumbup:
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
JVermoolen
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 mei 2021, 21:54

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door JVermoolen »

wvansl schreef:
vr 21 mei 2021, 21:50
Leuk! :bow:

Wij zijn zelf ook bezg met dit. We hebben wel al paar jaar camper ervaring maar vanaf (eind)zomer gaan we ook fulltime (meerder jaren plan).
De reacties hier vind ik allemaal vrij negatief. Natuurlijk is het niet (zo) gemakkelijk maar het hangt gewoon heel erg af van persoon tot persoon.
Gewoon lekker je dromen doen, dat is het allerbelangrijkste!

Verder zou ik zeggen kies een camper met zoveel mogelijk ruimte maar zorg dat je nog paar duizend euro's achter de hand hebt om noodzakelijke upgrades te doen.
Wil je bv deels werken van je camper (neem aan via laptop/internet) is het echt wel aan te raden om bv een LifePo4 batterij in elkaar te steken. Ook zonnepanelen, extra toilet kassette enz enz. Het lijken misschien dingen waar je zonder kunt, en dat kun je best wel ook als je camper alleen voor vakanties gebruikt. Maar fulltime wil je echt wel beetje gemakkelijkheid en luxe hebben.

Stuur gerust PM voor meer informatie, is leuk om te praten met mensen die hetzelfde willen!
Succes!
Hi, super late reactie maar hopelijk beter dan nooit.

We hebben uiteindelijk toch de granduca gekocht en die bevalt ons prima! We zijn nu een jaar onderweg en we zijn echt alleen maar blij dat we het hebben gedaan. Europa is prachtig, we houden meer geld over dan ooit om leuke dingen te doen ivm lage vaste lasten en vinden het heerlijk om zo veel tijd met de kinderen te hebben, al missen we natuurlijk ook echt wel een dagje kinderopvang ;). We hebben nog 1.5 jaar tot de oudste naar school moet en tot nu toe zie ik niet in waarom we die tijd niet vol kunnen maken.

Er is niets wat boven de camper op een berg of aan zee zetten, naar buiten stappen en de heerlijke berg of zee lucht te rijden. Vooral de plekken waar er echt niemand om je heen te zien is bevallen ons goed. Al staan we voor de kinderen meer op campings dan verwacht. Merk toch wel echt dat campings waar, vooral de oudste van 2,5, sociale contacten zijn bij de kids sterk de voorkeur hebben ;).

Hoe gaat het met jullie plannen? Zijn jullie al onderweg?

Jordy
JVermoolen
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 mei 2021, 21:54

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door JVermoolen »

willemzon schreef:
vr 21 mei 2021, 14:58
Groot gelijk.

Leef in de breedte, je weet nooit de lengte.

Gr willem.
Heel mooi deze, dat doen we en het bevalt ons top! Ik kan het echt iedereen aanraden!
JVermoolen
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 mei 2021, 21:54

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door JVermoolen »

hvwalwyk schreef:
wo 21 jul 2021, 21:43
Wij wilde met ons pensioen langer met de camper op pad en zijn gaan zoeken naar een ruimere Camper.
Heb 4 jaar geleden mijn C1 gehaald want je zit zo aan de 3,5 ton en wilde geen gezeur onderweg hebben.
Tevens wilde we een garage hebben om de fietsen in mee te nemen en niet altijd in weer en wind zouden hangen.
We zijn wezen zoeken buiten NL en vonden in België onze Frankia i740BD uit 2007 voor een heel aantrekkelijke prijs en 74000 km.
Met de verkoper overeen gekomen dat ik hem op Belgisch kenteken naar huis mocht rijden en de platen aangetekend terug zou sturen.
Invoeren heeft totaal geen problemen opgeleverd, totale kosten invoeren en BPM minder dan 1000 euro.
Tevens zit er bij een camper uit België een lijst met km gegevens wat in Duitsland niet is.

Voordeel van Frankia:
Staat op Alko heavy chassis max 5 ton en verzinkt, auto gedeelte Fiat Ducato 3.0 liter
Gehele camper is van kunststof en geen hout in de wanden gebruikt, ook de dubbele bodem gelijk aan de wanden.
Alles is iets degelijker uitgevoerd en dus wat zwaarder.

Wel iets duurder maar fantastische bouw
Frankia kopie 2.jpg
Prachtige camper! Ik ben erg blij met onze rollerteam maar als ik het nog een keer voor het zeggen had had ik idd toch m’n c1 gehaald en nog iets groter gegaan. De camper is in principe groot genoeg alleen het laad vermogen is toch wel een voortschrijdend probleem. Na 1938474 te downsizen zijn we toch nog steeds iets te zwaar (komen vol op zo’n 3700 uit incl onszelf).

Iets meer mee kunnen nemen was toch wel handig geweest.

Voor de rest genieten we echt alleen maar, wat een heerlijk leven is het camper leven!
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door Zonneke »

Je bent een jaar onderweg, dan mag je best een ervaringsdeskundige genoemd worden: Ben je onderweg (vaak) staande gehouden? :wink:
JVermoolen
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 mei 2021, 21:54

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door JVermoolen »

Nog nooit nee. Niet aan grenzen, geen controles helemaal niets.
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 20 aug 2022, 9:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
JVermoolen
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 mei 2021, 21:54

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door JVermoolen »

de Jonckheer schreef:
do 22 jul 2021, 7:30
Ja, vooral doorgaan met dat Ford bashen! Dat er minder dan 1% van de Fords een probleem had moet natuurlijk eeuwig in stand blijven zonder nuances. Net alsof Fiats geen problemen kennen en Fiat direct klaar staat om problemen gratis op te lossen bij auto's van een jaar of 10 oud.
Je kunt ervan uitgaan dat na zoveel jaren alle problemen met die motoren wel een keer zijn opgelost. De problemen waren er met de 2.2 vanaf 130 pk, dus niet met de versies onder 130 pk en niet met de 2.4. Is het een 2.4 heeft ie ook achterwielaandrijving en dat is een plus.
Laat je goed voorlichten, laat zo'n camper keuren inclusief dieseltest en ga niet in op hier aanwezige onderbuik gevoelens.
Toch jammer idd. Door alle verhalen hebben wij heel bewust geen ford gekozen, ondanks dat ik eigenlijk zeker weet dat je gelijk zal hebben.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80315
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door Dafluc »

Het gaat bij de zogenaamde probleemmotor over een bepaalde reeks bouwjaren. En om één type. Is allemaal terug te lezen zowel hier als op de site van de NKC. Daarvoor waarschuwen is voor eventuele kopers toch echt wel prettig. Dat de Transit als bestelwagen het wel prima doet is voor de campekoper niet bijster interessant. Heeft ook niks met onderbuikgevoel te maken is gewoon een feit.
Maar van harte met de Frankia. Goede keus.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 198
Lid geworden op: di 14 jun 2022, 18:59

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door Burp »

Ik heb alles even achter elkaar gelezen en leuk dat je ondanks de soms wat minder positieve berichten gewoon je droom najaagt. Heel veel plezier, ik ben benieuwd waar jullie allemaal gaan en staan....
Groet, Martin

Hymer B614SL
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door Jelle »

Prachtig ik hoop nog er nog veel meer over te lezen. :clap:
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Bagtjuh
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 09 jul 2021, 14:23
Locatie: Veenhuizen

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door Bagtjuh »

En hier nog een meelezer :mrgreen:

En hier ook de plannen om definitief de "wereld" in te gaan ergens volgend jaar.

Vandaag komt ons huis in de verkoop dus de start is daar.

Dus blijft ervaringen delen.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money
Plaats reactie