Ervaring met Fiat Ducato 2.0 Diesel?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ervaring met Fiat Ducato 2.0 Diesel?



Bericht door de Jonckheer »

Ik blijf het apart vinden dat vele er van uitgaan dat zo'n autofabrikant niks snapt van zijn eigen product i.t.t. een "tuner". Iedereen wil meer, meer en meer vermogen dus waarom stopt zo'n fabrikant dat er dan niet gewoon zelf in? De klant is toch koning? Of zou het toch iets met betrouwbaarheid/levensduur te maken hebben? Vraag het mij zomaar af . .
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ervaring met Fiat Ducato 2.0 Diesel?



Bericht door Peter LMC »

Zo'n tuner weet het toch veel beter Nico. :-B
Bij de fabrikant hebben ze er niet veel verstand van, toch.
Daar lopen vele ingenieurs rond en staan vele motoren op de proefstand te draaien.
Men is daar continu op zoek naar de mooiste koppelkrommes in kombinatie met het zuinigste brandstof
verbruik en de langste levens duur dit met de laagste inwendige weerstand etc.
En dan komt de tuner en die maakt hem eventjes veel zuiniger en met meer vermogen gewoon met zijn laptop.
Als je meer vermogen wil koop dan bij aanschaf gewoon de zwaarst leverbare motor voor je camper.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Ervaring met Fiat Ducato 2.0 Diesel?



Bericht door Lambiek »

Fabrikant
bepaalde voorwaarden
Belangrijkste
verbruik en
uitstoot
= was
verkoop prijs

Tuning
Hoeft daar natuurlijk geen rekening mee te houden.

Maar
Niemand zit te wachten op een kapot motorblok en toebehoren. Na Tuning

Bepaalde motors zijn zeer geschikt voor Tuning.

Andere niet

Eigenlijk weer heel simpel.



.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ervaring met Fiat Ducato 2.0 Diesel?



Bericht door Peter LMC »

Als men vind dat een voertuig niet trekt dan denkt men meteen maar aan schiptune.
Maar men denkt er niet aan of de motor wel gezond en fit is.
Hiermee bedoel ik.
Staat de brandstofpomp op tijd. :?:
Staat de distributie precies op tijd. :?:
Zijn de verstuivers in goede staat. :?:
Is de klepspeling optimaal. :?:
Is er voldoende turbodruk. :?:
Is de compressie goed. :?:
Hoe staat het met de filters. :?:
En zo kan ik nog wel even doorgaan. :-B

Slechte verstuivers of compressie of een niet op tijd staande distributie verstopte filters etc
kun je met chiptune niet goed maken.
Maar daar hoor ik nooit iemand over. :crazy:
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ervaring met Fiat Ducato 2.0 Diesel?



Bericht door Hoofdnoorman »

Het is misschien even een beetje Off Topic maar het volgende:

Er zijn een paar Europese landen die een ander soort "BPM" hebben dan wij in Nederland. Onder andere in Noorwegen is de "Engangsavgift" afhankelijk van een combinatie van prijs/vermogen/gewicht. Daar is een voertuig met een lager vermogen nogal wat voordeliger dan zijn tegenhanger met het volle beschikbare vermogen. (Daar is het trouwens ook strafbaar om te tunen, is een vermogensdelict)

Ook wij in Nederland hadden/hebben? nog uitgeklede auto's. Ik herinner mij dat wij heel vroeger de Honda Civic Economic verkochten. Dat was een uitgeklede auto. Geen sigarettenaansteker, geen achteruitverwarming, plastic vloermatten en skai bekleding. Hierdoor werd de catalogusprijs net onder een bepaald bedrag gehouden en werd de auto duizend gulden goedkoper.
En, als ik er even over nadenk, is veel nog steeds van toepassing in Nederland. Kijk alleen even naar de Metallic lakken en accessoires. Zou een bepaald model net over een bepaalde grens komen met metallic of accessoires, kon het zo maar zijn de BPM een veelvoud van de meerprijs kan zijn.

Denk ook eens aan de kleine autootjes. Voor zover ik goed ben ingelicht is de aanschafbelasting in diverse Aziatische landen met Japan voorop erg hoog. Hoe groter de auto, des te meer belasting/parkeergeld.

En, als je soms eens goed om je heen kijkt, zie je dit met heel veel producten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ervaring met Fiat Ducato 2.0 Diesel?



Bericht door AadenAnke »

Het zal vast heel veel redenen hebben maar zoals Jos al aangaf het is op elkaar afgestemd nu zijn er vast vele wagens waar je de keus hebt uit meerdere motoren en de rest wat eraan vast gebout is het zelfde is. Maar ik geloof meer in het op toeren houden van de motor dan het tunen heb in mijn jongens jaren aardig wat bromfietsen opgevoerd en zelfs het frame van mijn Kreidler Florett ging toch iets krom staan nadat ik er een paar weken lang 125km per uur uit perste :lol: bij mijn Puch wasdag bij iets in de 70 km per uur al het geval. Het nieuwe rijden scheelt echt liters brandstof en als je geen power vraagt heb je alleen wat last van vervuiling in de motor bij het vragen van power lekken ouderwets rijden

Gr Aad
Plaats reactie