Wanneer gaat diesel eruit?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door AadenAnke »

Ik denk dat de industrie hier een groot aandeel in de beslissing zal hebben

Gr Aad
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door Peter+Annie »

camperaap schreef:
za 27 nov 2021, 12:05
Peter+Annie schreef:
vr 26 nov 2021, 12:27
FrS schreef:
wo 24 nov 2021, 18:38


verkoop diesels tot 2030, daarna niet meer. Helemaal zonder diesel/benzine 2050??
Dat zullen de belanghebbenden ( voor of tegenstanders ) in het stemhokje wel uitmaken dacht ik zo. :mrgreen: :mrgreen:
Geloof je dat zelf? :lol3:
Ik alleen kan het tij niet keren,dat geef ik grif toe.
Maar als er genoeg mensen zijn die er net zo overdenken als ik zou dat nog wel een anders af kunnenlopen dat as jij denkt.
Zomaar een klein voorbeeldje: Macron,onze vriend de Franse president moest natuurlijk als gastheer van de Parijse milieu conferentie een voorbeeld stellen en verordoneerde gelijk maar dat de diesel gelijk in de ban ging.
De diesel,waar veel van zijn onderdanen,die dikwijls in afgelegen ,verlaten dorpjes wonen,van afhankelijk zijn.
en zie daar : de "gele hesjes beweging"was geboren,zodat Macron zijn maatregel snel in moest rekken omdat hij daarmee zowat een burgeroorlog had uit gelokt.
IK wil helemaal niet oproepen om een burgeroorlog te beginnen,integendeel,
Maar ik weet wél dat ik ga stemmen op een partij die zich niet zo mee laat slepen door deze "milieuwaanzin"
Waarbij een kleine selecte groep verschrikkelijk veel geld verdient door anderen hun wil op te leggen.

Als je in de media leest lijkt wel of bij het word "diesel" de autocorrectie het woord "vervuilend ( of smerig) daar vanzelf al voorzet.
Terwijl de huidige dieselmotoren al van zichzelf erg schoon blijken te zijn,zeker in vergelijk met 25 jaar geleden.
Alles ten faveure van het electrisch rijden; rij,in Duitsland,eens over de A 61,net voorbij Mönchen-Gladbach worden hele dorpen afgegraven en rij je langs een enorm diep gat,veroorzaakt door de dag au van bruinkool voorde daar wolken CO² uitstotende electiciteits centrales om onze "schone electrische auto's " aan te kunnen drijven.

Overigens ken ik behoorlijk wat mesen die ook zo een geheel electrishe of hybride auto hebben,maar dat zijn stuk voor stuk mensen die een financieel voordeeltje kunnen halen uit het electrisch rijdend.m.v minder bijtelling of geen of minder houderschapsbelasting.
Dus wél gebruik maken van ons mooie wegen net ,maar er minder(of liefst niks) aan willen bijdragen.
Zodra deze privileges wegvallen ruimt men massaal zijn electrisch voertuig op.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door PaulBng »

Camper-T schreef: Per 2025 alleen emissievrije vrachtwagens en bestelbussen in het centrum van ca. 30-40 Nederlandse steden, ofwel alleen nog 100% elektisch.
Dat worden dan een boel lege schappen....


Paul
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door Zonneke »

Peter+Annie schreef:
za 27 nov 2021, 15:48

Maar ik weet wél dat ik ga stemmen op een partij die zich niet zo mee laat slepen door deze "milieuwaanzin"
Hoezo waanzin? Verder is de ene fout erbij halen om een andere goed te praten nooit een goed idee. :wink:
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door kampertjes »

In ons bedrijf volgen wij deze ontwikkeling: https://www.youtube.com/results?search_ ... bus+camper
Het is een startup dus ze moeten het nog waar maken. Ze denken wel out-of-the-box wat een voordeel is tov zittende fabrikanten die voor bedrijfswagens nog niet veel verder zijn dan vervangen van de dieselmotor door een elektromotor.
Het ding is modulair, en je kunt zelf modules vervangen.
Is ook licht gebouwd wat een hoog bereik oplevert. Met panelen op het dak kan 100-150 km bereik per dag toegevoegd worden. Verwachting is dat het busje zeer betaalbaar wordt.
In de loop van 2022 worden de eersten verwacht, wij gaan op de zaak waarschijnlijk een van de eersten afnemen en samen met de bouwers ervaring opdoen en delen.
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door Peter+Annie »

Zonneke schreef:
zo 28 nov 2021, 8:02
Peter+Annie schreef:
za 27 nov 2021, 15:48

Maar ik weet wél dat ik ga stemmen op een partij die zich niet zo mee laat slepen door deze "milieuwaanzin"
Verder is de ene fout erbij halen om een andere goed te praten nooit een goed idee. :wink:
Leg eens uit ........ :mrgreen:
Uitgeschreven

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door Uitgeschreven »

Elektrisch rijden is ook een vorm van kinderarbeid ondersteunen: https://www.youtube.com/watch?v=IBqH8mx ... nationalNL

Je kunt wel zeggen"dan verdienen ze nog iets: maar dan is het goed de film over Maman Colonel Honorine te bekijken die vertoont is op IDFA en zich afspeelt in hetzelfde Congo. Ik vond 'm Duits ondertiteld op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=aRFmXRL ... %A4schwiiz

Mooie zondag nog
Martin
Gebruikersavatar
camperaap
Berichten: 363
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 19:45

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door camperaap »

Peter+Annie schreef:
za 27 nov 2021, 15:48

Alles ten faveure van het electrisch rijden; rij,in Duitsland,eens over de A 61,net voorbij Mönchen-Gladbach worden hele dorpen afgegraven en rij je langs een enorm diep gat,veroorzaakt door de dag au van bruinkool voorde daar wolken CO² uitstotende electiciteits centrales om onze "schone electrische auto's " aan te kunnen drijven.

Mijn schone eleKtrische auto wordt aangedreven door energie uit een accu, die wordt opgeladen door eigen zonnepanelen op het dak. Ik doe mee met die "milieu waanzin".
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door hathi »

PaulBng schreef:
za 27 nov 2021, 23:03
Camper-T schreef: Per 2025 alleen emissievrije vrachtwagens en bestelbussen in het centrum van ca. 30-40 Nederlandse steden, ofwel alleen nog 100% elektisch.
Dat worden dan een boel lege schappen....


Paul
Juist Paul,maar ook het rusttijden probleem,is dan opgelost, :-B ….ze moeten wel , accu leeg :bang:
Hans
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door CaradoT135 »

camperaap schreef:
zo 28 nov 2021, 13:53
Mijn schone eleKtrische auto wordt aangedreven door energie uit een accu, die wordt opgeladen door eigen zonnepanelen op het dak. Ik doe mee met die "milieu waanzin".
Dan zal je de afgelopen dagen niet veel kunnen rijden met die zo goed als zonloze dagen. Mijn energie vraag is deze hele maand veel groter dan wat ik produceer met 6500 Wp.
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door Peter+Annie »

camperaap schreef:
zo 28 nov 2021, 13:53
Peter+Annie schreef:
za 27 nov 2021, 15:48

Alles ten faveure van het electrisch rijden; rij,in Duitsland,eens over de A 61,net voorbij Mönchen-Gladbach worden hele dorpen afgegraven en rij je langs een enorm diep gat,veroorzaakt door de dag au van bruinkool voorde daar wolken CO² uitstotende electiciteits centrales om onze "schone electrische auto's " aan te kunnen drijven.

Mijn schone eleKtrische auto wordt aangedreven door energie uit een accu, die wordt opgeladen door eigen zonnepanelen op het dak. Ik doe mee met die "milieu waanzin".
IK heb niks tegen zonnepanelen hoor,maar als jij je auto op wilt laden met zonnepanelen moeten ze er wel erg lang aanhangen heb ik begrepen.
Mijn dochter heeft ook zo n EV,een kleine BMW,en toen wij laatst naar Apeldoorn gingen (vanuit Roosendaal ) moest ze onderweg toch ergens een half uurtje aan de Fastned,en die worden echt niet gevoed door zonnepanelen op het dak van het tankstation
EV's die je onderweg aan de laadpalen ziet staan zijn toch wel afhankelijk van flinke netwerken die door electriciteits centrales gevoed worden,of door zonnebank arken of windmolenparken,maar dat had je vandaag kunnen schudden met dit zonneloze,windstille weer.
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door Peter+Annie »

hathi schreef:
zo 28 nov 2021, 14:12
PaulBng schreef:
za 27 nov 2021, 23:03
Camper-T schreef: Per 2025 alleen emissievrije vrachtwagens en bestelbussen in het centrum van ca. 30-40 Nederlandse steden, ofwel alleen nog 100% elektisch.
Dat worden dan een boel lege schappen....


Paul
Juist Paul,maar ook het rusttijden probleem,is dan opgelost, :-B ….ze moeten wel , accu leeg :bang:
DE rusttijden is geen probleem,of je nu diesel rijdt of electrisch,of wat dan ook: als t tijd is om te rusten de je dat gewoon.
Zuiver theoretisch gezien,wettelijk dus is tanken werktijd,en kun je niet als rusttijd wegschrijven. :mrgreen:

Overigens;geen enkel weldenkend chauffeur,of ie nu met een vrachtwagen,personenwagen of electrisch voertuig rijdt neemt risico dat hij midden in de stad zonder brandstof zal vallen.
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door ariedekreij »

Misschien is het handig om een camper op benzine te kopen? op Een camper van 3000 kg betaal je €400,- minder wegenbelasting per jaar. In Nederland kost benzine ongeveer 50 cent per liter duurder. Dat zou best eens goed uit kunnen. En mogelijk vindt onze volgende regering diesels toch weer vervuilender en verhogen ze de dieseltax. En tenslotte zijn er ook landen waar diesel net zo duur is als benzine. Alleen er is weinig keus op dit moment. Verder is het een kwestie van rekenen. Een benzinemotor weegt wat lichter en mogelijk val je ook een klasse lager in de wegenbelasting. En onderhoud? Maakt niet uit denk ik. Uiteindelijk bepaalt de politiek wat het wordt. Kies maar, betere accu’s of waterstof.
De mooiste dingen kun je niet plannen of naartoe gaan. Ze overkomen je bij toeval.
Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Wanneer gaat diesel eruit?



Bericht door Will »

Peter+Annie schreef:
Dus wél gebruik maken van ons mooie wegen net ,maar er minder(of liefst niks) aan willen bijdragen.
Zodra deze privileges wegvallen ruimt men massaal zijn electrisch voertuig op.
Het zijn net campers. :wink:

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Plaats reactie