De Fiat motor met 9-traps automaat

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
isoplus
Berichten: 6383
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De 9-traps Fiat motor



Bericht door isoplus »

Wij rijden al jaren in Fiats 500 met start/stop systeem, geen enkel probleem.
Gewoon even aandachtig de voorwaarden voor gebruik door lezen, het ding is slimmer dan je denkt en werkt prima.
Als het soms niet lijkt te werken zijn de juiste parameters niet aanwezig en dat zijn een aantal goed bewaakte zaken.
Voetje op of van de rem maakt zelfs al onderscheid, dus tanden op elkaar en ff wennen.
Wij zetten het ding in de stad overigens gewoon uit :wink:
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: De 9-traps Fiat motor



Bericht door iSonic »

Kroppie schreef:
za 13 mar 2021, 9:40
en ik denk niet dat een startmotor zuks leuk vind.

jos
Wij hebben momenteel 185.000km op de teller. Best veel stads kilometers en de startmotor doet het nog prima. Ook de accu heeft het bijna 9 jaar volgehouden wat volgens mij helemaal niet slecht is.

Ik ben ook geen fan van het systeem maar moet wel zeggen dat het tot nu toe geen problemen heeft gegeven.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: 9 traps fiat motor



Bericht door GeMa »

DucatoDolf schreef:
vr 12 mar 2021, 18:01
Leuk dat niemand echt leest wat de vraag is.

@ TS. Je zegt dat je hem wel weet uit te schakelen. Je zegt hem weer in te schakelen maar dat hij dan niet werkt. Maar soms per ongeluk toch wel. Klinkt mij alsof jij wel de knoppen weet te vinden en dus een beetje als een defect van de elektronica. Ff instructie boekje doorbladeren en terug naar de leverancier van die wagen. En net zo lang zagen tot dat ze met een plausibel antwoord komen. Dealers en kennis van hun spullen :bang:
Of misschien als je hem denkt weer aan te zetten, je hem feitelijk opnieuw uitzet, omdat ie bij een nieuwe start al aan staat?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: De 9-traps Fiat motor



Bericht door hathi »

Raar,dat diegene,die tegen zijn,er zelf weer geen ervaring mee hebben.,maar komt dat niet vaker voor hier ?
Hans
marhof
Berichten: 14
Lid geworden op: di 10 jan 2017, 17:37

Re: De 9-traps Fiat motor



Bericht door marhof »

Allemaal bedankt voor de reactie, ik zie wel wanneer hij niet meer aan wil. De camper is trouwens nog geen jaar oud. Vindt alleen raar dat de Fiat garage die momenten niet aangeeft wanneer hij niet werkt.
Gr marhof
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: De 9-traps Fiat motor



Bericht door iSonic »

Wij hebben een Renault en die geeft op het dashboard aan: start stop niet beschikbaar. Dit kan door redenen zijn die eerder al aangegeven zijn.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: De 9-traps Fiat motor



Bericht door Bas vd laar »

Over de startmotor hoef je je geen zorgen te maken, dit is bij alle auto's met start-stop een zwaardere versie dan een normale startmotor.
Persoonlijk vind ik het ook geen fijn systeem, hoewel het starten vlot gaat zit er altijd een vertraging in.
Een tuner kan hem softwarematig uitschakelen, geen probleem.
Malibu gt
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 mei 2023, 12:17

Re: De 9-traps Fiat motor



Bericht door Malibu gt »

Bij lekstroom en lage accu spanning werkt het start stop systeem niet , bij (bus)campers is de oorzaak van onregelmatige werking van het start stop systeem over het algemeen, dat door stroomverbruik van o.a. de koelkast .
Intelligente elektronica denkt dat er lekstroom of een te lage accu spanning is waardoor er een te lage accu spanning ontstaat, en het systeem niet geactiveerd word (gelijk aan dat het niet werkt als de accu b.v. te oud is waardoor er een te lage spanning in de accu is)
Soms is de accu rammende vol , of draaid de koelkast niet , en dan werkt het ineens wel
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: De 9-traps Fiat motor



Bericht door Tabbert classic 570 »

Even off topic. Die start/stop systeem klinkt niet echt milieuvriendelijk of heb ik dat verkeerd gezien?
Elke keer wordt de motor dus uitgezet als je stilstaat, bijvoorbeeld een rotonde/stoplicht of een file? Het lijkt mij niet gezond voor de motor als elke keer bij een file de motor automatisch uitgezet wordt. Of valt het qua slijtage wel mee op lange duur, de motor kan immers ook niet op temperatuur blijven.
En dan heb ik het niet eens over al die andere foufjes die het systeem nodig heeft. Ik zou bijna zeggen dat het slechter is voor het milieu.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4382
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: De 9-traps Fiat motor



Bericht door jheeck »

Elk moment dat zo'n dieselmotor niks verbrandt is uiteraard goed voor het milieu. Zolang de motor nog niet op temperatuur is wordt dit systeem niet geactiveerd en afkoelen gaat ook niet hard met een stilstaande waterpomp, er is echt geen reden om tegen dit soort systemen te zijn. Het is soms niet handig, geef wat toe, en daarom zit er (voor zover ik heb ervaren) en elke auto een knop om het even uit te zetten.
Laatst gewijzigd door jheeck op vr 02 jun 2023, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: De 9-traps Fiat motor



Bericht door Bas vd laar »

Je blijft me verbazen...
de motor kan immers ook niet op temperatuur blijven.
Hoeveel graden denk jij dat de motor afkoelt in een paar seconden?

Qua extra slijtage is dat de starmotor, maar daar hebben ze rekening rekening mee gehouden door een sterker exemplaar te monteren.

Hoe je beredeneert dat het SLECHTER voor het milieu zou zijn is me ook een raadsel.
Wat zou meer uitstoten? Een draaiende motor of een uitgezette motor?

MINDER uitstoot is juist hele hele idee achter dit systeem...
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De 9-traps Fiat motor



Bericht door seth_space »

Voor diegenen die het start stop systeem blijvend (maar simpel herstelbaar) willen uitschakelen.
Vrijwel alle auto's hebben een motorkap schakelaar die ervoor zorgt dat bij garagewerk, wanneer de motorkap openstaat, het start stop systeem uitgeschakeld wordt.
Door deze schakelaar te draaien denkt de auto dat de motorkap openstaat en dus geen start/stop actief.
Kan wel invloed hebben op alarmsystemen en dashboard meldingen. Geen idee hoe dat bij fiat werkt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: De 9-traps Fiat motor



Bericht door Tabbert classic 570 »

extra accu, extra onderdelen, meer slijtage aan het motorblok. Als het goed waait dan daalt de motortemperatuur weldegelijk hard, of als het koud is. Uiteraard niet als je 5 min in de file staat. Maar ik heb vaak genoeg in een file gestaan van een uur, of langer.
Een hoop extra kosten voor de consument maar de vraag is of er uberhaupt een milieuwinst is. Je zult ongetwijfeld ietsje minder brandstof verbranden. Ik vind sowieso die nieuwe auto`s veel te duur en veel te duur in onderhoud.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De 9-traps Fiat motor



Bericht door seth_space »

Geen extra accu maar een ander model.
Geen extra onderdelen, behalve sterkere startmotor.
Bewezen milieuvoordeel, daarom past men dit ook toe.
Minder uitstoot en door de snelle start geen extra rotzooi.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie