Doorblazen leiding

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
JaapB
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:02
Locatie: 8x

Re: Doorblazen leiding



Bericht door JaapB »

evdoetelaar+larana schreef:
vr 18 nov 2022, 9:20
Toen ik deze video zag, was ik toch wel verrast dat de er nog zoveel water in de leidingen zat.
https://www.youtube.com/watch?v=KqmcQJbK_gI
Dit lijkt mij ook de enige juiste manier om de waterleiding echt leeg te krijgen.
Als je bij een kraan gaat blazen of met een ventiel gaan pompen dan moet het water terug de tank in.
Maar de meeste pompjes hebben toch een terugslagklep.
Dus waar blaas je het water heen dan?
Of zie ik het verkeerd?
Het systeem uit het bovenstaande filmpje heb ik ook eens gezien hoe je eea aansluit.
En dat is vòòr de terugslagklep en dan de kranen open.
Heb ik het nu goed of slaat mijn verhaal nergens op?
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6072
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Doorblazen leiding



Bericht door TestCase »

Je blaast in kraan 1 terwijl kraan 2 openstaat, waar komt het water dan uit?

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
JaapB
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:02
Locatie: 8x

Re: Doorblazen leiding



Bericht door JaapB »

Oke, simpel. Dat snap ik.
Maar hoe komt het water uit het stuk leiding van de tank naar de eerste kraan?
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6790
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Doorblazen leiding



Bericht door evdoetelaar+larana »

Om de volledige leiding watervrij te maken, wordt de luchtinlaat zo kort mogelijk bij de pomp geplaatst. Om het water er uit te krijgen:
1. eerst je watersysteem legen via de geeigende aftappunten
2. pomp uitschakelen
3. alle kranen helemaal dicht (i.v.m. drukopbouw in de leidingen)
4. via het vulnippel lucht in de leidingen brengen tot max. 1 bar
5. kraan 1 openen (koud en warm) > water wordt door de luchtdruk uit de leiding gedrukt
6. stap 3 t/m 5 herhalen totdat er alleen maar lucht uit de kraan komt
7. stap 3 t/m 6 voor iedere andere kraan.
https://www.youtube.com/watch?v=SPaPRriYChg

Ik heb zelf geen ervaring met dit systeem, maar het lijkt me wel goed als je het leidingsysteem watervrij wil maken. Zodra ik de camper uit z'n winterpaleis haal, ga ik kijken of er plek is om dit te plaatsen.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2642
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Doorblazen leiding



Bericht door jan- »

Lijkt me raar om nu nog iets in te moeten bouwen om het watersysteem af te kunnen tappen. Die camperbouwers weten toch dat je het water moet kunnen aftappen?

Ik wou het als volgt doen: kijken of bij de dompelpomp een terugslagklep zit. Maar bij het er uithalen brak de aansluiting net boven de terugslagklep. Geluk bij een ongeluk: de terugslagklep zit nu niet meer in de weg.

Vervolgens heb ik de kranen dichtgedaan en eerst de koudwaterkraan opengedaan en in die kraan geblazen. Je hoort dan wat lucht en water borrelen. Maar als je blaast bij een geopende warmwaterkraan hoor je niets. Zit er dan iets geblokkeerd? Het vorstventiel van de boiler is met de hand geopend. Ook als je de andere warmwaterkraan opent, lijkt het nog steeds geblokkeerd te zijn.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6790
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Doorblazen leiding



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ik heb onvoldoende kennis op dit gebied. Maar met blazen (of met een ballon zoals ik ook doe) in de kraan druk je het water eigenlijk in tegengestelde richting terug. Wat ik me kan voorstellen is dat er in het warmwatercirquit ergens een terugslagklep zit, mogelijk bij de boilerinlaat. Met het Floësysteem zet je de leidingen direct na de pomp onder (1 bar) druk tot aan de kraan. Als je dan de kraan opent, is de flow in dezelfde richting als wanneer de pomp wordt gebruikt, naar de kraan dus.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Doorblazen leiding



Bericht door Chevy55 »

Ik trek de stop uit de tank , zet vorstbeveiliging open , draai twee afsluiters open zoals de camper bouwer heeft aangegeven ,zet kranen en douche kraan open .
Draai de slang van de dompelpomp los , en dan loopt alles uit zich zelf weg , nog nooit een probleem gehad , ongeveer 30sec werk .

Zo moeilijk is het niet .
panda58
Berichten: 718
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Doorblazen leiding



Bericht door panda58 »

Idd,kan niet zo moeilijk zijn. :-B
Ik doe het ook op de makkelijke manier.
Niks doorblazen.
Vorstbeveiliging open enz enz enz.

Gr jan
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2642
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Doorblazen leiding



Bericht door jan- »

Bij jullie is het blijkbaar makkelijk gemaakt door de camperbouwer. Maar ik had verwacht dat in een Possl bus er ook wel over nagedacht zou zijn. Bij mij zit de slang op de pomp vast met een slangenklem die je niet makkelijk los maakt. Dus ik ging er vanuit dat je bij de kraan moet blazen. Ook omdat dit op veel youtube filmpje en handleidingen aangegeven wordt. Misschien dat iemand met een Possl bus nog een tip voor mij heeft?

Edit:
Ik heb nog geprobeerd bij de slang vanaf de pomp te blazen.

Als de kranen dicht zijn en aftap boiler open, dan krijg ik weinig tegendruk. Als de aftap van de boiler dicht is krijg ik wel tegendruk. Dus tussen de pomp en de aftap zal het nu leeg zijn.
Dan doe ik de aftap bij de boiler dicht.

De koud waterkranen kan ik dan doorblazen vanaf de pomp, maar de heet waterkranen niet.

Dus tussen de warmwaterkranen en de boiler lijkt nog iets te blokkeren. Zowel vanaf de kraan als vanaf de pomp.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
isoplus
Berichten: 6391
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Doorblazen leiding



Bericht door isoplus »

Wellicht maak je je te bezorgd. Ik heb ook zo'n busje, ander merk maar zelfde bouw.
De enige aftapmogelijkheid is het vorstventiel van de boiler, en het aftapventiel van de watertank.
Hoewel wij de bus de hele winter gebruiken is het wel voorgekomen dat het ding vorstvrij gemaakt moest worden, bijvoorbeeld in het covidjaar toen konden wij niet naar Portugal.
Ik zet het vorstventiel van de boiler open en alle kranen open, de pomp gaat dan lopen totdat de tank(bijna) leeg is. Zodra er geen water meer onder uit het vorstventiel loopt zet ik de pomp uit. Met de kranen en de aftap open rij ik een blokje om, terug blijft alles open en open ik het deksel van de watertank, even de pomp horizontaal houden en het restwater loopt daar uit. Meer doe ik niet en doorblazen is bij deze bus lastig zo niet mogelijk zonder extra voorzieningen te maken. Er is nog nooit iets stuk gevroren.
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Doorblazen leiding



Bericht door kampertjes »

Bij mijn Pössl en nu Globecar dacht ik eerst ook dat warm water niet door kon blazen vanaf de kraan. Maar he5 kan echt wel maar je moet moet wel ff flink doorzetten, veel meer dan bij koud. De douchekraan gaat makkelijker omdat je daar domweg beter bij kunt, dus die eerst doen. De keukenkraan is knap lastig. Wil er nog steeds iets voor maken zodat het met Compressor knap, of ballonpomp o.i.d.
Ik blaas leidingen altijd leeg bij thuiskomst. Anders komt er toch een muffig smaakje aan het water.
Wat al helpt is kranen opzetten bij legen van tank, dan trekt de tank beetje vacuüm en de leiding al verheen leeg.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2642
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Doorblazen leiding



Bericht door jan- »

"dan trekt de tank beetje vacuüm en de leiding al verheen leeg."
Heb je dan geen terugslagventiel bij je dompelpomp?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Doorblazen leiding



Bericht door kampertjes »

Geen idee …
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9175
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Doorblazen leiding



Bericht door gjvonk »

De Pössl's die wij tot nu toe hebben gehad, hebben allemaal een dompelpomp systeem met terugslagklep: 2Win 2007, Roadcruiser 2012, Trenta 640 2020.

Ik blaas de leidingen nooit leeg, maar we hebben een binnenstalling en die is vorstvrij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Laatst gewijzigd door gjvonk op za 19 nov 2022, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Plaats reactie