We zijn deze week voor het eerst met onze nieuwe camper naar Frankrijk gegaan, en hebben ook alle tolwegen eens vermeden. Veel stukken zijn gelimiteerd tot 70, en bij de 90 stukken mogen we slechts 80. Dankzij de dorpjes met 30 zones, drempels, stoplichten en rotondes, en af en toe een sanitaire stop ligt de gemiddelde snelheid uiteindelijk op zo'n 50 km/u.hurktoilet schreef: ↑zo 06 feb 2022, 23:37Weet niet wat voor camper jij hebt, maar als ik dit lees vraag ik me af hoeveel tijdwinst jij nog boekt door de snelweg te pakken en of dat dan de tol nog waard is. Met dat buscampertje van mij rijd ik 120 op de snelweg, dat scheelt aardig met de 80/90 buiten de snelweg. Vermoed dat het verschil voor jou vooral zit in al die mini-dorpjes in Frankrijk (twee apotheken, vier rotondes, en monument voor de doden, verder niets).
Het scheelt wel flink wat tol in categorie 4 en het uitzicht is beter. Tanken in de kleine dorpjes is ook goedkoper, alleen het optrekken en afremmen zal wel weer extra brandstof kosten.
Even een simpel rekenvoorbeeld: van Luxemburg naar Marseille is 800km. Met 100km/u is dat 8 uur, met 85km/u is dat 9,5 uur, met 50km/u is dat 16 uur. Dat is een significant verschil om 188 euro tol (categorie 4) te besparen, diesel is tegenwoordig duurder: 1 op 8 is 100 liter a 2 euro nog wat.
Uiteindelijk is het de afweging of de tol opweegt tegen extra vakantiedag(en) onderweg zijn ipv lekker in de zon zitten. Of tijd moet geen bezwaar zijn, dan ligt de balans wellicht anders en weegt het mooiere uitzicht zwaarder, maar met kleine kinderen achterin die niet echt genieten van door het landschap toeren over slingerweggetjes ga ik toch overwegen om op de terugweg volgend weekend eens een tolweg mee te pikken.