Een tracker aanschaffen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Camperrer
Berichten: 136
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door Camperrer »

Hoi,
Zelf heb ik sinds een klein jaar de onntrack portable pro.
Ik ben hierover zeer tevreden. Enkel in het begin een probleem gehad dat de tracker niet actief kwam, dit was eigenlijk mijn fout ( handleiding slecht gelezen) hierbij ben ik snel en goed geholpen door de support helpdesk.
De tracker gebruik ik regelmatig om tijdens een lange wandeling terug de weg naar de camper uit te stippelen, zo hebben we een idee hoe ver en hoe lang terug.
De batterij duur heb ik ook verlengd door instellingen aan te passen zoals tijdsintervallen om posities door te sturen. Alarmeldingen aanpassen enz..
Dat het 2G is neem ik er bij. Zonder enige abonnementskosten kan ik het nog verscheidene jaren zorgeloos gebruiken. Tegen 2G verdwijnt is er waarschijnlijk iets nieuws beschikbaar.

PS, voor de 4G geïnteresseerden! Op de website van de verkoper heb ik ook een onntrack 4G uitvoering gezien, zonder extra kosten. Met 4G is het enkel een inbouw versie met standby batterij voor 3 dagen.
https://www.gps-partner.nl/onntrack-40 ... tracking/
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door hurktoilet »

Ligt het aan mij? ik zie op het oog identieke apparaatjes onder merknamen als onntrack, tracemaster en good-2-know. Zijn dat nu allemaal Chinese tuya-achtige dingetjes, waar NL handelaren hun eigen merkplaatjes op hebben laten zetten (eentje verontschuldigt zich zelfs voor de taalfouten in de handleiding)? Zijn toeval of niet vaak ook maar bij één verkoper verkrijgbaar...
Anyway, ik heb enige tijd naar een invoxia met sigvox systeem gekeken, maar blijkt dat sigvox signaal niet meer doorkomt als de camper harder dan 60 per uur rijdt. Dus toch maar kijken naar een systeempje met 4G-LTE. Denk bijvoorbeeld aan de Tracemaster 100 pro. Die vermeldt expliciet dat ie op 4G-LTE werkt. Maar is dit wellicht hetzelfde ding als de Onntrack portable pro? Alleen vermeldt de verkoper daarvan helemaal niet op welk systeem het werkt. Wellicht een oudere versie op 2G?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 864
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door Veebee »

Heb zelf de tracemaster pro.
Software van beide ziet er identiek uit, wat ik mis bij de ontrack naast GPD,LBS en Wifi is de IPT, weet niet wat dat doet, maar dat is het enige verschill wat ik zie.
Laatst gewijzigd door Veebee op ma 19 sep 2022, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door Camper-T »

hurktoilet schreef:
zo 18 sep 2022, 23:37
Ligt het aan mij? ik zie op het oog identieke apparaatjes onder merknamen als onntrack, tracemaster en good-2-know. Zijn dat nu allemaal Chinese tuya-achtige dingetjes, waar NL handelaren hun eigen merkplaatjes op hebben laten zetten (eentje verontschuldigt zich zelfs voor de taalfouten in de handleiding)? Zijn toeval of niet vaak ook maar bij één verkoper verkrijgbaar...
Anyway, ik heb enige tijd naar een invoxia met sigvox systeem gekeken, maar blijkt dat sigvox signaal niet meer doorkomt als de camper harder dan 60 per uur rijdt. Dus toch maar kijken naar een systeempje met 4G-LTE. Denk bijvoorbeeld aan de Tracemaster 100 pro. Die vermeldt expliciet dat ie op 4G-LTE werkt. Maar is dit wellicht hetzelfde ding als de Onntrack portable pro? Alleen vermeldt de verkoper daarvan helemaal niet op welk systeem het werkt. Wellicht een oudere versie op 2G?
Al dit soort identieke trackers komen van https://www.jimilab.com/
GPS partner/Onntrack heeft volgens eigen zeggen nu de eigen merk 4G versie, ook met lifetime 4G verbinding maar ook deze is van JimiLab.

De meeste trackers die GPS Partner/Onntrack nu (nog) verkoopt zijn alleen voor het 2G netwerk geschikt. Het 2G netwerk in Nederland zal rond 2025 afgebouwd worden, in andere landen kan dit langer duren, of juist sneller gaan.

Ik heb momenteel ook een Onntrack/GPS Partner tracker en ben er prima tevreden over, voor die €149,00 zonder verdere kosten vind ik het een prima investering als deze in 2025 niet meer zou werken. Tegen die tijd koop ik een nieuwe die 4G of 5G geschikt is en kan weer jaren vooruit.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 864
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door Veebee »

Dan maar gelijk de Tracemaster pro aanschaffen, 😉
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door hurktoilet »

Mijn idee, maar als ik er al één zou hebben zou ik inderdaad ook vrolijk afwachten tot 2G stopt.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door HLA »

Ik had ook een onntrack 4g tracker gekocht maar teruggestuurd. De tracker had geen standby tijd van 3 dagen maar slechts zo 'n 4 uur los van de accu. Verder overigens goed en eenvoudig werkend maar met als nadeel dat je wel heel veel rechten aan de App moest geven én dat je data naar China gaat. Wie dat niet erg vind heeft er een goede tracker aan.🙂
Ik heb nu een modernere tracker van Teltonika (FMM920, circa € 80) besteld. Deze is sinds augustus op de markt en heeft naast 4g ook een M2M optie. Dat is een speciale frequentie voor kleine electronische apparaten die on line verbindingen hebben, het zgn IOT (Internet of Things) . Deze frequentie is één van de vervangers van 2G en heeft nagenoeg in heel europa al dekking. Als er geen M2M beschikbaar is wordt 4G gebruikt. Dus toekomstvast. Voordeel ook dat er maar hele kleine hoeveelheden data (minder dan 5 mb per maand) worden verstuurd. Je hebt nog wel een SIM nodig maar de verdere data kosten zullen ongeveer een euro per maand zijn. Ook een voordeel is dat je niet gebonden bent aan een abonnement op een site voor de tracker. Je kunt zelf een Raspberry PI met Traccar gebruiken ( weet je teminste zeker waar je data blijft) of een gratis platform als Ruhavik.
Ook , voor mij belangrijk, is dat je meer instelmogelijkheden hebt om de tracker langer werkend te houden als de aansluiting op de accu wegvalt.
Coralfan
Berichten: 35
Lid geworden op: za 24 okt 2020, 16:19

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door Coralfan »

Ik heb ook de Onntrack Pro op batterijen, gaat ongeveer 4 tot 6 week mee. Doet het echter niet in Marokko, Montenegro, Albanie en Turkije.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door hurktoilet »

HLA schreef:
za 01 okt 2022, 9:40
Ik heb nu een modernere tracker van Teltonika (FMM920, circa € 80) besteld. Deze is sinds augustus op de markt en heeft naast 4g ook een M2M optie. Dat is een speciale frequentie voor kleine electronische apparaten die on line verbindingen hebben, het zgn IOT (Internet of Things) . Deze frequentie is één van de vervangers van 2G en heeft nagenoeg in heel europa al dekking. Als er geen M2M beschikbaar is wordt 4G gebruikt. Dus toekomstvast. Voordeel ook dat er maar hele kleine hoeveelheden data (minder dan 5 mb per maand) worden verstuurd. Je hebt nog wel een SIM nodig maar de verdere data kosten zullen ongeveer een euro per maand zijn. Ook een voordeel is dat je niet gebonden bent aan een abonnement op een site voor de tracker. Je kunt zelf een Raspberry PI met Traccar gebruiken ( weet je tenminste zeker waar je data blijft) of een gratis platform als Ruhavik.
Interessant, wel benieuwd welke sim-provider jij hebt. Die ene euro per maand kom ik nog wel overheen, maar ik neem aan dat die provider zowel m2m als 4g moet ondersteunen... Ook wel een vraag: is er een NL leverancier en geeft die aan NL handleiding? Want dit ding geeft vermoedelijk een boel mogelijkheden (waarvan ik een deel niet nodig heb, maar dan kan een menu nogal overweldigend zijn).
Overigens snap ik niet dat je twijfels hebt bij een Chinees, maar vervolgens een gratis provider adviseert. Zo'n gratis provider moet zijn geld ergens mee verdienen. Voor zo ver er nog geld verdiend wordt met advertenties op websites: hoe vaak kom jij op de site van je provider? Het verdienmodel is doorgaans het delen van data, Joost mag weten met wie. In mijn cynische ben bedenk ik me daarna dat het feit dat je betaalt voor een dienst, geen enkele garantie is dat die dienst geen data deelt... :bang:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door HLA »

@hurktoilet. Met betrekking tot je op opmerkingen en niet bedoeld als reclame. Ik heb de tracker besteld. Komt denk ik volgende week. Dus nog geen gebruikservaring :shifty: . Ik heb wel al jaren een router van Teltonika in de camper dus ik ken het bedrijf en de ondersteuning daarvan.
Ik heb deze provider: https://worldmobile.nl/. Sim kost eenmalig € 8.30, data paketten vanaf 500mb, 10 jaar voor €28 gevonden. Gezien de zeer kleine hoeveelheid die je nodig hebt kom je daarmee een heel end. De tracker in mijn camper (ondertussen 10 jr in gebruik) is, zelfs bij iedere 10 sec een positie (bij bewegen), nog nooit boven de 4mB in een vakantie maand met veel reizen geweest. 50 mB per jaar is dus ruim. Daarnaast nog vele opties kleinere pakketten te nemen. Verdere providers vind je bij o.a Bol.com: zoek op M2M sim.
Overigens de tracker komt van een andere leverancier als de netwerk provider. In tegenstelling tot veel chinese bedrijven een volledige documentatie met alle opties plus een forum waar de meeste vragen binnen een dag worden beantwoord. Dit is de link naar de documentatie: https://wiki.teltonika-gps.com/view/FMM920 en het forum: https://community.teltonika-gps.com/ Wel alles engels maar dat vind ik geen probleem.

Op je tweede opmerking. Als je met provider Ruhavik bedoelt heb je helemaal gelijk dat "gratis" betekent met reclame. Ik heb dat zeker niet willen adviseren maar geef een voorbeeld wat kan. Ik adviseer als je een beetje handig bent met pc's , en gebruik die zelf ook, een eigen server op een Raspbery thuis. Dan heb je het in eigen beheer. Sorry als dat niet duidelijk was.
Eerlijk gezegd was ik ook zelf verrast dat de server van onntrack chinees is. Ik dacht toen ik hem kocht dat het een nederlands produkt zou zijn. De eerdere bijdrage van Camper-T :clap: was hier ook van toepassing. Weer een leermomentje zullen we maar zeggen.
UnimogMartijn
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 11:03

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door UnimogMartijn »

Bedankt voor dit topic, de diverse ervaringen met trackers zijn heel waardevol.


@HLA

Begrijp ik het nou goed dat de OnnTrack een service erbij levert, inclusief een app, zoals ook anderen dat doen, maar die Teltonika niet?

Met een Teltonika tracker moet je die tracker dus registreren bij een andere service, zoals Ruhavik, of "zelf iets draaien"? Nou ben ik wel handig met een PC hoor, maar weet helemaal niets van trackers ergens een aan server koppelen. :-B

Die Teltonika FMM920 heeft een interne accu, voor hoe lang ongeveer?

En waar heb je dat ding besteld, want ik vind 1-2-3 geen website daarvoor?

groetjes,

Martijn
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door seth_space »

Hij is al eens eerder langsgekomen maar ik gebruik nu sinds bijna een half jaar de https://invoxia.com/en-CH/product/gps-tracker
Recent was er nog een aanbieding rond de 100 euro en daarin zit de eerste 3 jaar data en connectie inbegrepen. Daarna 10 euro per jaar extra.
Bevalt uitstekend en met heel fijn app waarin je bij heel simpel zones kunt aangeven waarin je camper zich vaak bevindt. Stalling, thuis etc..
Het schijnt zo te zijn dat boven de 60KM/u de tracker geen signaal meer door geeft. Als je werkelijk op straat niveau wilt volgen een mogelijk probleem op snelwegen e.d. Voor dagelijks gebruik geen probleem. Je ziet soms wel sprongen in de route van A naar B in rechte lijn bijv.
Nauwkeurigheid is erg groot en baterijduur is heel fijn. De max op dit moment was 3 maanden en toen stond hij nog op ca 50% volgens de app.
Apparaatje is klein en simpel te verbergen in je camper.
Aanrader wat mij betreft.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door HLA »

Hoi
@unimogmartijn.
Ja dat klopt. Teltonika produceert de tracker. De verkoper beslist of hij er een service als locatiewebsite of app bij aanbiedt.

De fmm920 heb ik hier besteld: https://www.mirifica.de/teltonika/vehic ... 1442_2752/
Het apparaat is net nieuw en op veel sites vind je nog z'n voorganger zonder m2m optie . Ik heb geinformeerd naar de levertijd. Het zou met ongeveer één tot twee week worden uitgeleverd. Ik durf niet zeggen hoe hard die termijn is. Tegenwoordig is dat, zoals met alles met een chip erin, onzeker. Als ik het heb ontvangen wil ik dat hier wel melden. Dan zou die op voorraad moeten zijn.
De batterij van de teltonika is 170mAh. Afhankelijk van de instellingen ( hoeveel posities per tijdseenheid versturen) is de backup (dus los van de accu van de camper) een paar dagen tot een paar weken. Je kunt instellen dat de tracker in zgn "deepsleep" gaat. Dan verbruikt hij nauwlijks stroom en wordt pas weer actief als hij beweging waarneemt.

Als je zelf wilt hosten kan dat op een gewone pc maar dat is wel een dure hobby omdat die pc dan altijd aan zou moeten staan. Daarom is een minicomputer als een raspberry geschikter. Er zijn goede instructies op het www hoe die in te richten.
Het verbinden van een tracker is erg eenvoudig. Het zijn feitelijk twee stappen.
1 verbinding maken met het netwerk. Feitelijk de sim er in stoppen en activeren cf instructies van je provider. Lijkt erg op hoe dat bij een telefoon gaat. Soms is het zelfs handig de sim eerst in een telefoon te activeren en dan pas in de tracker te doen.
2. Het verbinden met de tracking server. Je stuurt per sms een commando naar de tracker waarmee je (kan bij de fmm920 ook via bluethooth) het ipadres en de poort van de server instelt. Die gegevens worden door de hoster van de website aangeleverd. Als je zelf host is het je externe ip adres (kun je via "whats my ip" vinden). De poort die je wilt gebruiken kun je dan zelf instellen als je bijvoorbeeld traccar gebruikt.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Mvg Henk.
rubbens16
Berichten: 26
Lid geworden op: do 19 nov 2020, 17:24

Re: Een tracker aanschaffen



Bericht door rubbens16 »

Zou je een Apple Airtag niet kunnen gebruiken als tracker?
Plaats reactie