Energieneutrale woningen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

buiten in de tuin ingraven, of accuhokkie maken, waar een wil is is een weg
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door jan- »

Ik dacht dat het zo geregeld was dat zolang niet iedereen verplicht een slimme meter is opgedrongen, salderen nog blijft en je opbrengst eerst van je verbruik wordt afgetrokken. Dus dan zou het niet uitmaken of je wel of niet een slimme meter hebt. Het niet laten uitlezen is alleen i.v.m. privacy. En zowel een slimme als een ouderwetse meter kan verkeerd registreren. Of het bij een simme meter vaker voorkomt weet ik niet.

En in huisaccu's investeren? Als je niks terug krijgt voor wat je levert, is het al gauw lonend. In het buitenland gebeurt het dus al. Maar in NL kunnen we voorlopig salderen en straks nog voor een behoorlijk percentage. Dus is het hier nog niet financieel aantrekkelijk om in accu's te investeren.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 864
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Veebee »

In de tuin ingraven.... :lol3:
Zou eerst de Karakteristieken op na slaan..... :cheers:
Waar en wil is zal er ook kennis aanwezig moet zijn. :-B
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperic »

CaradoT135 schreef:
zo 20 feb 2022, 13:00
Ben ik wel benieuwd welke leverancier jij hebt. Maar heb jij dan meer geproduceerd dan je hebt verbruikt?
Engie, nee meer verbruikt dan teruggeleverd
Camperic schreef:
zo 20 feb 2022, 12:56
Wat ik heb teruggeleverd wordt van de levering afgetrokken en ik betaal netto levering kWh x kWh-prijs volgens contract
:wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door hathi »

Maar het afschakelen zou niet nodig zijn, als je de overcapaciteit opslaat in huis- en auto accu's. Daarom snap ik ook niet, waarom er daar niet meer in geïnvesteerd wordt door onze NL overheid en ben ik ook een voorstander van een subsidie op de aanschaf van een huis accu (kan, als ik mij niet vergis, ook een afgeschreven E auto,……………..
.
.
omdat in dit land,overal. Aan verdiend moet worden,……en daardoor, NL op milieugebied steeds achterop loopt, al willen ze ons doen geloven dat men Voorop loopt,maar kijk naar de ons omliggende landen,in België en Duitsland,word al volop gesubsidieerd,op Accu,s en Solar,voor de burgers,en hier,moet eerst eindeloos geouweh. worden ,en gaat uiteindelijk het gros , nog naar Bedrijven,tot kas leeg is,en dan komt de burger weer te laat, maar wel anderen vertellen,hoe het allemaal moet in de wereld :bang:
Hans
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door hathi »

Camperic schreef:
zo 20 feb 2022, 12:56
CaradoT135 schreef:
zo 20 feb 2022, 11:59
Je begint aan het begin van het jaar met 4 meterstanden en aan het eind van het jaar ook. Het verschil van die meterstanden geeft het verbruik en opbrengst aan, het je meer opbrengst dan je hebt gebruikt krijg je geld terug, de prijs van wat je terugkrijgt is minder dan wat je normaal voor stroom moet betalen. Dat is wat Jos bedoelt.
Die aanname is niet juist.
Ik heb onlangs de jaarafrekening ontvangen. Wat ik heb teruggeleverd wordt van de levering afgetrokken en ik betaal netto levering kWh x kWh-prijs volgens contract :wink:
En als je even voorruit denkt,dan weetje dat dit voor de energiebedrijven,de enige mogelijkheid is,om door die slimme Meter,je een maandelijkse rekening te kunnen sturen,bij afschaffing vd Saldering,en iedereen verplicht een slimme meter heeft :-B :?: ……..S,winters weinig opbrengst ( flink betalen) en s,Zomers weinig terug betalen voor de hoge teruglevering,dat is de enige opzet, het gaat hier weer om € juist
Hans
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperic »

hathi schreef:
zo 20 feb 2022, 19:15
En als je even voorruit denkt,dan weetje dat dit voor de energiebedrijven,de enige mogelijkheid is,om door die slimme Meter,je een maandelijkse rekening te kunnen sturen,bij afschaffing vd Saldering,en iedereen verplicht een slimme meter heeft :-B :?:
Hoe zouden ze mijn maandelijkse rekening kunnen sturen zonder dat ze de meter uit kunnen lezen? :think:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op vr 03 nov 2023, 1:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

Camperic, als jouw meter niet slim is d.w.z. niet zelf de stand kan doorgeven , dan moet je zelf die stand opgeven.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperic »

Dat klopt. Uitlezen heb ik laten blokkeren en ik moet jaarlijks de meterstanden doorgeven zoals voorheen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door gjvonk »

Kroppie schreef:buiten in de tuin ingraven, of accuhokkie maken, waar een wil is is een weg
Hoezo? ja natuurlijk zal dat ding loodzwaar zijn. Maar een schuur? Het accupakket van een Tesla zal hooguit 1x1,50x0,10 meter zijn? Het ligt immers in de bodem van de auto? Rechtop gezet is dat met recht een powerwall.

Dan heb je een capaciteit van pak em beet 50Kwh. In een huis heb je nooit die maximum vermogens nodig, die je in een auto wel nodig hebt ivm acceleratie. Wat zal een inductie kookplaat maximaal vragen? 10Kwh als je alle zones tegelijk aan zet?

Moet jij eens proberen een pakweg 1,6 ton zware Tesla/Volkswagen ID.3 binnen een redelijke tijd op 50 km/u te krijgen met 13,62 pk...zelfs de eerste lelijke eend had al een gunstiger pk/gewichtsverhouding.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door gjvonk op zo 20 feb 2022, 19:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door hathi »

Juist Jan,maar als het zover is,( enorme teruglevering) dan krijg je ook die 7 cent niet eens meer,…en dan zijn wij de leveranciers,..en zou er zelfs een schakel kunnen vervallen in het levering circuit,wat ik nog niet zie gebeuren ……………..netwerk beheerder/ leverancier,ook al zo,n onnodige zet,om bedrijven te pleasen
Hans
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door hathi »

Camperic schreef:
zo 20 feb 2022, 19:44
Dat klopt. Uitlezen heb ik laten blokkeren en ik moet jaarlijks de meterstanden doorgeven zoals voorheen.
Maar straks niet meer, hoe kun ( Moet) je anders per maand afrekenen?allemaal addertjes,uit voorbedachte rade :bang:,maar we kunnen het niet makkelijker maken,een paar ster spotjes,en heel NL is weer om,zoals bijna altijd :?:
Hans
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door evdoetelaar+larana »

janmetdoka schreef:
zo 20 feb 2022, 19:36
Energiebedrijven zijn geen filantropische instellingen.

Ooit waren het overheidsbedrijven met ambtenaren in dienst. Toen leverden zij u energie tegen kostprijs.

Dat werd te duur. De oplossing was dat zij winkeliers werden. En het zal u verbazen, nu willen zij graag verdienen aan wat ze leveren :DD
Dat klopt gedeeltelijk. Vroeger werd er ook winst gemaakt. maar was het zo dat die winst door de overheden op een andere manier weer ten gunste van de burger werden ingezet. Nu hebben de winsten een andere eindbestemming.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie