Energieneutrale woningen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door CaradoT135 »

Toon schreef:
vr 21 jan 2022, 11:32
dan is er ook nog de mogelijkheid om de auto in het westen op te laden
een lange dag in het westen is overdag
dus dan tijd genoeg om hem daar op te laden
hoef je thuis niet te laden in de nacht
dus in het westen een laadpaal zoeken kan dus ook een oplossing zijn
Dat doet een plaatsgenoot, elke dag naar het westen en daar de hele dag op zijn werk en toch zie ik zijn auto elke avond aan de kabel hangen.

In tegenstelling tot mijn plaatsgenoot woon ik mijn hele leven al in Drenthe, geen haar op mijn hoofd om te gaan verhuizen.
Nee, dan rij ik van het ene werk naar het ander.
Dat ik tijd genoeg heb, had ik eerder al iets over gezegd.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door jan- »

Soms kon je heel goedkoop je auto opladen op je werk. De baas betaalde iets van ruim 5 cent per KWh of zo (zit boven de 10.000 KWh per jaar). Dus als je op je werk je accu laadt en je woont niet al te ver van je werk, kan je thuis de goedkope stroom van je werk mooi gebruiken. :P

Maar ook als je alleen 's nachts je accu intelligent kan laden, helpt dit al om de pieken in het net op te vangen. 's Avonds wordt b.v. de stroom van de wind op zee gebruikt om TV te kijken. En als 's nacht bijna geen belangstelling is voor stroom, kan mooi de niet volle accu's in de auto geladen worden.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Vopper »

@ Carado

In tegenstelling tot mijn plaatsgenoot woon ik mijn hele leven al in Drenthe, geen haar op mijn hoofd om te gaan verhuizen.

De wiezen komt nog steeds uut 't (noord) Oost'n. :bow:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Huub56 »

En de auto,s die terug leveren aan het net bestaan al dus nu.nl is een beetje te laat met het nieuws.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Toon »

ik merk gewoon dat je niet wilt inzien dat er meer mogelijkheden zijn om de auto op te laden
dat een collega overdag aan de paal hangt en dan thuis ook weer kan gewoon aan het type auto liggen
veel of weinig met de acu kunnen rijden bevoorbeeld
dat je op het werk misschien honderd meter verder moet lopen om een stopcontact te vinden zou dus ook kunnen helpen
ben je in het westen per dag op meerdere plaatsen werkzaam is het vooraf even de laadpalen op te zoeken in de plaats waar je bent of moet zijn
hoe simpel kan het zijn om overdag ergens te laden
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Vopper »

Mits de paal niet bezet is, of gehouden wordt :lol:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door tranny »

tsja, die laadpalen....
Sinds er hier in de buurt gehandhaafd wordt op laadkabels over het trottoir is hier in de avonduren de laadpaaloorlog uitgebroken, blijkbaar is zo'n prikauto toch niet altijd even praktisch als je volledig afhankelijk bent/wordt van een openbare laadpaal.
Ik ben er eigenlijk nog wel blij van dat het voor mij nog lang niet aan de orde zal zijn, de bestaande prikauto's voldoen voor mij geen van allen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Toon »

voor mij ook zeker geen prikauto
wacht nog liever op de volgende generatie de waterstof motor
daar zie ik veel meer toekomst in
die is ook beter geschikt voor mensen met weinig km per jaar
bij ons is dat nog geen 5000 km per jaar
auto staat per jaar ongeveer 7 maanden stil
hoe doe je dat met een elektrische ???
thuis in de garage aan de stroom met een tijdklok of zoiets er tussen ???
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Will »

Tegen die tijd kunnen we de stekker bij het tehuis er in prikken dat doen ze al jaren zo. :-B

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door tranny »

Toon schreef:
za 22 jan 2022, 10:25
...
auto staat per jaar ongeveer 7 maanden stil
hoe doe je dat met een elektrische ???
thuis in de garage aan de stroom met een tijdklok of zoiets er tussen ???
Gewoon met een druppelladertje op krachtstroom. :mrgreen:

Voor mij zit het probleem eerder in de minimaal benodigde 3000 kg trekgewicht + 1000 kg laadvermogen, en daarnaast vind ik een aankoopprijs van hooguit € 15000,= ook al meer als genoeg investering voor een betrouwbaar 2e-hands ding.
In de prikversie zie ik dat voorlopig nog niet op de markt verschijnen, dus ik moet noodgedwongen nog wel een poosje blijven dieselen.
En als het ooit eens zover komt dan zal de laadpaal bij m'n bedrijf moeten komen, want aan dat ongemak van die laadpaaloorlog die hier momenteel speelt wil ik echt niet meedoen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door jan- »

Toon schreef:
za 22 jan 2022, 10:25
voor mij ook zeker geen prikauto
wacht nog liever op de volgende generatie de waterstof motor
daar zie ik veel meer toekomst in
die is ook beter geschikt voor mensen met weinig km per jaar
bij ons is dat nog geen 5000 km per jaar
auto staat per jaar ongeveer 7 maanden stil
hoe doe je dat met een elektrische ???
thuis in de garage aan de stroom met een tijdklok of zoiets er tussen ???
Als je stilstaat hoef je toch niet te laden? Net als een camper (als je geen sluipverbruik hebt). Ik zou verwachten dat hij dit wel 7 maanden kan uithouden.

Probeer maar eens 7 maanden je waterstof in een tank te bewaren. In een auto is dat bij hoge druk. En waterstof is klein, dus gaat bijna overal doorheen. Commercieel gebruik van groen waterstof zal lang duren voor de particulier. Dat gaat eerst naar Tata Steel enz. Het kost ook 5x zoveel extra energie t.o.v. een auto op een accu.

Een elektrische laadpaal is vele malen eenvoudiger dan waterstof tanken met een auto. Het is niet voor niets dat bussen (tijdelijk) op diepladers werden gezet om ergens in Nederland te kunnen tanken.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door jan- »

Aloys schreef:
zo 16 jan 2022, 19:56
Mijn jaarcontract bij Energie Direct is deze week afgelopen. Stroom kost nu € 0,52 en gas € 2,27
gedurende de eerste 6 maanden, tot 1 juli a.s. Daarna gaan ze de prijzen opnieuw vaststellen.
Erg duur, volgens mij.

We zijn maar meteen overgeschakeld naar ANWB Energie en bepalen daar variabele (inkoop)prijzen.
De dagprijs voor gas: vandaag € 1,05 plus circa € 0,60 variabele leveringskosten
en elektrisch per uur: vandaag gemiddeld € 0,24 plus circa € 0,10 variabele leveringskosten.
Zie https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Ik meld het maar even, wellicht nog interessant voor deze of gene... :D
Website www.anwb.nl/energie
Mijn jaarcontract loopt ook af en ik dacht dat ik nu ook aan de beurt was, maar het valt reuze mee! Ik kreeg een aanbieding van €-19,00 per maand. Dus ik dacht: laat ik nog wat extra aansluitingen aanvragen. Het addertje onder het gras was dat ze wel een heel laag verbruik hadden ingeschat.

Toch ben ik er op ingegaan, want als ik het uitreken kom ik uit op € 11,50/maand. Niet gek voor een 25 jaar oude 2-onder-1-kap. Het enige duurzame waarin ik heb geïnvesteerd in de afgelopen 25 jaar zijn 2 panelen op mijn schuurdak. Als je verbruik laag is, is de truc om een jaarcontract te nemen met een hoge korting. En als je weet hoe je zuinig om kan gaan met de accucapaciteit van je camper, kan je dat thuis ook toepassen.

Financieel gezien heeft het voor mij weinig zin om te gaan investeren voor een energieneutrale woning. De terugverdientijd is voorlopig nog veel te lang.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Aloys »

Die maandprijzen vergelijken heeft weinig zin, volgens mij. Waar het écht om gaat is de prijs per KWh en de prijs per M3 gas. Plus de variabele kosten (afhankelijk van je gebruik) die er bij komen.
Ze kunnen je wel een laag maandbedrag in rekening brengen, maar dan zul je aan het eind van het jaar moeten bijbetalen!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door gjvonk »

Ons huis ombouwen zie ik nog niet zitten: het huis is een split level tussenwoning met 5 halve verdiepingen uit 1993, goed geïsoleerd gebouwd en toen we het 2 1/2 jaar geleden kochten hebben we 11 PV panelen laten leggen en de reeds aanwezige zonneboiler installatie voorzien van 2 nieuwe collectoren, een pomp en een nieuwe 100 liter boiler.

Gasverbruik van 2020: 508 m3, 2021: 603m3. Stroom: respectievelijk min 828 en min 706 kWh. Met min bedoel ik dat we meer teruggeleverd hebben als gebruikt.

Als onze cv aan vervanging toe is, wordt het een hybride met warmtepomp. Wat ik een heel interessante ontwikkeling vind: het voorstel voor subsidie op een huis accu. Als die er is, ga ik mijn gaskookplaat vervangen door inductie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie