Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De wandelaars
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 10:07

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door De wandelaars »

mmben schreef:
za 10 apr 2021, 10:23
nav voorgaande opmerking een testje gedaan; een 500W (1000w piek) omvormertje lijkt idd de aanloopstroom niet te kunnen leveren... had ik niet verwacht en dus een rampje. Er is getest met een 300w voeding; als de zaak wel werkt op accus (niet bij de hand) kom ik daar op terug.
stapje groter ? :-B https://www.kabeldirect.nl/12v-230v-gem ... gJ-avD_BwE
VW Crafter 2.5 TDI
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door DJSmiley »

Alleen is dat geen pure sinus.

Een koelkast zal met wat geluk wel werken, maar de compressor zal een lager rendement hebben en warmer worden, wat ten koste gaat van de levensduur.
Maar ook de vorm van de sinusbenadering maakt uit. Alles wat geen pure sinus is, is iets tussen een blokgolf en iets wat met redelijke kleine stapjes een sinus benaderd.. dat maakt behoorlijk verschil maar is niet te zien zonder een oscilloscoop, want het wordt allemaal verkocht als ‘gemodificeerde sinus’

Alleen wat die levensduur dan is is niet 123 te zeggen. Even los van de extra milieubelasting/afval kan t ook een keuze zijn: soms is een apparaat vroegtijdig vervangen goedkoper dan de ‘juiste’ oplossing. Een koelkast van 1000 euro die 10 jaar meegaat vs eentje van 300 euro die 5 jaar werkt... is toch 400 euro besparing in die 10 jaar en je hebt eens een nieuwe.

Nadeel is wel dat alles stuk gaat op de momenten dat t niet uitkomt, ook al calculeer je die levensduur in tov de prijs

Anno 2021 zou ik geen gemodificeerde meer kopen. Prijsverschil is niet zo extreem meer als vroeger en het bespaart een hoop problemen.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op zo 11 apr 2021, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door kampo »

Een "gemodificeerde" sinus omvormer dat is goedkoop maar problemen zoeken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door JoopBrekken »

mmben schreef:
za 10 apr 2021, 10:23
nav voorgaande opmerking een testje gedaan; een 500W (1000w piek) omvormertje lijkt idd de aanloopstroom niet te kunnen leveren... had ik niet verwacht en dus een rampje. Er is getest met een 300w voeding; als de zaak wel werkt op accus (niet bij de hand) kom ik daar op terug.
Grote kans dat de voeding het niet aankan ipv de omvormer.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

als dat voedingkje al niet instort als de omvormer inschakeld, een omvormer op gelijkstroom heeft een heel hoge inschakel piek

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door JoopBrekken »

Dat zeg ik...
Gebruikersavatar
camperaap
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 19:45

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door camperaap »

Ik vraag me af of een huiskeuken koelkast geschikt is om in een voertuig met trillingen en schokken en vibraties te plaatsen. Daar is die kast beslist niet voor gemaakt.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door JoopBrekken »

De praktijk bewijst dat het kan.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door kampo »

Ja maar dat het kan is te kort door de bocht.
Je hebt geen garantie dat het goed gaat op basis van een paar gevallen.
Veel van die 230V gebruikers doen geen kilometers en rijden te weinig op slechte wegen.
Ik heb zelf wel al een paar HH KK op 230V in voertuigen weten stukgaan. Hoeveel weet ik niet meer. Net zoals de omvormerproblemen, problemen met de deurvergrendeling of overlopen van de condens.
Maar over zaken die achteraf verbeterd worden, mislukken of teruggebouwd worden lees je maar weinig op een forum.
Normaal want altijd is het ingegeven door besparingsdrang en niet om iets beter te maken.
Ja je kan het inderdaad voor het zelfde weinige geld nogmaals vervangen. Leuk om te doen tijdens je verlof. Achteraf gezien is het vaak duurkoop.

Het blijft allemaal heel weinig in aantallen, te weinig om conclusies te trekken of statistieken te maken.
Wat overblijft zijn een paar die heel luid en heel vaak verkondigen dat ze out "of the box" doen en dat wat ze zelf doen het beste is. Het betreft minder als 1% van de campers. Dus die 99% anderen denken allemaal "in the box" ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door paulus51 »

niet om er een hele discussie van de maken,

de meeste americanen die camper vans maken maken gebruik van compressor koelkasten gewone koelkast die je thuis ook zou hebben staan, kunnen beter de kou in de koelkast bewaren dan een absorptie koelkast, als je dat wilt doen moet je kijken naar een energie zuinige compressor koelkast,

en niet een kopen bij zo'n camper/caravan winkel want die vragen de hoofd prijs, niet normaal zo duur en dat is nergens voor nodig
dus effe ervoor gaan zitten, googlen en je zult hem vinden, in alle maten kleuren


en een kleine hint , je hebt er al een voor rond de 200 euro , dat is wel even wat anders als 500-700 euro toch
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door kampo »

En gebruik zoals die Amerikanen meteen ook een stroomgroep. :-B
Groeten Kampo
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

kampo schreef:
ma 12 apr 2021, 8:32
Het blijft allemaal heel weinig in aantallen, te weinig om conclusies te trekken of statistieken te maken.
Wat overblijft zijn een paar die heel luid en heel vaak verkondigen dat ze out "of the box" doen en dat wat ze zelf doen het beste is. Het betreft minder als 1% van de campers. Dus die 99% anderen denken allemaal "in the box" ...
Ik volg nu al een tijdje een aantal groepen op Facebook.
Daar zie je steeds meer busjes-verbouwers die er een thuis-koelkast inzetten. Dat zijn er nog niet voldoende om er conclusies uit te trekken, maar we zullen dan vanzelf wel de ervaringen gaan horen.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

camperaap schreef:
zo 11 apr 2021, 21:17
Ik vraag me af of een huiskeuken koelkast geschikt is om in een voertuig met trillingen en schokken en vibraties te plaatsen. Daar is die kast beslist niet voor gemaakt.
Geen enkel 230 volt apparaat is bij ons ooit stukgegaan. Dat geld in o.a. voor de koelkast maar ook voor de vaatwasser. En reken maar dat wij km hebben gemaakt of je moet een trip van 6000 km met beste wel slechte wegen af en toe niet meetellen. Nou heeft onze bus wel luchtvering maar toch gaat soms alles best wel tekeer op een weg met kuilen en gaten. Kijk, mensen als kampo kun je niet overtuigen, dat is bekent en eigenlijk wil ik niemand overtuigen, ik vermeld slechts mijn ervaringen. Wat men daarmee doet zal mij nou met recht een zorg zijn. Ik geef slechts aan dat als je een koelkast 12 jaar gebruikt in een camper zonder aanpassingen daaraan behalve een schuifje op de deur dan zegt dat mij dat het kan. Dat een fabrikant niet op mobiel gebruik heeft getest zegt alleen maar dat er niet op mobiel gebruik is getest en niet dat het niet kan. Ik heb bewezen dat het in ieder geval in mijn camper wél kan. En er zijn hier mensen die het hebben en waar het ook goed gaat. Het zijn er niet veel maar er is sprake van 100% tevredenheid, niemand die zegt dat het is mislukt.
Gebruikersavatar
De wandelaars
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 10:07

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door De wandelaars »

op de normaal formaat zeegaande schepen staan ook gewoon normale huiskoelkasten en vriezers.. spanbandje erom een gaan :-B en wat die hier allemaal te voorduren krijgen aan klappen en constant 30 30 graden slingeren.. meestal vervangen we ze hier eerder vanwege hufter gedrag aan de deuren of dergelijke dan aan een technisch gebrek..
VW Crafter 2.5 TDI
Plaats reactie