Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

Op dit forum zie je vaak als suggestie voorbijkomen 'je kunt ook in plaats van een speciale compressor koelkast van bijvoorbeeld Dometic ook een koelkast kopen bij de BCC. Veel voordeliger'.

Nu begrijp ik dat - wil je een koelkast die enkel 220 is, wil gebruiken - dat je dan een omvormer nodig hebt, en dat dat ding ook weer stroom gebruikt.

Is het nu echter zo dat een koelkast van BCC zoveel beter geïsoleerd is of op andere wijze zuiniger is, dat deze - als het om stroomverbruik gaat, nog steeds gunstiger is?
Omdat hij misschien minder vaak aanspringt of omdat hij niet zo hard hoeft te werken om de boe

Wellicht heeft zo'n huiskoelkast nog andere voor- dan wel nadelen, maar ik ben als eerste benieuwd naar het stroomverbruik.
Ik realiseer me dat je ook in de verschillende koelkasten weer gradaties van kwaliteit en stroomgebruik hebt, maar was als eerste benieuwd naar het algemene verhaal.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor accu: Speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

om het verschil in stroomgebruik heb ik me nooit druk gemaakt, ik had voor de gewone huis koelkast gekozen stomweg en enkel vanwege het prijs verschil keuken kk +- 100 euro en 12 volt camperkk +500 euro, van veel stroomverbruik nooit iets gemerkt of last gehad, liet wel de kk de omvormer schakelen ivm standby verbruik van de omvormer, heeft jaren prima gewerkt camper is verkocht en werkt ws nog wel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor accu: Speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

Maar hoe zou het zitten met dat verschil in stroomgebruik, Jos?
Daar gaat mijn vraag juist over.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor accu: Speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

stroomverbruik heb ik me helaas nooit in verdiept of gemeten, vond ik met ruim voldoende(875Wp) zon panelen op dak, en een 230Ah accu niet interessant.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Wat is 'beter' voor accu: Speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door DJSmiley »

Verschil in stroomverbruik is er nauwelijks, als je puur naar de koelkast kijkt

Het verschil ontstaat door de verliezen van de omvormer. De omvormer heeft een bepaald rendement, dus dat levert verlies op. Grootste verlies zit in het standby verbruik: Als je koelkast geen koelvraag heeft, staat de omvormer wel aan (niets te doen). Dat is ook verbruik.

Hoeveel dat is verschilt per omvormer. Maar ook 0.5A is toch 12Ah per 24 uur wat je 'in het putje' gooit. Heb je voldoende capaciteit / zonnepanelen dan hoeft dat niet uit te maken. Je kan ook de omvormer voorzien van een extra thermostaat die je in de koelkast plaatst. Dan schakelt de omvormer alleen aan als het nodig is, en weer uit als de koelkast op temperatuur is.

Alleen het koelkastlampje doet het dan niet als de omvormer uit staat.

In theorie kun je ook de hele koelkast ombouwen naar 12V, incl verlichting en alleen de compressor via een geschakelde omvormer laten lopen, maar dat vergt een stuk meer moeite en kennis dan simpelweg een losse thermostaat die de omvormer schakelt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor accu: Speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

Dank!
Dus als je naar het verschil in verbruik tussen een huiskoelkast (220) en een camper-koelkast (12) kijkt, dan is er nauwelijks verschil.
De omvormer echter, maakt dat gebruik van een huiskoelkast toch wat meer verbruikt.
Heb ik het zo goed begrepen?

Is het dan wellicht zo, dat een goede huiskoelkast (A+++) in the end toch gunstiger is, omdat deze efficiënter werkt dan een camperkoelkast?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Wat is 'beter' voor accu: Speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door B12M_Ferry »

Ik denk persoonlijk dat het niet echt veel verschil zal zijn.
Misschien zelfs in het voordeel van een 220 volt koelkast.
220 volt heeft wel extra verlies door de omvormer, maar die kan je (reeds door Jos aangegeven)
Met een extra thermostaat in de KK kan je hem in de tussentijd uitschakenen.
Voordeel van een 12/24volt kk: geen omvormer nodig, onderspanning beveiliging. (Heeft een omvormer ook)
220 volt: veel goedkoper, beter geisoleerd. iedereen zoekt een A++ KK.
één of andere manier hoeft een 12/24 volt KK geen keurmerk te hebben, dus dan zullen zij er ook minder moeite voor nemen.
Betreft omvormer, je hebt wel een kwaliteits omvormer nodig om de grotere startstroom op te vangen.
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor accu: Speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

het standby verbruik van de omvormer bij kk gebruik kun je vermijden door een extra thermostaat in de kk te plaatsen en die de omvormer te laten inschakelen bij aanslaan van de kk en weer uit als de kk stopt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor accu: Speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

maar welke ""beter"" is voor een accu, ik denk dat welke koelkast niets uit maakt, wat wel uitmaakt is hoevaak en hoe lang staat de deur open en hoe warm is het buiten de kk, en hoe koud staat ie ingesteld .
dat zal uitmaken maar het soort kk niet .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor accu: Speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

Nee, maar laten we even uitgaan van gelijke omstandigheden en gelijk gebruik.

Of bedoel je dat een huiskoelkast meer (of misschien wel minder) geschikt is voor warmere oorden?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Wat is 'beter' voor accu: Speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Snarfsel »

B12M_Ferry schreef:
di 16 mar 2021, 11:48
Betreft omvormer, je hebt wel een kwaliteits omvormer nodig om de grotere startstroom op te vangen.
Hoe groot zal de startstroom zijn?
Ervanuit gaande dat een 220v kk rond de 100 a 120 watt vraagt?
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor accu: Speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

gedurende +- 0,5 seconde het 5 a 7 voudige.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Wat is 'beter' voor accu: Speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door myway »

Advies is om een omvormer te gebruiken van ten minste 800 watt.
O en denk ff hoe de koelkast dicht blijft tijdens het rijden.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor accu: Speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

Met een slotje, beugeltje, elastiekje, palletje, klemmetje, schuifje?

Vraag die blijft staan: Zijn de huiskoelkasten dusdanig beter, efficiënter vervaardigd dat ze in the end minder stroom verbruiken, ook als je het gebruik van de omvormer meerekent?
Groet, Ruud
Plaats reactie