Dacia Dokker campertje

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Egelhunter
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 12 mar 2021, 10:36

Re: Dacia Dokker campertje



Bericht door Egelhunter »

Idd 86 euro per maand wegenbelasting. Maar voor mij wel interessant aangezien ik veel kilometers rijd (meer dan 18.000 per jaar).

Ik ga iets bouwen wat eruit te halen is. Mag idd niet vast staan. Tussenschot mag er officieel ook niet uit daar ga ik wat op verzinnen.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dacia Dokker campertje



Bericht door AadenAnke »

Er zijn in tussen ook Dokkers in personen uitvoering meestal op benzine en geen gezeur over tussen schot. Voor de wegen/houderschapbelasting maakt dat ook niet echt wat uit.

Gr Aad
hermanusb
Berichten: 320
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Dacia Dokker campertje



Bericht door hermanusb »

Egelhunter schreef:
di 09 nov 2021, 12:50
Idd 86 euro per maand wegenbelasting. Maar voor mij wel interessant aangezien ik veel kilometers rijd (meer dan 18.000 per jaar).

Ik ga iets bouwen wat eruit te halen is. Mag idd niet vast staan. Tussenschot mag er officieel ook niet uit daar ga ik wat op verzinnen.
Mag je op camper kenteken dan niet meer dan 18000 km per jaar rijden dan?
Of bedoel je qua brandstof verbruik?
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dacia Dokker campertje



Bericht door AadenAnke »

Op camper kenteken dus weer bpm afdracht en voldoen aan de eisen van het 1/4 tarief is lastig

Gr Aad
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Dacia Dokker campertje



Bericht door marjasjaak »

Dit staat bij de fiscale inrichtingseisen:
Bestelauto met verhoogd dak (combi’s, kleine bestelauto’s en dergelijke)
Bestelauto met verhoogd dak
Dak laadruimte minimaal 25 cm hoger dan de bovenkant van de portieropening van de bestuurder

Zijruiten aan de rechterzijde van de laadruimte mag 1 zijruit aangebracht zijn
aan de linkerzijde van de laadruimte mogen geen zijruiten zitten
Laadruimte (blok) minimaal 98 cm hoog over een breedte van minimaal 20 cm over een lengte van ten minste 125 cm

Vaste wand
direct achter de bestuurderszitplaats en ten minste 30 cm hoog over de volle breedte van de cabine.

Nou ben ik geen belastingdeskundige, maar ik vraag mij af of je een vaste camperinbouw mag vervoeren.
Zou je bij vaste camperinbouw deze moeten laten keuren en BPM afdragen??
Je gaat toch de inrichting wijzigen. Je zou dan alles in NL los als lading moeten vervoeren en over de grens alles vastzetten.
Voor de kwart tarief belasting komt de Dokker wegens de inbouwmaten niet in aanmerking.
Sjaak
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Dacia Dokker campertje



Bericht door DucatoDolf »

Waarom alles los in NL en over de grens vastzetten? Lading mag je wel klemzetten. In NL en in buitenland. Dus gewoon lekker op grijs kenteken laten.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Dacia Dokker campertje



Bericht door Knutselsmurf »

Nou, ik zie en hoor het wel. Als ik een Dokker aanschaf, geel kenteken, persoonsuitvoering, ramen met een gordijntje, benzine uitvoering bouw ik hem gewoon om. Geen vuiltje aan de lucht, €150 wegenbelasting per kwartaal en het is meteen mijn gewone auto. Hoeven geen kinderen meer, alleen ik.😉
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Dacia Dokker campertje



Bericht door marjasjaak »

Denk dat je met een geel kenteken (BPM is dan al betaald) geen probleem zult hebben met een camperinbouw.
Maar bij de belastingdienst weten het vast wel beter.
@ DucatoDolf met los bedoel ik zonder gereedschap verwijderbaar.
Sjaak
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Dacia Dokker campertje



Bericht door tonic »

marjasjaak schreef:
di 09 nov 2021, 17:21
Dit staat bij de fiscale inrichtingseisen:
Bestelauto met verhoogd dak (combi’s, kleine bestelauto’s en dergelijke)
Bestelauto met verhoogd dak
Dak laadruimte minimaal 25 cm hoger dan de bovenkant van de portieropening van de bestuurder

Zijruiten aan de rechterzijde van de laadruimte mag 1 zijruit aangebracht zijn
aan de linkerzijde van de laadruimte mogen geen zijruiten zitten
Laadruimte (blok) minimaal 98 cm hoog over een breedte van minimaal 20 cm over een lengte van ten minste 125 cm

Vaste wand
direct achter de bestuurderszitplaats en ten minste 30 cm hoog over de volle breedte van de cabine.

Nou ben ik geen belastingdeskundige, maar ik vraag mij af of je een vaste camperinbouw mag vervoeren.
Zou je bij vaste camperinbouw deze moeten laten keuren en BPM afdragen??
Je gaat toch de inrichting wijzigen. Je zou dan alles in NL los als lading moeten vervoeren en over de grens alles vastzetten.
Voor de kwart tarief belasting komt de Dokker wegens de inbouwmaten niet in aanmerking.
Sjaak
Als ik zo naar een dokker kijk is de afstand tussen het dak en de bovenkant portier kleiner dan 25cm. Dus dan moet er een compleet dichte tussenwand aanwezig zijn. Haal je deze eruit moet je omkeuren naar personenauto omdat je niet meer aan de fiscale eisen voor een bedrijfswagen voldoet. Je wordt dan dus ook BPM plichtig en de wegenbelasting wordt vermeerderd met de provinciale opcenten. Dus tussenschot laten zitten! Of een personenauto dokker aanschaffen
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Dacia Dokker campertje



Bericht door Cee Pee »

Een paar jaar geleden had ik een Renault Kangoo op grijs kenteken met laag (30cm) tussenschot.
Ik wilde toen ook geen volledig dicht tussenschot en kwam toen bij deze uit.
Tussen de dakhoogte in de laadruimte en doorgang chauffeurs deur zat voldoende hoogte verschil in om aan alle fiscale eisen te voldoen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Egelhunter
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 12 mar 2021, 10:36

Re: Dacia Dokker campertje



Bericht door Egelhunter »

Qua verbruik is het voor mij gezien de kilometers die ik rijd per jaar interessant om een Dacia Dokker diesel te kopen. Dan kan ik op diesel naar mijn werk rijden ( +- 1200/1400 km per maand ligt aan mijn rooster ). Dit is excl. prive kilometers en vakantie's.

Een benzine personen uitvoering daar heb ik ook naar gekeken. Persoonlijk zit ik nooit met meer dan 2 personen in een auto. Verder heb ik liever geen ramen aan de zijkant dit beperkt de zelfbouw mogelijkheden.
Een Dacia Dokker benzine personen uitvoering betaal je +- 50 euro wegenbelasting ofwel 150 euro per kwartaal. Een diesel 100 euro meer.
Verder betaal je nu voor een diesel uit 2016/2017 +- 7000/8000 euro en een benzine personenuitvoering begint bij 13.000/14.000 euro.
Heel veel staat er ook niet te koop ( en heel nederland afrijden heb ik ook geen zin in )

Voor de kwart tarief komt de Dokker niet voor in aanmerking.
Het tussenschot is idd verplicht. Ik had vorig jaar nog een Berlingo. Deze had een half tussenschot met daarboven een rubber flap die je op kon hangen. Hier nooit vragen over gehad ook niet bij apk's. Dit idee wil ik ook gaan doen. Dan is hij gewoon 100% dicht maar wel makkelijk te verwijderen als je wilt.
Ik geloof niet dat de politie hier naar zal kijken als ze je aanhouden.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Dacia Dokker campertje



Bericht door tonic »

Dat mag dus niet! Het tussenschot moet van hard materiaal gemaakt zijn en moet onlosmakelijk verbonden zijn met de stijl (gelijmt). De politie let hier niet op en ook bij de APK is het geen controle punt. MAAR de douane is er zeer scherp op! En een boete loopt erg in de papieren.
Wil je het volgens de regels doen dan laat je hem omkeren naar een 2 persoons personenauto. BPM betalen en dan mag het schot eruit.

Je Berlingo mocht een laag schot hebben dus daar kon je mee rommelen. Bij de Dokker niet. Dus let op wat je doet.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Dacia Dokker campertje



Bericht door DucatoDolf »

Snap het verschil in de Berlingo en Dokker niet helemaal wat betreft tussenschot; het zal zo zijn. Maar waarom dan een Dokker en niet gewoon een Berlingo? Daar heb je helemaal ruime keuze in. Of een een Caddy Maxi die je wel op kwarttarief kunt maken.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Dacia Dokker campertje



Bericht door tonic »

Bij het oude model Berlingo is de afstand tussen het dak en de bovenzijde deurinstap meer dan 25cm en dan mag er een laag schotje in. Zo ik kan zien is die afstand bij een Dokker kleiner dan 25cm en dan is een vol schot verplicht.

KIJK HIER EVEN: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... inrichting en daarbij ook even het gele blokje met LET OP!
Plaats reactie