Droogtoilet maken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Praktijkervaring deel 2.

We zijn op vakantie naar de Spaanse Pyreneeën en inmiddels weer op de terugweg in Frankrijk.

In de basis werkt het fantastisch. Met 1 man en 3 vrouwen doen we een dag of 5 met de poepdoos. Langer kan wel en als ik de dames nou eens kan bewegen tot wat minder toiletpapier gebruik dan kan het nog langer.
De urine tank is bij mijn weten nog niet vol geweest. De meter is wel een keer uitgeslagen naar een kwart o.i.d. maar omdat de meterlengte, tankhoogte en tankinvoer allemaal niet bij elkaar passen, zal dat 1/2 tot 3/4 geweest zijn.

Als ik grijs water stort, dan stort ik altijd ook meteen urine. Grijswater gaat ook harder als urine, dus dat komt mooi uit. Ik rij wel waar noodzakelijk wat netter boven de put. Gewoon uit netheid.
Het gemak is echt groot. En het afstorten van de emmer inhoud stelt weinig voor.
Ik leg een vuilniszak klaar (uitsluitend voor het gezicht, omdat het rondlopen met en semitransparante zak met stront nou niet ideaal is 8-) ).
Haal de emmer uit het toilet (gaat binnendoor)
Knoop de zak uit de emmer dicht.
Til hem in de vuilniszak.
Knoop deze dicht en gooi weg.
Schone zak erin et voila.

Zijn er problemen? Ja die zijn er ook en daarvoor gaan we waar nodig oplossing verzinnen.

- De aftapkogelkraan van de urine tank wil soms tijdens het rijden open kruipen, waardoor er wat druppels lekken. Net ff te veel voor comfort. Nu rijden we met enige regelmaat belazerde wegen.
- Geur. Helaas ruiken we toch wel een behoorlijk geur. In mijn ogen een urine geur, mijn vriendin zegt poep.

De ventilator doet fantastisch zijn werk, zetten we hem aan ruiken we het buiten, laten we hem uit, dan ruiken we het in het toilet.

Ik denk er over om een koolstoffilter te plaatsen.
De vraag is waar komt deze geur vandaan?
Gebruiken we te weinig zaagsel?
Neemt het toiletpapier te veel vocht op en gaat dat stinken?
Of is het toch de urine die mogelijk nog in de slang staat voor het droogsyphon?

Naast het gemak heeft dit toilet ons in Andorra al een keer gered.
We willen in St. Julia (dichtbij de uitgang naar Spanje) tanken en lozen, maar de chemischtoilet stort was verstopt en was overvol (dat is pas smerig, als je een klep open doet en alles van diverse voorgangers ziet drijven).

Al met al is het zeker de juiste keuze geweest, ik moet alleen het geur probleem zien op te lossen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Atoz »

is het toch de urine die mogelijk nog in de slang staat voor het droogsyphon?

Als je na het plassen deze vult met zuiver water (gewoon ingieten) weet je of het urine of poep geur is. Of beide
Als de geur binnen verdwijnt door de ventilator aan te zetten, dan of filter (koolstof?) Of de geur boven het dak blazen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Droogtoilet maken



Bericht door kampo »

Leuk en deskundig verslag :thumbup:
Ik kan me inbeelden dat het opsporen van de oorzaak van de geurhinder niet zo makkelijk is.
Je kan focussen op de oorsprong hard of software maar dat zou niet mogen uitmaken want
als de geforceerde ventilatie goed werkt zou alles moeten worden afgezogen, gelijk van waar het komt.
Ook de merkbare stank buiten rondom het voertuig lijkt op te weinig debiet. De stank wordt dan te weinig verdund met verse lucht.
Ik heb al eens een oplijsting gemaakt van alle flows en tegenflows in een camper.
Dat zijn nogal verschillende situaties zoals rijden, stilstand, dakventilator, dashboardventilator enz.
Op mijn schets zie je ook het toevoegen van een afsluitbare aanzuigopening in de vloer van de bak.
Met een rookspray (of sigaret) kan je proberen de luchtstromingen te visualiseren.
Een koolstoffilter zoals gebruikt op de tank van mijn vergruizertoilet heeft wel het juiste type van actief kool (er bestaan een 5 tal courante soorten met elk hun eigen geur vretende eigenschappen) voor deze toepassing maar een veel te klein debiet voor deze situatie.
https://www.dometic.com/nl-nl/outdoor/n ... vf-_-25432

https://www.golantec.be/aktief%20kool%2 ... lucht.html
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Droogtoilet maken



Bericht door bikerwally »

macfocus schreef:
di 17 aug 2021, 20:15
De ventilator doet fantastisch zijn werk, zetten we hem aan ruiken we het buiten, laten we hem uit, dan ruiken we het in het toilet.
ik moet alleen het geur probleem zien op te lossen.
Natuurlijk ruik je stank buiten, met een luchtafvoer doorheen de bodem of de wand.
Beter is een luchtafvoer doorheen het dak.
Hebben wij aanvankelijk ook ondervonden en aangepast.
Vervang de plastieken emmer door een metalen exemplaar.
De stank dringt in- en doorheen het plastiek, na verloop van tijd is het zo erg dat de emmer erg stinkt, ook als ie leeg is.
Als je een metalen emmer goed schoonmaakt is de stank weg, wat bij de plastieken emmer niet het geval is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

kampo schreef:
wo 18 aug 2021, 7:52
Leuk en deskundig verslag :thumbup:
Ik kan me inbeelden dat het opsporen van de oorzaak van de geurhinder niet zo makkelijk is.
Je kan focussen op de oorsprong hard of software maar dat zou niet mogen uitmaken want
als de geforceerde ventilatie goed werkt zou alles moeten worden afgezogen, gelijk van waar het komt.
Ook de merkbare stank buiten rondom het voertuig lijkt op te weinig debiet. De stank wordt dan te weinig verdund met verse lucht.
Ik heb al eens een oplijsting gemaakt van alle flows en tegenflows in een camper.
Dat zijn nogal verschillende situaties zoals rijden, stilstand, dakventilator, dashboardventilator enz.
Op mijn schets zie je ook het toevoegen van een afsluitbare aanzuigopening in de vloer van de bak.
Met een rookspray (of sigaret) kan je proberen de luchtstromingen te visualiseren.
Een koolstoffilter zoals gebruikt op de tank van mijn vergruizertoilet heeft wel het juiste type van actief kool (er bestaan een 5 tal courante soorten met elk hun eigen geur vretende eigenschappen) voor deze toepassing maar een veel te klein debiet voor deze situatie.
https://www.dometic.com/nl-nl/outdoor/n ... vf-_-25432

https://www.golantec.be/aktief%20kool%2 ... lucht.html
De ventilator doet het prima. Zelfs op de lage stand (pak hem beet 2/3 van max), hebben we binnen geen geur en buiten wel.
De luchtafvoer is een 80 mm pijp waar de fan bovenop zit.

Ik denk niet dat de luchtstroming zelf het probleem is. Die fan kan dat meer als makkelijk aan lijkt het.
Het probleem is dat de geur überhaupt ontstaat. Dat had ik op basis van info van anderen niet helemaal verwacht.
Maar goed, ik ga eens kijken naar een actief koolstof filter. De link van golantac levert veel info. En er zijn vast meer leveranciers. En aangezien ze navulbaar zijn, moet ik ze ook zelf kunnen maken lijkt me?
Ik meen wel te lezen dat je de lucht er langzaam doorheen moet sturen voor de beste opname.
Dat is dus iets om iets te zoeken.

Die Dometic dingen lijkt me idd niks.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

bikerwally schreef:
wo 18 aug 2021, 9:06
macfocus schreef:
di 17 aug 2021, 20:15
De ventilator doet fantastisch zijn werk, zetten we hem aan ruiken we het buiten, laten we hem uit, dan ruiken we het in het toilet.
ik moet alleen het geur probleem zien op te lossen.
Natuurlijk ruik je stank buiten, met een luchtafvoer doorheen de bodem of de wand.
Beter is een luchtafvoer doorheen het dak.
Hebben wij aanvankelijk ook ondervonden en aangepast.
Vervang de plastieken emmer door een metalen exemplaar.
De stank dringt in- en doorheen het plastiek, na verloop van tijd is het zo erg dat de emmer erg stinkt, ook als ie leeg is.
Als je een metalen emmer goed schoonmaakt is de stank weg, wat bij de plastieken emmer niet het geval is.
Gebruik jij plastic zakken in je emmer (als dan niet bio afbreekbaar)?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Droogtoilet maken



Bericht door bikerwally »

Dag Macfocus,
Onze ervaring, nu al 12 jaar met een droogtoilet, werd hier gepost op 4 mei (pagina 7).
We gebruiken 3 sterke plastiek zakken, zogenaamd "geurbestendig" maar dus niet in het geval van menselijke uitwerpselen.
De zakken zijn niet biologisch afbreekbaar en gaan dus in de huisvuilcontainer.
Echter zoals voordien reeds beschreven :
Eén van de belangrijkste voorwaarden bij het gebruik van een droogtoilet is de laatste fase : het dumpen van de inhoud van de emmer.
Zorg er voor dat de emmer-inhoud goed wordt ingepakt zodat dit niet kan openscheuren voordat het zijn eindbestemming bereikt.
Bij ons zijn in de emmer zijn al 3 lagen zakken voorzien, vervolgens gaat dit in een polypropyleen puinzak.
Deze zak meet 57 x 95 cm en is voorzien van een liner (binnenzak).
De zak is gemaakt van geweven polypropyleen bandjes waardoor deze niet kan scheuren, het materiaal is zo stevig dat je er zelfs geen knoop kan inleggen om het af te sluiten, we gebruiken hiervoor een tie wrap (kabelbinder).
Aldus blijft de zak intact tot in de verbrandingsoven.
Doe het dus op een verantwoorde manier, een simpel kakje in een zakje in de vuilnisemmer ... is vragen om problemen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Droogtoilet maken



Bericht door DucatoDolf »

En misschien een slappe tip, maar geur onderscheiden kun je door 1 van 2en elders te doen voor een bepaalde tijd. Om je ega te overtuigen of vieze verza. :P
trolltriton
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 10:35

Re: Droogtoilet maken



Bericht door trolltriton »

Er is koolstoffilter van novy bijvoorbeeld wat effectief kook geuren wegfiltert en wat regenereerbaar is
maar wacht...er is meer
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Droogtoilet maken



Bericht door bikerwally »

De stank in de emmer van een droogtoilet is van een andere orde dan kookgeurtjes.
De benodigde filters dus ook.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Net terug van vakantie en 3 weken gebruik van het droogtoilet.
Net zoals vorig jaar gewoon geen geurtjes binnen of buiten.
Alleen met het lozen van de urinetank stonk het vreselijk, ik denk dat er water in is blijven staan
met schoonmaken vorig jaar.
Ik heb de tank leeg laten lopen en er als eerste een halve liter azijn in gegooid en nu is het over.
Voor de ontlasting gebruiken wij gewoon 1 vuilniszak in een plastik emmer en die leeg ik
1 x per week, haal de emmer eruit, knoop der zak dicht en loop met de emmer naar de grijze
container en kip hem leeg, niemand die iets ziet of ruikt., drie zakken of verschillende lagen is dan niet nodig.
Ook de emmer blijft op die manier schoon en stinkt niet.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Droogtoilet maken



Bericht door bikerwally »

Heb ook niet beweert dat 3-lagen zakken zouden helpen tegen de stank !
Dit maakt deel uit van het verantwoord dumpen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Snap ik, vanwege het afvoeren.
Daar gebruik ik de emmer voor waar de zak in hangt, gewoon dichtknopen en in de container kippen, klaar.
Hoef je je geen zorgen te maken dat je wat verliest onderweg.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Droogtoilet maken



Bericht door bikerwally »

Ik ben niet bang dat ik wat verlies onderweg ...
Maar wel dat de zak openscheurt in de vuilcontainer.
Af en toe gebeurt dit soms en als de camping-eigenaar of de parkeerplaatsbeheerder er achter komt wie hiervoor verantwoordelijk is ....
Je mag onmiddellijk beschikken en nooit meer terugkomen.
Afbeelding
Plaats reactie