Maxxfan reparatie liftmechanisme

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door pwhooftman »

Vandaag het mechanisme voor het openen en sluiten van de Maxxfan vervangen. Bij het sluiten deed de Maxxfan pang-pang-pang en bleef de motor doordraaien. Het feit dat dit mechanisme voor 27,65 euro gewoon te koop is bij 123kampeerwereld doet al vermoeden dat ik niet de enige ben.

De Maxxfan is twee jaar oud, toch was het mechanisme geheel in tweeën gebroken. Vervangen is niet moeilijk, maar moet wel van bovenaf. Door het verwijderen van de twee schroeven aan de achterkant van de klep kan die verder open, en kun je de twee armen iets uit elkaar buigen om de armen van de kap los te koppelen. Als je het vliegenrooster aan de binnenkant laat zitten vallen de kunststof busjes daarop en raak je ze niet kwijt :-).

Vervolgens is het vervangen makkelijk, maar er staat wel een fout in de bijgesloten handleiding. Er wordt geïnstrueerd om het mechanisme eerst met de hand op de (bijna) volledig open stand te zetten, en dan op de armen te monteren terwijl die in de gesloten stand staan. Dat kan niet kloppen, ik heb een mailtje naar de fabrikant AirXcel gestuurd. De foto's in de instructie geven het wel goed weer. Als je voor de zekerheid na montage eerst met de knop de kap open en dicht doet weet je dat het goed zit. Door aan het mechanisme te draaien en goed te kijken hoe dan de binnenzeskant draait kun je het ook beredeneren hoe hij bij montage moet staan om de volledige slag te kunnen maken.

Valt me wel tegen dat het na 2 jaar volledig kapot is.

20210123_111011_HDR.jpg
20210123_111011_HDR.jpg (95.31 KiB) 3552 keer bekeken
20210123_111151.jpg
20210123_111151.jpg (115.95 KiB) 3552 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Maxxfan reparatie lift mechanisme



Bericht door Kroppie »

de behuizing die nu gebroken is zou uit aluminium moeten zijn, of dikker, zo te zien is de wanddikte van de behuizingdelen aan de te minimale kant om de krachten die er op komen te weerstaan.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Corantje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 22:06

Re: Maxxfan reparatie lift mechanisme



Bericht door Corantje »

Hoi
Bij mij het zelfde probleem vervangen was niet zo moeilijk maar de kwaliteit van zo een ventilator is ver beneden pijl.
Als ik hem bij de importeur gekocht had was het kosteloos opgestuurd nu koste het in totaal iets van 35 euro.
Da aluminium scharnieren gaan stuk als je gedurende de winter niet regelmatig de fan open en dicht doet
De rubbers gaan dan kleven waardoor er een verkeerde spanning op komt te staan als je de maxxfan opent plakt deze aan één zijde vast waardoor er krachten ontstaan die de scharnieren niet aankunnen.
Ik spuit nu bij het in de stalling gaan de rubbers in met siliconen Spry en doe de fan regelmatig even open en dicht ( kan hand matig)
Gr cor van Dalen
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maxxfan reparatie lift mechanisme



Bericht door Camperic »

Corantje schreef:
za 23 jan 2021, 19:29
Da aluminium scharnieren gaan stuk als je gedurende de winter niet regelmatig de fan open en dicht doet
De rubbers gaan dan kleven waardoor er een verkeerde spanning op komt te staan als je de maxxfan opent plakt deze aan één zijde vast waardoor er krachten ontstaan die de scharnieren niet aankunnen.
Gelukkig is dat de reden, want dan loop ik geen risico aangezien ik de Maxxfan in de stalling altijd een beetje open t.b.v. ventilatie :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Maxxfan reparatie lift mechanisme



Bericht door pwhooftman »

Ik hoor het vaker van die rubbers, maar op mijn foto zie je maar 1 rubber, en die raakt de kap niet als die dicht zit...?
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Maxxfan reparatie lift mechanisme



Bericht door myway »

Je hoeft de kap ook niet een beetje open te zetten om te ventileren.
Als de kap naar beneden is ventileert hij nog prima.
De ventilator werkt ook prima als de kap “dicht” is
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Maxxfan reparatie lift mechanisme



Bericht door pwhooftman »

De ouderwetse maxxfan ( vlgs mij hier nooit verkocht) is vierkant en regent in als hij open staat. Die heeft rondom een rubber wat afsluit bij gesloten klep. De Deluxe sluit volgens mij niet geheel af, en er is m.i. ook geen rubber wat kan blijven plakken ( althans niet biij de mijne).
Ferdie
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 30 apr 2021, 21:05

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Ferdie »

Beste ik heb hetzelfde probleem met mijn Maxxfan 7500 ; Er staan overal 2 verschilende onderdelen , manueel en automatisch , Welke is de juiste ?
mvg Ferdie
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door pwhooftman »

Degene die ik besteld heb heette Maxxfan Opdraaimechanisme Automatisch - Artikelnummer: 0402422 (https://123kampeerwereld.nl/ocs-nieuwe- ... utomatisch) , gek genoeg is die dus voor de maxxfan met motor én zwarte knop die je manueel kunt bedienen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door seth_space »

Als dat binnen 2 jaar is dan maak je toch zeker eerst aanspraak op garantie hoop ik.
Zeker al het vaker voorkomt wijst dat op een constructie fout en dient dus door leverancier opgelost te worden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Ferdie
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 30 apr 2021, 21:05

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Ferdie »

Mijn Maxxfan is geinstalleerd in 2019 ,, gisteren gezien dat het ook hetzelfde stuk is die gebroken is , opdraaimechanisme !!!

Het stuk is nergens te verkrijgen op nergens op voorraad !
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Aloys »

Heb je ook hier gekeken?

@Ferdie: liever niet quoten wanneer je direct op iemand reageert. Ander punt: ben je iets vergeten dan niet je eigen bericht quoten en daarna aanvullen, maar je oorspronkelijke bericht even wijzigen met dat potlood-knopje.
Ook een afbeelding kun je nog achteraf invoegen in je bericht, zie viewtopic.php?f=16&t=8401454 (onderste helft).
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Pilha »

Hier hetzelfde verhaal, na 3jr over.
Een nieuwe gekocht bij Kampeerdump.nl (staan daar nu in backorder).

Ik had de gewoonte de klep handmatig iets open te zetten wanneer nodig. Maar nooit handmatig terugstelde.
Kan het zijn dat het mechanisme/huis in de soep draait omdat de uitgangspositie niet opgelijnd is?
Ieder geval stel ik nu de klep handmatig terug alvorens electrisch te bedienen.
Niets mee van doen? Iemand een idee?

Maxxfan-I-gebroken-transmis.jpg
Maxxfan-I-gebroken-transmis.jpg (259.86 KiB) 2983 keer bekeken
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door pwhooftman »

Nee, dat kan niet de oorzaak zijn, de motor slaat af doordat het motortje meer stroom gaat trekken als hij dichtgetrokken wordt. Dus geen mechanische eindstop maar een elektronische. Die blijkbaar te hoog staat afgesteld.
Plaats reactie