Een tracker aanschaffen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door Atoz »

Ok ik probeer het je uit te leggen ;-) (dat laatste is een glimlach)(zie ook mijn vorige bericht)
Als je hier wat meegelezen hebt, dan weet je dat er ALTIJD, echt ALTIJD, van de echte vraag afgeweken word.

Maar misschien kun je wat leren van de ervaringen, gebruiksomstandigheden, van de schrijvers.
Meestal schrijven ze dat met de beste bedoelingen, tot op heden zijn er hier nog geen wild-schrijvers langsgekomen.

Ach hoe meer uren je hier meeleest, hoe slimmer je kan worden, ik toch!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
JSH
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 03 jan 2020, 19:35

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door JSH »

@Atoz

Ok. Duidelijke uitleg.
Tuurlijk snap ik dat elk forum bestaat uit bericht -reactie op reactie- reactie op reactie - enz
Maar ik was gewoon een beetje teleurgesteld dat ik maar twee antwoorden kreeg waar ik op dat moment iets mee kon.
Overigens lees ik veel op dit forum en doe er geregeld mijn voordeel mee.
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Tracker



Bericht door Bolle »

DJSmiley schreef:
do 01 apr 2021, 21:52
Geen ervaring mee.

Zit zelf ook nog te kijken voor zoiets, maar heb zelf de voorkeur om anno 2021 niet meer iets gebaseerd op 2G/SMS te kopen. Dat gaat er met een paar jaar toch uit. En het zou me ook niets verbazen dat in sommige landen dat eerder gebeurt.

Ik heb zelf de Teltonika FMM130 op het oog. Die maakt gebruik van NB-IoT / LTE-M. Dat is tegenwoordig wel het meest gangbaar voor M2M toepassingen. Je ziet juist de oude 2G dingen die kant op gaan. Dan lijkt het me logischer om in LTE-M / NB-IoT te investeren wat steeds meer opkomt, dan in 2G wat juist aflopend is.
Heb je uiteindelijk voor de Teltonika FMM130 gekozen? 4G, 2G, LTE-M, IOT, Sigfox, LORA .. iets met bomen & bos .. 😄
Laatst gewijzigd door Bolle op ma 15 aug 2022, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door gjvonk »

En zelf ingebouwd of laten doen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Tracker



Bericht door Camper-T »

Bolle schreef:
zo 14 aug 2022, 23:48
DJSmiley schreef:
do 01 apr 2021, 21:52
Geen ervaring mee.

Zit zelf ook nog te kijken voor zoiets, maar heb zelf de voorkeur om anno 2021 niet meer iets gebaseerd op 2G/SMS te kopen. Dat gaat er met een paar jaar toch uit. En het zou me ook niets verbazen dat in sommige landen dat eerder gebeurt.

Ik heb zelf de Teltonika FMM130 op het oog. Die maakt gebruik van NB-IoT / LTE-M. Dat is tegenwoordig wel het meest gangbaar voor M2M toepassingen. Je ziet juist de oude 2G dingen die kant op gaan. Dan lijkt het me logischer om in LTE-M / NB-IoT te investeren wat steeds meer opkomt, dan in 2G wat juist aflopend is.
Heb je uiteindelijk voor de Teltonika FMM130 gekozen? 4G, 2G, LTE-M, IOT, Sigfox, LORA .. iets met bomen & bos .. 😄
De reden dat @DJSmiley dit type tracker op het oog had heeft te maken met de GSM connectiviteit. Veel trackers werken nog via het oudere 2G GSM netwerk wat in Nederland ergens tussen 2023-2025 uitgefaseerd moet gaan worden, waarna dit type 2G GSM trackers dus niet meer werken. En daarbij de kans dat het 2G GSM netwerk in andere landen al eerder uitgefaseerd wordt waardoor je trakcer daar dus al eerder onbruikbaar wordt.

LTE-M staat voor de Long Term Evolution ofwel het 4G netwerk met latere snelheidsupgrades, het LTE stukje. Dit netwerk zal voorlopig nog niet uitgefaseerd worden, sterker nog, er zijn landen waar bepaalde (laagbevolkte) delen nog steeds 4G GSM dekking moeten krijgen.

NB-IoT staat voor Narrowband Internet of Things. Dit is min of meer een eigen netwerk binnen het 4G netwerk met vaak een iets beter bereik. Bedoeld voor kleine techniek die simpele en minimale data verstuurd wat weinig netwerkcapaciteit kost. Denk hierbij aan sensoren in techniek of constructies en dus ook prima voor een tracker die af en toe een klein pakketje data aan GPS coordinaten verstuurt. De kosten voor een IoT-NB simkaart met EU dekking en waarmee je alleen dit soort minimal-data materie kunt verbinden liggen dan ook rond de €1,00 per maand en zijn er ook als pre-paid variant.
Een klein nadeel 'kan' zijn dat het NB-IoT netwerk nog niet overal in de EU (perfect) dekkend is en dat bepaalde IoT trackers maar eens in de x minuten de GPS coordinaten versturen waardoor je gereden routes niet in detail hebt. Eerder alleen het vertrek en aankomstpunt en enkele tussentijdse punten. Dit hoeft verder geen probleem te zijn voor het tracken ansich maar bepaalde gebruikers willen de gereden routes ook precies hebben voor in het plakboek, of om op te slaan als naslag voor een volgende keer.

De Teltonika FMM130 is overigens vrij simpel werkend te krijgen als je hem puur als tracker gebruikt. Volgens mij alleen 12 volt op de [+] en [-] aansluitingen, simkaart er in en werken. Maar goed, misschien dat @DJSmiley hier nog een keer inhaakt om zaker te verduidelijken of te corrigeren.
Misschien maakt hij camperaars weer enthousiast waardoor ze allemaal een Teltonika FMM130 kopen, net als met de Huawei B818-263 routers. :lol3:
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door veetee »

Ik heb vorig jaar een Winnes TK905 4G tracker gekocht, juist omdat ik met mijn vorige 2G tracker zeer slechte dekking had. Ik heb 'm nu 8 maanden in gebruik, ik rij vrijwel dagelijks, en heb in die tijd nog geen € 1 aan data verbruikt (prepaid kaartje van Simyo) - en dit terwijl ik hem heb ingesteld dat elke 30 sec. een positie naar de server verzonden wordt. Met een app op de telefoon kun je dus de route volgen. Er zit een flinke accu in, blijft volgens opgave 90 dagen standby (wordt wakker bij beweging, trillingen of wake-up call). Wordt tijdens het rijden geladen via usb.
Bevalt mij een stuk beter dan mijn vorige 2G tracker, die bovendien duurder was maar niet eens al deze mogelijkheden had.

Voorbeeldje opgenomen route:

713D30AF-4A3C-493C-9D87-072C0793A052.jpeg
713D30AF-4A3C-493C-9D87-072C0793A052.jpeg (188.17 KiB) 636 keer bekeken
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door stobbie »

Op dit moment werken mijn Teltonika FMB204 trackertjes op 2G nog perfect in alle hoekjes van Europa.
Tegen de tijd dat ze soms dekkingsproblemen gaan krijgen hoop ik dat er een LTE variant van deze uitvoering beschikaar is, met dezelfde aansluiting, zodat ik ze gewoon kan ompluggen zonder aan de bekabeling te werken, want ik heb diverse extra sensoren en geschakelde uitgangen in gebruik.

Voordeel van een merk als Teltonika is natuurlijk dat je zeker weet dat het kwaliteit is, een dergelijk bedrijf kan zich geen storingen veroorloven met vooral grote fleetowners als klanten.
Ook hun fotaweb is handig, waarmee je remote configuratiefiles kunt uploaden naar de trackers.

ik gebruik duitse sim-kaarten van 1NCE, heel goedkoop.

Afbeelding
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door Bolle »

Is toch lastig kiezen.

2G - wel/niet uitgefaseerd.
4G - heeft dit wel nadelen - prepaid-SIM en data verbruik is er amper.
NB-IOT - kan ik bijna geen vinden. Ook de Teltonika is niet leverbaar online aan particulieren.

Dan is er nog Sigfox en LoRa .. volgens mij is dit een soort NB-IOT.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door mama »

Ik heb der ook eentje al ± 1 jaar in gebruik en ben der tevreden over , nog géén probleem of falen gehad .
Battery in het begin 3 tal weken , maar hoe ouder hij wordt hoe langer de battery blijkbaar meegaat .
Heb hem ineens verbonden met usb en ergens een knopje gezet zodat die oplaad als ik rij , dus is die altijd 100% als ik halt houd .
Ik kan op de computer zien waar hij staat en gereden heeft , alsook op de smartphone .
onntrack portable pro
Ik vind dat hij zijn prijs waard is , en zonder omkijken naar abbo's of kaartjes , en zo dikwijls oproepen als men wil .
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door gjvonk »

Welke?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door mama »

deze zoals gevraagd werd , en zoals in mijn vorig bericht staat

https://www.gps-partner.nl/auto/onntrac ... YsEALw_wcB
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door Camper-T »

Dat is dus een voorbeeld van een tracker die via het 2G GSM netwerk werkt. Na ca. 2025 zal deze tracker in Nederland niet meer werken.
Op zich geen nood aan de man want tegen die tijd heb je vast al een 4G model en wie weet ook weer zonder abonnement. Prima tracker!
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 16 aug 2022, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door Bolle »

Ik dacht misschien een Tracemaster 120 =
4G, dus save. Maar ze lijken wel erg veel op Aliexpress modellen. 25% marge en een ander stickertje er op?


https://a.aliexpress.com/_uYGam5
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door stobbie »

Of de ali mensen laten hem op een kwaliteitstrackertje lijken qua model. Voor 25% marge zou ik de gok niet wagen en gewoon bij een gerenomeerde naam bestellen.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Plaats reactie