Energieneutrale woningen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door CaradoT135 »

Hoe stel je dat voor dan? Na een lange dag in het westen moet ik mijn EV aan de eind van de dag aan de lader zetten. In middels is zon zo goed als onder en het laden uit het stopcontact kan beginnen. Even voor 5 uur gaat de wekker en om half zes rij ik weer 200 kilometer met een volgeladen accu richting het westen. Als de zon in de zomer hoog aan de hemel staat begint mijn PV installatie ± om 6 uur met het produceren van stroom, hoe moet ik dan mijn EV accu voor thuisdoeleinden gebruiken, in het weekeinde?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

niet gaan bedenken waarom het niet zou kunnen ,maar bedenken wat wel kan, en dat zal verschillend voor velen zijn.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Cee Pee »

En wat doe je in het westen of staat hij daar de hele dag in het zonnetje niet op te laden.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door CaradoT135 »

Daar heb je weer gelijk in. Als ik op vakantie ben met mijn diesel camper is de EV wel weer 4 weken beschikbaar. Maar dan gebruik ik thuis weer geen stroom.

Nee, dan rij ik van het ene werk naar het ander.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Toon »

CaradoT135 schreef:
do 20 jan 2022, 18:47
Hoe stel je dat voor dan? Na een lange dag in het westen moet ik mijn EV aan de eind van de dag aan de lader zetten. In middels is zon zo goed als onder en het laden uit het stopcontact kan beginnen. Even voor 5 uur gaat de wekker en om half zes rij ik weer 200 kilometer met een volgeladen accu richting het westen. Als de zon in de zomer hoog aan de hemel staat begint mijn PV installatie ± om 6 uur met het produceren van stroom, hoe moet ik dan mijn EV accu voor thuisdoeleinden gebruiken, in het weekeinde?
of verhuizen naar het westen
heb je geen auto nodig
of een tweede erbij
kan hij om de dag mooi opgeladen worden
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door JoopBrekken »

Het idee is dat ( in de toekomst ) veel EV,s een groot deel van de dag, slim aan het net hangen. Je geeft aan waneer je accu vol moet zijn, en hoever er ontladen mag worden. Hoe langer jou accu beschikbaar is voor bufferen ( overal waar stroom nodig is, niet alleen voor je eigen huishouden ) hoe voordeliger dat voor jou moet zijn.
Dit heeft niet direct met een energie neutraal huis te maken maar wel hoe in de toekomst, met de onbetrouwbare stroomvoorziening van wind en zon, toch een werkbaar systeem zou kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op vr 21 jan 2022, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Vopper »

Toon schreef:
vr 21 jan 2022, 9:50
CaradoT135 schreef:
do 20 jan 2022, 18:47
Hoe stel je dat voor dan? Na een lange dag in het westen moet ik mijn EV aan de eind van de dag aan de lader zetten. In middels is zon zo goed als onder en het laden uit het stopcontact kan beginnen. Even voor 5 uur gaat de wekker en om half zes rij ik weer 200 kilometer met een volgeladen accu richting het westen. Als de zon in de zomer hoog aan de hemel staat begint mijn PV installatie ± om 6 uur met het produceren van stroom, hoe moet ik dan mijn EV accu voor thuisdoeleinden gebruiken, in het weekeinde?
of verhuizen naar het westen
heb je geen auto nodig
of een tweede erbij
kan hij om de dag mooi opgeladen worden
Verhuizen naar het westen terwijl je in het mooie Drente woont??
Het westen: peperduur, te vol, te druk bleeeh.

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Will »

Mijn zoon heeft een Audi E-Tron en laad zoveel stroom waarvan twee huishoudens twee dagen stroom kunnen gebruiken en rijd daar 400 km op.
Hoe wil je dat terug leveren als je zelf al zoveel nodig heb allemaal fabeltjes.?

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Toon »

Vopper schreef:
vr 21 jan 2022, 11:08
Toon schreef:
vr 21 jan 2022, 9:50
CaradoT135 schreef:
do 20 jan 2022, 18:47
Hoe stel je dat voor dan? Na een lange dag in het westen moet ik mijn EV aan de eind van de dag aan de lader zetten. In middels is zon zo goed als onder en het laden uit het stopcontact kan beginnen. Even voor 5 uur gaat de wekker en om half zes rij ik weer 200 kilometer met een volgeladen accu richting het westen. Als de zon in de zomer hoog aan de hemel staat begint mijn PV installatie ± om 6 uur met het produceren van stroom, hoe moet ik dan mijn EV accu voor thuisdoeleinden gebruiken, in het weekeinde?
of verhuizen naar het westen
heb je geen auto nodig
of een tweede erbij
kan hij om de dag mooi opgeladen worden
Verhuizen naar het westen terwijl je in het mooie Drente woont??
Het westen: peperduur, te vol, te druk bleeeh.

:wave: Vopper
dan is er ook nog de mogelijkheid om de auto in het westen op te laden
een lange dag in het westen is overdag
dus dan tijd genoeg om hem daar op te laden
hoef je thuis niet te laden in de nacht
dus in het westen een laadpaal zoeken kan dus ook een oplossing zijn
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperic »

Will schreef:
vr 21 jan 2022, 11:11
Mijn zoon heeft een Audi E-Tron en laad zoveel stroom waarvan twee huishoudens twee dagen stroom kunnen gebruiken en rijd daar 400 km op.
Hoe wil je dat terug leveren als je zelf al zoveel nodig heb allemaal fabeltjes.?
Ja, dit ene voorbeeld is representatief voor het gehele electrische wagenpark :crazy:

Het is een goede ontwikkeling die zeker een positieve bijdrage kan leveren :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Zo lang de stroom kabels nog uit de jaren 50 zijn + de verdeelstations, is het allemaal dikke flauwe kul.
Droomwensen noem ik het dan, niet getuigen van realiteitszin.

Theo
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door tonic »

Als de doemdenkers het voor het zeggen hadden reden we nu nog met paard en wagen.
Dat er iets gaat veranderen is zeker en voor de nieuwe problemen zal zeker een oplossing komen.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Dat is te gemakkelijk om dit als doemdenken weg te zetten.
Ik noem het liever kop in zand steken als je niet beseft dat je de kabels eerst op orde moet hebben.

Theo
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Will »

a, dit ene voorbeeld is representatief voor het gehele electrische wagenpark :crazy:
Dat zou best wel eens kunnen want er zit zoveel fiscaal voordeel op dat hij net zo goedkoop is als een beetje middenklasser.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Plaats reactie