Energieneutrale woningen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Energieneutrale woningen?



Bericht door Marco Polo »

Het salderen komt van de overheid.
Dus als er al iets in geluisd wordt gebeurd dat door de overheid ;-)
En die laat je vervolgens weer aan de marktpartijen over.
Die, als ze maar genoeg opslag hebben, best profijt kunnen hebben van al die kleine opwekkers

Maar goed, las laatst een analyse dat thuisbatterijen nu voor geen meter rendabel zijn en dat daar hooguit verandering in kan komen als dynamische prijscontracten de norm zouden worden.

Dus ook daar zou de markt de ontwikkelingen wel eens kunnen sturen als de overheid zich terug trekt.

De huidige markt is sowieso moeilijk.
Ook voor de marktpartijen.
Niemand weet echt wat de toekomst brengt.
Stroom uit hernieuwbare bronnen is notoir onbetrouwbaar - het is er nooit als je het nodig hebt - maar het investeringsklimaat voor conventionele opwek is nul.
Behalve dan voor de mogelijke kerncentrales in Borssele.
(Alhoewel dat qua investering nog maar te bezien valt. In de UK hadden ze daar Chinees geld voor nodig).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Energieneutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

ik heb al 13 jaar zonnepanelen , en de kosten allang terug verdient, en niemand weet wat de toekomst en de regering biedt, dus doe nu wat en ga niet wachTen op duidelijkheid, want die komt nooit is nu wel duidelijk, wil je wat DOE dan wat, ik heb er al 13 jaar zeer veel voordeel van !!!
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Energieneutrale woningen?



Bericht door hathi »

:thumbup: juist Jos ,dat vooruit zien moet je zelf doen ,en niet aan de overheid over laten,die kunnen het tegenwoordig voor zichzelf nog niet, en lopen ,achter anderen aan :-B
Hans
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Energieneutrale woningen?



Bericht door AadenAnke »

Inderdaad Jos nu al bijna 9 jaar panelen hadden zich na bijna 4 jaar terug betaald en maak nu al bijna 5 jaar een soort van woeker winst :lol: die thuis batterij zie ik wel zitten maar voor ons niet echt rendabel. In de zomer meer dan 100 dagen weg dus een overschot wat niet te benutten is. Terug leveren voor nu 9 cent per kilowatt en in de winter niet voldoende opbrengst voor wat ik eigenlijk wil “van ‘t gas af” en dus bij kopen. Voor ons dus een niet snel rendabel iets. Maar de flexibele prijs van het moment dus inkopen wanneer het goedkoop is en gebruiken als het duurder is. Misschien een oplossing maar de investering van die accu zal niet erg snel terug verdiend zijn denk ik. Op een dag zoals vandaag bijna 20 kilowatt productie en nu nog 800watt opbrengst op dit moment is wel lekker natuurlijk :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Energieneutrale woningen?



Bericht door hathi »

Aad mss zijn die LFP accu,s momenteel nog wel duur ?….ruim €1000,-, met een Basis platform en kabels €1500,-maar daarna kun je ze per stuk bij plaatsen nagelang behoefte, ……..maar wat is duur .als je hoort wat er ons nog te wachten staat,….dan was die prijs van afgelopen jaar pas een begin ,of de regering ( D66)moet vastlopen :thumbdown: , die huidige plannen van 24 Miljard , zijn niet meer op te brengen , en je weet waar het gehaald word :-B
Hans
metatoon
Berichten: 9692
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Energieneutrale woningen?



Bericht door metatoon »

Met op het moment nog maar 50 euro P/mnd energie ,is deze optie zeker nog niet aan de orde.

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Energieneutrale woningen?



Bericht door kampo »

Kroppie schreef:
wo 19 apr 2023, 13:24
ik heb al 13 jaar zonnepanelen , en de kosten allang terug verdient, en niemand weet wat de toekomst en de regering biedt, dus doe nu wat en ga niet wachTen op duidelijkheid, want die komt nooit is nu wel duidelijk, wil je wat DOE dan wat, ik heb er al 13 jaar zeer veel voordeel van !!!
Dat is allemaal mooi en juist. Destijds heb je goede keuzes gemaakt.
Geniet ervan zou ik zeggen. We gunnen het je. Doe zo verder.
Maar wat ben je er mee naar de toekomst ?

Ik ben bezig aan een renovatie van een woning die binnen een paar jaar moet af zijn. Dik isoleren, ventilatie enz.
Dan ben je niet veel met oude wijsheid. Je moet vooruit kijken.

Standaard wordt het, dus niet enkel bij mij:
Nieuwe salderingsregeling, piekbelasting, digitale teller
10.000Wp zonnepanelen met 3Ph omvormer
Thuisbatterij minstens 10kWh maar waarschijnlijk +20kWh
3Ph Warmtepomp vloerverwarming en sanitair+ 2 airco's
Inductie koken en de gebruikelijke andere elektrische toestellen
1 of 2 full elektrische voertuigen dus minstens een 11kW of een 22kW snellader

Wat de systeem kostprijs is, is de vraag niet want het mag niet meer anders.
Je komt veel hindernissen tegen. En stoorzenders die vanuit een verleden vertellen.
Is je straat wel in 3x400V+N?
Bij mij niet. Wel 3x230V zonder N.
Dus bi directionele isolatie transformator 230>400V. Differentieel type B voor EV enz.

Wat ik beschrijf is wat het bij velen zal zijn...
Als je nog 10 jaar blijft leven dan ga je het nog meemaken (wat ik iedereen toewens).
Vandaag zijn er weinig mensen die dit systeem al in zijn totaliteit hebben en over hun ervaring kunnen vertellen.

Wat ben je (ik) vandaag met iemand die in het verleden elektrisch goed geboerd heeft ? Alle voordelen/subsidies worden afgeschaft.
Bovendien doe ik dit toch liever zonder subsidies want dat is altijd al goedkoper geweest.

Een paar getallen:
Stroomverbruik woning: 2.500kWh/jaar
Stroomverbruik Warmtepomp+airco: 5.000kWh/jaar
1 stuk full EV met 12000km/jaar: 2.000kWh/jaar thuis tanken
TOTAAL stroom verbruik: 9.500 kWh/jaar

Berekende jaar opbrengst 25 zonnepanelen van 410Wp: 9.083kWh/jaar
maar gemiddeld in de 2 slechtste maanden amper 2,16 kWh/dag
en gemiddeld tijdens de 5 beste maanden 12,95 kWh/dag
Groeten Kampo
metatoon
Berichten: 9692
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Energieneutrale woningen?



Bericht door metatoon »

Zijn wel hele hoge gebruiks cijfers hoor..

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Energieneutrale woningen?



Bericht door kampo »

Bedank voor je opmerking. Ik zal daar nog eens over nadenken.
Is gerenoveerde vrijstaande woning uit 1970
2 personen
Welk luik is te hoog ?
Vanaf wanneer gaan we 2 full elektrische voertuigen hebben ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Energieneutrale woningen?



Bericht door Metor »

kampo schreef:
do 20 apr 2023, 14:00
Berekende jaar opbrengst 25 zonnepanelen van 410Wp: 9.083kWh/jaar
maar gemiddeld in de 2 slechtste maanden amper 2,16 kWh/dag
en gemiddeld tijdens de 5 beste maanden 12,95 kWh/dag
Hoe kan dat nou?

2 slechtste maanden van 2,16KWh/dag is 132KWh
5 beste maanden van 12,95KWH/dag is 1975KWh

Blijft dus over 9083-132-1975 = 6976 KWh, voor de 5 tussenmaanden is 45,75KWh/dag.
Dat is 3,5x meer dagopbrengst als in de beste maanden van het jaar?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Energieneutrale woningen?



Bericht door kampo »

Je hebt gelijk. Daar zit ergens een reken fout in de minimale en maximale dagopbrengst volgens die 2 slechtste en 5 beste maanden. Knap dat je het opmerkt :thumbup:
Dat wil ik een beetje kennen om het potentieel van de thuisbatterij in te schatten.

Ik gebruik de simulatietool van Europa.
Het zijn 3 daken met andere orientatie en helling.
En ook een verschillend aantal panelen.
Je kan met die tool de gemiddelde jaaropbrengst of maandopbrengst berekenen.
Groeten Kampo
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Energieneutrale woningen?



Bericht door veetee »

Je bedoelt deze tool?
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/

Heb ik al diverse malen gebruikt, en mits de juiste gegevens ingevuld, geeft een zeer goede schatting van de te verwachten opbrengst
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Energieneutrale woningen?



Bericht door hathi »

Mijn ervaring is ,dat diegene welke de Solar panelen leveren,exact de opbrengst in jouw specifieke situatie kunnen berekenen en dit ook doen,en dat lijkt me , en blijkt ( in mijn geval) vrij nauwkeurig ,de zon kan niemand voorspellen , de juiste ligging, staat vast, de plaatsing ( waar) laat ik aan hen
Hans
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Energieneutrale woningen?



Bericht door bikerwally »

kampo schreef:
za 22 apr 2023, 11:47
Ik gebruik de simulatietool van Europa.
Het zijn 3 daken met andere orientatie en helling.
En ook een verschillend aantal panelen.
Je kan met die tool de gemiddelde jaaropbrengst of maandopbrengst berekenen.
Dag Kampo,
Dat wordt een prachtig energiesysteem :thumbup:
Bij ons zal het een veel kleinere opstelling worden.
Eén van de voornaamste redenen om dit te doen is de onvoorspelbaarheid van onze energievoorzieningen en energieprijzen.
Dit Europees conflict kan nog steeds uit de hand lopen en de Chinezen kunnen ook nog beginnen in Taiwan.
Met een eigen solar/accu systeem ben je toch een beetje onafhankelijk wanneer plots het licht uitgaat of als de factuur onbetaalbaar wordt.
Ik heb net panelen/omvormer/accu's besteld (alles op voorraad) en zal dit binnenkort zelf installeren.
Niet aan het net gekoppeld, maar een stroomcircuit naar eigen behoeften, afgestemd aan ons thuisprofiel (zoals het reisprofiel voor een camper).
De camper wordt al gebruikt als powerstation wanneer deze stilstaat op de oprit: 4,6 Kw LFP accu's, 1256 Wp solar en een 3000W omvormer.
Hiermee was rekening gehouden tijdens de (zelf)bouw.
De grote verbruikers van de woning staan hier op: inductiekookplaat, oven, wasmachine, stofzuiger, ...
Het nieuwe systeem komt van Bluetti en de accu's hebben een andere voltage: 51,2V. Dit wordt een apart circuit.
AC500 met 4 LFP accu's, samen 12,3 Kw.
We beginnen met 2 strings van elk 1500 Wp solar (3000 Wp) is het maximum dat de AC500 kan hebben via de DC ingang.
Kan eventueel nog uitgebreid worden met 5000 Wp met micro-omvormers via de AC ingang.
De panelen komen op licht-hellende oppervlaktes waar ik gemakkelijk bij kan.
Elk van de 6 panelen zal de mogelijkheid hebben om de hellingshoek aan te passen. Dit is vooral van belang in de donkere maanden.
Voor de maand december geeft een hoek van 72° bijna een verdubbeling van de opbrengst tegenover een hoek van 12°. Oriëntatie is gericht naar het Zuiden.
Na een jaar testopstelling gaan we zien of we nog moeten uitbreiden qua accu's (maximum 18,4 Kw) en panelen.
Afbeelding
Plaats reactie