Cruisecontrol Fiat Ducato (2009)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
fredverdonk
Berichten: 1
Lid geworden op: di 05 mei 2015, 15:29

Cruisecontrol Fiat Ducato (2009)



Bericht door fredverdonk »

Ik heb een Fiat Ducato 2,2 van 2009, ik wil hier cruisecontrol inbouwen, kan iemand mij vertellen in hoeverre deze zijn voorbereid, voor de inbouw,
Vriendelijke groet Fred Verdonk
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Cruisecontrol Fiat Ducato



Bericht door DJSmiley »

De X250 uit die tijd (tot 2013 geloof ik) heeft geen gekke dingen nodig of inleren in de ECU.

Als je geluk hebt is de aansluiting al aanwezig in de stuurkolom. Dan is het alleen een hendel plaatsen.

Als dat er niet is, dan moet je een paar draden naar de ECU leggen en een voedingsaansluiting maken.

tip: De pinnetjes van de ECU zijn lastig los te vinden. Gebruik een donor connector van de sloop om ze uit te halen. Die pinnetjes kun je dan op de vrije posities inprikken en verder bedraden indien nodig.

Op diverse buitenlandse fora kun je wel eea vinden. Ik heb t zelf ook ingebouwd. Verzameling van documenten die ik toen verzameld heb:
https://djsmiley.com/cms/wp-content/uploads/cruise/
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Cruisecontrol Fiat Ducato



Bericht door umpie30 »

Dit werkt toch alleen op het licht grijze dashbord model
Dus de eerste types 250 van 2007-2011
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 06 feb 2023, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
freggel33
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 20:33
Locatie: utrechtse heuvelrug

Re: Cruisecontrol Fiat Ducato



Bericht door freggel33 »

DJ, Zou dit ook kunnen in een peugeot boxer uit 2016? Die John Gold werkt wel, maar bedienen vind ik niet fijn.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Cruisecontrol Fiat Ducato (2009)



Bericht door gjvonk »

Ik had een Ducato x250 uit 2007 met een grijs dashboard en onze huidige Jumper x250 uit 2012 heeft een zwart dashboard. De upgrade van de x250 is volgens mij eind modeljaar 2011 / begin 2012 ingegaan.

In 2014 zijn de x290 types gekomen met de 'plattere' koplampen en de daarboven doorlopende motorkap.

Over naderhand inbouwen weet ik niets: af fabriek met cruisecontrol betekent dat ze zijn uitgerust met het cabine elektronica pakket waaronder cruise control, een airbag voor de bijrijder en een vastgezette (dus niet opklapbare) documenthouder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Cruisecontrol Fiat Ducato



Bericht door DJSmiley »

freggel33 schreef:
vr 30 apr 2021, 13:29
DJ, Zou dit ook kunnen in een peugeot boxer uit 2016? Die John Gold werkt wel, maar bedienen vind ik niet fijn.
Er loopt op ducatoforum.de een topic over. Na 2013 of 2014 ofzo moet je een iets andere hendel hebben en je moet m inleren..
https://www.ducatoforum.de/forum2018/fo ... C3%BCsten/
https://djsmiley.com/cms/wp-content/upl ... 20incl.pdf

Zelf niet hoeven doen, mijn oude 2007 busjes was simpelweg draadjes aansluiten en gaaaan

Of er ook nog weer verschil zit tussen de 'oude' X250 of revisie, of de nieuwere X290 series is een 2e. 't kan ook goed zijn dat de X290 ook op die punten anders is.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
alfers
Berichten: 227
Lid geworden op: di 12 jun 2007, 23:52
Locatie: Groningen

Re: Cruisecontrol Fiat Ducato (2009)



Bericht door alfers »

ERvaring: heb het zelf onlangs gedaan bij mijn 3l 2009. alle info van ducatoforum.de en DJSmiley doorgenomen en begonnen met materiaal verzamelen, 5-polige multikabel 5x0.35, "Platinenstecker" (Conrad.nl) besteld en CC-schakelaar op Onderdelenlijn.nl. van een Fiat (Marea ofzo?) 2006. De 6polige stekker niet gekregen maar een MOLEX6voudig is pas te maken. Deze stekkers zijn makkelijk te koop, multikabel gesoldeerd, moed ingedronken (zag op tegen loshalen ECUstrekker) en kap open en bekleding stuurkolom eraf. Toen, na 2 keer heel goed kijken zag ik de bruine stekker die af fabriek was voorbereid.
Scheelde bij mij veel stress, zo'n ECUstekker loshalen is toch een dingetje.
Kosten kabel, "Platinenstecker", CC-schakelaar en Molex nog geen 75 euro.
Met een scherpe beitel, multitool, Fein oid de schakelaar pasmaken, paar keer contact aan en uit en het werkt.
egli
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:41

Re: Cruisecontrol Fiat Ducato (2009)



Bericht door egli »

Op mijn Fiat Ducato van 2007 heb ik inmiddels ook cruisecontrol. Helaas bij mij geen bruine stekker onder het dashboard, dus de ECU stekker moest open. En dat viel eigenlijk reuze mee. Gelukkig had ik nog op vakantie in Italië een donor stekker mogen afknippen van een sloop auto, dus ik kon oefenen.

De volgende stappen heb ik doorlopen:
- stekker vinden (achter zekeringkast motorruimte) en beschermkap verwijderen. Er zitten 2 stekkers, je hebt de grootste nodig.
- gele "lock" beveiliging omzetten
- Hendel op stekker naar boven halen en de stekker is los
- dan de paarse lock eruit halen aan de zijde van alle kleine stekkers.
- je ziet nu een aantal gele plastic pennetjes, deze kan je er met een naald uitdrukken. Op een aantal plaatsen (4) moet de nieuwe stekkers erin. Deze klik je vast.
- Alles weer netjes vastmaken, en via de doorvoer achter de rechter koplamp naar de cabine.
- Er moet nog een 5de stekker bij (voor de 12v) en die kan je halen met een "stealer" of "add-a-circuit" van een zekering in het zekeringkastje in de cabine (links bij de bestuurdersknie).

En dan vervolgens net zoals bovenstaande post erin werken. Het valt eigenlijk reuze mee, als je maar netjes werkt. En het is een genot om er mee te rijden!

Overigens heb ik nog wel een paar donorstekkertjes (met draden eraan) die in de ECU stekker gaan. Dat werkt echt wel handig, omdat het precies de goede en originele pennen zijn. Stuur maar een Persoonlijk Bericht bij interesse.
Gebruikersavatar
Kiterzone
Berichten: 325
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 17:27
Locatie: Oirschot

Re: Cruisecontrol Fiat Ducato (2009)



Bericht door Kiterzone »

Beetje oud topic maar heb de cruise control bediening klaarliggen voor inbouw maar mis nog de pinnen en de stekker.

Toevallig nog iemand die er wat van over heeft ter overname? 😄

Mvg
Rens
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Cruisecontrol Fiat Ducato (2009)



Bericht door hathi »

Heb je mss een Foto,…….Van de pennen,welke je zoekt
Hans
BoxerCamp
Berichten: 390
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Cruisecontrol Fiat Ducato (2009)



Bericht door BoxerCamp »

Ik heb de pinnetjes los gekocht bij Conrad.
Dan kan je netjes draadje erin, dicht persen en in de stekker plaatsen.

(link van de Conrad staat ergens op dit forum, er is ergens een uitgebreide topic over het inbouwen van de orginele CC)
Gebruikersavatar
Kiterzone
Berichten: 325
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 17:27
Locatie: Oirschot

Re: Cruisecontrol Fiat Ducato (2009)



Bericht door Kiterzone »

Die voor in de ECU stekker in de motorruimte heb ik inderdaad gevonden in een ander topic, daar wordt verwezen naar deze:
https://www.conrad.nl/nl/p/te-connectiv ... 78843.html

Voor de connectie van de 12V onder het dashboard heb je een ander type nodig maar die heb ik nog niet kunnen traceren in een van de topics.

Mvg
Rens
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Cruisecontrol Fiat Ducato (2009)



Bericht door DJSmiley »

ff op de sloop kijken. Ik heb toen naast de hendel ook de stekker + kabel meegenomen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
BoxerCamp
Berichten: 390
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Cruisecontrol Fiat Ducato (2009)



Bericht door BoxerCamp »

Kiterzone schreef:
ma 06 feb 2023, 12:15
Die voor in de ECU stekker in de motorruimte heb ik inderdaad gevonden in een ander topic, daar wordt verwezen naar deze:
https://www.conrad.nl/nl/p/te-connectiv ... 78843.html

Voor de connectie van de 12V onder het dashboard heb je een ander type nodig maar die heb ik nog niet kunnen traceren in een van de topics.

Mvg
Rens
Die van de onder de dashboard moet ook een (andere) topic van zijn. want daar heb ik ze toen vandaan gehaald :-B
Heb alleen zo 123 niet waar dat topic staat (en zoeken via de knop op het forum is ook niet mijn sterkste punt).
Ik later ook even kijken of ik ze boeven water kan halen (PS zowel de losse plasticdeel als de stekkers voor de CC heb ik daar toen kunnen kopen)
Plaats reactie