Ach nu op topic
Wat is beter
Een gas ,12v en 220v, of een 220v huishoud koelkast?
Dat video van die tester maak ik geen hout van. Hij komt niet eens fatsoenlijk uit zijn woorden.
Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?
Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?
Ik denk gas als je lang zonder paalaansluiting wilt kunnen staan. Als je lang onderweg bent moet je wel gasflessen kunnen wisselen of LPG kunnen tanken. En gas heeft soms moeite als het buiten erg warm wordt. En het is mooi stil.
Als je toch genoeg panelen hebt en/of een grote accu, wordt een compressor weer aantrekkelijker.
En dan 12V of 230V? 12V is vaak duurder. De kwaliteit maakt ook veel uit (zuinige compressor, goede isolatie). 12V hoeft niet altijd duur te zijn: https://www.dewitschijndel.nl/cn-comfor ... ast-zwart/
Zelf heb ik het idee dat je beter een zuinige koelkast op 230V kan nemen. Maar je zit vaak ook met de afmeting en het is een gedoe met de compressor etc.
Ik had het filmpje gezien (ze hebben daar niet het verschil laten zien tussen het verbruik van een volle koelkast t.o.v. een lege).
Bij de LEC 23OV hebben ze een zuinige omvormer gebruikt die niet via de thermostaat werd geschakeld. Ze vonden het verschil (0,3Ah/h extra) verwaarloosbaar.
Maar ze vonden het verschil zonder vriesvak opmerkelijk, terwijl dat maar 0,5Ah/h minder was.
En die LEC 230V was de enige waarvan de dikke omvormer in de koelkast 2° kouder werd. Dat lijkt mij niet te verwaarlozen. Die Inlander werd 1,7° warmer. Als dat andersom was geweest zou het verbruik wel eens anders geweest kunnen zijn.
Voor een goede vergelijking zou de temperatuur binnen en buiten stabiel moeten blijven. Dat maakt het meten lastig. Maar of het veel uitmaakt, weet ik ook niet.
Als je toch genoeg panelen hebt en/of een grote accu, wordt een compressor weer aantrekkelijker.
En dan 12V of 230V? 12V is vaak duurder. De kwaliteit maakt ook veel uit (zuinige compressor, goede isolatie). 12V hoeft niet altijd duur te zijn: https://www.dewitschijndel.nl/cn-comfor ... ast-zwart/
Zelf heb ik het idee dat je beter een zuinige koelkast op 230V kan nemen. Maar je zit vaak ook met de afmeting en het is een gedoe met de compressor etc.
Het is inderdaad verstandig om je koelkast vol te houden. De boel wordt dan ook niet zo gauw warm als je er warme boodschappen bij zet.jaap van duijn schreef: ↑vr 27 jan 2023, 10:14En blijft - dwars als ik ben - mijn koelkast vol en keurig op temperatuur die we wensen.
Ik had het filmpje gezien (ze hebben daar niet het verschil laten zien tussen het verbruik van een volle koelkast t.o.v. een lege).
Code: Selecteer alles
Vriesvak Start Na 18 uur:
Weaco 12V ja 6,1°C 6,4°C 1,6Ah/h
LEC 230V ja 7,4°C 5,4°C 1,9Ah/h
Shore Line 12V nee 5,4°C 5,8°C 1,1Ah/h
Inlander 12V ja 1,6°C 3,3°C 1,6Ah/h
Maar ze vonden het verschil zonder vriesvak opmerkelijk, terwijl dat maar 0,5Ah/h minder was.
En die LEC 230V was de enige waarvan de dikke omvormer in de koelkast 2° kouder werd. Dat lijkt mij niet te verwaarlozen. Die Inlander werd 1,7° warmer. Als dat andersom was geweest zou het verbruik wel eens anders geweest kunnen zijn.
Voor een goede vergelijking zou de temperatuur binnen en buiten stabiel moeten blijven. Dat maakt het meten lastig. Maar of het veel uitmaakt, weet ik ook niet.