Energieneutrale woningen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

goed prijzen vergelijken en een hoop zelf doen, scheelt een heleboel, en hier ook alles op elektra, geen gas en over 2022 800 euro terug, in nu 10 jaar de installatie kosten al dik terug verdient, en van de teruggave van 2022 een warmtepomp/airco gekocht en geinstalleerd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door kampo »

Zo is het.
Je moet behalve de investering ook het brandstofverbruik van je verwarming en voertuig(en) mee opnemen om een juiste berekening te maken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Marco Polo »

Natuurlijk weet iedereen dat je nu leuk geld terug kan krijgen als je zonnepanelen hebt.
Maar uiteindelijk houd ook dat een keer op.
Gemiddeld gezien schijn je ongeveer een kwart van wat je opwekt zelf te gebruiken.
Wij zaten over het eerste jaar met PV panelen op 4300kWh opgewekt en 930kWh zelf gebruikt.
Met een thuis batterij schijn je nog een kwart te kunnen winnen.
Alleen red je het in de wintermaanden van geen kant zoals Kampo ook al zegt.
Zeker niet met allerlei elektrische verwarmingsapparaten die stroom vreten.
Voorlopig zijn degenen met zonnepanelen spekkoper.
Tot het salderen eraf gaat.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door jan- »

hathi schreef:
ma 17 apr 2023, 13:49
Och ,overal zijn oplossingen voor,mocht het zover komen,ik sta voorlopig op 0 betalen,en op een andere aansluiting ,vorige week nog €600,- terug ontvangen na de afrekening ,zonder ooit iets betaald te hebben :?: allemaal legaal,mocht je het niet geloven
Maar dan heb je denk ik wel eerst moeten investeren in panelen en een warmtepomp?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

ik had enkele jaren terug 10x 310WP fabrieksnieuwe JAsolar panelen a 90 euro incl btw en vervoer voor 900 euro (solarbouwmarkt.nl), en afgelopen januari via ebay.de een warmtepomp/airco voor 700 euro, kan dat geen grote investeringen noemen.

maar wil je iets?, er niet over l.llen maar aktie, want het word alleen maar duurder
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door hathi »

Jan vraagt ….Maar dan heb je denk ik wel eerst moeten investeren in panelen en een warmtepomp?,…………….. Panelen waren al lang aanwezig, en een Warmte pomp zie ik totaal niet zitten,…ga hetzelfde doen,wat ik in de Camper ( geleerd) heb,dus Gas en Elektriciteit…ooit zal ik in de Saldering ook een kantelpunt krijgen ,maar dan is het nog tijd genoeg om ook die 5xLfp accu,s te kopen,….alles is er klaar voor ,maar de komende jaren is de noodzaak er nog niet
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door jan- »

Compenseer je dan de gasrekening met de opbrengst van de panelen?
Vorig jaar kon je nog een mooie terugleververgoeding voor stroom krijgen, maar dat wordt nu ook steeds minder.

Marco Polo schreef: "Gemiddeld gezien schijn je ongeveer een kwart van wat je opwekt zelf te gebruiken."
Dan zit ik daar met 14% ruim onder helaas. Meeste stroom gebruik ik in de winter als mijn panelen bijna niks doen.
Laatst gewijzigd door jan- op ma 17 apr 2023, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

ik gebruik geen krummel gas, en heb nog een gewone ferraris meter, dus ik krijg voor elke kw wat ik er voor betaal
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door jan- »

Ik meen dat je in een huurhuis zit. Kan je dan ook van het vastrecht van gas af?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

zou heden ten dage best kunnen, nooit geinformeerd, maar weet ik niet, hou het voor noodgevallen .
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door hathi »

Jan , Compenseer je dan de gasrekening met de opbrengst van de panelen? ja dat doet men, ( denk ik ,anders kan het ook niet ik verbruik nog steeds Gas )…maar ik kijk er al nooit meer naar ,net zo min als in de Camper alles werkt ,en die Huis panelen wekken ook als er sneeuw op ligt,wel niet zo veel maar geen opwekking heb ik nog niet gehad (totaal34 stuks)
Hans
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Metor »

Vandaag de dynamische uurprijzen van de stroom.
Schermafbeelding 2023-04-19 om 09.48.53.png
Schermafbeelding 2023-04-19 om 09.48.53.png (54.05 KiB) 2853 keer bekeken
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Marco Polo »

Die prijzen zijn leuk maar of je favoriete netbeheerder al die wisselingen tussen zon, wind en conventionele opwek aan kan wordt een steeds grotere vraag :crazy:
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Energieneutrale woningen?



Bericht door Will »

De meeste van ons zijn 70 + statistisch gezien heb je nog 10 jaar als je überhaupt nog in je woning kan blijven.Met deze gegevens moet je een afschrijving maken of je moet het geld hebben liggen. Ik geloof er niets van dat Eneco en Fathenfall toelaat dat de gewone man voor eigen leverancier gaat spelen ze luizen je er eerst in en dan komt het zuur.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Plaats reactie