Energieneutrale woningen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
ger47
Berichten: 94
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 21:31

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door ger47 »

Nog even dit dan:

1m3 aardgas levert 8,8 kWh en dat kost €. 1,60
1 kWh stroom kost €. 0,36
1 kWh aardgas kost dus €. 0,18

Prijzen van vandaag.

Je moet dus een toestel hebben dat een rendement heeft van 200% om dezelfde kosten te krijgen.
Dan komt dus een warmtepomp in aanmerking.
Gemiddeld heeft een goede warmtepomp, mits goed geïnstalleerd, een C.O.P. (rendement) van 3,5-4 oftewel 350 a 400%.
Hoe lager de benodigde watertemperatuur des te hoger zal het rendement zijn.
Vandaar dat vloerverwarming daarvoor erg geschikt is en de voorkeur geniet. Maar een combinatie met radiatoren gaat ook prima.
Een goede warmtepomp heeft een hogere Coefficient of Performance (COP)te weten ongeveer 5. Dat zijn ook de duurdere.
Wij rekenen ook met de S.C.O.P (S=seasonal) wat de werkelijkheid nog beter benaderd.
Ga je een goede vergelijking maken dan werken we met graaddagen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18104
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Cee Pee »

Of het energie neutraal is weet ik niet maar het kan wel uit. :D
Op mijn huisje liggen 16 panelen van 370 Wp dus samen 5920 Wp
Een gas aansluiting heb ik niet dus alles gaat electrisch 3x25A; koken (inductie), stoken (Infrarood vloerverwarming) en warmwater.(3x10 liter boiler)
Ik betaal per maand € 22,= (minimum bedrag) en kreeg afgelopen jaar € 340,= terug.
Zomers lever ik en winters verbruik ik. :cheers: en voor de rest geloof ik het wel.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

hier ook, ik gebruik geen enkele m3 gas [0,00m3], doe alles elektrisch met energie van de zon [ 7000Kwh panelen] , en krijg eind van het jaar nog geld terug ook, en voor de gezelligheid heb ik nu sinds 14dg een oud 2ehands jotul houtkacheltje staan, heerlijk
kan het ieder aanbevelen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ger47
Berichten: 94
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 21:31

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door ger47 »

Zonneboiler.

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van een zonneboiler.
Hoeveel warmwater heb je nodig op een dag?
Zonneboiler is duur in aanschaf, onderhoud, is toch een aparte installatie weer.
Vaak bij zonnig weer is de boiler rond de middag al op temperatuur. En dan liggen de buizen daar te koken.
Leg op dat oppervlak PV panelen die werken probleemloos het hele jaar, ook op vakantie.
Plaats daarbij een elektrische boiler of via de warmtepomp, nog altijd ongeveer 200% rendement bij die hogere temperatuur.
Geen omkijken naar.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

voor warm water heb ik 6m2 vacuumbuizen en een 200liter boiler [1400 euro ebay.de] , s,zomers en voor en najaar geen probleem elke dag genoeg water voor douchen en afwassen, en om de min temp van 65gr i.v.m. legionella ook in de winter te garanderen een 2kw electrisch element toegevoegd, werk ook prima, en dat die buizen koken, wel die kunnen er tegen, gaat al jaren goed
uitzoeken ,kopen, installeren, onderhouden ik doe alles zelf, maar heb er ook lol en interresse in
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 16 jan 2022, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperic »

metatoon schreef:
zo 16 jan 2022, 19:10
Camperic.

Berekening gebaseerd op 365 dagen thuis?
Berekening gebaseerd op de daadwerkelijke verbruik afgelopen 12 maanden en ik verwacht geen significante wijziging in situatie.
ger47 schreef:
zo 16 jan 2022, 19:15
Prijzen van vandaag.
Prijzen van vandaag zijn niet relevant als je een contract hebt met vaste prijzen en dat heeft vrijwel iedereen.
Het is wel interessant om daarmee te rekenen als je een warmtepomp wilt promoten :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Aloys »

Mijn jaarcontract bij Energie Direct is deze week afgelopen. Stroom kost nu € 0,52 en gas € 2,27
gedurende de eerste 6 maanden, tot 1 juli a.s. Daarna gaan ze de prijzen opnieuw vaststellen.
Erg duur, volgens mij.

We zijn maar meteen overgeschakeld naar ANWB Energie en bepalen daar variabele (inkoop)prijzen.
De dagprijs voor gas: vandaag € 1,05 plus circa € 0,60 variabele leveringskosten
en elektrisch per uur: vandaag gemiddeld € 0,24 plus circa € 0,10 variabele leveringskosten.
Zie https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Ik meld het maar even, wellicht nog interessant voor deze of gene... :D
Website www.anwb.nl/energie
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Bob Diesel »

De zelfde leverancier vd anwb , energiezero
Levert ook aan mijdomijnenergie, de laatste hanteert ook puur de inkoopprijs
En verdient alleen aan de leveringskosten van € 5 , voor zowel stroom als gas
En de wettelijke kosten van de netbeheerder

Mn met de leverings kosten zijn tussen de leveranciers grote verschillen :!:

Edit zie bij de anwb is dat € 6 :wink:
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op zo 16 jan 2022, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

ok betaal 50 euro per maand en een groot deel krijg ik na de eindafrekening weer terug, tja het gemak van het net kost ook wat, geen probleem, zo komt jos door de winter[en de rest van het jaar] :-B :-B

zal de rest ook even vermelden, 3jaar terug heeft de woningbouw het huis geisoleerd, nieuwe kozijnen met extra isolerend glas , dak geisoleerd vloerruimte volgestort met isolatie, gevels geisoleerd, perfekt allemaal, en werkt allemaal mee natuurlijk aan een laag verbruik van energie, en zelf heb ik alle verlichting met led, en waar ik niet ben brand geen licht en is geen verwarming, en ik woon alleen, scheelt natuurlijk ook
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Zonneke »

Gelukkig mijn variabel contract nog net in september vastgelegd net nadat de prijzen begonnen te stijgen.
Zitten nu twee jaar relatief safe.
Met deze prijzen zijn er veel die nu in de kou zitten.
Laatst gewijzigd door Zonneke op ma 17 jan 2022, 8:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Bob Diesel »

Een verbruik van 3000 m3 :roll: heb je plantage :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door metatoon »

PE1OPQ Theo schreef:
zo 16 jan 2022, 19:14
Tot nu aan toe zit ik zo rond de 3000m3 gas en 0 KWh aan stroom.
Mijn zonnepanelen dekken volkomen de stroom behoefte van 2800 KWh.
En ik heb ook nog een zonneboiler waar ik spijt van heb dat ik geen grotere genomen heb.

Theo
3000m3. ?
En dat alleen voor verwarming woning?
Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door jan- »

Nog een vraag over die leveranciers met dagprijzen, want dat had ik nog niet bekeken:
Vorig jaar zag ik de prijs van stroom gedurende het jaar alleen maar stijgen, maar in 2020 was het in april en mei laag en in december hoog. Als je met panelen een lage prijs krijgt als je stroom levert en een hoge prijs moet betalen als je verbruikt is dat niet handig. Of mag je gewoon over het jaar eerst salderen?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Autocaravana »

Je moet dus een toestel hebben dat een rendement heeft van 200% om dezelfde kosten te krijgen.
Dan komt dus een warmtepomp in aanmerking.
In principe wel, maar als je zo weinig verbruikt als wij dan is een warmtepomp een te dure investering. In de winter zijn we enkele maanden weg en verwarmen we dus niet.

Toen we nog een combiketel hadden verstookten we in de winter maximaal 5,5 m3 gas per dag; er werd al elektrisch gekookt.
Nu met een elektrische boiler en infraroodpanelen komen we op maximaal op 25 KWh per dag, waarvan 20 KWh voor warm water en verwarming. Die factor 8,8 (KWh voor 1 m3 gas) is bij ons in de praktijk dus minder dan 4.

Mede vanwege de wegvallende vaste kosten van de gasaansluiting is het financieel gezien dus slim geweest om voor deze gasloze oplossing te kiezen.

Omdat het een appartement is, zijn zonnepanelen helaas niet mogelijk.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Plaats reactie