Energieneutrale woningen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

tranny schreef:
di 18 jan 2022, 12:31
Vooroordelen.... typisch een puntje waar we in Nederland helaas heel goed in zijn. :(
Eerst even gaan oordelen, en daarna pas gaan veroordelen. :wink:
Dank je dat is wat ik vaak hoor van de buren, ik stook dit en dat ik stink niet.
Ben er wel klaar mee!
En ja er zijn buren die stoken ook, nooit last van met hun pallet kachel.

Theo
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperic »

PE1OPQ Theo schreef:
di 18 jan 2022, 12:38
En ja er zijn buren die stoken ook, nooit last van met hun pallet kachel.
Waarmee je dus bevestigt
tranny schreef:
di 18 jan 2022, 12:31
De stank- en rookoverlast is grotendeels te wijten aan verkeerd stoken, verkeerd hout (of afval) stoken en korte periodes stoken.
:wink:

Naast vooroordelen is er ook nog zoiets als (gebrek aan) verdraagzaamheid.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1590
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door tranny »

@PE1OPQ Theo:
Vandaar ook mijn opmerking "eerst even gaan oordelen en daarna pas gaan veroordelen".
Of is elke dieselmotor bij jou ook al gelijk een walmende stinkdiesel die gewoon verboden moet worden?
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Ik vind dat er erg erg wordt aangenomen dat ik niet bij de mensen geweest ben.
En nee ik heb het niet op het gekwalm, en het boeit me niet hoe er gestookt wordt.
Het is dan toch te gek voor woorden dat ik dan moet weten hoe er gestookt moet worden? :D
Nee zo kan en mag het niet werken.
Dat het wel kan zeg ik toch?
Maar hoor ik dan, dat kost geld en dat willen we juist besparen.
Om met een diesel aan te komen, slaat nergens op in dit onderwerp.
Tenzij je deze ingaat zetten om stroom te maken en je verwarming.
Maar ook deze kunnen stil en reukloos.

Theo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

ach, het kan nog veel idioter, in sommige gemeenten mag je geen zonnepanelen op dak plaatsen omdat dat het historische aanzicht zou verstoren wtf: , maar de straten in die buurt staan wel vol met auto,s :?: :?: :wtf: :wtf:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1590
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door tranny »

PE1OPQ Theo schreef:
di 18 jan 2022, 13:23
En nee ik heb het niet op het gekwalm, en het boeit me niet hoe er gestookt wordt.
je zult er maar naast wonen, met zo een stink ding
Het mag verboden worden, dat dom gestook met hout.
Het stinkt het maakt lawaai en de gebruikers zijn vaak op zich zelf gericht.
Het geeft mij al een redelijke indruk over hoe diegene die dit post in elkaar steekt, ik ben blij dat er nog ruim 90 km tussen ligt.
Je frustraties en vooroordelen zijn voor jou blijkbaar al reden genoeg om alles maar over 1 kam te gaan scheren met je principiële opmerkingen.
Kom gewoon even een bakkie doen en oordeel dan zelf, het zal je blik waarschijnlijk aardig gaan verruimen.
:cheers:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Aloys »

Eeeennn... on-topic maar weer! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

tranny schreef:
di 18 jan 2022, 15:57

Kom gewoon even een bakkie doen en oordeel dan zelf, het zal je blik waarschijnlijk aardig gaan verruimen.
:cheers:
Ik vermoed dat de nuance door mij wel gegeven wordt.
Ik heb geen vooroordelen of ben niet gefrustreerd, dat probeer je steeds mij aan te praten.
Wat ik benoem zijn feiten, geen aannamen of veronderstellingen.

Want ik wil prima een bakkie doen bij je hoor maar waarom zou ik dan bij jouw iets anders gaan zien dan wat ik hier zie?
Er zijn mensen waar ik geen hinder van heb bij de hout stook, en ook geen lawaai van heb van een kettingzaag.
En meer als 90% stookt altijd, ongeacht het weer.
Stook lucht rondom mijn huis en dat kan niet de bedoeling zijn dat ik dan de slaapkamer raam dicht moet doen.
Dat ik medicatie moet gebruiken om lucht te krijgen omdat iemand anders niet weet hoe hij stoken moet?

Verders steek ik anders in elkaar dan wat jij denkt :D

Theo
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door henk en lila »

En intussen mag Liander dit allemaal roepen: https://nos.nl/artikel/2413476-netbehee ... nnepanelen

Omdat ze te lang geslapen hebben, lopen ze nu achter met het verzwaren en is dit hun plan:
"...De oplossing
Om niet te veel te hoeven doen aan de netwerken in bijvoorbeeld oude stadswijken, hoopt Liander dat de overheid met een nieuwe subsidie komt voor thuisbatterijen. Op die manier slaan huishoudens hun eigen zonnestroom op zonder dat dit op het net komt.
De opgeslagen stroom kan het huishouden dan zelf gebruiken als de zon niet schijnt. "Wij kunnen onze schaarse technici dan inzetten op essentiële onderdelen van het netwerk."..."

Als dat beetje huis zonnepanelen al paniek veroorzaakt hoe moet het dan dan ooit met 50% elektrische auto's en dan thuisladen?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Zonneke »

Aanpassen netten zou voor NL de komende 30 jaar 100 miljard bedragen. Onlangs kwam dat cijfer ter sprake in een vijf delige serie over het klimaat. Te betalen door .... Belastingen.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

als we s,avonds/s,nachts de auto,s op moeten laden voor overdag, mogen we eerst wel maanpanelen gaan ontwikkelen.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

dat heb ik ook al gedacht, jaren geleden.
Hoe en waarvandaan wil je al die stroom weg halen voor zo veel gebruik?
Dus nog meer grijze stroom opwekkers en dan door de dunne draden de wijk in?
Zelfs hier in het Noorden, is alles aangelegd op gebruik van agrariërs van de jaren 60.
De windmolens kregen een geheel nieuwe stroomkabels netwerk, compleet met trafo stations.

Theo
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperic »

henk en lila schreef:
di 18 jan 2022, 20:16
"...De oplossing
Om niet te veel te hoeven doen aan de netwerken in bijvoorbeeld oude stadswijken, hoopt Liander dat de overheid met een nieuwe subsidie komt voor thuisbatterijen. Op die manier slaan huishoudens hun eigen zonnestroom op zonder dat dit op het net komt.
De opgeslagen stroom kan het huishouden dan zelf gebruiken als de zon niet schijnt.
Dát zou mooi zijn! :thumbup:
Wil ik al jaren, maar is nog niet (tegen redelijke kosten) te realiseren.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
ger47
Berichten: 96
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 21:31

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door ger47 »

frank_h schreef:
ma 17 jan 2022, 19:35
Ik ben me ook aan het oriënteren om volledig van het gas af te stappen. Ik heb vorig jaar een andere woning gekocht en die bij het verbouwen voorbereid op gasloos verwarmen in de toekomst, door te isoleren en lage temperatuur verwarming aan te leggen. Maar die toekomst lijkt nu al gekomen... ik zou het liefst een bodembron met brine-water warmtepomp hebben. Maar ik vind geen bedrijf dat dat installeert en krijg dus ook geen idee van de kosten. We moeten nog wat verbouwen aan de zolder en als dat klaar is komen er zo'n 20 zonnepanelen op het dak richting zuid-west en ik wil er nog eens 20 op mijn platte dak op zuid-oost plaatsen. Dan moet ik een groot deel van het jaar zelfvoorzienend zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G780F met Tapatalk
Voor een grondboring moet het (grondboor)bedrijf gecertificeerd zijn, dat zijn er dus niet veel.
Kosten van een boring kun je tellen op ongeveer €. 10.000,- (afhankelijk van het resultaat/diepte etc.)
En als je al een bedrijf vindt voor de boring zit er een lange wachttijd op (tot een jaar).
Voor een kwalitatief zeer goede warmtepomp ga maar eens kijken bij NIBE. b.v. F2120.
Goede COP en werkt perfect.
Plaats reactie