Energieneutrale woningen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door jan- »

Liander "Wij kunnen onze schaarse technici dan inzetten op essentiële onderdelen van het netwerk."
In de Flevopolders is het nu lastig om een nieuwe stroomaansluiting te krijgen. Wat is dan essentieel? Dat zal Facebook wel zijn, want die willen bij Zeewolde een datacenter neerzetten dat meer stroom verbruikt dan alle huishoudens in Amsterdam bij elkaar.

Facebook gaat er eerst vandoor met onze Opslag Duurzame Energie met al die subsidies op windmolens. Er worden zelfs windmolens afgebroken om weer opnieuw subsidies op nieuwe windmolens te krijgen. Dan kunnen ze in het buitenland zeggen: wij zijn een groen bedrijf. En vervolgens kan Nederland met fossiele energie het elektriciteitsnetwerk in de lucht proberen te houden wat weer de nodige rechtzaken op zal leveren.

Het is dus prioriteiten stellen. Maar ik vind het zonde dat nu natuur wordt omgezet in zonnepaneelvelden, terwijl er op gebouwen ruimte genoeg is.

Zo, weer even mijn hart gelucht (ik zal nog eens een keer een oud topic een schop geven).
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
CaradoT135
Berichten: 2298
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door CaradoT135 »

Als Meta daar al een datacenter gaat bouwen zal Liander daar vast niet de stroomvoorziening gaan verzorgen. Liander is een regionale netbeheerder, voor dit soort stroomvreters zal daar vast minimaal een 110kV naar toe moeten, daar doet Liander zo goed als niets mee, dat wordt vast een TenneT kabel.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door jan- »

Maar die servers draaien niet op 150 kV. Veel werk zal door technici gedaan moeten worden waar nu juist een te kort aan is (volgens Liander). Denk ook aan aannemers, onderdelen etc. https://www.hoogspanningsnet.com/tag/facebook/

Dat wordt misschien even wat minder Facebooken en WhatsAppen :-B
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Vopper »

De thuisaccu heb ik al klaar staan(9kW), het wachten is nog op een goede omvormer en zonnepanelen :-?

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Cee Pee »

Ze zijn me nog te duur, dik € 500,= per Kw.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

CaradoT135 schreef:
di 18 jan 2022, 22:31
Als Meta daar al een datacenter gaat bouwen zal Liander daar vast niet de stroomvoorziening gaan verzorgen. Liander is een regionale netbeheerder, voor dit soort stroomvreters zal daar vast minimaal een 110kV naar toe moeten, daar doet Liander zo goed als niets mee, dat wordt vast een TenneT kabel.
Deze kabels liggen er al!
Het voormalige zendstation heeft daar gezeten en had een 110 KVA aansluiting.
De zenders zijn afgebroken maar de stroom kabel is er nog.
Dat is ook de reden waarom ze pressies daar willen bouwen.

Theo
CaradoT135
Berichten: 2298
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door CaradoT135 »

OK, ik dacht dat dat datacenter aan de oostkant van de Hoge vaart zou komen, het voormalig kortegolfstation zat toch aan de westkant van de Hogevaart?
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door henk en lila »

Grappig dat we hier in de laatste tien reacties eigenlijk lezen waarom "alles elektrisch" een snel doodlopende weg is. Dat is overigens ook mijn mening. Ondanks dat wij met ons huis netto 0 kWh op jaarbasis afnemen dankzij een setje zonnepanelen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

CaradoT135 schreef:
wo 19 jan 2022, 9:07
OK, ik dacht dat dat datacenter aan de oostkant van de Hoge vaart zou komen, het voormalig kortegolfstation zat toch aan de westkant van de Hogevaart?
De kabel is er al, of deze nu 100 meter omgelegd moet worden of dat er een totaal nieuwe moet komen.
Dat maakt uit.

Theo
CaradoT135
Berichten: 2298
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door CaradoT135 »

Dat hergebruik van die paar meter kabels valt nog te bezien, gaat ook niet gebeuren.
Wat hier echter speelde, was dat Meta de afstand van vijf kilometer van het bestaande onderstation van TenneT (tot bedrijventerrein Trekkersveld waar het beoogde datacenter is gepland, red.) te groot vond. Ze kwamen daarom met de eis dat ze een eigen onderstation wilden bouwen, dichter bij het datacenter.’
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Mocht dat zo gaan gebeuren, dan lijken we echt in het wilde westen te wonen waar de sterkste het voor het zeggen heeft.
Een burgervader die de NRC fabeltjeskrant noemde en hier na heel veel druk pas afstand van wilde doen.
Eng zo iets.
Maar hetzelfde zagen we, op een nog grotere schaal, hier gebeuren met de windmolens.
Waar zelf bij nacht en ontij de wet voor werd aangepast om maar geen inspraak te hoeven doen.

Theo
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Vopper »

Het grote geld heeft het al veel langer voor het zeggen, zie o.a. Groningen.
Vroeger ging het openlijk, maar tegenwoordig in het geniep.
En dan maar beweren dat je vooral moet gaan stemmen, waarop????? Zijn allemaal zakkenvullers of kunnen nog geen deuk in een pakje boter drukken. :bang: :twisted:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Vopper »

Cee Pee schreef:
wo 19 jan 2022, 0:18
Ze zijn me nog te duur, dik € 500,= per Kw.
Is ook goedkoper aan te komen, jonge accu's van noodstroomvoorziening. :wink: Voor oudijzerprijs ;;-)

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Gino608D »

Een thuisaccu gaat het in Nederland niet worden. In de zomer leveren mijn panelen veel meer dan dat ik op een dag verbruik, dus dan zitten ze in de ochtend al snel weer vol en moet ik alsnog terugleveren. De enige optie is om het direct te verbruiken.

In de winter verbruik ik veel meer dan dat mijn panelen kunnen leveren, dus dan zijn de accu's altijd leeg.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Plaats reactie