Tolbadge Noorwegen

Plaats reactie
schouwb
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 07 dec 2016, 17:21

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door schouwb »

rogernugget schreef:
di 24 mei 2022, 17:12
@schouwb Klopt helemaal

Vat nog even samen.

Begin met aanvragen van de Brobizz (eenmalig 200 dkk)
Binnen 10 werkdagen in huis.

In de Brobizz app kun je alles volgen.

- Deense brug geeft automatisch korting
- Öresundbrug kun je eventueel contract afsluiten voor korting te regelen in app
- Tolwegen Noorwegen gaan automatisch via Brobizz

Voor Noorse veren via website Autopass for ferje een contract afsluiten. Met een voorschotbetaling
geeft dit 50% korting.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Nog een vraagje over de autopass for ferje.
Bij bestellen moet je deze direct opladen met ongeveer €300.
Heeft iemand hier ervaring mee?

We zouden een 7-tal weken rondtrekken in Noorwegen; waarschijnlijk tot de Noordkaap, zeker tot de Lofoten.
Is het de moeite om dan te investeren in een Ferjepass?

Ik lees ook wel op de site dat bij opzeggen het resterende bedrag teruggestort wordt. Iemand dat al eens gedaan?
Refund
If you have money in your AutoPASS ferry account that you want refunded, you must send a written notice to our customer service to cancel the agreement. The money will then be refunded to your bank account.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Marco Polo »

Zeker.
Maar dan niet met een veerkaart eraan gekoppeld.
Als je de borg van een toltag terug wil krijgen dan moet je het contact opzeggen.
Wij hadden er dan een bij een Noorse tolmaatschappij (Vegfinans AS).
Borg werd verrekend met de laatste nota en de rest werd teruggestort.

In m’n mail zie ik dat ze niet direct een rekeningnummer hadden van ons maar de borg terug gestort hebben op de rekening waarmee de tolgelden betaald werden.

Zal met de ferjekaart ook wel zo werken.

We hebben overigens tot nu toe maar weinig ferries genomen daar.
Meestal reden we om.
We hadden ook de tijd.

Misschien met de huidige brandstofprijzen dat het kostentechnisch weer wat oplevert.
Maar de ferries stoken ook brandstof natuurlijk ;-)
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

Ik heb bij Autopassferje een contract en daartoe destijds (2019) het voorschotbedrag overgemaakt. Dit is bij inloggen op de website te zien. Daarna kwam Corona, ik laat het bedrag nog even staan. PS de hoogte van het bedrag hangt af van de camper.
Of het de moeite loont om een Autopassferjecontract aan te gaan en/of een Bropas (contract Oresundbrug voor 50% korting), hangt af van het aantal passages en of je vaker die kant op wilt gaan. Dat is uit te rekenen.
Welke Noorse ferry's korting geven, is op internet te vinden. De Bropas speelt al quitte bij 1 passage.
PS de Brobizz is ook te gebruiken bij secundaire ferry's in Denemarken die een Bizzlane hebben, wel zonder korting maar het is gemak.
De korting op de Noorse tolwegen is 20% maar de bedragen zijn niet hoog genoeg om moeite voor een tag te doen.
Vergeet niet vooraf de Epass24 aanmelding te doen, in ieder geval voor een camper >3500 kg
Duudje
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 20:03

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Duudje »

Ik heb me aangemeld bij epass24, ook m’n creditkaart geregistreerd, m’n camper is >3500kg.
Kan ik nu bij de grote tolbruggen in Denemarken zo doorrijden?
Groetjes Michel.
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

Nee, de Epass24 registratie dient ervoor om met een camper >3500 kg in de categorie M1 in Noorwegen als personenwagen te worden getarifeerd en niet als commercieel voertuig (wat duurder is). Deze registratie bij Epass24 komt ook bij een tagprovider zoals Brobizz of Autopass terecht.

In Denemarken moet je zonder tag altijd langs de kassa en kan men vragen naar het gewicht.
Met een Brobizz (een tag = tolkastje) moet je op de Grote Belt Brug met een camper >6 m volgens de website ook langs de kassa, wel kun je daar met de tag betalen. De Oresundbrug is wel met de tag te passeren.

In Noorwegen en Zweden (niet in Denemarken) wordt kentekenherkenning toegepast en kun je de tolpoorten zonder stoppen passeren. Er wordt afgerekend door Epass24 tenzij er een tag is, dan wordt via de tag afgerekend.

De bij Epass24 geregistreerde creditcard wordt misschien nog niet bij de afrekening gebruikt, dit is volgens de website nog in ontwikkeling. Als niet via de creditcard wordt afgerekend, dan komt er een mail met de rekening.
schouwb
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 07 dec 2016, 17:21

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door schouwb »

Nog een vraagje over de Ferjepass. Is het normaal dat de betaling in NOK dient te gebeuren via internationale bankoverschrijving?
Ik had gedacht/gehoopt op een manier om dit online te betalen.

Moet bijvullen van de pas dan ook via internationale bankoverschrijving?
borgerik
Berichten: 55
Lid geworden op: za 23 apr 2022, 13:53

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door borgerik »

Op deze site wordt veel uitleg gegeven over de verschillende onderdelen van automatisch betalen voor bruggen en veerdiensten in Scandinavië. Volgens mij is deze link al eerder op dit forum geplaatst, maar ik zie weer eenzelfde soort vragen terug komen.

https://www.zwederlander.nl/2022/02/ove ... n-brobizz/
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

@schouwb De betaling van de Ferjepass moet in NOK plaatsvinden en dat kan online gebeuren.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Marco Polo »

Betekent dat je een “wereldbetaling” doet.
Omdat je in NOK moet betalen.
Bij onze bank 8 euro kosten.
Da’s dan wel weer een beetje jammer.
Als je alleen tolwegen neemt dan praat je over een kleine 60 euro aan tol max?
Is 8 euro toch een fors bedrag aan kosten.
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

Marco Polo De vraag van schouwb gaat over de Ferjepass, dat is het 50% kortingscontract voor Noorse ferry's. Om dit te kunnen gebruiken moet een deposit in NOK worden overgemaakt/gestort.
Het betreft geen betaling voor een tag en het betr. deposit heeft niets te maken met de Noorse tolwegen die worden afgerekend via de creditcard die aan de tag is gekoppeld.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Marco Polo »

Mijn opmerking gaat simpelweg over een betaling naar een Noorse rekening in NOK en dat hier kosten aan verbonden zijn.
Beroepsreiziger

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Beroepsreiziger »

En het is jammer dat mijn posting verwijderd is.

Ja er zijn kosten aan verbonden.
Je betaald immers aan het buitenland, en zelfs buiten de EU.
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door FrS »

Marco Polo schreef:
wo 08 jun 2022, 23:26
Betekent dat je een “wereldbetaling” doet.
Omdat je in NOK moet betalen.
Bij onze bank 8 euro kosten.
Da’s dan wel weer een beetje jammer.
Als je alleen tolwegen neemt dan praat je over een kleine 60 euro aan tol max?
Is 8 euro toch een fors bedrag aan kosten.
als je euro's omwisselt voor kronen zijn ook kosten aan verbonden
als je met je pin/credit card betaald zijn ook kosten aan verbonden
hobby kost geld en dat weet iedereen dus plukken die handel
schouwb
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 07 dec 2016, 17:21

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door schouwb »

DirkWB schreef:
wo 08 jun 2022, 23:01
@schouwb De betaling van de Ferjepass moet in NOK plaatsvinden en dat kan online gebeuren.
Hoi Dirk, ik vind in ieder geval niets terug om dit online te regelen. Ik heb enkel een factuur gekregen met de vraag dit over te schrijven. Heb jij iets meer info?
Plaats reactie