Maxxfan reparatie liftmechanisme

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Camperic »

myway schreef:
di 19 jul 2022, 14:43
Al honderden van verkocht maar nog nooit zo’n mechaniek kapot.
Honderden. Echt waar?!

Ik heb ook lang gedacht dat het niet zo'n probleem is als je zou denken op basis van berichten op internet. Nu kan ik uit eigen ervaring zeggen dat ze (waarschijnlijk) allemaal een keer kapot gaan, de ene blijkbaar sneller dan de andere. Als ik de oude met de nieuwe vergelijk dan geeft het hoop dat daarmee het probleem is opgelost.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Camperic »

Swing schreef:
di 19 jul 2022, 15:26
Huh dat moet je me even uitleggen. Want de uitgang die op de motor moet verschilt duidelijk.
Of je hebt de motor eruit gehaald, dat kan ook.

Het stulpje eronderaan is mannetje of vrouwtje afhankelijk van de manuele of automatische versie. De automatische versie kan ook manueel maar dat is via de motor.
Nee hoor, één op één vervangen.

Deze heb ik besteld en gemonteerd:


Afbeelding
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door rongreven »

Swing schreef:
di 19 jul 2022, 14:37
Hij zit er bovenop, dus dan zou je wel een aardig gat moeten maken, dan ben je veel aan het slopen naar mijn idee.

Daarbij komt dat het mechanisme ook fungeert als houder van de as die erin moet. Dus daar zou je dan ook weer wat voor moeten maken.

Screenshot from 2022-07-19 14-35-41.png
Ja, ik zie het.
Hij zit ook anders dan ik dacht.
Dan werkt mijn oplossing niet.
Groet, Ron Greven
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Swing »

Camperic schreef:
di 19 jul 2022, 15:32
Swing schreef:
di 19 jul 2022, 15:26
Huh dat moet je me even uitleggen. Want de uitgang die op de motor moet verschilt duidelijk.
Of je hebt de motor eruit gehaald, dat kan ook.

Het stulpje eronderaan is mannetje of vrouwtje afhankelijk van de manuele of automatische versie. De automatische versie kan ook manueel maar dat is via de motor.
Nee hoor, één op één vervangen.

Deze heb ik besteld en gemonteerd:
Ah dat busje kan los, vandaar mijn verwarring. En bij die andere is dat asje veel langer (dat is de lengte van de motor)

Ik heb nu die andere besteld, waarvan ik weet dat het verkeerd is. Wellicht kan ik dan het asje vervangen voor die van de kapotte als die nog heel is.
Dikke kans dat het niet zo makkelijk gaat, maar ik zie het wel.
En anders wordt het maar manueel opdraaien, kan ik in ieder geval iets.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Camperic »

:thumbup:

Dat is inderdaad beter dan niets en hopelijk lukt het om het asje te wisselen.

Ze waren vorig jaar ook niet leverbaar toen ik er voor de zekerheid alvast eentje wilde bestellen. Gelukkig op meerdere plaatsen op voorraad toen ik het een paar maanden geleden nodig had. Ik heb er toen nog over gedacht om er eentje extra te bestellen voor het geval dat ....
Aangezien de oude 6 jaar probleemloos heeft gewerkt heb ik dat niet gedaan, anders had ik je nu ermee kunnen helpen :(
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Swing »

Ok ik heb hem open gemaakt, en inderdaad, het mechanisme omhulsel lag helemaal aan diggelen.

Behalve dus het asje! Die heb ik zoals verwacht over ounnen zetten in de nieuwe die eigenlijk voor de manuele versie was.
Dus dat gaat goed.

Nu nog even kijken middels de foto's in dit topic waar die veer nou moet zitten, want dat kan ik niet meer achterhalen omdat hij zo kapot. En dan schroef ik het morgen weer in elkaar.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Camperic »

Fijn dat het lukt :thumbup:
Inderdaad even goed op foto's kijken en logisch nadenken hoe het zat.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Hoofdnoorman »

Het moet mij even van het hart dat ik het maar een vreemde bedoening vind.
Jaren lang wordt er hier gemekkerd over het kapot lopen van dit mechanisme. Iedereen zit gewoon te wachten tot ze zelf het haasje zijn.
Ik merk het nu met mijn topic over schotelmodificatie.

Waarom is er niet één die even dat mechanisme er uit sloopt en twee RVS plaatjes maakt (met of zonder extra randje) waar je het mechanisme tussen kan klemmen. Gaat het nooit meer kapot. Het is jammer dat ik niet zo'n luik voorhanden heb, want zo moeilijk kan dat niet zijn. (Althans als ik de foto's bekijk en de ruimte daar in schat)

Breng mij zo'n dakluik en ik ga kijken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Camperic »

Dat is een interessant aanbod Rudy :thumbup:
Hoofdnoorman schreef:
za 23 jul 2022, 10:49
Waarom is er niet één die even dat mechanisme er uit sloopt en twee RVS plaatjes maakt (met of zonder extra randje) waar je het mechanisme tussen kan klemmen. Gaat het nooit meer kapot. Het is jammer dat ik niet zo'n luik voorhanden heb, want zo moeilijk kan dat niet zijn. (Althans als ik de foto's bekijk en de ruimte daar in schat)
Voor mij is het dat wel :oops:

Na de vakantie wil ik best een keer naar je toe rijden om het te laten bekijken.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Swing »

Ja mee eens, dit kan beter. Aan de andere kant is het makkelijk te vervangen, 30 euro, en wellicht eens in de 5 jaar nodig.
Ook nog dikke kans dat de nieuwe mechanismes wel langer mee gaan door sterkere buitenkant.

Dus ja, dan moet je dus de 30 euro zien te verslaan.

Als je echt in je bus woont en gebruik veel intensiever is, dan is het het waard. Als het nieuwe mechanisme al niet lamger mee gaat.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Hoofdnoorman »

Je bent welkom Eric.

@Swing.
Ik neem dus aan dat je gewoon reservemateriaal meeneemt. Dertig euro? Een paar plaatjes kosten misschien 3 euro en dan gaat het niet kapot, dus waarom niet vooraf monteren?
Nou, binnenkort zullen we gaan zien wat, en of het uberhaubt mogelijk is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Swing »

Nu maak ik geen lange reis meer. Dus heb hem gerepareerd en dat is het. Voor komende jaren prima.

Overigens is het ook weer niet zo simpel met rvs plaatjes, want ik denk dat hij zich daartussen nog steeds kapot kan draaien. Blijft wel langer werken, dat zeker wel. En hij ligt dan niet meteen helemaal uit elkaar.

De motor wordt steeds tot max weerstand gedraaid, dat is de detectie en dan stopt hij. Dat is aardig wat koppel wat het mechanisme krijgt en het is de zwakste schakel. Tussen 2 plaatjes ook. Het zal wel wat langere tijd goed gaan.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Hoofdnoorman »

Pardon,
Ik heb het spul nog niet in de handen gehad, maar één ding weet ik wel zeker.
Als ik een modificatie heb gemaakt, gaat het beslist niet kapot. Of het allemaal kan, wat ruimte betreft is verhaal twee.
Dat is de reden waarom ik de beschikking moet hebben over zo'n luik.

En aangezien de prijs daarvan nogal hoog is en ik niet zo'n luik nodig heb, ga ik hem ook niet zelf aanschaffen.

Er zijn gelukkig wel forumleden met moed en die iets meer vertrouwen hebben in mijn kunnen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Swing »

Mijn punt is meer, het is pas echt goed als je dat hele ding van rvs na maakt.

En als je er 2 rvs plaatjes op klemt wordt hij steviger, maar de vraag is waar de klappen vallen. Dat kan best naar boven en beneden zijn, waar je plaatjes aan de zijkant verstevigen.

Maar goed, ik ben benieuwd wat jullie maken. Ik ga die moeite er niet in stoppen, dit gaat weer 5 jaar mee zoniet langer.

Ik weet overigens nog steeds niet helemaal waar die oude en die nieuwe van is gemaakt, of het nou echt een verbetering is.
Plaats reactie