Energieneutrale woningen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Energieneutrale woningen?



Bericht door Toon »

hoe zijn de ervaringen van de energie zuinige woningen in deze perioden
hoe is het vergaan met de bewoners die van het gas af zijn gegaan in deze afgelopen perioden
hebben ze zich arm gestookt???
of hebben ze zitten koukleumen ???
zouden ze weer AAN het gas gaan om te verwarmen als ze daar de gelegenheid voor zouden krijgen ??
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erich
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 17:51
Locatie: Zutphen

Re: energie neutrale woningen ?



Bericht door Erich »

Nou dat kan ik je vertellen.
We hebben op het dak een warmtepomp staan en een flink aantal zonnepanelen. De woning is een tussen bungalow uit de begin jaren 80.
Redelijk geïsoleerd en sinds vorig jaar ook hr++ dubbel glas.
De warmtepomp is zo ingesteld dat er in principe alleen op de pomp warmte geleverd wordt, de ketel springt alleen in bij als er een extreme warmte vraag is. (Instelling op de warmtepomp )
Tot nu toe in de afgelopen week een keer of 2 gebeurd.
We hebben vloerverwarming in het hele huis.
De stroomvraag is groot, afgelopen zondag 23 kWh op 1 dag maar dit wordt makkelijk terugverdiend op jaarbasis.
In de voorgaande matige winterjaren hadden we een flinke netto teruglevering, dat zal dit jaar we iets minder zijn.
Kortom, het gaat prima, comfortabel warm en geen gas gebruik ( behalve voor douchen)

Grt,
Erich
18B59635-5AEE-4E30-B792-D2677BBA2328.jpeg
18B59635-5AEE-4E30-B792-D2677BBA2328.jpeg (151.99 KiB) 4490 keer bekeken
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Toon »

dus Erich
je bent nog wel aangesloten op het gas
tenminste dat begrijp ik uit je schrijven dat de cv ketel 2 x is bij gesprongen
hoe zou het gegaan zijn als je geen gas meer had gehad dan ???
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erich
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 17:51
Locatie: Zutphen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Erich »

Hallo Toon,

Dan had ik een zwaardere installatie moeten aanschaffen met een boiler. Aangezien ik toen geen ervaring had en ik ook benieuwd was of en hoe het zou gaan, heb ik dat toen niet aangedurfd. Ik denk dat dit, gezien de ervaringen van de afgelopen 3 jaar, achteraf dus wel mogelijk was geweest.

In 2020 hebben we 110 m3 gas gebruikt, dat gebruikte ik anders alleen al in januari.
Grt,
Erich
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Zwerfsteen »

Groet,
Leny en Pieter
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: energie neutrale woningen ?



Bericht door veetee »

Erich schreef:
za 13 feb 2021, 13:13
...
De stroomvraag is groot, afgelopen zondag 23 kWh op 1 dag maar dit wordt makkelijk terugverdiend op jaarbasis.
Dan moet je wel veel paneeltjes hebben liggen. En dan zal je nu quitte spelen, maar is dat straks nog zo als de salderingsregeling op de schop gaat?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

die salderings regeling daar zijn de geleerden nog over aan het stoeien, maar tegen de tijd dat die er uit zijn heb ik de boel allang terug verdient met mijn 2e hands zooi. :-B :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Erich
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 17:51
Locatie: Zutphen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Erich »

We hebben 17 panelen op het dak staan, dat is inderdaad nogal wat. Expres overgedimensioneerd ivm de warmtepomp.
Ik ben ook erg benieuwd hoe het gaat als de salderings maatregel vervalt. Ik heb begrepen dat die voor huishoudens die al panelen hebben langzaam wordt afgebouwd.
Aangezien we flink overgedimensioneerd zijn verwacht ik ( hoop ik :wink: ) dat het uiteindelijk netto op 0 uitkomt. Ik hoef er niet aan te verdienen.

Grt,
Erich
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Vopper »

Als het gas wordt afgesloten zorg ik wel dat ik een ombouwset voor de gaskachel heb en een paar grote propaan cilinders(60ltr?)
Heb ook al jaren een klein heteluchtkanon op propaan, desnoods gaat die ook de woonkamer in.
Kom maar met de gevaren, weet er alles van. ;;-)

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door metatoon »

Dank zij panelen staat ons gebruik op 1 kw. Per jaar .Dit gaat al vier jaar zo .
Die ene kw moet verplicht in rekening gebracht worden.
Salderings regeling er af en verplichte meter vervanging komt er aan.(zonnebelasting)
Er moeten immers zwaarder kabels en masten komen.I.v.m. Teruglevering.
Er zijn ook daadwerkelijk masten bezweken .

Consument gaat dit betalen.

Gr. Toon
Laatst gewijzigd door metatoon op za 13 feb 2021, 14:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

ik heb 2500 Wp op dak iggen, 1200Wp links van het tuinpad, 900Wp rechts van het tuinpad, en 400wp flexpanelen op dak van schuur (in de schuur een een 200liter warmwaterboiler met 20 vacuumbuizen collector, geeft van april tot oktober warmwater voor douchen en afwassen).
die 1200 Wp(10x 120W p van 23 jaar oud) gaat van de zomer vervangen worden door 10x 315Wp,dus gaat leuk worden,

en als men besluit dat ik maar 8 cent krijg i.p.v. salderen, wel plaats ik gewoon bij veel kleintjes maakt ook een grote, en ik vind het leuke hobby, en de opbrengst is leuk maar niet het voornaamste, de tijd tussen opstaan en slapen gaan moet een leuke tijd zijn :idea: .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Bob Diesel »

In ons nieuw onder komen Moesten we elektrisch gaan koken en kwamen er 6 zonnepanelen van 325 wp op het dak
zelf ivm hier mee ook gekozen voor een airco welke dus ook als warmte pomp kan verarmen
en natuurlijk koelen , dit puur voor de woonkamer, en dat werkt goed, dat verwarmen
MAAR , dit werkt alleen maar goed eigenlijk zeer goed tot net boven het vriespunt,daarna word het al minder rendement
en boven dien wil die dan wel een stoppen ,om welke reden dan ook , schijnbaar gaat er dan iets bevriezen, omdat het ijs dan op de buiten unit zichtbaar word
dus met echte kou gaat hier lekker de CV op gas aan , met ih gehele huis de radiators open
en dat is toch wel aangenamer

Had je al ideen om helemaal op LL airco/verwarming over te stappen, ik zou er nog eens goed over nadenken
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Aloys »

metatoon schreef:
za 13 feb 2021, 13:57
Consument gaat dit betalen.
Ja, wie anders? Mijn camper moet ik ook zelf betalen. En als de overheid het voor ons betaalt,
dan betalen wij het toch weer terug in de vorm van verhoogde belastingen of lagere uitkeringen.
Het moet toch ergens vandaan komen! :D

En als je al zonnepanelen hebt en je bent bang voor het aflopen van de salderingsregel, gebruik je
eigen stroom dan gewoon zelf. De was draaien wanneer de zon schijnt. Met mijn ruim 8 jaar oude
zonnepanelen gebruiken we nog zo'n 1800KW stroom per jaar. Gasverbruik ca. 1000m3 per jaar,
dat is weinig voor een hoekwoning uit de jaren '70. Inmiddels in het hele huis wel nieuwe kozijnen
met dubbel glas.

Wij stoken overigens zuinig: 's nachts staat ie op 14 gr, overdag op 18 gr. 's Avonds 19 tot 19,5 gr.
Geleerd in onze studententijd in het noorden, een "revolutiewoning" met veel kieren en enkel glas!
Zijn we met de camper weg op wintersport dan staat ie op 6 of 8 graden. Met een appje houd ik de
boel thuis in de gaten.

Sinds kort, met een airco-installatie in woon- en slaapkamer en mijn kantoor/radiokamer gebruiken
we deze warmtewisselaar ook voor bijverwarming. 1800W elektrisch levert ca. 7000W warmte door
dat wisselsysteem. Dat haalt ie van buiten!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door metatoon »

Aloys.
Mijn situatie is zo dat ik zeker al mijn eigen stroom gebruik . Mijn k.w. Gebruik is een negatief saldo .Ben wel verplicht 1 k.w te betalen. En van bang zijn is geen sprake.
Ik geef juist om dat te bereiken een hogere meterstand op dan het daadwerkelijk is.Op deze manier voorkom ik dat ik over alle door zon opgewekte k.w een vergoeding krijg , dit beperk ik zoveel mogelijk.
Kan nu nog met oude meter die gewoon terug draait.
Dat kan zo dadelijk niet meer .
Jammer maar helaas pindakaas ,en gewoon in de toekomst over de teveel opgewekte energie belasting betalen en niet meer voor eigen gebruik.
Dat kan dan niet meer ,door de verplichting van de te plaatsen van slimme meter,die ik liever niet zie verschijnen.
En aloys we liggen op een lijn zoveel mogelijk besparen op energie :-B
Dat dan weer wel.
Gr. Toon.
Laatst gewijzigd door metatoon op za 13 feb 2021, 15:59, 4 keer totaal gewijzigd.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Plaats reactie