Energieneutrale woningen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door CaradoT135 »

gjvonk schreef:
zo 20 feb 2022, 19:53
Dan heb je een capaciteit van pak em beet 50Kwh. In een huis heb je nooit die maximum vermogens nodig, die je in een auto wel nodig hebt ivm acceleratie. Wat zal een inductie kookplaat maximaal vragen? 10Kwh als je alle zones tegelijk aan zet?
Ons fornuis heeft een aansluitwaarde van bijna 11 kW, maar in de praktijk zal hij dat niet nodig hebben bij normaal gebruik.
gjvonk schreef:
zo 20 feb 2022, 18:02
PE1OPQ Theo schreef:Wacht maar als straks mensen op afstand afgeknepen gaan worden omdat de energie verdeelt moet worden.
Dan is leiden in last :mrgreen:

Theo
Dat gebeurt al, maar andersom: er zijn een aantal gebieden waar op topdagen de zonnepanelen afgeschakeld worden door het energiebedrijf omdat het elektriciteitsnet de aanvoer van stroom niet aankan.
Dat uitschakelen doet je eigen systeem, dat doet het energiebedrijf niet.

https://www.sma-benelux.com/kenniscentr ... nning.html
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Vopper »

Dat klopt wel, maar het resultaat blijft hetzelfde, je kunt/mag niet leveren. :bang:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Vopper »

En al zou je zelfvoorzienend zijn, dan blijf je toch betalen, net als met vuilnis.Al lever je niets aan, toch vastrecht betalen. :bang:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door FrankJC »

janmetdoka schreef:
zo 20 feb 2022, 19:36

Ooit waren het overheidsbedrijven met ambtenaren in dienst. Toen leverden zij u energie tegen kostprijs.

Dat werd te duur.
Hoe kan leveren tegen kostprijs te duur zijn :?: Het enige wat je niet doet is er aan verdienen.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door CaradoT135 »

Vopper schreef:
zo 20 feb 2022, 22:14
En al zou je zelfvoorzienend zijn, dan blijf je toch betalen, net als met vuilnis.Al lever je niets aan, toch vastrecht betalen. :bang:
Met de gasaansluiting is dat niet zo, daar mogen ze je geen kosten meer in rekening brengen. Niet voor het verwijderen van de installatie en ook geen netwerkkosten.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op vr 03 nov 2023, 1:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door gjvonk »

Hier zat ik aan te denken: nu nog te duur, want zeldzaam, maar binnen 5 jaar verwacht ik een groeiende omvang aan gebruikte en voor auto's niet meer geschikte accu pakketten:

https://www.groen7.nl/tesla-rijder-gebr ... -te-slaan/

Niet om helemaal off grid te gaan, maar hiermee kunnen de pieken in het stroomnet toch goed worden afgevlakt?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door evdoetelaar+larana »

janmetdoka schreef:
zo 20 feb 2022, 23:29
[ voordat de nutsbedrijven op de vrije markt gegooid werden waren concurrentie en winst veel minder belangrijk dan kwaliteit en zekerheid.
Een betaalbare prijs was het kriterium.
Dat ben ik niet met je eens. Vroeger was er geen concurrentie, dus ook geen marktwerking. En dat motiveert niet om de prijs c.q. winst bewust laag te houden. Wat wel prijsopdrijvend is geweest, zijn enerzijds de veiligheidsregels die in acht genomen moeten worden (voor de installaties zelf en voor de monteurs die er aan werken) en anderzijds dat reparatie van componenten vroeger veel meer mogelijk was dan nu. Componenten worden tegenwoordig niet meer gerepareerd, maar vervangen en de vervangen componenten moeten met extra belasting milieuvriendelijk worden afgevoerd.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
PE1OPQ Theo
Berichten: 4576
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

evdoetelaar+larana schreef:
ma 21 feb 2022, 7:13
Vroeger was er geen concurrentie, dus ook geen marktwerking. En dat motiveert niet om de prijs c.q. winst bewust laag te houden.
Klopt dat was ook de bedoeling dat deze er niet was.
Prijzen en winsten werden door de politiek bepaalt, jij en ik dus.
De eventuele winsten werden in het bedrijf gestopt en wat over bleef kwam weer in de staatskas.

Nu worden de winsten verdeelt door een paar aandeelhouders en worden de investeringen en onkosten afgewenteld op de belasting betaler.
Kijk en dat noem ik dus de liberale vooruitgang, er is schaarste gekomen niet geinversteerd in kabels en niet in verdeelstations.

Theo
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door jan- »

Kabels en verdeelstations worden door nutsbedrijven gedaan. Bij de huidige ontwikkelingen is het lastig plannen met materiaal en personeels te korten en b.v. een Facebook dat in Zeewolde wil voorkruipen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door TestCase »

Voorlopig wordt er nog gesaldeerd, dit zeker totdat iedereen, verplicht, een slimme meter heeft. Slimme meter al dan niet uit te lezen door netbeheerder, eigen keuze.
Daarna, datum nog onbekend, krijg je net zoveel voor wat je levert als een energiemaatschappij. Is nu ook al zo wanneer je meer teruglevert dan je gebruikt. Dat je meer betaald voor wat je gebruikt komt door de belasting/opcenten en kosten voor het net, de kabels etc., want daar maak je ook gebruik van wanneer je teruglevert. Dus allemaal heel eerlijk, gelijke monniken, gelijke kappen? Vind ik ook niet leuk, maar wel eerlijker.

(Wat zitten er toch een Statler en Waldorf zwartkijkers, mopperaars en veel betere bestuurders op dit topic.. Maar ja ik ben al 'ingepakt' door de media en denk niet meer zelfstandig.)

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door AadenAnke »

Vroeger is voorbij het hele energie netwerk is verkocht en de leveranciers zijn gewoon ondernemers sommige produceren zelf anderen kopen groot in :lol: slimme meters sommige hebben ze nu nog niet, in mij huis nu 22 jaar oud zat bij oplevering er al een in, na het plaatsen van 13 zonnepanelen in augustus 2014 kreeg ik na 2 maanden een brief ze kwamen de meter vervangen. 2 jaar terug weer een brief ze kwamen de meter vervangen :lol: beide keren was er een flinke wijziging in ons verbruik 13 panelen en mijn pensioen. De liefhebbers van de oude meters die gaan echt vervangen worden ik heb begrepen uiterlijk 2024 :shh: salderen dat gaat bij ons nog tegen de zelfde prijs voor levering en afname dat gaat wel anders worden maar geleidelijk en de start datum moet nog worden vast gesteld voor zover ik weet. Ik ben niet van de apps maar kijk regelmatig op de energie meters in de meterkast en op de display van de omvormers. Overweeg je zonnepanelen snel doen scheelt echt veel centen :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperic »

TestCase schreef:
ma 21 feb 2022, 10:16
Wat zitten er toch een Statler en Waldorf zwartkijkers, mopperaars en veel betere bestuurders op dit topic.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding. Maar ja ik ben al 'ingepakt' door de media en denk niet meer zelfstandig.
:lol: :clap: :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
PE1OPQ Theo
Berichten: 4576
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

jan- schreef:
ma 21 feb 2022, 9:57
Kabels en verdeelstations worden door nutsbedrijven gedaan.
Dat zeg ik, afgewenteld op de belasting betaler.
De essenten zijn niet meer de makers van energie, hun geldmaker is op de markt verkocht en wat over blijft is voor de maatschappij.
Lekker marktdenken, zeewolde is er ook weer een prachtig voorbeeld van, de burgemeester noemde journalisten fabeltjeskrant vertellers toen ze de transactie openbaar maakten.
Het kwam hem en de raad niet goed uit dat het helder werd hoe de koehandel liep, desondanks toch doorgegaan.
Ja tuurlijk als ministeries zich er al mee bemoeien dat het door moet gaan.

Theo
Plaats reactie