Energieneutrale woningen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door JoopBrekken »

Boven de 100% redement bestaat niet?
Mijn eenvoudige warmtepomp heeft 400% rendement........
ger47
Berichten: 94
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 21:31

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door ger47 »

JoopBrekken schreef:
zo 16 jan 2022, 15:52
Boven de 100% redement bestaat niet?
Mijn eenvoudige warmtepomp heeft 400% rendement........
U weet waarschijnlijk het verschil niet tussen een warmtepomp en een HR c.v.ketel.
Kan gebeuren.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door jan- »

Ik geloof ger47 wel (bovenwaarde, onderwaarde?). Maar of het nu € 1,22 euro is of € 1,35 maakt mij ook niet zo veel uit. De leidingverliezen maken het in huis wel wat minder koud.

Ik gebruik ook niet veel gas. Iets van 450 M3 per jaar. Financieel gezien is het al gauw voordeliger om op gas te blijven stoken. Als ik b.v. warm water via een warmtepomp wil verwarmen, heb je al gauw een boiler nodig. En als je niet veel warm water gebruikt, verlies je via de boiler al gauw weer de helft van de energie.

Ik heb nu een aansluiting van 1x40A. Zit er wel over na te denken om alvast 3x25A te nemen voor het geval ik verplicht wordt om van het gas te gaan en aan een warmtenet zou moeten met een hoog vastrecht. Als je zelf via een warmtepomp van het gas kan, kunnen ze je denk ik nooit verplichten om je op een warmtenet aan te sluiten. Ze zouden je wel een hogere stroomaansluiting kunnen weigeren.

Sprak pas iemand die na een grote verbouwing klaar was met o.a. vloerverwarming en een warmtepomp. Het was alleen nog wachten op een regelprintje met een maandenlange levertijd vanuit China. Dat zal je met gasgestookte CV niet zo gauw overkomen.

En dat een warmtepomp goed voor het milieu is, is ook maar betrekkelijk. Energie die je in de zomer opwekt, is heel lastig te bewaren als je het in de winter pas kan gebruiken. Als je het omzet naar waterstof ben je ook gauw meer dan de helft kwijt.

Voor nieuwe woningen is een warmtepomp zeker geschikt. En hybride kan inderdaad ook gauw voordelig zijn. Bij variabele stroomtarieven en afschaffing van salderen zal het milieu technisch pas echt gaan werken.

Het grappige is dat als een moderne STEG centrale gas in warmte omzet en vervolgens in elektriciteit (rendement tot 60%) en je dit thuis met een warmtepomp (rendement gemiddeld 300%?) weer omzet in warmte, dit ondanks de rare omweg een beter rendement heeft. Wat dat betreft is elektrische vermogen heel handig. Jammer dat het op grote schaal opslaan lastig is. Een groot koppelnet is de toekomst, omdat het altijd wel ergens in Europa waait.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Zonneke »

ger47 schreef:
zo 16 jan 2022, 15:01

Het beste is dus zelf zonnepanelen op het huis en een warmtepomp. Wel of niet hybride.

Tuurlijk is dat de beste keus want wanneer de zon het meeste schijnt, in de zomer dus, kan je een warmtepomp goed gebruiken.
In de winter wanneer de zonnepanelen amper wat leveren heb je geen warmtepomp nodig. :wink:
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperic »

Ik ben ook wel benieuwd naar een professionele onderbouwing van deze stelling.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door jan- »

Panelen worden steeds goedkoper en stroom duurder. Dus je hebt het er snel uit.
Warmtepomp heeft een hoog rendement.
(Maar nu spreek ik mijzelf wel een beetje tegen, gezien mijn vorige berichten)
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperic »

Dan is het nog steeds afhankelijk van hoeveel panelen je kunt plaatsen, de windrichting van mogelijke plaatsing, het jaarverbruik van kWh en m3.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

zet wat je kwijt kan aan panelen, en gebruik de stroom, de zon schijnt gratis en voor niets, er over lullen levert niets
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ger47
Berichten: 94
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 21:31

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door ger47 »

Voorbeeld van een woning:
De woning heeft al een aantal zonnepanelen, resteert een electriciteitsverbruik van 1532 kWh. (bewoner wil waarschijnlijk nog meer panelen leggen.)
Het gasverbruik is momenteel 2100 m3 per jaar inclusief warmwater.
Gemiddeld mag je aannemen voor warmwater +/-1m3 gas per dag.
Dus voor verwarming 1700 m3.
We gaan kijken voor een hybride warmtepomp wat dat oplevert.

1 m3 aardgas daarvoor moet 8,8 kWh stroom tegenover staan.
2100 m3 gas per jaar is inclusief warmwater.
1700 m3 voor verwarming gebruiken.

66% met de (hybride)warmtepomp is dus 1122m3 gas oftewel 1122x8.8=9874 kWh met een gemiddelde COP van 3,5 wordt het elektraverbruik dus 2821 kWh per jaar.
34% met gas is dus 578 m3


Stroomprijs €. 0,36
Gasprijs €. 1,60

2821 + 1532kWh (volgens opgave) = 4353 kWh per jaar x €. 0,36 = €. 1567,-
578 x €. 1,60 = €. 925,-
Subtotaal = €. 2492,- te verwachten ongeveer voor verwarming.
400x€. 1,60= €. 640,- voor warmwater. + 640,-
TOTAAL €. 3112,-

1700 x 1,60= €. 2720,-
1532 x 0,36= €. 551,-
SubTotaal €. 3271,-
WW + 640.,-
Totaal €. 3911,-

Even grofweg berekend kom ik met de huidige prijzen op een besparing per jaar uit van €. 800,-

Als je daarnaast nog PV-panelen erbij gaat plaatsen wordt het verschil groter.

In dit voorbeeld blijft dus de ketel onderdeel van de installatie en schakelt bij indien nodig (instelbaar).
De ketel levert dus het warmwater.
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door tonic »

Dit kan op dit moment zeker kloppen maar als er straks niet meer gesaldeerd kan worden dan schiet zijn stroomgebruik omhoog.
Die warmtepomp moet meestal draaien op momenten dat de zonnepanelen weinig tot niks doen. De extra stroom die ze in het voorjaar/zomer opbrengen worden bijna voor niks terug gevoerd. Dan wordt het rekensommetje heel anders volgens mij.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

niet teveel gaan rekenen, de zon schijnt voor niets en de aanschaf komt er ook zonder salderen wel eens een keer uit, en we doen het toch voor het millieu !! :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperic »

Ik heb toch even gerekend Jos :wink:
Met mijn jaarverbruik kWh en m3 tegen de huidige contractprijzen zou het mij €230 / jaar méér kosten met een warmtepomp :lol:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door metatoon »

Camperic.

Berekening gebaseerd op 365 dagen thuis?

Gr. Toon..
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Tot nu aan toe zit ik zo rond de 3000m3 gas en 0 KWh aan stroom.
Mijn zonnepanelen dekken volkomen de stroom behoefte van 2800 KWh.
En ik heb ook nog een zonneboiler waar ik spijt van heb dat ik geen grotere genomen heb.

Theo
Plaats reactie