Energieneutrale woningen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
metatoon
Berichten: 9609
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door metatoon »

Jan .

Ook daar heb ik een oplossing voor.

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5995
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door TestCase »

PE1OPQ Theo schreef:
CaradoT135 schreef:
ma 21 feb 2022, 13:10

Laat ik voor het gemak maar met een nieuwe meter beginnen.
Startopname is 0 kWh eindopname -1500 kWh, krijg ik dan 22 cent keer 1500 terug? Dat schrijf je namelijk!
aha de ferasis meter wordt vervangen door een nieuwe?
Dan krijg je minder terug dan wat je koopt, het is dus niet een op een.
Want dat is alleen met een ferasis meter.
Dat is de hoofd reden ook dat de meters vervangen worden denk ik.
Ergens moet er geld verdient worden met je aansluiting op het net, en dit is er een van.
Goedkoop inkopen en dan met winst verkopen, marktwerking dus maar niet heus.

Theo
Nee Theo, ook met een slimme meter wordt er nog steeds gesaldeerd, dus wat je opwekt wordt afgetrokken van je verbruik. Is de rest positief dan betaal je dat tegen het dan geldende tarief. Is de rest negatief dan krijg je voor die rest, hierboven -1500KWh, het tarief min netkosten, opcenten, belasting. Dat was tot voor kort €0,07 tot €0,09. Een heel stuk minder ja.
Pas wanneer alle feraris meters vervangen zijn, verplicht straks, wordt de saldering afgebouwd. Wat het dan wordt?

https://www.businessinsider.nl/slimme-m ... nepanelen/

//Kees


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door CaradoT135 »

CaradoT135 schreef:
ma 21 feb 2022, 12:32
hermanusb schreef:
ma 21 feb 2022, 12:03
Salderen met een ferrarismeter is helemaal geweldig.

Je betaald je verbruik.
Dat is met een slimme meter op dit moment niet anders. Wat ik trouwens nergens kan vinden, wat je terugkrijgt met een oude meter als je meer produceert dan dat je gebruikt.
Met oude meter bedoel ik Ferrarismeter, dat leek mij duidelijk.
CaradoT135 schreef:
ma 21 feb 2022, 13:10
PE1OPQ Theo schreef:
ma 21 feb 2022, 12:51
Dezelfde prijs als de inkoop, al een paar keer voorbij gekomen.
Of bedoel je wat anders?

Theo
Laat ik voor het gemak maar met een nieuwe meter beginnen.
Startopname is 0 kWh eindopname -1500 kWh, krijg ik dan 22 cent keer 1500 terug? Dat schrijf je namelijk!
Om het rekenkundig wat eenvoudig te houden nog één keer, wat beuren de mensen met een oude Ferraris meter als ze meer produceren dan wat ze gebruiken.
Stel je betaald op dit moment € 0,22 per kW, wat krijg je terug als je een negatief verbruik hebt. M.a.w de panelen produceren 6000 kW, je verbruik is 4500 kW, krijg je met de ferrarismeter dan 1500x€0,22 terug?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

die vraag kan je energieleverancier het beste beantwoorden denk ik, dat antwoord zal bindend zijn, die antwoorden van ons niet heb ik zo,n donkerbruin vermoeden.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

TestCase schreef:
ma 21 feb 2022, 18:52
Nee Theo, ook met een slimme meter wordt er nog steeds gesaldeerd,
Ik liep al op de komende feiten voorop Kees :D Ik was al echt in de veronderstelling dat het al was ingegaan.
Nu gaat het dus nog 1 om 1 en wat je terug krijgt?
Ik vermoed dan het tarief welke je leverancier hanteert?

Theo
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Huub56 »

Je krijgt natuurlijk niet net zo veel terug over het te veel opgewekte al wat je verbruikt hier zit ook energiebelasting en opslag duurzame energie bij. De prijs wat je terugkrijgt is per aanbieder verschillend dus als je te veel opwekt kun je uitzoeken waar je het meeste terugkrijg. Vorig jaar was dit tussen 5,5 en 11 cent dus wel een verschil. Nu zijn er aanbieders waar je al 23 cent terug krijgt voor te veel opgewekt.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door hathi »

Zie hieraus voorbeeld

Greenchoice vergoedt € 0,11 per kWh, Qurrent vergoedt € 0,10 per kWh en Vandebron vergoedt € 0,105 per kWh voor de energie die je meer produceert dan je eigen energie verbruik. Pure Energie vergoedt over de eerste 1500 kWh overschot € 0,12 en daarna het kale leveringstarief.
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door jan- »

Bij mijn contract was de KWh prijs vorig jaar iets van normaal/dal: 6,5/7,5 cent (exclusief belasting). Maakt niet uit of je levert of verbruikt. Ik dacht: dan zal wat ik te veel lever wel iets van 7 cent opbrengen. Maar toen ik het na ging rekenen kwam ik uit op 8,5 cent. Gezien de reacties hier dat ze altijd in jouw nadeel rekenen dacht ik dat ik een rekenfout had gemaakt. Maar wat blijkt: ik heb meer geleverd tijdens normaal tarief en verbruikt tegen daltarief. Dat heeft mij dus nog wat winst opgeleverd (en dat zonder accu!). Vandaar die 8,5 cent.

Nu is de KWh prijs normaal/dal: 39/44 cent geworden. Dus ik verdien mijn panelen nu sneller terug.

Omdat ik uiteindelijk meer lever dan verbruik, zijn de belastingen allemaal tegen elkaar weg gestreept.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door veetee »

@jan-, ja dat is een meevaller, daar (dat van dat dal- en normaaltarief bij teruglevering) kwam ik laatst ook achter toen ik de verbruikscijfertjes eens ging bestuderen. Mooie bijkomstigheid is dat ik eind oktober '21 toen mijn (jaar-)contract afliep, er meteen maar een 3-jarig contract van heb gemaakt. De prijs begon toen net op te lopen, maar toen was niet te voorzien dat het nu zo hard zou gaan. Achteraf een heel verstandige beslissing. :D
Vorig jaar juni zonnepanelen (3.65 kWp) geïnstalleerd, in afgelopen periode jun '21 - dec '21 netto 348 kWh teruggeleverd. Was een leuke eindejaarsbonus.
Details zie mijn blog: http://titunet.nl/1ste-evaluatie-zonnepanelen/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

:thumbup:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door gjvonk »

Zomaar een gedachtenspinsel: in een elektrische auto moeten de accu's topprestaties leveren, zeker bij de acceleratie.

In een huis hoeft dat veel minder. Is dit https://eveurope.eu/product/tesla-model ... hr-24-vdc/

geschikt te maken als huisaccu? Uiteraard met een juiste omvormer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Camperrer
Berichten: 136
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperrer »

Dit is waarschijnlijk de Brandonveilige Li-ion, nog niet de lifepo4 technologie. Die Li-ion wil ik niet in mijn woning.
De prijs daartegen is interessant om iets mee op te zetten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

18650 cellen zijn lifepo, volgens mij
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camperrer
Berichten: 136
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperrer »

Ik heb eens gelezen dat de Amerikaanse Tesla Li-ion heeft. Nog niet de lithium ijzerfosfaat.
In China word in Tesla al wel lifepo4 ingebouwd.
Ik heb hier losse 18650 cellen voor fiets accu, deze zijn zeker en vast geen lifepo4. De behuizing zegt niets over de technologie.
Plaats reactie