Originele Cruise Control later zelf inbouwen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door gjvonk »

@Nostress: je boordcomputer aanduidingen zijn wel op een zwarte ondergrond. Mijn Jumper is origineel van juli 2012 en een Euro 5 versie, als de jouwe ook een Euro 5 versie is, dan ga er maar van uit dat je de facelift versie hebt.

Op de foto hieronder staat het amberkleurige boordcomputer display met grijs/zwarte letters wat ik bedoelde. Dit is van de x250 versies van voor de facelift. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door NoStress »

thx zie nu wat je bedoelde qua display :thumbup: (foto's zeggen ook zoveel meer dan woorden :-B )

Ben inmiddels druk aan zoeken naar de Cruisecontrol hendel (liefst van de sloop)
En dan straks bij Conrad wat weerstandjes e.d. bestellen...
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door DJSmiley »

Deijne/ C&J? Daar liggen meerdere Jumpers/Boxers/Ducato's.

Of een zaterdagje struinen bij de Liede (Dat hele industrieterrein is ook ongeveer 1 grote sloperij. Nooit geweest maar als ik google maps kijk ziet t eruit als 1 hoop demontage/sloperijen)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
twillemsen
Berichten: 53
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door twillemsen »

NoStress schreef:
ma 17 mei 2021, 19:27
En dan straks bij Conrad wat weerstandjes e.d. bestellen...
Puur uit interesse: als je straks de juiste hendel hebt gevonden, waar zijn die weerstanden dan nog voor nodig?
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door NoStress »

Oeps... maak ik een foutje (dat kan zomaar want moet nog dingen uitzoeken)
Mijn volgorde tot nu toe ;-)
Eerste stap was code voor de computer (die is gevonden :thumbup: )
Welke type bus heb ik (dat is een 2012 facelift :thumbup: )
zit de stekker al aan de draadboom (nee zit er niet, stekker en aansluiten op ECU, nog doen en uitzoeken)
Zoeken en bestellen hendel (reeds besteld via onderdelenlijn :thumbup: )

En dacht dat er een printje gemaakt moest worden met 3 weerstanden(waardes) zoiets zag ik ergens voorbij komen...
Inmiddels al even snel gekeken in het topic, maar dat is dus niet van toepassing :mrgreen:
Laatst gewijzigd door NoStress op do 20 mei 2021, 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Patrick van Koppen
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 feb 2021, 16:03

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door Patrick van Koppen »

Hallo allemaal.
ik ben ( samen met sommige mensen op dit forum ) aan het uitvogelen hoe ik cruise control achteraf kan inbouwen in mijn boxer 3,0 liter uit 2012.
zoals ik het nu begrijp heb ik de face lift versie. dankzij de gegevens van GjVonk.
(De facelift overgang van de x250 wordt voor zover ik weet gemarkeerd door 2 duidelijk zichtbare kenmerken:
1. de dashboard kleur (van blauwgrijs in de x250 origineel) naar zwart in de x250 facelift
2. De kleur van het 'boordcomputer scherm' van amber/oranje met grijs/zwarte cijfers en teksten naar zwart met rode rode cijfers en teksten. Je kunt dus eenvoudig zien welke versie je hebt en welk type cruise control handel er nodig is.) nu is het zo dat er geen kabel naar mijn stuur kolom aanwezig was. ik heb wel een kabel met de juiste stekker gemaakt. maar nu de vraag waar welke pin/draad waar naartoe moet vanaf de stekker bij de schakelaar. is er iemand die het weet? Of heeft foto`s. De methode voor 2012 (draad naar de ecu stekker zal niet de juiste zijn. omdat hier al 2 plaatsen die je nodig zou hebben al bezet zijn.) alle hulp is meer dan welkom omdat ik vastberaden ben om het voor elkaar te krijgen. :bang:
alvast dank.
Patrick
Patrick van Koppen
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 feb 2021, 16:03

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door Patrick van Koppen »

Hallo allemaal.
ik ben ( samen met sommige mensen op dit forum ) aan het uitvogelen hoe ik cruise control achteraf kan inbouwen in mijn boxer 3,0 liter uit 2012.
zoals ik het nu begrijp heb ik de face lift versie. dankzij de gegevens van GjVonk.
(De facelift overgang van de x250 wordt voor zover ik weet gemarkeerd door 2 duidelijk zichtbare kenmerken:
1. de dashboard kleur (van blauwgrijs in de x250 origineel) naar zwart in de x250 facelift
2. De kleur van het 'boordcomputer scherm' van amber/oranje met grijs/zwarte cijfers en teksten naar zwart met rode rode cijfers en teksten. Je kunt dus eenvoudig zien welke versie je hebt en welk type cruise control handel er nodig is.) nu is het zo dat er geen kabel naar mijn stuur kolom aanwezig was. ik heb wel een kabel met de juiste stekker gemaakt. maar nu de vraag waar welke pin/draad waar naartoe moet vanaf de stekker bij de schakelaar. is er iemand die het weet? Of heeft foto`s. De methode voor 2012 (draad naar de ecu stekker zal niet de juiste zijn. omdat hier al 2 plaatsen die je nodig zou hebben al bezet zijn.) alle hulp is meer dan welkom omdat ik vastberaden ben om het voor elkaar te krijgen.
alvast dank.
Patrick
Gebruikersavatar
twillemsen
Berichten: 53
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door twillemsen »

Ik las op het Duitse ducatoforum dat dit mogelijk als volgt is:

Pin 1 hendel naar pin 37 ECU
Pin 5 hendel naar pin 2 ECU (deze is optioneel, alleen voor limiter)
Pin 6 hendel naar pin 56 ECU

(bron, bron2)

Zijn die posities nog wel vrij?

Let op: je hebt dan ook de hendel nodig waarbij maar 2 (of 3 indien met limiter) pinnen aanwezig zijn:
Schermafbeelding 2021-05-18 201520.png
Schermafbeelding 2021-05-18 201520.png (331.04 KiB) 437 keer bekeken
Laatst gewijzigd door twillemsen op wo 19 mei 2021, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door NoStress »

Ik heb gisteren de stuurkolom opengehaald.
En zoals verwacht, geen CC stekker aan de draadboom 8-)
Ook voor mij geld stekker, bedrading en een aansluiten naar de ECU maken :P

Via de onderdelenlijn (thx voor de tip Twillemse) cruisecontrol hendel gekocht.
En bij Conrad, de losse stekkertjes en schakeldraad voor de draadboom.

Nu eerst een paar dagen met de camper weg en dan volgende week weer verder :P
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door NoStress »

De hendel (2 pins versie) is vandaag binnen gekomen (incl stekkertje, pinnen en nieuwe klos rood signaaldraad voor de draadboom)
Van de week nog even uitzoeken, op welke connector bij/van de Ecu de betreffende draden moeten worden aangesloten :shh: (update,Op de PDF staat de locatie van de M001, in plaatjes uitgelegd https://www.ducatoforum.de/forum2018/in ... ntrol-pdf/ )
En dan van het weekend maar weer het dashboard openmaken :-B
cc2pins.jpg
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door DucatoDolf »

Ik hoop hier binnenkort ook mee te beginnen. Het dashboard ligt al open :D . De hendel heb ik al, die past op wat vijlwerk na in de bestaande kolom. Maar er hing helaas geen draadje klaar, dus dat binnenkort opzoeken 88I
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door NoStress »

Voor diegenen die de connector zoeken voor Pin 37 en 56 bij een euro 5 (2012).
Aan de achterkant van je zekeringenbox (links in het dashboard) :D
Er zitten 2 connectors achterop, er is er 1 met 60 pennen (andere is maar20) het kan niet missen :wink:

Inmiddels heb ik vandaag (met lang zoeken naar de connector :-B ) de draadboom en hendel ingebouwd.
Tijd om contact te leggen met de behulpzame forumlid, voor het actieveren ;-)
20210529_184357_resized kopie.jpg
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door NoStress »

Zo nog even mijn laatste update :)
Met de dank aan de het forumlid Tim, is vandaag de cc geactiveerd :cheers:
Samen met Tim nog even een testritje gemaakt, en het werkt helemaal top :thumbup:
Kortom, iedereen bedankt voor alle hulp, ben er zeer content mee :-B
Gebruikersavatar
twillemsen
Berichten: 53
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54

Re: Originele Cruise Control later zelf inbouwen



Bericht door twillemsen »

@NoStress lukt het denk je om nog iets meer informatie te geven over hoe je de bedrading hebt aangesloten? Ik ben nu op de zelfbouw treffen en er zijn geïnteresseerden. :D

We willen graag weten welke connectortjes je gebruikt hebt om de draden aan te sluiten op de ECU stekker achter de zekeringkast
En als het kan een foto?
Plaats reactie