Foto en filmbewerkingsprogamma

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Foto en filmbewerkingsprogamma



Bericht door willemzon »

Ik weet het ik vraag altijd veel, maar wie kan mij een tip geven over een dergelijk progamma. Als ik Google zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik ben wel een beetje een digibeet dus eigenlijk zo simpel mogelijk. Ik wil er ook wel muziek onder kunnen zetten.

OH ja ik ben Nederlander dus het liefst gratis :-B

Groeten wilken
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Antonis
Berichten: 262
Lid geworden op: vr 05 apr 2019, 8:48
Locatie: Rijsbergen bij Breda

Re: Foto filmbewerkingsprogamma



Bericht door Antonis »

Een goed fotoprogramma is photoshop. Iets wat er veel op lijkt is lightroom. Beide programma's worden hier door forumleden gebruikt. Ikzelf gebruik photoshop en ben daar zeer tevreden over.
Tja gratis, dan zal je toch bij Ali moeten kijken. Daar worden die programma's tussen de 3 en 8 euro aangeboden en die werken prima. Hoe die Chinezen dat toch doen is mij een raadsel.
Ton
roma
Berichten: 4561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Foto filmbewerkingsprogamma



Bericht door roma »

Wat duidelijker dan: t’s zoekt een gratis filmbewerkingsprogram. Geen fotobewerkingsprogramma, immers onder een foto zet je geen muziek.

Gratis filmbewerkingsprogramma’s zijn er niet en wat je “gratis” mag gebruiken, wordt voorzien van een logo en vervolgens krijg je dan het aankoopbedrag.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Foto filmbewerkingsprogamma



Bericht door Aloys »

De beste 20 gratis videobewerkers: https://computertotaal.nl/artikelen/app ... ken-67900/
Een artikel van oktober 2020.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Foto filmbewerkingsprogamma



Bericht door Aloys »

Er zijn hier wat opmerkingen weggemodereerd. Laten we daar geen discussie van maken, on topic graag! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Foto filmbewerkingsprogamma



Bericht door GeMa »

Windows of OSX (Apple)?
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Foto filmbewerkingsprogamma



Bericht door macfocus »

Op apple is voor de doelgroep waar je toe behoort naar eigen zeggen iMovie prima geschikt.
Maar dan moet je wel een Apple kopen.

Zit er nu toevallig voor het werk wat in elkaar te zetten en het is te simpel voor woorden.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Foto filmbewerkingsprogamma



Bericht door rijschoollucassen »

Ik werk met lightroom als het gaat om het nabewerken van foto's. Als ik na een reis een filmpje in elkaar zet, gebruik ik daarvoor Openshot. Openshot is een gratis programma.

Groet uit Limburg,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Foto filmbewerkingsprogamma



Bericht door TestCase »

Er staat wel degelijk ook 'foto' in de titel. Gratis zeer goed alternatief voor lightroom is Darktable.
https://www.darktable.org/


\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
roma
Berichten: 4561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Foto filmbewerkingsprogamma



Bericht door roma »

Een aantal van die gratis programma’s heb ik geprobeerd. Hadden voor mij teveel beperkingen.

Tijdlang Pinnacles gebruikt, komt er een update en dan blijken bepaalde formaten niet meer te gebruiken. Dus Pinnacles valt voor mij af.

Ik moet een Program hebben dat overweg kan met de formaten van GoPro, dashcam, Iphone, Jvc filmcamera en met die van de Canon fotocamera.

Dan bewerk ik ook nog gedigitaliseerde super8 films en zo’n filmbestand moet in aparte scènes kunnen worden opgedeeld, verbleekte scènes of lelijke kleuren moeten kunnen worden verbeterd.

Met Magix (betaald) kan ik kleuren aanpassen, scènes inkorten, teksten en muziek toevoegen. Ook kan ik gesproken tekst, filmgeluid en muziek in- of outfaden, zodat het goed op elkaar is afgestemd.

Bij de gratis programs van Computertotaal zijn niet al deze mogelijkheden uit te voeren. Dan moet je weer op zoek naar iets anders.
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Foto filmbewerkingsprogamma



Bericht door lassche »

Voor videobewerking gebruik ik Openshot en voor fotobewerking Rawtherapee. Beide zijn gratis en draaien onder Windows.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Foto filmbewerkingsprogamma



Bericht door willemzon »

Hoe bevalt dat lassche.
Kijk ik zeg wel gratis, maar dat hoeft natuurlijk niet echt.
Jaap dus als ik het goed begrijp gebruik jij 2 verschillende progamma, 's.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Foto filmbewerkingsprogamma



Bericht door lassche »

Openshot vind ik vrij eenvoudig in gebruik. Ik monteer er mijn vakantievideo's mee. Op YouTube staan wel duidelijke instructievideo's hoe je het kunt gebruiken.

Rawtherapee is wat ingewikkelder. Daar moet je echt wel een beetje fotografiekennis voor hebben. Dat had ik in het begin ook niet. Maar al doende leert men, zo gezegd.
De beste resultaten behaal je met het bewerken van RAW-bestanden. Dus je foto's op je camera opslaan in RAW-formaat i.p.v. JPG-formaat.
Ook over het gebruik van Rawtherapee is genoeg te vinden op YouTube.

Maar zoals gezegd het zijn beide gratis programma's. Dus proberen kost niets.

En Rawtherapee is ook nog "non-destructive" zoals dat zo mooi heet. Het slaat de aanpassingen in een apart bestand op en maakt er uiteindelijk een JPG-bestand van. Dus het origineel blijft ongewijzigd.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Foto filmbewerkingsprogamma



Bericht door lassche »

TestCase schreef:
vr 22 jan 2021, 16:11
Er staat wel degelijk ook 'foto' in de titel. Gratis zeer goed alternatief voor lightroom is Darktable.
https://www.darktable.org/


\\Kees
Darktable en RAWtherapee komen wat betreft functionaliteit overeen. Ik ben begonnen met Darktable maar vind RAWtherapee wat prettiger in gebruik. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Plaats reactie