C-rijbewijs in Engeland noodzakelijk vanaf 21-02-2022?
C-rijbewijs in Engeland noodzakelijk vanaf 21-02-2022?
Hallo,
In het Evofenedex magazine staat dat vanaf 21 februari 2022 voor vervoer tussen het VK en de EU een vrachtwagen (C) rijbewijs vereist is voor het besturen van een voertuig waarvan de toegestane maximummassa meer dan 2500 kg bedraagt. Nu is dat nog de gebruikelijke 3500 kg.
Weet iemand of dit ook voor campers gaat gelden? Dat zou het camper toerisme in ieder geval geen goed doen lijkt mij.
Gr. Maarten
In het Evofenedex magazine staat dat vanaf 21 februari 2022 voor vervoer tussen het VK en de EU een vrachtwagen (C) rijbewijs vereist is voor het besturen van een voertuig waarvan de toegestane maximummassa meer dan 2500 kg bedraagt. Nu is dat nog de gebruikelijke 3500 kg.
Weet iemand of dit ook voor campers gaat gelden? Dat zou het camper toerisme in ieder geval geen goed doen lijkt mij.
Gr. Maarten
- seth_space
- Berichten: 8706
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: C-rijbewijs in Engeland noodzakelijk vanaf 21-02-2022?
Is dat niet gewoon een typefout?
Als ik op de site kijk: https://www.gov.uk/driving-licence-categories
Als ik op de site kijk: https://www.gov.uk/driving-licence-categories
Cars
Category B - if you passed your test before 1 January 1997
You’re usually allowed to drive a vehicle and trailer combination up to 8,250kg maximum authorised mass (MAM). View your driving licence information to check.
You’re also allowed to drive a minibus with a trailer over 750kg MAM.
Category B - if you passed your test on or after 1 January 1997
You can drive vehicles up to 3,500kg MAM with up to 8 passenger seats (with a trailer up to 750kg).
You can also tow heavier trailers if the total MAM of the vehicle and trailer is not more than 3,500kg.
You can drive motor tricycles with a power output higher than 15kW if you are over 21 years old.
Physically disabled drivers with provisional category B entitlement will also have provisional entitlement to ride category A1 or A motor tricycles.
Non-disabled drivers can no longer ride motor tricycles with a provisional category B licence.
Category B auto
You can drive a category B vehicle - but only an automatic one.
Category BE
You can drive a vehicle with a MAM of 3,500kg with a trailer.
The size of the trailer depends on the BE ‘valid from’ date shown on your licence. If the date is:
before 19 January 2013, you can tow any size trailer
on or after 19 January 2013, you can tow a trailer with a MAM of up to 3,500kg
Medium-sized vehicles
Category C1
You can drive vehicles between 3,500 and 7,500kg MAM (with a trailer up to 750kg).
Category C1E
You can drive C1 category vehicles with a trailer over 750kg.
The combined MAM of both cannot exceed 12,000kg.
Large vehicles
Category C
You can drive vehicles over 3,500kg (with a trailer up to 750kg MAM).
Category CE
You can drive category C vehicles with a trailer over 750kg.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: C-rijbewijs in Engeland noodzakelijk vanaf 21-02-2022?
Eerst maar eens kijken of het klopt en als dat zo is zal het ook wel voor campers gelden.
Vriend Boris heeft toch naar mij geluisterd waarschijnlijk
Gr. Aad
Vriend Boris heeft toch naar mij geluisterd waarschijnlijk
Gr. Aad
Re: C-rijbewijs in Engeland noodzakelijk vanaf 21-02-2022?
Ik heb er verder niets over gevonden, maar het lijkt mij geen typefout, er staat dat dit een wijziging is en het gewicht nu nog 3500 kg is.
Ik ben wel erg benieuwd, ook of C1 wellicht een optie zal zijn.
Ik ben wel erg benieuwd, ook of C1 wellicht een optie zal zijn.
Re: C-rijbewijs in Engeland noodzakelijk vanaf 21-02-2022?
Er staat:
En bilateraal vervoer isGroot rijbewijs vereist bij 2,5ton (21 feb 2022)
Vanaf 21 februari 2022 is voor bilateraal vervoer tussen VK en de Europese Unie ook een vrachtrijbewijs (C) vereist bij het besturen van een voertuig waarvan de toegestane maximummassa meer dan 2500 kg bedraagt. Nu is dat 3500 kg.
Dus lijkt me niet voor campers en dergelijke van belang.Internationaal vervoer van goederen met een Nederlandse laad- of losplaats en met een buitenlandse plaats van bestemming of herkomst.
Re: C-rijbewijs in Engeland noodzakelijk vanaf 21-02-2022?
Je hebt gelijk WimZ! Thanks!
Zo staat het inderdaad op de website zie ik nu, in het magazine hebben ze het woord bilateraal niet staan, foutje in magazine dus blijkbaar.
Het lijkt dan inderdaad niet te gelden voor campers
Zo staat het inderdaad op de website zie ik nu, in het magazine hebben ze het woord bilateraal niet staan, foutje in magazine dus blijkbaar.
Het lijkt dan inderdaad niet te gelden voor campers
Re: C-rijbewijs in Engeland noodzakelijk vanaf 21-02-2022?
Dat is waarschijnlijk om die BE combinaties ook onder het vrachtverkeer te krijgen lijkt mij
Re: C-rijbewijs in Engeland noodzakelijk vanaf 21-02-2022?
Dus als je dan als Nederlander of Brit met een kleine bestelauto goederen naar of van het VK wilt vervoeren, en je weegt 2.600 kg, dan moet je rijbewijs C hebben?
Wat is daarvan het nut?
Wat is daarvan het nut?
Groet, Ruud
Re: C-rijbewijs in Engeland noodzakelijk vanaf 21-02-2022?
Naar het nut wordt niet gevraagd, de UK is geen EU dus mogen ze hun eigen regels bepalen.
En als zij voor beroepsgoederenvervoer een C rijbewijs eisen dan is dat maar zo.
Als je dat wil omzeilen moet je die goederen als particulier vervoeren.
En als zij voor beroepsgoederenvervoer een C rijbewijs eisen dan is dat maar zo.
Als je dat wil omzeilen moet je die goederen als particulier vervoeren.
Re: C-rijbewijs in Engeland noodzakelijk vanaf 21-02-2022?
Misschien om het professioneel vervoer te maken en zodoende onder een vorm van rijtijden wetgeving te laten vallen? Ook in de UK rijden van die kleine vrachtwagentjes met witte platen uit het voormalige Oostblok (P, BG, H,) krijg ze onder de rijtijden wetgeving en het is ineens een heel ander speelveld.
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: C-rijbewijs in Engeland noodzakelijk vanaf 21-02-2022?
Ik was gewoon benieuwd naar de achterliggende gedachte. Maar dat is een interessante zienswijze, Aad.
Geen idee of het verstandig is, maar kan me zomaar voorstellen dat als het VK zeer afwijkende regels gaat hanteren dan de EU, dat er dan wel eens tegenacties kunnen ontstaan.
Het staat het VK natuurlijk vrij om zulke regels in te voeren, maar als er als reactie daarop de EU weer tegenmaatregelen worden genomen, is niemand daarmee geholpen. En dan met name de kleinere bedrijfjes niet.
Ik zag een reportage van een Britse transporteur die een auto-uitlaat vanuit Europa naar het VK bracht. De reportage was al van voor de huidige Brexit overeenkomst. Dus om toch te laten zien hoe het zou worden, gingen ze wat halen in Zwitserland.
Op die manier konden ze laten zien wat voor rompslomp dat met zich meebracht.
Ontluisterend. De vele uren extra die ze kwijt zijn, de extra kosten, de fouten die gemaakt kunnen worden met facturen e.d.
Als er dan ook nog eens zulke C-rijbewijs-fratsen bijkomen voor kleine transporteurs, wordt dat weer een extra hobbel.
Geen idee of het verstandig is, maar kan me zomaar voorstellen dat als het VK zeer afwijkende regels gaat hanteren dan de EU, dat er dan wel eens tegenacties kunnen ontstaan.
Het staat het VK natuurlijk vrij om zulke regels in te voeren, maar als er als reactie daarop de EU weer tegenmaatregelen worden genomen, is niemand daarmee geholpen. En dan met name de kleinere bedrijfjes niet.
Ik zag een reportage van een Britse transporteur die een auto-uitlaat vanuit Europa naar het VK bracht. De reportage was al van voor de huidige Brexit overeenkomst. Dus om toch te laten zien hoe het zou worden, gingen ze wat halen in Zwitserland.
Op die manier konden ze laten zien wat voor rompslomp dat met zich meebracht.
Ontluisterend. De vele uren extra die ze kwijt zijn, de extra kosten, de fouten die gemaakt kunnen worden met facturen e.d.
Als er dan ook nog eens zulke C-rijbewijs-fratsen bijkomen voor kleine transporteurs, wordt dat weer een extra hobbel.
Groet, Ruud
- Marco Polo
- Berichten: 27491
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
C-rijbewijs in Engeland noodzakelijk vanaf 21-02-2022?
Het staat de UK misschien vrij om eigen regels in te voeren.
Maar in het Brexit project leggen ze zelfs internationaal recht naast zich neer.
Vooral ook omdat ze de grootste problemen krijgen met de Loyalisten in Noord-Ierland.
(Vanwege de huidige schimmige situatie in Noord-Ierland wat officieel UK is maar in de praktijk economisch nog gewoon bij de Europese Unie hoort).
Kritische media in Engeland noemen het “de sprookjeswereld van Brexit”.
Het loopt voor geen meter maar niemand van de conservatieve partij durft het toe te geven.
En krijg je paniekacties als maatregelen die tegen internationaal recht in gaan.
Maar in het Brexit project leggen ze zelfs internationaal recht naast zich neer.
Vooral ook omdat ze de grootste problemen krijgen met de Loyalisten in Noord-Ierland.
(Vanwege de huidige schimmige situatie in Noord-Ierland wat officieel UK is maar in de praktijk economisch nog gewoon bij de Europese Unie hoort).
Kritische media in Engeland noemen het “de sprookjeswereld van Brexit”.
Het loopt voor geen meter maar niemand van de conservatieve partij durft het toe te geven.
En krijg je paniekacties als maatregelen die tegen internationaal recht in gaan.
Re: C-rijbewijs in Engeland noodzakelijk vanaf 21-02-2022?
Dat hele Brexit-verhaal is zo'n moeras.
Door Corona is de aandacht daarvoor een beetje op de achtergrond geraakt.
Misschien dat tot de tijd dat we weer redelijk normaal kunnen reizen alles een beetje gladgestreken is.
Door Corona is de aandacht daarvoor een beetje op de achtergrond geraakt.
Misschien dat tot de tijd dat we weer redelijk normaal kunnen reizen alles een beetje gladgestreken is.
Groet, Ruud
- Marco Polo
- Berichten: 27491
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
C-rijbewijs in Engeland noodzakelijk vanaf 21-02-2022?
Voor de gemiddelde camperaar zal het geen gevolgen hebben behalve de bekende issues als paspoort, EHIC pasje wat geen waarde meer heeft en verplichting tot groene kaart.
(En je kan je wagen niet meer zonder limiet volladen met flessen whiskey maar dat was daar toch al veel te duur).
(En je kan je wagen niet meer zonder limiet volladen met flessen whiskey maar dat was daar toch al veel te duur).