Raadsel ontvangst

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Raadsel ontvangst



Bericht door Eric »

20201224_163453.jpg
20201224_163453.jpg (187.44 KiB) 1675 keer bekeken
Beste mensen,

Deze week eindelijk tijd gevonden om mijn bestaande radio te vervangen voor een android. 10.1 inch 2gb werk en 32gb opslag android 9.1.
Op een van de 2 usb aanluitingen heb ik een DAB+stick ontvanger aangesloten met bij geleverde plak antenne. De ontvangst, bij stilstand, is buiten verwachting goed tot bijna perfect. De android unit doet het verder ook zeer goed ondanks een no name merk uit china. Mijn achteruitrij camera heb ik er niet op aangesloten omdat ik een extra scherm wel gewenst vind

Vandaag wat aan het instellen en apps aan het installeren geweest. Toevallig tijdens het luisteren naar de DAB+ radio zet ik mijn achteruitrijcamera aan en tegelijk valt heel mijn DAB signaal weg. Hoe zou dat mogelijk zijn? Gelijk nagekeken of er misschien snoeren dicht op elkaar liggen maar dit is niet het geval. De camera werkt eigenlijk ook geheel buiten de radio om en de monitor en radio zitten zo'n 30 cm uit elkaar

Mijn camera mobitronic met afsluitshutter werkt op 9,5volt en wordt bedient met een aparte schakelaar om de shutter te openen en de camera van stroom te voorzien om beeld naar de monitor te geven. Hiervoor zit er een stepdown omvormer tussen die van 12v 9,5 volt maakt. De monitor krijgt gewoon 12 volt.

Het rare is dat als de camera uit is, en de monitor wel aan is (blauw beeld)ik gewoon DAB ontvangst heb.
Als ik de monitor uit zet en de camera aan zet ik ook nog steeds DAB ontvangst heb.
Als ik echter zowel de monitor en de camera aanzet is de DAB ontvangst weg ?????????

Ra ra wat zou dat kunnen veroorzaken????

Alle ideeën zijn welkom in dit mysterie.

Alvast bedankt voor jullie inbreng,

Groetjes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Raadsel ontvangst



Bericht door Atoz »

Stepdown....
Metalen doosje?
Probeer eens met alu-folie
Wat als je die omvormer vast neemt?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Raadsel ontvangst



Bericht door Eric »

Hoi Atoz,

Dankjewel voor het meedenken ga ik morgen gelijk proberen.

Maar als ik nu de camera aanzet, met een schakelaar die de stepdown van stroom voorziet om van 12V, 9,5V te maken blijf ik ontvangst houden????
Als ik daarna echter de monitor aanzet en het camerabeeld verschijnt erop valt de DAB+ ontvangst weg.

Mvg Eric
20200712_135625.jpg
20200712_135625.jpg (110.4 KiB) 1624 keer bekeken
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Raadsel ontvangst



Bericht door jansloos »

Wat ik niet snap, is dat je een nieuwe radio koopt, en daarbij een onhandige usb stick nodig hebt.

En dan ook nog een onhandige plakantenne, waarover hier al veeel gevraagd is.

Allemaal onhandige antennes, die allemaal stoorsignalen op kunnen pikken.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
panda58
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Raadsel ontvangst



Bericht door panda58 »

Idd..jammer dat je niet alles in 1 toestel hebt gekocht.

Nog niet gelezen of de camera draadloos is.
Misschien beïnvloeden de signalen elkaar.
En scherm wat verder weg plaatsen van de radio of de dap antenne een andere plek geven?

Gr ja
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Raadsel ontvangst



Bericht door GeMa »

Heb me ook eens laten verleiden tot de aankoop van zo'n chinees product. Ziet er vaak heel aantrekkelijk uit en de opties zijn ook vaak heel divers. In de praktijk viel bij mij de kwaliteit best wel tegen en kreeg ik na verloop van tijd steeds meer hard- en software problemen. In jouw geval is het wat lastiger omdat de DAB-module extern is, maar het lijkt toch op een afschermingsprobleem, mogelijk vanwege de kwaliteit van de hardware. Inderdaad, wat experimenteren met afscherming (folie) of de DAB-module op een andere plaats of andere USB-poort inpluggen en wat rommelen met de antenne. Weet je trouwens zeker dat er niet een grote spanningsval is bij inschakelen van de camera, bij een te lage spanning kan het zijn dat de DAB-module niet meer functioneert. Succes.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Raadsel ontvangst



Bericht door Camper-T »

Hier een soortgelijke ervaring met een Chinese mini LCD monitor voor de achteruitrijcamera. Deze zit tussen de twee zonneflappen aan het cabineplafond, achter de interieurlichten. Boven de module voor de interieurlichten komt ook de FM/DAB antenne door het chassis binnen.
Monitor aan, DAB signaal haperen of helemaal weg. Bedrading van monitor iets omgelegd, zo ver mogelijk weg van de antennekabel en probleem voor 99% opgelost. En 99% omdat de LCD monitor toch iets van storing zal geven want bij zwakke DAB dekkingsgebieden schakelt de radio vaker over naar FM. Klaarblijkelijk is DAB erg gevoelig voor bepaalde externe storingsbronnen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Raadsel ontvangst



Bericht door Aloys »

Blijkbaar stoort de Chinese monitor de ontvangst van DAB, en DAB is inderdaad gevoeliger voor matige ontvangst.

DAB (Digital Audio Broadcasting) is een smalle, digitale stroom van enen en nullen die worden uitgezonden. Daarvan moet wel een bepaald minimum worden ontvangen, anders stokt de zaak, hapert of is de ontvangst in één klap verdwenen, weg. Net als met digitale TV.

Er is dus geen ruis, zoals bij analoog. Als bij analoog het signaal van de zender zwakker wordt ontvang je steeds minder totdat het station "in de ruis verdwenen is". De kwaliteit van DAB is beter en door het smalle signaal passen er veel meer zenders naast elkaar in dezelfde band, maar... het vereist een sterk signaal. Komt de ontvangen signaalsterkte onder een bepaalde drempel, dan is het meteen afgelopen...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Raadsel ontvangst



Bericht door Aloys »

GeMa schreef:
zo 27 dec 2020, 9:24
Inderdaad, wat experimenteren met afscherming (folie) of de DAB-module op een andere plaats of andere USB-poort inpluggen en wat rommelen met de antenne.
Is het een USB-kabel die het DAB-signaal stoort? Dan kun je ook eens proberen te ontstoren met een ferrietkern, die kun je om de kabel klikken. Liefst zo dicht mogelijk bij de veroorzaker van de storing.
Ze zijn eenvoudig aan te brengen (klikken) en te verwijderen.
Soms heb je een goede usb-kabel waar zo'n filter al bij inzit (foto).

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Raadsel ontvangst



Bericht door jansloos »

Camper-T

Probeer eens de monitorstoring te isoleren, door de achterkant met alu folie af te schermen.

Gewoon een dubbelgevouwen stuk alu folie er achter en de zijkanten.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Raadsel ontvangst



Bericht door Eric »

Beste Mensen,

Dankjewel voor jullie adviezen. Ik heb deze 1 din radio geselecteerd omdat hij voorzien moest zijn van een verwijderbaar scherm, in hoogte verstelbaar ivm het bereikbaar zijn van de onder liggende knopen en de kantelbaarheid van het scherm links/rechts boven/beneden en zelfs roteerbaar ivm de kijkhoek. Deze was dus jammer genoeg niet te verkrijgen met standaard DAB+.

Daar ik op ons mooie forum al diverse draadjes had gelezen mbt de ontvangst van DAB in diversen landen en de problemen met de ontvangst van diversen antennes was dit dus ook geen pre voor mij. Maar omdat het toch wel een leuke optie was heb ik toch maar een DAB stick erbij gekocht en daar zat ook de plak antenne bij. Na installatie werkt deze combi dus buiten verwachting goed bij stilstand want er mee gereden heb ik dus nog niet.

Ik zag de noodzaak om een echte DAB antenne te kopen dus nog zitten. Het werkte tenslotte, enkel nu ik tegen dit ontvangst probleem aanloop met de camera ben ik toch wel heel nieuwsgierig hoe dit mogelijk is.

Trouwens de antenne zit aangesloten op de DAB stick en krijgt daar ook zijn voeding van. De camera en monitor zijn bedraad en dus niet draadloos. Op de radio zitten 2 usb aansluitkabels en omwisselen gaf ook geen resultaat.

Vandaag met een rol aluminiumfolie bezig geweest.
DAB stick ingepakt, stepdown omvormer ingepakt, monitor ingepakt, kabels naar monitor gedeeltelijk ingepakt echter allemaal zonder resultaat.
Ook is geen grote stroomval als er beeld op de monitor komt.

Het vreemde blijft dus eigenlijk dat alles normaal blijft werken totdat er zichtbaar beeld vanuit de camera op de monitor komt.

Zet ik enkel de monitor aan met blauw beeld, heb ik ontvangst

Zet ik enkel de camera aan die dus eigenlijk al de beelden naar de ingang van de monitor vervoerd( om het zomaar te omschrijven), heb ik ontvangst.

Echter als ik dan de monitor ook aanzet valt de DAB ontvangst weg?

Rest mij nog de optie om de ferrietkern uit te proberen. wordt alleen nog even zoeken waar ik die vandaan haal.

groetjes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Raadsel ontvangst



Bericht door NoStress »

conrad.nl
Wish
allekabels.nl

Even zoeken naar " losse ferrietkern voor op kabel te klikken"
Laatst gewijzigd door NoStress op za 06 feb 2021, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Raadsel ontvangst



Bericht door macfocus »

FF een hele stomme vraag en ik vermoed eigenlijk dat het niet het issue is, maar...

Heb je de draad van de radio voor "reverse image" (of hoe die ook heet) toevallig aangesloten?
Die radio's hebben een draad die ervoor zorgt dat het systeem omschakelt naar de achteruitrijcamera camera weergave.

Dat zou betekenen dat andere audio bronnen ook hetzelfde gedrag als je DAB+ bron moeten vertonen, nl. afschakelen/dimmen.

Omdat je een separaat systeem hebt neem ik aan van niet, maar check het even.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Raadsel ontvangst



Bericht door Eric »

Hoi Macfocus,

Mij is altijd geleerd dat domme vragen niet bestaan. Juist iets niet vragen is dom.

Maar ik heb de kabel van de reverse camera inderdaad niet aan gesloten omdat ik mijn camerasysteem apart heb van mijn radio.

We zoeken verder, de ferriet kernen zijn besteld. Waar zou ik deze het beste kunnen plaatsen als ze binnen komen?

Groetjes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Plaats reactie