Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Going »

Ach nu op topic
Wat is beter
Een gas ,12v en 220v, of een 220v huishoud koelkast?
Dat video van die tester maak ik geen hout van. Hij komt niet eens fatsoenlijk uit zijn woorden.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door jan- »

Ik denk gas als je lang zonder paalaansluiting wilt kunnen staan. Als je lang onderweg bent moet je wel gasflessen kunnen wisselen of LPG kunnen tanken. En gas heeft soms moeite als het buiten erg warm wordt. En het is mooi stil.

Als je toch genoeg panelen hebt en/of een grote accu, wordt een compressor weer aantrekkelijker.

En dan 12V of 230V? 12V is vaak duurder. De kwaliteit maakt ook veel uit (zuinige compressor, goede isolatie). 12V hoeft niet altijd duur te zijn: https://www.dewitschijndel.nl/cn-comfor ... ast-zwart/
Zelf heb ik het idee dat je beter een zuinige koelkast op 230V kan nemen. Maar je zit vaak ook met de afmeting en het is een gedoe met de compressor etc.

jaap van duijn schreef:
vr 27 jan 2023, 10:14
En blijft - dwars als ik ben - mijn koelkast vol en keurig op temperatuur die we wensen.
Het is inderdaad verstandig om je koelkast vol te houden. De boel wordt dan ook niet zo gauw warm als je er warme boodschappen bij zet.

Ik had het filmpje gezien (ze hebben daar niet het verschil laten zien tussen het verbruik van een volle koelkast t.o.v. een lege).

Code: Selecteer alles

                Vriesvak Start  Na 18 uur:               
Weaco      12V  ja       6,1°C  6,4°C 1,6Ah/h
LEC       230V  ja       7,4°C  5,4°C 1,9Ah/h
Shore Line 12V  nee      5,4°C  5,8°C 1,1Ah/h
Inlander   12V  ja       1,6°C  3,3°C 1,6Ah/h
Bij de LEC 23OV hebben ze een zuinige omvormer gebruikt die niet via de thermostaat werd geschakeld. Ze vonden het verschil (0,3Ah/h extra) verwaarloosbaar.
Maar ze vonden het verschil zonder vriesvak opmerkelijk, terwijl dat maar 0,5Ah/h minder was.
En die LEC 230V was de enige waarvan de dikke omvormer in de koelkast 2° kouder werd. Dat lijkt mij niet te verwaarlozen. Die Inlander werd 1,7° warmer. Als dat andersom was geweest zou het verbruik wel eens anders geweest kunnen zijn.

Voor een goede vergelijking zou de temperatuur binnen en buiten stabiel moeten blijven. Dat maakt het meten lastig. Maar of het veel uitmaakt, weet ik ook niet.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie