Tolbadge Noorwegen

Plaats reactie
Beroepsreiziger

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Beroepsreiziger »

DirkWB schreef:
za 07 mei 2022, 17:03
. Autopass werkt standaard niet op de Oresundbrug.
Raar, want toen ik hem nog had in de vrachtwagen, werkte dat wel.
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

In vrachtwagens heb ik mij niet verdiept.
Dit forum heet Camperforum en gaat dus over campers = personenwagens M1 (meestal). Bij personenwagens geeft een Autopass maar ook een Brobizz 20% korting op Noorse tolwegen (wordt automatisch verrekend) en krijg je alleen 50% korting op Noorse ferries als je daartoe een apart contract met de ferryorganisatie afsluit + een deposit stort.
De Autopass werkt alleen op de Oresundbrug als hij daar handmatig in het systeem wordt ingevoerd. Je kunt contact met de brug opnemen om dat voor elkaar te krijgen.
Tags hebben in Zweden geen functie. In Denemarken kun je er nog wel iets mee, dan heeft Brobizz de voorkeur (werkt overal).
Ik heb dat allemaal gecheckt door mails naar deze bedrijven te sturen.
Beroepsreiziger

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Beroepsreiziger »

Dirk, ik wil je best geloven hoor, maar ik vind het wel een vreemd verhaal.

Een Autopass kan je bij binnenkomst in Noorwegen kopen.
Formulier invullen met de gegevens en de borg/prijs betalen.

Uit jou bericht maak ik op dat je dan met een camper aparte afspraken moet maken met ferrymaatschappijen om 50% korting te krijgen.
Terwijl je die met de vrachtwagen, (en luxe wagen.) wel krijgt.

Ik heb jarenlang met een Autopass gereden. (Toen er nog 3 verschillende ferrypassen waren,) En de Autopass daarvoor nog niet werkte.
Toen er nog 2 ferrypasjes waren, begon men langzaam om de Autopass op ferry's te gebruiken.

Eindelijk kwam er dan 1 ferrypas voor heel Noorwegen.......... En heel kort daarna Corona.
Het pasjes gebruik was heel snel over, en ging/kon alles met de Autopass.

In al die jaren, 15, ben ik in zowel Zweden als Denemarken altijd door de tolpoortjes gereden met me Autopass.
Dus zonder stoppen.
Dit forum heet Camperforum en gaat dus over campers = personenwagens M1 (meestal).
Er zijn ook grote campers. Hoe hete die? M3? = Vrachtwagen.
Er zit niet zoveel verschil tussen vrachtwagens en campers hoor.
Met een camper mag je zelf je bestemmingen bepalen, en hoelang je er over doet.
Met de vrachtwagen worden we maar ergens heen gestuurd, en speeld er een tijdsdruk mee.
Wat je met een camper vakantie noemt, is in ons geval werk.
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

Ik zie dat je een ruime ervaring hebt al beroepschauffeur op een vrachtwagen en de veranderingen in de afgelopen jaren hebt meegemaakt. Ik heb ze ook gezien maar als particulier. Verder hoop ik dat er geen welles/nietes ontstaat. Mijn verhaal betreft particulieren met een camper (dit forum).
Alles infosites maken onderscheid naar particulieren en bedrijven, de mogelijkheden verschillen. Ik bekijk alleen de info voor particulieren.
Uit mails met meerdere instellingen en uit websites, voor particulieren, haal ik het volgende (ik ga daarbij in op je verhaal):

1. Autopass bij binnenkomst in Noorwegen kopen: je hebt hiervoor eerder een websitelink meegestuurd. Die betrof m.i. commerciële voertuigen. In de link stond dat het voorbestelde tags betreft die bij de douane of bij bepaalde tankstations kunnen worden afgehaald. Voor particulieren bestaat deze mogelijkheid van voorbestellen waarschijnlijk ook, waarbij je kunt kiezen tussen opsturen of afhalen bij de grens. Ik vermoed dat je een tag ook wel aan de grens kunt afhalen en dan een registratie kunt aangaan, maar daar heb ik geen ervaring mee en ik weet niet of particulieren dat kunnen. Wat ik hierover vond is https://www.autopass.no/en/user/compulsory-tag/tag/
2. De mogelijkheden van een tag hangen af van de uitgever van de tag, dat zijn er 5: https://autopassferje.no/tag-issuers/?lang=en Uitsluitend de tag van https://skyttelpass.no/ (alleen Noorstalig) en van https://brobizz.com/ (ook Engelstalig beschikbaar) werken automatisch op de Grote Beltbrug en de Oresundbrug. De tags van andere issuers werken daar niet tenzij ze per brugorganisatie handmatig worden gekoppeld (nagevraagd bij de bruggen). Een overzicht van de werking van de verschillende type tags staat wel ergens (ik kan het even niet direct vinden).
3. Korting bij ferry's: een tag geeft daar standaard 10% korting. Om 50% korting te krijgen, is echt een apart contract nodig + een deposit. Dat is onder andere te vinden op https://crazytroll.no/autopass-for-ferry-in-norway/. Autopassferje geeft niet zelf tags uit.
Het verschil tussen 10% en 50% wordt gemeld op https://autopassferje.no/hvordan-betale/?lang=en , de tekst is: If you travel on a ferry connection that uses the AutoPASS ferry card as a payment solution but your ferry account is empty, you will either have to pay the full ticket price on board or automatically receive a full-price invoice and invoice fee. If you travel with a ferry connection that uses the AutoPASS tag as a payment solution but your ferry account is empty, you will still receive a 10% discount on the full ticket price, but this will be deducted from your main agreement with the tag issuer Dit geldt ook voor de 'luxe wagen'.
4. Aardigheidje voor de meelezers: bij een personenauto bevestig je de tag midden bovenaan de voorruit, bij een camper of een vrachtwagen bevestig je hem onderaan de voorruit (dat wordt vaak verkeerd gedaan).
5. Zweden gebruikt de tag niet, hier wordt het nummerbord gefotografeerd. De Zweedse tolheffing kost heel weinig. Denemarken heeft bijna geen tolwegen, wel enkele tolbruggen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Dafluc »

Beste DirkWB, ook deze onnodige quote heb ik verwijderd. Nogmaals een vriendelijk verzoek: als je rechtstreeks op een bericht reageert, zoals bij het bericht hierboven, wil je dan niet quoten. Het bericht staat er dan namelijk onnodig dubbel. Quoten doen we alleen als er al de nodige berichten tussen staan. Als je reageert op een bericht dat een stuk hogerop op de pagina staat dus. Bij rechtstreek reageren de knop Plaats reactie links onder gebruiken. Onze dank is groot :wink:

Daarbij is het niet handig om in de quote je nieuwe bericht te schrijven. Dan is het namelijk niet meer duidelijk waar de quote stopt en het nieuwe bericht begint. Het is prettig als het allemaal een beetje leesbaar blijft.
Afbeelding
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

OK ik begrijp nu de bedoeling, zal er rekening mee houden. Dank voor het aanpassen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Dafluc »

:thumbup:
Afbeelding
Serinus
Berichten: 2
Lid geworden op: do 11 jun 2020, 16:02

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Serinus »

Hallo,

@DirkWB;
4. Aardigheidje voor de meelezers: bij een personenauto bevestig je de tag midden bovenaan de voorruit, bij een camper of een vrachtwagen bevestig je hem onderaan de voorruit (dat wordt vaak verkeerd gedaan).
Ik ben zo'n meelezer, en heb zojuist mijn Tag/Badge bevestigd aan de bovenzijde van de ruit onze Camper (half integraal), vóórdat ik je berichtje las...... :(
Dacht dat ik het daarmee juist op de correcte manier deed. :-?
Worden de gegevens dan niet afgelezen, of wat is daarvan dan de consequentie?
Liever laat ik hem daar zitten, want daar zit ook al onze Mango Badge en zit verder niemand in de weg.
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

De montageplek stond in de instructie bij mijn Brobizz vermeld. Ik weet niet of het registreren van de tag op Noorse tolwegen altijd goed gaat als hij hoog zit. Ik ken er geen klachten over, het zal proefondervindelijk wel blijken. Zolang Epass24 registratie er ook is, komt er in ieder geval geen fout tarief, hooguit mis je de korting die de tag geeft (maar die loopt niet op).
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door FrankJC »

Ik heb mij geregistreerd bij EPASS24, fluitje van een cent en niets op de voorruit.
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door FrS »

op particuliere tolwegen zijn al deze dingen niet van toepassing, contant betalen in envelop of automaat.
kootjekluit
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 28 mar 2021, 20:51

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door kootjekluit »

Inmiddels na amper een week de Brobizz binnen en een dag of wat later de ferjekorte. So far so good.
Op autopassferje.no heb ik in mijn account een fictief kenteken opgegeven dat ik kan wijzigen op de dag dat we de huurcamper opgehaald hebben.
Hier kan ik ook een AutoPASS tag toevoegen
Dien ik hier dan het het 16 cijferig Bizz nummer in te voeren?
Moet ik verder nog iets doen of gaat de rest nu vanzelf?
Hoe werkt het nu met de kosten voor ferrieovertochten? Worden deze nu aotmatisch via de Brobiz van mijn tegoed op de ferjekort afgeschreven?
Begrijp ik dat dit niet werkt op particuliere tolwegen?

Dank!!
FrancisL
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 17:17

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door FrancisL »

Het is idd wel een beetje door de bomen het bos niet meer zien.. Maar veel staat goed uitgelegd.

Wat ik niet kan vinden, ook niet op de betreffende websites of er kosten (aanschaf kosten/ abonnementskosten) zijn verbonden aan een overeenkomst met autopassferje en de aanschaf van een tag bij skytelpass of BroBizz.
Als je een tag aanschaft via Bropas/sontbrug dan kost dat 45 euro per jaar maar dan heb je ook een kortingscontract voor de tol van de brug.

Wij hebben een camper gehuurd en de ferry naar Oslo geboekt. Trondheim via deels het fjordengebied is ons doel. Hoe we terug gaan is nog niet gepland.
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

Betr de vraag van Kootjekluit: jawel, bij Autopassferje kun je het nummer van de Brobizz op de website ingeven (wordt daar kennelijk Autopass genoemd maar het moet werken dwz bij mij werkt het :-) ). Bij ferry's die de tag gebruiken, wordt er via de tag afgerekend van het deposit dat je moet hebben gestort. Via mail is of wordt daar info over verstuurd, zo las ik in een eerder bericht. Er is een lijst met ferry's die de tag gebruiken en anders zie je het onderweg wel.
Betr de vraag van FrancisL: bij autopassferje zijn er geen abonnementskosten. Wel heb ik gezien dat er in het 1ste jaar NOK 40 van mijn deposit is afgehaald, daarna niet meer. De aanschaf van een tag kost een borg bij de Noorse tags. De Deense Brobizz kost een klein bedrag, ik weet het niet zeker maar ik dacht dat het daar geen borg is. De bedragen zijn laag, daar zou ik mij geen zorgen over maken.
Een tag kun je beter niet aanschaffen bij de Sontbrug maar rechtstreeks bij Brobizz of bij Skyttelpass. Je noemt ook een Bropas maar dat is de naam van het kortingscontract bij de Sontbrug/Oresundbrug waarvoor je een jaarbedrag betaalt om 50% korting bij de brugpassage te krijgen. Zo'n Brobizz of Skyttelpass koppel je bij afsluiten van een Bropascontract via de website aan dat contract. Een tag van een andere provider is ook te koppelen maar dat moet de brug handmatig doen (mail sturen).
Plaats reactie