Fiat Ducato L2H1 project
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16
Re: Fiat Ducato L2H1 project
Vandaag ben ik weer een stukje verder gekomen met het interieur.
Ik heb de kast die ik vorige week in elkaar heb gezet op zijn plaats. Ik heb een kleine aanpassing moeten maken aan de legplanken, ik had de sparing er niet in getekend voor de middenstijl achter het raam. Voor nu heb ik de kast met een spanbandje vast gezet om te zien of alles goed staat om het bed/de bank te plaatsen.
Alles lijkt goed te passen, de volgende stap is de bedrading en de nog niet geïsoleerde delen beplakken met 6mm armaflex.
Ik heb de kast die ik vorige week in elkaar heb gezet op zijn plaats. Ik heb een kleine aanpassing moeten maken aan de legplanken, ik had de sparing er niet in getekend voor de middenstijl achter het raam. Voor nu heb ik de kast met een spanbandje vast gezet om te zien of alles goed staat om het bed/de bank te plaatsen.
Alles lijkt goed te passen, de volgende stap is de bedrading en de nog niet geïsoleerde delen beplakken met 6mm armaflex.
- DucatoDolf
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Fiat Ducato L2H1 project
Wordt mooi. Is dat ook stretchvilt op de wand bij het bed? En je stoelen zien er ook niet origineel uit. Mooie lichte stof ook. Wat zijn dit voor stoelen?
Bed niet op de maximale breedte? Of hoeft dat ook niet? En ook vrij laag?
Bed niet op de maximale breedte? Of hoeft dat ook niet? En ook vrij laag?
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16
Re: Fiat Ducato L2H1 project
Dolf, ik heb de wanden beleed met kunstleer en schuimrubber. Ik zou volgende keer het schuimrubber achterwegen laten en alles met een extra laagje 6mm armaflex beplakken waarover ik het kunstleer zou plakken. Het is namelijk een drama om de lange lengte te naaien.
De stoelen komen uit een VW Jetta, past mooi bij de rest van het interieur.
Het bed heb ik 125 breed gemaakt, dit is niet heel breed maar als je elkaar lief vind maakt dat niet zoveel uit toch de hoogte van het bed is eigenlijk iets te hoog nog, misschien dat er na de keuring een verhoging moet komen waar je je voeten op kwijt kan al je het bed als bank gebruikt. De hoogte van de gaskast heeft de hoogte van het bed bepaald, die zit onder de lattenbodem.
Vanmiddag ga ik nog even aan de knutsel om een proefmodel te maken voor de hefdak scharnieren.
Als dat lukt ga ik mijn hefdak zelf bouwen met als basis een eriba polyester hefdak.
De stoelen komen uit een VW Jetta, past mooi bij de rest van het interieur.
Het bed heb ik 125 breed gemaakt, dit is niet heel breed maar als je elkaar lief vind maakt dat niet zoveel uit toch de hoogte van het bed is eigenlijk iets te hoog nog, misschien dat er na de keuring een verhoging moet komen waar je je voeten op kwijt kan al je het bed als bank gebruikt. De hoogte van de gaskast heeft de hoogte van het bed bepaald, die zit onder de lattenbodem.
Vanmiddag ga ik nog even aan de knutsel om een proefmodel te maken voor de hefdak scharnieren.
Als dat lukt ga ik mijn hefdak zelf bouwen met als basis een eriba polyester hefdak.
- DucatoDolf
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Fiat Ducato L2H1 project
Aha, ziet er mooi uit. En dat skai is ook mooi licht. Ik zat nog te dubben, maar begin nu toch ook Skai te overwegen als wandbekleding.
Ik bedoelde eigenlijk de breedte in de bus. De lengte van het bed dus. Die is nu niet maximaal. Maar blijkbaar heb je dat ook niet nodig Ik vind 140 breedte al te weinig ook al ken ik haar nog maar net Maar de hoogte lijkt mij wel jammer van de ruimte. Ik bedoel, jij zult je hoofd nu niet snel stoten en je gebruikt het blijkbaar ook om op te zitten. Maar voor spullen op te bergen is een hoger bed automatisch meer ruimte eronder. Maar hé, zoveel mensen zoveel ideeën. Ik moet het ook doen met minder ruimte in de lengte van de bus Ik vind het gewoon leuk dat er inmiddels meerder H1 Ducato's en anderen zichtbaar worden. Is toch weer andere koek. Leuk, leuk, leuk.
Ik bedoelde eigenlijk de breedte in de bus. De lengte van het bed dus. Die is nu niet maximaal. Maar blijkbaar heb je dat ook niet nodig Ik vind 140 breedte al te weinig ook al ken ik haar nog maar net Maar de hoogte lijkt mij wel jammer van de ruimte. Ik bedoel, jij zult je hoofd nu niet snel stoten en je gebruikt het blijkbaar ook om op te zitten. Maar voor spullen op te bergen is een hoger bed automatisch meer ruimte eronder. Maar hé, zoveel mensen zoveel ideeën. Ik moet het ook doen met minder ruimte in de lengte van de bus Ik vind het gewoon leuk dat er inmiddels meerder H1 Ducato's en anderen zichtbaar worden. Is toch weer andere koek. Leuk, leuk, leuk.
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16
Re: Fiat Ducato L2H1 project
Skai als wandbekleding kan ik aanraden, alleen niet met schuimrubber er op of je moet zeker weten dat het schuimrubber geen rimpels heeft. Bij meubels stofferen wordt hee opgespannen en zie je het niet terug, maar op de laatste foto zie je wat rimpels, deze zitten in het schuimrubber en gaan er dus niet meer uit.
Voor wat betreft de breedte van de bus, mis ik idd 2cm omdat ik over de verstevigings ligger heb bekleed. Anders is het denk ik bijna niet te dekkleden.
Zojuist heb een model gemaakt van het hefdak scharnier, de geometrie werkt goed. Ik moet alleen nog wat finetunen aan de montage strips die op het dak van de bus en op het hefdak worden gemonteerd.
Het loopt nu in de ingeklapte stand niet parallel. Voor de rest ben ik tevreden.
Weet iemand ook wat voor materiaal en dikte de profi dakbouwers gebruiken voor de scharnieren?
H1 is niet zo populair denk ik omdat je zoiezo een hefdak moet plaatsen, echter was het voor mij wel logisch omdat we met ons 3en in de bus moeten kunnen slapen, daarom een slaapdak.
Gr. John
Voor wat betreft de breedte van de bus, mis ik idd 2cm omdat ik over de verstevigings ligger heb bekleed. Anders is het denk ik bijna niet te dekkleden.
Zojuist heb een model gemaakt van het hefdak scharnier, de geometrie werkt goed. Ik moet alleen nog wat finetunen aan de montage strips die op het dak van de bus en op het hefdak worden gemonteerd.
Het loopt nu in de ingeklapte stand niet parallel. Voor de rest ben ik tevreden.
Weet iemand ook wat voor materiaal en dikte de profi dakbouwers gebruiken voor de scharnieren?
H1 is niet zo populair denk ik omdat je zoiezo een hefdak moet plaatsen, echter was het voor mij wel logisch omdat we met ons 3en in de bus moeten kunnen slapen, daarom een slaapdak.
Gr. John
- DucatoDolf
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Fiat Ducato L2H1 project
Het model ziet er mooi uit, die komt dan achteraan en vooraan een gasveer? Ik kijk ter inspiratie gewoon op MP bij alle hefdakboeren hoe het er ongeveer uit ziet. Ik verdenk er sommige van dezelfde scharnieren te gebruiken als die via Ali te koop zijn om je bedbodem omhoog te doen. Ik heb die via MP ook gekocht van iemand die ze in partij van via Ali had gekocht, maar vind ze wat te iel. (ga ze gebruiken voor mijn bed thuis) Ik ga voir m'n hefdak iets van 20mm U-profiel gebruiken waarbij ik ze door elkaar heen wil laten bewegen. Dikte denk 2mm alu. En gasveren op de sloop halen.
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16
Re: Fiat Ducato L2H1 project
Idd, schaar achter en gasveer voor
Zit zelf ook aan Alu te denken allen weet ik niet of dat stijf genoeg is. Misschien voor de zekerheid RVS laten laseren.
Wat voor gasveren wil je gebruiken? Van een achterklep van bus?
Zit zelf ook aan Alu te denken allen weet ik niet of dat stijf genoeg is. Misschien voor de zekerheid RVS laten laseren.
Wat voor gasveren wil je gebruiken? Van een achterklep van bus?
- DucatoDolf
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Fiat Ducato L2H1 project
Ja ik denk dat het wel stijf zat is, maar idd kun je ook gegalvaniseerd profiel nemen. Of staal lakken. RVS is ook mooi, maar beetje veel van het goede.
Ik heb nog gasveren liggen van een Berlingo, maar die zijn denk ik veel te sterk. Gewicht van de dakplaat is niet zo hoog. En het punt van monteren heeft een veel kleiner hefboom effect dan bij een achterklep. Gewoon experimenteren denk ik. Zou beginnen met veren van een klein klepje. Ik betaalde €15 of €30 voor twee, dus zou vooraf ff vragen of je mag ruilen oid. Of een redneck methode: til met een reiskoffer weger je dak op aan het punt waar de gasveer zit en doe dit ook bij potentiële donor auto's. Degene die meest overeenkomt meenemen. En neem dan ook een donor auto waar je de boutjes met ronde kop waar de gasveer op zit uit kunt halen.
Ik heb nog gasveren liggen van een Berlingo, maar die zijn denk ik veel te sterk. Gewicht van de dakplaat is niet zo hoog. En het punt van monteren heeft een veel kleiner hefboom effect dan bij een achterklep. Gewoon experimenteren denk ik. Zou beginnen met veren van een klein klepje. Ik betaalde €15 of €30 voor twee, dus zou vooraf ff vragen of je mag ruilen oid. Of een redneck methode: til met een reiskoffer weger je dak op aan het punt waar de gasveer zit en doe dit ook bij potentiële donor auto's. Degene die meest overeenkomt meenemen. En neem dan ook een donor auto waar je de boutjes met ronde kop waar de gasveer op zit uit kunt halen.
Re: Fiat Ducato L2H1 project
Waarom bestel je niet zo'n scharnier bij Ali, meet hem op en maak hem zo sterk of lomp als je zelf wilJohn lamers schreef: ↑zo 11 apr 2021, 15:21H1 is niet zo populair denk ik omdat je zoiezo een hefdak moet plaatsen, echter was het voor mij wel logisch omdat we met ons 3en in de bus moeten kunnen slapen, daarom een slaapdak.
Gr. Mischa
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16
Re: Fiat Ducato L2H1 project
Dolf, goed idee, ik zal bij de sloop langs gaan om te vragen.
Mischa, ik heb nog geen scharnieren gevonden op ali zoals die van Reimo of SCA, als ik het goed zie is de geometrie zo dat het dak met omhoog gaan ook een stukje naar voren komt. dat wil ik eigenlijk niet dus daarom de geometrie van Reimo gekopieerd.
Als ik weet wat Reimo voor dikte gebruikt kan ik de metalen variant maken en ben ik voor een fractie van de kosten klaar, ik vind 250 euro een veel te hoog bedrag voor wat je er voor geleverd krijgt.
Mischa, ik heb nog geen scharnieren gevonden op ali zoals die van Reimo of SCA, als ik het goed zie is de geometrie zo dat het dak met omhoog gaan ook een stukje naar voren komt. dat wil ik eigenlijk niet dus daarom de geometrie van Reimo gekopieerd.
Als ik weet wat Reimo voor dikte gebruikt kan ik de metalen variant maken en ben ik voor een fractie van de kosten klaar, ik vind 250 euro een veel te hoog bedrag voor wat je er voor geleverd krijgt.
Re: Fiat Ducato L2H1 project
bij gasveerwinkel.nl zijn gasveren op maat en sterkte te koop. ze hebben ook een rekentool. Evt heb ik te leen/geef 2 lange gasveren van een auto met een grote achterklep....woon in valkenswaard
- neanderthaler
- Berichten: 405
- Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
- Locatie: noorholland ongeveer
Re: Fiat Ducato L2H1 project
John
alum zou ik niet doen iets te zacht en vreet in op de glijpunten bij de boutje of je zou tenminste 4 mm moeten ben er ook mee bezig geweest en over gegaan op staal 4mm strip .
Door dat in vreet ging die iets moeilijk omhoog met de gas veer met staal minder en rvs is wel mooi
alum zou ik niet doen iets te zacht en vreet in op de glijpunten bij de boutje of je zou tenminste 4 mm moeten ben er ook mee bezig geweest en over gegaan op staal 4mm strip .
Door dat in vreet ging die iets moeilijk omhoog met de gas veer met staal minder en rvs is wel mooi
- Bijlagen
-
- hefdak onderdelen 22-3-2015 011.JPG (121.32 KiB) 637 keer bekeken
-
- bus 12-4-2015 322.JPG (139.96 KiB) 637 keer bekeken
-
- bus 12-4-2015 321.JPG (106.46 KiB) 637 keer bekeken
Laatst gewijzigd door neanderthaler op wo 14 apr 2021, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- neanderthaler
- Berichten: 405
- Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
- Locatie: noorholland ongeveer
Re: Fiat Ducato L2H1 project
En dit zijn de oude dak scharnieren van het grote dak met de SCA, scharnieren en gas veer nr mocht je dat willen
groetje frits
groetje frits
- Bijlagen
-
- 13-1-2015 bus dak 030.JPG (97.31 KiB) 637 keer bekeken
-
- 13-1-2015 bus dak 021.JPG (95.22 KiB) 637 keer bekeken
-
- 13-1-2015 bus dak 014.JPG (81.92 KiB) 637 keer bekeken
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16
Re: Fiat Ducato L2H1 project
Hoi neanderthaler, dit is waar ik naar op zoek ben, dat SCA scharnier is zoals ik het wil maken, ik denk dan in RVS.
Wat zijn de afmetingen van die strip? 30x4 schat ik.
Gasveren van 450N zal ik es bekijken bij gasveerwinkel.nl
Bedank voor jouw reactie.
Gr. John
Wat zijn de afmetingen van die strip? 30x4 schat ik.
Gasveren van 450N zal ik es bekijken bij gasveerwinkel.nl
Bedank voor jouw reactie.
Gr. John