Energieneutrale woningen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door gjvonk »

Het gaat me even niet zo specifiek over deze accu, maar meer over de vraag "is het mogelijk om accu pakketten die voor gebruik in een elektrische auto afgeschreven zijn, in te zetten als huisaccu?" En in het kielzog: "En wat is daar dan voor nodig?" Hebben die accu's inderdaad nog wel voldoende capaciteit om als huis accu te dienen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door kampo »

Het is zoveel werk om het te installeren en goedgekeurd te krijgen.
Daarom volgens mijn enkel realiseerbaar met nieuwe LFP accu's want ze moeten lang meegaan.
En nog steeds duurder als gewoon stroom/gas kopen.

Tel eens op
Huis
Zonnepanelen
Warmtepomp
Airco(s)
2 laadpalen voor toekomstige EV
Thuisbatterij
...
3 phasen systeem of gewoon 230V ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door gjvonk »

De zonnepanelen hebben we al en wij behoren precies tot dat gemiddelde huis met zonnepanelen wat gemiddeld 900 kWh terug levert na saldering...Zal nog 150 kWh bij komen als we de 25 jaar oude MV unit hebben laten vervangen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

ik heb geen energie neutraal huis ik lever meer terug dan ik verbruik dus ben niet neutraal, meer leverancier dus :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door gjvonk »

Maar daar zit juist mijn "pijn" nu al en als in de toekomst de salderingsregeling afgeschaft is, is die pijn nog groter: voor iedere KWh die ik dan afneem, betaal ik een slordige € 0,22. Voor iedere KWh die ik lever ontvang ik € 0,09. Die € 0,13 verschil is bruto winst voor de energie maatschappij.

Met een huisaccu kan ik dat "glad strijken". Grofweg produceren onze zonnepanelen 3.300 kWh per jaar en gebruik ik zelf 2.400 KWh. Nu krijg ik nog € 81,00 terug. Straks is de rekensom: ik lever dus ontvang 3.300 x € 0,09, dus € 297,-- en ik neem af en mag betalen 2.400 x € 0,22, dat is € 552,--.

De slimme meters houden dat precies bij...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Huub56 »

Is niet helemaal waar want wat je rechtstreeks verbruikt uit je panelen hoef je niet te betalen. De verrekening is alleen wat je overcapaciteit is overdag en wat je verbruikt als de zon niet schijnt.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2633
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door jan- »

Het is lang niet altijd winst voor de energiemaatschappij als je gedurende je contractperiode een vast tarief betaalt. Als je gebruikt moeten ze het misschien voor meer dan 1 euro per KWh inkopen en als jij terug levert moeten ze soms betalen om het kwijt te raken.

Ik verwacht dat vooral in de toekomst een variabel tarief aantrekkelijk wordt. Maar of dit soort dure accu's je dan winst op gaan leveren is nog maar de vraag. Daar zijn ook goedkopere oplossingen voor: https://nl.wikipedia.org/wiki/Energieopslagtechniek

Als kind ben ik hier eens geweest: https://www.visitluxembourg.com/nl/wate ... eo-vianden
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Cee Pee »

Cee Pee schreef:
ma 17 jan 2022, 17:56
Ik had het ook effe ingevoerd bij de ANWB en kwam ook daar op het minimum bedrag uit van €15,=
Het kon voor mij wel eens interessant zijn.
Het blijkt zeker interessant te zijn, te teller staat ondertussen op een teruggave van € 1268,=.
Ik denk dat daar in december en januari niet zoveel meer zoveel zal bijkomen want dit zijn de echte stook maanden en het verbruik loopt nu aardig volgens verwachting.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Bob Diesel »

Kijk ook eens bij ,Frank energie, nog iets goedkoper
En ook goede voorwaarden
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Cee Pee »

Scheelt niet veel, en ik ben tevreden zo. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door hathi »

Hier ook tevreden,….als je niet meer betaald dan een TV/ internet Abo,dan mag je ook tevreden zijn ,en op mijn 2 e aansluiting krijg ik al 10 jaar ,nog geld bij,…
.ja dat kan ook , zoals je leest :?:
Hans
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Bob Diesel »

Ik mag nog 2 jaar vast zitten x:D
Tegen het taief uit eind 2021 , is een 3e van wat ik nu kwijt zou zijn
Volgens de rekentabel van deze aanbieders
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door kampo »

Ik lees hier dat zonnepanelen geld opbrengen. Zelfs met een intelligente meter.
Dat is toch enkel als je geen thuisbatterij hebt zitten investeren van 10.000 € of meer.
Het normale jaarlijks huisverbruik van 2500 tot 5000kWh kan je eventueel compenseren door de solar opbrengst maar als je bovenop nog een warmtepomp hebt en 1 of 2 elektrische voertuigen dan zal dat compenseren helemaal niet mogelijk zijn. Ik schat het verbruik als je full elektrisch gaat op altijd meer dan 10.000 kWh/jaar
Gedurende minstens 5 van de 12 maanden zal je zwaar moeten betalen.
Een thuisbatterij kan een ietsje pietsje bijdragen, maar moet dan eerder >20.000 € kosten en dat haal je er nooit uit.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door hathi »

Och ,overal zijn oplossingen voor,mocht het zover komen,ik sta voorlopig op 0 betalen,en op een andere aansluiting ,vorige week nog €600,- terug ontvangen na de afrekening ,zonder ooit iets betaald te hebben :?: allemaal legaal,mocht je het niet geloven
Hans
Plaats reactie