Droogtoilet maken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Bij ons is de inhoud droog en stinkt niet dus de zak mag openbreken maar als je 1 x per week de zak verwisselt
dan zal er niet meer dan 6 kilo in zitten als je met zijn 2en bent en en beetje normaal eet. :D
Dat moet zo´n vuilniszak kunnen hebben.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Droogtoilet maken



Bericht door gjvonk »

Droog lijkt me niet, redelijk vast qua substantie zou nog kunnen. Maar als je een keer iets verkeerds of te scherp gegeten hebt of toevallig wat buikgriep achtige klachten hebt, zal de viscositeit absoluut helemaal.niet meer voldoen aan de qualificatie 'droog'. Net zo goed als het onmogelijk aan de qualificatie 'het stinkt dus niet' kan voldoen.

Of gooien jullie er telkens handje bruine tuinturf bij zoals dat in de composttoiletten in Berlijn in WOII de bedoeling was?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

We gooien er steeds zaagsel op en ook het papier verdween er deze keer in, dat neemt allemaal
vocht op en de ventilator staat constant te draaien, scherp eten hebben we geen last van,
je wilt niet weten hoevel sambal er bij ons doorgaat en ook met olijfolie maken we korte metten.
Dus met de constitentie zit het bij ons meestal wel goed.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Droogtoilet maken



Bericht door gjvonk »

Zaagsel als in: konijnenhok benodigd heden dus gewoon bij iedere dierenwinkel, bouwmarkt en hypermarche te koop? Of ga je langs bij een lokaal timmerbedrijf?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Atoz »

is het dan de bedoeling dat je elke keer het zaakje afdekt met zagemeel?

Verder kun je 10 zakken gebruiken, zolang het gewicht niet extreem hoog is zal een bescheiden hoeveelheid plastic zakken de boel wel houden.
Ergens doe je het voor het milieu en dan neem je een rol....
En ja composteren is natuurlijk het groene ideaal, maar haalbaar? Boerencamping opzoeken en het zaakje daar op de mesthoop achter laten?...?

Gert Jan ik stelde ooit dezelfde vraag en kreeg als antwoord konijnenhok
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Droogtoilet maken



Bericht door gjvonk »

Je hebt ook composteerbare pedaal-emmerzakken en zakken voor een 120 of 240 liter groene klikoAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Iets dergelijks gebruik ik inderdaad.
Ik heb groene die precies in/om mijn emmer passen.
Biologisch afbreekbaar idd en verbazingwekkend stevig.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Ik heb inderdaad konijnenhokzaagsel gehaald maar van de timmerman kan ook.
En ja je hoort er steeds zaagsel overheen te gooien.
We hebben composteerbare zakken gebruikt maar daar vben ik meteen mee opgehouden want
hij begon te composteren.
Het leek alsof hij uitelkaar ging vallen toen ik hem eruit haalde maar dat zal dan de verkeerde qualiteit geweest zijn.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Droogtoilet maken



Bericht door DucatoDolf »

Dat is het hele idee van afbreekbare zakken natuurlijk. Die kun je niet lang binnen houden.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Klopt uiteraard.
Ik had “speciale” van Ecosave en die vertoonden nog geen enkele spoor van vergaan na een dag of 4 zelfs niet toen ie in een laag vocht lag.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Droogtoilet maken



Bericht door hermanusb »

Mbt geur problemen.

Ik lees dat er een luchtafvoer naar buiten moet zijn.

Maar m.i. Is met een juist luchtbeheer juist beide nodig.
Een ventilator die schone lucht van buiten naar binnen blaast en 1 die de lucht weer afvoert.

Lucht verplaatsing lukt het beste als er een soort van flow is.

Ik zit ook aan een droog toilet te denken, ook omdat ik telkens de porta porti moet legen.
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Droogtoilet maken



Bericht door bikerwally »

Een camper is niet hermetisch afgesloten dus die airflow is er wel bij gebruik van een afzuigventilator.
Maar het is inderdaad beter (vooral tegen condens) wanneer er vlot verse lucht kan binnenkomen, liefst via een ventilatierooster in de vloer.
Sommige verwarmingsystemen hebben ook een ventilatiefunctie, beste is om dit te combineren met keuze tussen aanzuig van buitenlucht (zomer) of binnenlucht (winter).
Afbeelding
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Ik heb alleen een ventilator naar buiten gemaakt zodat er een luchtstroom
over de opvankbak met vaste delen is.
Deksel van de wc dicht en daar zit nog voldoende ruimte om te ventileren.
Onder en boven de wc deur zit een spleet van ongeveer 5 cm en de camper is verder niet hermtisch dicht .
Zoals ik al eerder schreef, je ruikt echt helemaal niks als de ventilator constant aan is.
Ik heb wel gexperimenteerd met een naloop van de ventilator maar dan ruik je op een gegevens moment wel wat.
Het is dus bij ons van belang dat de ventilator constant draait als er iets in de bak ligt.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op ma 20 sep 2021, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Bij mij verdenk ik de urineafvoer van de geurproblematiek. Catch is dat mijn vriendin zegt “strontgeur” en ik zeg “urinegeur”.
Is lastig troubleshooten 😉😇
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie